- Sludinājumi
- Ziņas
- Vīriem
- Tehnoloģijas
- Sports
- Video&TV
- Forums
- Lasītāju pieredze
- Akcijas
- Jautā ekspertam
Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.
Ēriks Griģis:
Varu Jums tikai ieteikt griezties pēc palīdzības Zviedrijas Karalistes vēstniecībā Rīgā.
https://www.redzet.lv/info/Andreja_Pumpura_iela_8,_Rīga
Un vēl:
Personas, kuras nonākušas ārkārtējā situācijā ārvalstīs, aicinām sazināties ar Ārlietu ministrijas Konsulārā departamenta diennakts dežurantu pa tālruni: +371 26337711 vai e-pastu: palidziba@mfa.gov.lv
Latvijas diplomātiskā un konsulārā pārstāvniecība nevar:
Tulkošanas firma, kā piemērs:
https://riga.pilseta24.lv/katalogs/info/skrivanek-baltic-sia
Ēriks Griģis:
Piesardzīgi, jo nez kā šos noteikuma punktus izpratīs satiksmi kontrolējošais policists!
Ceļu satiksmes noteikumi (CSN) ir sagatavoti, iesniegti un apstiprināti nepārdomāti, jo daži noteikumu punkti rada šaubas par to sagatavotāju un apstiprinošā lēmuma pieņēmēju pienācīgu rūpību un uzmanību, veicot šādu darbu!
CSN 92. punkts. Ja ceļš apzīmēts ar 505., 507., 509. vai 510. ceļa zīmi, pa joslu, kas paredzēta pasažieru sabiedriskajiem transportlīdzekļiem, pārējo transportlīdzekļu vadītājiem aizliegts braukt un apturēt transportlīdzekli šajā joslā, izņemot divriteņu mopēdus un motociklus, taksometrus, attiecīgi reģistrētus elektromobiļus, kuriem uzstādītas speciālas nozīmes transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes, un, ja kāda no minētajām zīmēm uzstādīta kopā ar 824. papildzīmi, – arī velosipēdus un elektroskrejriteņus.
CSN 276.4.punkts nosaka, ka 505. zīme "Josla pasažieru sabiedriskajiem transportlīdzekļiem". Josla, kas paredzēta tikai pasažieru sabiedriskajiem transportlīdzekļiem, taksometriem un elektromobiļiem, kuri brauc vienā virzienā ar pārējo transportlīdzekļu plūsmu, bet, ja šī zīme uzstādīta kopā ar 824. papildzīmi, – arī velosipēdiem un elektroskrejriteņiem.
Un ne vārda izņēmumos par divriteņu mopēdiem un motocikliem! Kāpēc ir nosaukti tikai divi izņēmuma gadījumi - taksometri un elektromobiļi, ja visi izņēmumi ir uzskaitīti jau CSN 92.punktā?
CSN 276.6.pukts un 507. zīme "Ceļš ar joslu pasažieru sabiedriskajiem transportlīdzekļiem". Ceļš, pa kuru pasažieru sabiedrisko transportlīdzekļu, taksometru un elektromobiļu, bet, ja šī zīme uzstādīta kopā ar 824. papildzīmi, – arī velosipēdu un elektroskrejriteņu, satiksme notiek pa atsevišķu joslu pretim pārējo transportlīdzekļu plūsmai.
Un ne vārda no kopējiem izņēmumiem, kas CSN 92.punktā minēti kā divriteņu mopēdi un motocikli! Bet ir nosaukti tikai divi izņēmumi - taksometri un elektromobiļi!
Ja redzi tikai šo zīmi, tad pa pasažieru sabiedrisko transportlīdzekļu joslu ar motociklu nedrīksti braukt, jo zīme nedod šādu atļauju!
509.ceļa zīme. Ja redzi tikai šo zīmi, tad joprojām pa pasažieru sabiedrisko transportlīdzekļu joslu ar motociklu nedrīksti braukt, jo arī šī zīme nedod šādu atļauju!
510.ceļa zīme. Ja redzi tikai šo zīmi, tad pa pasažieru sabiedrisko transportlīdzekļu joslu ar motociklu nedrīksti braukt, jo šī zīme joprojām to neatļauj!
CSN 276.8. 509. un 510. ceļa zīmes “Izbraukšana uz ceļa ar joslu pasažieru sabiedriskajiem transportlīdzekļiem”. Te īsi un saprotami, bez kādiem izņēmumiem, ir tikai nosauktas abas ceļa zīmes. Tas liecina, ka CSN 92 punkta izņēmumi, izbraucot uz šāda ceļa, darbojas.
Avots.
No 26.01.2024. spēkā esošā CSN redakcija:
Ēriks Griģis:
Apskatīsim transportlīdzekļus un to braukšanas ātrumus pa ceļiem ar Tevi interesējošām uzstādītām ceļa zīmēm. Pirmais gadījums.
Norādījuma grupas 552.ceļa zīme "Ātrgaitas ceļš" norāda uz ceļa, pa kuru atļauts braukt tikai ar motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, automobiļiem un autobusiem. Ātrgaitas ceļu lietot ir aizliegts tādu transportlīdzekļu vadītājiem, kuri nevar braukt ar lielāku ātrumu par 60 km/h.
Braucot pa ceļu, kas apzīmēts ar 552. ceļa zīmi, transportlīdzekļu braukšanas ātrums nedrīkst pārsniegt: motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, vieglajiem automobiļiem un kravas automobiļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 7,5 t, – 120 km/h, autobusiem – 110 km/h, bet laikposmā no 1. decembra līdz 1. martam motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, kravas automobiļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 7,5 t, un autobusiem – 100 km/h, bet vieglajiem automobiļiem – 110 km/h. Noteikumi nenosaka atļauto braukšanas ātrumu vieglajam un kravas automobiļiem ar piekabēm, braucot pa ātrgaitas ceļu, kā jautāji! Tā kā ātrgaitas ceļš neatradīsies apdzīvotā vietā ar saviem attiecīgajiem ierobežojumiem, tad šiem automobiļu sastāviem gan vieglajam, gan kravas ar piekabi atbilde uz Tavu jautājumu meklējama CSN 101.punkta pēdējā teikumā “… Ārpus apdzīvotām vietām visu transportlīdzekļu braukšanas ātrums nedrīkst pārsniegt 90 km/h.”
Otrais gadījums.
Aizlieguma grupas 323.ceļa zīme “Maksimālā ātruma ierobežojums” aizliedz braukt ar ātrumu, kas pārsniedz zīmē norādīto km/h.
820.papildzīme attiecas uz vieglajiem automobiļiem un arī uz vieglajiem automobiļiem ar piekabēm, kā arī uz kravas automobiļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 t.
Zīmju kombinācija vieglajiem automobiļiem ar piekabi atļauj braukt līdz 120 km/h, bet neatļauj tik ātri braukt kravas automobiļiem ar piekabi.
Kravas automobiļa sastāvam līdz 3500 pilnas masas (PM) kilogramiem ar piekabi ārpus apdzīvotām vietām aiz šīm zīmēm atļauts braukt līdz 90 km/h, kā tas noteikts CSN 101.punktā.
Savukārt, kravas automobiļu ar pilnu masu līdz 3500kg braukšanas ātrums aiz zīmēm nedrīkst pārsniegt 120 km/h.
Pārskats.
1.Vieglais automobilis un kravas automobilis ar piekabi līdz PM 3500 kg, braucot pa ātrgaitas ceļu, nedrīkst pārsniegt 90 km/h.
Kravas automobilis ar PM 3500 kg, braucot pa ātrgaitas ceļu, nedrīkst pārsniegt 120 km/h, bet laikposmā no 1.decembra līdz 1.martam - 100 km/h.
2. Vieglais automobilis ar piekabi otrajā gadījumā aiz zīmju kombinācijas nedrīkst pārsniegt 120 km/h.
Kravas automobilis ar piekabi līdz PM 3500 kg (tas arī ir B kategorijas transportlīdzeklis) otrajā gadījumā aiz zīmju kombinācijas nedrīkst pārsniegt 90 km/h.
Kravas automobilis ar PM 3500 kg, braucot aiz zīmju kombinācijas, nedrīkst pārsniegt 120 km/h.
3. Salīdzinot abas ceļa zīmes, tās maina braukšanas ātruma režīmus, kādu aiz tām tās ir noteikušas vieglajam automobilim ar piekabi un kravas automobilim ar piekabi līdz PM 3500 kg.
4. Vieglajam automobilim ar piekabi 323.aizlieguma zīme 120 km/h uz viena balsta kopā ar 820.papildzīmi maina braukšanas režīmu palielinot maksimāli atļauto braukšanas ātrumu no 90 km/h līdz 120 km/h, salīdzinājumā ar braukšanu aiz 552.norādījuma ceļa zīmes "Ātrgaitas ceļš".
Ēriks Griģis:
Pats rakstiet, ka TA apskatē vērtējumam “…jāatbilst transportlīdzekļa izgatavotāja prasībām…”.
Tehniskā stāvokļa izmaiņas transportlīdzekļiem ir aprakstītas MK 725. noteikumos Transportlīdzekļu pārbūves noteikumi.
https://likumi.lv/ta/id/92907-transportlidzeklu-parbuves-noteikumi
Par konkrētām automobiļa tehniskā stāvokļa izmaiņām un tā pārbūvi jautājiet CSDD tehniskajā daļā.
https://www.csdd.lv/transportlidzeklu-parbuve/vispariga-informacija
https://www.csdd.lv/transportlidzeklu-parbuve/oficialie-transportlidzeklu-parbuvetaji
Ēriks Griģis:
Patiesību uzzināsiet, uzticot filtra pārbaudi remontservisam!
Ēriks Griģis:
Protams, ka ceļus remontēt ir ekonomiski ļoti neizdevīgi, tāpēc aizliegs ne tikai zemās grīdas tramvajus, bet arī apavus ar rievainajām zolēm un līkos nagus suņu rases pārstāvjiem, kas izkašņā bedres asfalta segumos! Lasītāj, atceries, ka aprīlim ir savi pilieni un smarža, kas sākas ar aprillaprill!
Ēriks Griģis:
Lielākoties ārvalstīs tā būs! Arī vieglajā automobilī pārvadājot kravu, to dažās valstīs var uzskatīt par kravu pārvadājumu, nevis par kravas automobili!
Latvijā var pārbaudīt te:
Ēriks Griģis:
Mainīsies un atšķirsies, bet bet cik daudz atšķirsies, par to Jums pašam ir jāpārliecinās!
1.Piekabes PM, ko automobiļa izgatavotājs paredzējis vilkšanai.
2.TL lietošanas nodoklis.
3. Autoceļu lietošanas nodeva.
4. KASKO un OCTA prēmiju apjomi.
5. TA izmaksas.
6. Tahogrāfa lietošana noteikta kravu pārvadājumiem virs PM 3,5t.
7.Autovadītājiem, kas veiks starptautiskos vai kabotāžas kravu pārvadājumus ar transportlīdzekļiem, kuru maksimālā pieļaujamā masa, ieskaitot piekabi vai puspiekabi, pārsniegs 2,5t būs jāreģistrē darba un atpūtas laikposmi, izmantojot viedā tahogrāfa 2.versiju no 01.07.2026.
Ēriks Griģis:
Iespējama līdzatbildība administratīvajā lietā, arī līdzatbildība pēc Krimināllikuma 263. vai 266. panta. To nosaka procesa virzītājs.
Zaudējumu atlīdzības noteikšanas procesā - apdrošinātājs.
Ēriks Griģis:
Ja nepārsniedz ikdienas vadīšanas laiku, kopējo darba laiku maiņā, maiņas laiku un nesamazina noteikto ikdienas atpūtas laiku 24 stundu periodā, tad var!
Viedā tahogrāfa 1.versijas nomaiņu uz viedā tahogrāfa 2.versiju transportlīdzekļos, ar kuriem veic starptautiskos pārvadājumus, piemēro no 19.08.2025.
Attēlā otrās paaudzes viedā tahogrāfa izdruka, kurā bez transportlīdzekļa apturēšanas tahogrāfs automātiski ir reģistrējis robežu šķērsošanas vietas koordinātas un laiku.
Ēriks Griģis:
Par akvaplanēšanu Jūs informējāt policijas patruļu, bet par automobiļa tehniskā stāvokļa ekspertīzi pēc negadījuma - mani!?
Par tehniskās ekspertīzes nepieciešamību arī vajadzēja informēt un par ekspertīzes procedūru jautāt policijas patruļai!
To jau vēl var labot, piesakot ekspertīzi procesa virzītājam policijā. Ar tehniskā stāvokļa pārbaudi pēc negadījuma nodarbosies automobiļa īpašnieks - nomnieks vai iznomātājs un arī apdrošinātājs. Abiem pēdējiem arī varat jautāt par tehniskās ekspertīzes veikšanu, lai noskaidrotu negadījuma iemesla saistību ar automobiļa ritošās iekārtas stāvokli.
Ēriks Griģis:
Noteikti un nekavējoties pirms brauciena vajag iegādāties OCTA, kad elektroniskā pārrakstīšana noritēja sekmīgi un tika apstiprināta!
Ēriks Griģis:
Ja autovadītājs atvēra durvis ar kreiso roku, tad pa jaunam tam savas durvis būs jāatver ar labo roku!
Vieglā auto šoferim durvis ir jāatver ar labo roku, turot durvju balstu ar kreiso!
Kāpēc tā ir drošāk? Tā pagriežot ķermeņa pozīciju, autovadītājs paskatās aklajā zonā un pārliecinās par drošību īsi pirms durvju atvēršanas! Ja kāds apbrauks apturēto automobili, tad bez papildus kustībām to būs iespējams pamanīt un durvis nedrīkstēs atvērt!
Atveros aizslēgu ar labo roku, vadītājam jāpagriežas nedaudz pa kreisi! Pagriežot savu augumu pa kreisi, tas dod iespēju vadītājam ar skatienu neredzamajā zonā automobiļa kreisās puses sānos pārliecināties par drošību! Par to drošību, ka atverot durvis, netiks apdraudēti citi transportlīdzekļu vadītāji un mazaizsargātie ceļu satiksmes dalībnieki, kas ar divriteņu transportlīdzekļiem vai sporta inventāru apbrauks apturēto automobili pa kreiso pusi. Šo drošības pasākumu jau laikus var sākt mācīt autoskolās!
CSDD eksāmenos šis jautājums parādīsies uzreiz, nevienam neko par to nesakot, tikko tiks apstiprināti jaunie grozījumi!
Ēriks Griģis:
Vakardienas zvanītājiem un citiem iAuto lasītājiem!
Te ir lejuplādējams buklets, kur ir kas vairāk:
Autovadīšanas un atpūtas laika noteikumi
Ēriks Griģis:
Jā, nākošgad vajadzēs vieglajiem, kas reģistrēti kā kravas auto un izbrauks no valsts!
Autovadītājiem, kas veiks starptautiskos vai kabotāžas kravu pārvadājumus ar transportlīdzekļiem, kuru maksimālā pieļaujamā masa, ieskaitot piekabi vai puspiekabi, pārsniegs 2,5 tonnas būs jāreģistrē darba un atpūtas laikposmi, izmantojot tahogrāfu, sākot ar 01.07.2026.gadu.
Avots:
Ēriks Griģis:
Transportlīdzekļa vadītājam jāspēj uzrādīt informāciju par viņa darba un atpūtas laika periodiem par kārtējo dienu un iepriekšējām 56 dienām jau sākot ar šā gada 1.janvāri. Ja Jums ir izsniegta digitālā tahogrāfa vadītāja karte, tad tai katru darba dienu ir jābūt klāt un jāuzrāda, kaut arī lietojat tikai analogo tahogrāfu.
Ikdienas darbā izmantojot vai neizmantojot vadītāja digitālo karti, reizi 28 dienu periodā no vadītāja kartes ir jānolasa informācija tā, lai informācijas lejupielādes datums būtu atrodams uz kartes atmiņā.
Ēriks Griģis:
Rakstā “CSDD vieglo automašīnu vadītāju braukšanas eksāmenos tiks iekļauta navigācijas sistēmas izmantošana” CSDD mājas lapā!
Ēriks Griģis:
Vadīšanas B kategorijas transportlīdzekļu eksāmenos sākot ar 01.06., bet autoskolās jau vismaz mēnesi agrāk! Uzstādot navigāciju eksāmena maršrutā, pretendentam būs jāizvēlas vieta, kur atļauti un droši drīkst stāvēt, nevis apstāties!
Navigācijas uzstādīšana automobilī ir jāizpilda automobilim stāvot!
Tā būs stāvēšana, nevis apstāšanās!
Stāvēšana tikai tam atļautajās vietās, piemēram, stāvvietās, neveicot nekādas citas darbības, ko stāvvietā nosaka papildzīmes pie veikaliem vai citās ar stāvvietu apzīmētās vietās!
Nedrīkst apstāties pasažieru sabiedriskajās transportlīdzekļu joslās, aiz 327.zīmes “Stāvēt aizliegts” vai iebraukt lielveikala stāvvietā, lai uzstādītu navigāciju, ja stāvvieta paredzēta tikai veikala apmeklētājiem!
Navigāciju nedrīkst uzstādīt 13 vietās, kur satiksmes noteikumi aizliedz apstāties un stāvēt, un vēl 4 vietās, kur noteikumi aizliedz stāvēt!
Ja navigācija uzstādīta, nepārkāpjot stāvēšanas aizliegumus, tad droši un pareizi jāuzsāk braukšana, un jābrauc pēc navigācijas, iespējams pēdējās 5-10 minūtes, kurās navigācija vedīs atpakaļ uz vadīšanas eksāmena sākuma vietu.
Ēriks Griģis:
Valstī valdošajiem nav zināms, kur evakuēt iedzīvotājus krīzes situācijās! Ja pārsvarā būs e-autobusi, tad skaidrs, ka ar tiem neviens nekur neaizmuks! Un valdībai nebūs jālauza galva, ko atbildēt uz jautājumu - kur evakuēsim mūsu iedzīvotājus!
Piemēram, Rīgas pilsētā tos, kas draudu gadījumā nepaspēs aizlidot līdzi gājputniem virzienā uz Sicīliju, sadzīs patvertnēs, lai svētīgi nošļakstītu ar Rīgas HES ūdeni dambja materiālā noguruma dēļ!
Tad autobusiem ar vai bez motoriem tāpat arī atbildēm uz nepatīkamajiem jautājumiem nebūs vairs nekādas nozīmes.
Lūk, Tev āķis vai pat vesels enkurs!
Iespējams, saistītie daži statistikas dati šeit:
Ļaudis migrē projām no Rīgas uz Pierīgu. Kas notiek? - nra.lv
Ēriks Griģis:
Realitāte diemžēl bieži atšķiras no mūsu domām vai pārliecības!