Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Kristine, 21.jūnijs 2019 10:16
No zaudēju automašīnai numurzīmi, aizbraucu uz CSDD izgatavot jaunu numurzīmi, vai jaunajai numurzīmi ir vajadzīga jauna apdrošināšana vai paliek spēkā esoša apdrošināšana kas bija uz veco numurzīmi?
Ēriks Griģis:

Par jauno numurzīmi jāinformē apdrošinātājs!
Līdz šim šādos gadījumos ir palikusi spēkā iepriekšējā apdrošināšana.
Nikolajs, 18.jūnijs 2019 13:34
Ar kādu maksimālo ātrumu atļauts braukt kravas automobīļiem apdzīvotās vietās Latvijā,ja ātruma ierobežojuma zīma atļauj 70.km.st.
Ēriks Griģis:

e) CSN p. 99-104;
ee) bet CSN LV nav kā Vācijā, tādēļ vispirms atbilstoši "e" un pēc tam pēc zīmes;
eee) CSN 259.23. p.
Ģirts, 14.jūnijs 2019 7:08
Labrīt Ērik! Ja cilvēkam atklāj onkoloģisku saslimšanu - vēzi kādā no pēdējām stadijām, vai viņam tiek atņemtas vadītāja tiesības?
Ēriks Griģis:

To nosaka ārstējošais ārsts.
Aidzis, 11.jūnijs 2019 12:49
Sveiki! Cik legāli ir priekšējo durvju logo tonējums ar TROKOT pretinsektu sietu? Kā uz to skatās policija un likums?
Paldies!
Ēriks Griģis:

e) MK noteikumi Nr.295 nosaka tehniskās prasības transportlīdzekļiem un to atbilstību kontrolēs.
Piemēram, 3.2. Stiklojuma stāvoklis, A. Prasības
A1. Transportlīdzeklim jābūt aprīkotam ar tā konstrukcijā paredzētajiem stikliem. Tiem jābūt sertificētiem un marķētiem atbilstoši transportlīdzekļu sertifikācijas noteikumiem (3.2.1. att.). Ja transportlīdzeklis pirmo reizi reģistrēts līdz 2000. gada 31. decembrim, stikli var būt sertificēti un marķēti atbilstoši tehnisko normatīvu prasībām, kas piemēroti, veicot transportlīdzekļa izgatavošanu (sertificēšanu).
Aizliegts lietot transportlīdzekļu stiklus, kas izgatavoti no nepiemērotiem materiāliem.
likumi.lv/ta/id/292396-noteikumi...

ee) transportlīdzekļu pieļaujamo stiklu tonējuma gaismas caurlaidībai priekšējiem sānu stikliem jābūt ≥70%.

eee) ja tonējuma sietam ir ES dalībvalsts izdots sertifikāts un tas atbilst (ee), tad policijas viedokli parat pārbaudīt uz ceļa, piebraucot pie policista un paprasot viņam to.
Mihails no autoskolas, 11.jūnijs 2019 12:48
Sveiks!
Esmu Jusu audzeknis un braucu ar C kategorijas auto pie autoskolas. Mācību laikā mūs ar kursantu aptureja transportnieki un prasa man tahogrāfa tekošās dienas un iepriekšējos diskus par 28 dienām. Man tādu nav!! Vini stāda man protokolu, kā instruktoram, kas vada auto. Vai pareizi? Kas man jādara tālāk?
Ēriks Griģis:

e) 13. Regulas EK 561/2006 pants nosaka izņēmumus, tai skaitā autoskolu apmācībās ar C kategorijas auto!
"... 13. pants
1. Nodrošinot, ka netiek apdraudēti 1. pantā izklāstītie mērķi, katra dalībvalsts var savā teritorijā vai, ar attiecīgās valsts piekrišanu, citas dalībvalsts teritorijā pieļaut izņēmumus attiecībā uz 5. līdz 9. pantu un piemērot šādus izņēmumus saskaņā ar individuāliem nosacījumiem, izņēmumus attiecinot uz pārvadājumiem ar:
g) transportlīdzekļiem, kurus izmanto transportlīdzekļa vadīšanas mācībām un eksāmeniem, lai iegūtu transportlīdzekļa vadītāja apliecību vai transportlīdzekļa vadītāja profesionālās kompetences sertifikātu, ar nosacījumu, ka tie netiek izmantoti komerciālai kravu vai pasažieru pārvadāšanai; ..."
eur-lex.europa.eu/eli/reg/2006/5...

ee) MK noteikumi Nr.279, Noteikumi par izņēmumiem, kad nepiemēro Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 15.marta Regulu (EK) Nr. 561/2006... nosaka pārvadājuma veidus, kas atbilst Regulas izņēmumiem un to, ka darba uzskaitei autovadītājam jāpilda
Pārskats par transportlīdzekļa vadītāja darba laiku kalendāra nedēļā, kas parauga veidā atrodams pielikumā!
likumi.lv/doc.php?id=156704

eee) ja autoskolas apmācības kravas auto izmanto arī komerciālai kravu pārvadāšanai, tad jālieto tahogrāfs!
Māris Smirnovs, 10.jūnijs 2019 20:04
Labdien. Man kokvedēju Lietuvā apturēja transporta uzraudzības dienests. Uz svariem vadītājs atteicās braukt jo tas Lietuvā ir pieļaujams. Nomērot kravu ar mērlentu viņi konstatēja svaru 44 t.Tā ka bija pārsniegts svars par 4 t uzlika sodu 150 eur. Tas viss ir it kā OK. Tad izrādījās ka viņi arī veic mašīnas tehniskā stāvokļa kontroli.Viņi konstatēja ka nedeg viena tālā gaisma, piekabei atpakaļgaita, ieplaisājis priekšējais stikls, piekabei 2 riepām nav vienāds protektors uz ass un nav spoguļa virs priekšējā stikla. Tad viņi aizturēja mašīnas un piekabes tehniskās pases un teica ,ka jābrauc uz pilnu tehnisko apskati Lietuvā . Vai tas ir likumīgi? Sanāk ja apturēs auto no Turcijas tad ar bū jābrauc uz Lietuvu. Ko man darīt? Paldies.
Ēriks Griģis:

Starptautiski likumīgi. LV vēl būtu noņemta tehniskās apskates uzlīme...
Ja bremzes nebūtu kārtībā, tad arī reģistrācijas numurzīmi noņemtu! Ar evakuatoru tad būtu jātiek līdz servisam un tālāk līdz TA arī ar evakuatoru tai valstī, kurā bojājums noteikts, ja vadītājs vēlētos turpināt ceļu. Ja nevēlētos, tad ar evakuatora palīdzību izvestu bojāto sastāvu no valsts!
Tieši tāpat sodītu tehniski bojāto sastāvu no jebkuras trešās valsts iebraukušo ES dalībvalstu teritorijā. Atšķirtos sodu apmēri un to piemērošanas secība katrā no valstīm.
Svarīgi!
Pēc TA Lietuvā iebraucot LV, TA vairs nav spēkā, ja LV uzlīme tikusi noņemta!!!
Mērot kravu ar mērlenti un aprēķinu rezultātā nosakot kravas svaru, ir jāņem vērā pielaide! Ja pielaide būtu 10%, tad sods nav jāmaksā!
Aivis, 9.jūnijs 2019 13:45
kā sataisīt to problēmu?
Ēriks Griģis:

Visbiežāk transpondera batereja nolietojusies, ja imobilaizera drošībai transponders ir paredzēts!
Aivis, 8.jūnijs 2019 18:47
vai varētu pateikt ko nozīmē šī zīme? mašīna un apakšā atslēga
imgur.com/a/SXWRoZI
Ēriks Griģis:

Elektroniskā pretaizbraukšanas ierīce (imobilaizers) ir aktivizēta!
Iespējams, automobili nevar iedarbināt!
Rokasgrāmatā jābūt skaidrojumam vai izgatavotāja pārstāvis palīdzēs atbloķēt!
Visbiežāk transpondera batereja nolietojusies, ja imobilaizera drošībai transponders ir paredzēts!
Edgars, 7.jūnijs 2019 9:18
Labdien Ērik! Vai ta varētu būt ka VDO 4.0 tahografu vēl Latvija nevar reģistrēt? Tā kāds teica Latvija ministru kabineta noteikumi to neļauj.
Ēriks Griģis:

Kur tas rakstīts, ko kāds teica?

Autotransporta direkcija VDO 4.0 neizsniedz darbnīcas kartes, līdz ar to jaunajiem automobiļiem nav iespējams kalibrēt tahogrāfus.
Risinājums (aizliegtais paņēmiens) - jaunajos auto VDO 4.0 vietā uzstādīt vecos tahogrāfus!
imants, 25.maijs 2019 16:57
kas nosaka kāds maksimālais pieļaujamais ātrums kravas auto un autobusam.Kādi tie ir?
Ēriks Griģis:

Pieļaujamo maksimālo ātrumu nosaka tiesību akti. Latvijā tie ir Ceļu satiksmes noteikumi (CSN).
Vēl ir apstākļu kopums, kas jāņem vērā vadītājam un kas ne vienmēr būs maksimāli pieļaujamais:
Pēc CSN 99.p. Transportlīdzekļa vadītājam jābrauc ar ātrumu, kas nepārsniedz noteiktos ierobežojumus, ņemot vērā ceļu satiksmes intensitāti, transportlīdzekļa un kravas īpatnības un stāvokli, kā arī ceļa un meteoroloģiskos apstākļus (īpaši redzamību braukšanas virzienā).
Maksimālo testos noteikto ātrumu katrai markai un modelim uzdod transportlīdzekļa izgatavotājs.
No CSN:
101. Apdzīvotās vietās visu transportlīdzekļu braukšanas ātrums nedrīkst pārsniegt 50 km/h, bet dzīvojamās zonās, daudzdzīvokļu namu pagalmos, degvielas uzpildes staciju un stāvvietu teritorijās – 20 km/h. Ārpus apdzīvotām vietām transportlīdzekļu braukšanas ātrums nedrīkst pārsniegt:
101.1. motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, vieglajiem automobiļiem, kravas automobiļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 7,5 t, un autobusiem – 90 km/h;
101.2. automobiļiem un autobusiem, velkot piekabi, un kravas automo­biļiem, kuru pilna masa pārsniedz 7,5 t, – 80 km/h.102. Ceļa posmos, kur uzstādītas attiecīgas ceļa zīmes, transportlīdzekļi, ievērojot šo noteikumu 99. punktā minētos nosacījumus, drīkst braukt ar ātrumu, kas nepārsniedz ceļa zīmē norādīto ātrumu.
103. Citos gadījumos, kas nav minēti šo noteikumu 101. un 102. punktā, transportlīdzekļu braukšanas ātrums nedrīkst pārsniegt:
103.1. pārvadājot pasažierus ārpus kabīnes speciāliem darbiem paredzētos kravas automobiļos, kuru furgona tipa kravas telpā ir ierīkotas pasažieru sēdvietas, – 60 km/h;
103.2. velkot mehāniskos transportlīdzekļus, – 50 km/h;
103.3. velkot šo noteikumu 182. punktā minētos tehnoloģiskos agregātus – piekabes, – 40 km/h;
103.4. braucot pa ceļu, kas apzīmēts ar 552. ceļa zīmi, motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, vieglajiem automobiļiem un kravas automobiļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 7,5 t, – 110 km/h, autobusiem – 100 km/h, automobiļiem un autobusiem, velkot piekabi, un kravas automobiļiem, kuru pilna masa pārsniedz 7,5 t, – 90 km/h, bet laikposmā no 1. decembra līdz 1. martam visiem minētajiem transportlīdzekļiem – 90 km/h;
103.5. braucot pa ceļu ar grants vai šķembu segumu, – 80 km/h.
Par ātruma ierobežotājierīces izmantošanu:
likumi.lv/doc.php?id=69766
Raimis, 21.maijs 2019 11:45
Sakiet, vai ir sods un ja ir, kāds par braukšanas liegumu kraveniekam Vācijā, paldies?
Ēriks Griģis:

Ir bijis par braukšanas lieguma pārkāpumu svētdienā ar kravas auto PM virs 7,5t.
1. Sods šoferim par pārkāpuma konstatēšanu 25,-;
sods par pārkāpumu - 120,-; protokola sastādīšana - 3,50. Lai atļautā laikā varētu brauktu tālāk, jāsamaksā uz vietas policijas ekipāžai!
2. Pārvadātājam tiek piemērots Vācijas Konfiskācijas likuma pants, nosakot soda naudas apjomu konfiscējamā priekšmeta vai pakalpojuma vietā.
Pārkāpuma nodarījums - pārvadājums. Nodarījuma konfiskācijas vietā tiek piemērots naudas sods pārvadātājam pārvadājuma maksas (frakta) apmērā. To aptuveni nolemj policija, piemēram, LV-D 3500,-. Nedēļas laikā no paziņojuma saņemšanas dienas ir iespēja lēmumu pārsūdzēt, pamatojot sūdzību ar līgumu vai citu dokumentu.
3. Pārkāpuma priekšmets - krava. Kravas konfiskācijas vietā policija pārvadātājam piemēro naudas sodu kravas vērtības apmērā, piemēram, 10.000,-. Pārsūdzēt lēmumu pārvadātājs var divu nedēļu laikā no paziņojuma saņemšanas dienas.

Mana piezīme.
LV ar 31.12.2019. zaudē spēku Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss!
Ar 01.01.2020. tā vietā spēkā stājas Administratīvās atbildības likums.
Likuma 12. nodaļā Konfiskācija administratīvā pārkāpuma procesā 83. pantā aprakstīta konfiskācija Latvijā.
Konfiskācija ir administratīvā pārkāpuma izdarīšanas rezultātā iegūtās mantas vai administratīvā pārkāpuma izdarīšanas priekšmeta, vai ar administratīvo pārkāpumu saistītas mantas piespiedu bezatlīdzības atsavināšana valsts īpašumā. Konfiskācija nav administratīvais sods.
Vilnis -Vācija, 20.maijs 2019 19:18
Nu re. Šodien atkal kaut ko jaunu uzzināju. Paldies.
Ēriks Griģis:

Katra diena tam domāta!
Priecājos!
Vilnis -Vācija, 20.maijs 2019 17:42
Ir gadījies pabraukt ar dažāda kalibra LKW, no 5 tonīga sprintera, līdz 40 tonnu miljonnieka Iveko. Ir trāpijušies jauni Aktrosi un Micubisi Canter. Tagad ripinu ar sešgadīgu, bet labi saglabājušos MAN tgl.
Šo to Vācijā ir nācies redzēt, bet jāatdzīstas- kas ir KOM pagaidām neesmu informēts. Manā sabiedrībā tādu saīsinājumu nelieto. Tātad mans jautājums varētu skanēt tā : Ko tas nozīmē?
Ēriks Griģis:

Te būs!
Kraftomnibusse (KOM) >>> Kraftfahrzeuge (Kfz), die nach ihrer Bauart und Einrichtung zur Personenbeförderung bestimmt sind und mehr als acht Sitzplätze haben. Kraftomnibusse sind mit einem Fahrtschreiber auszurüsten
(§ 57a StVZO). Erforderliche Fahrerlaubnis D und D1 (§ 6 der Fahrerlaubnis-Verordnung).
Sergejs, 19.maijs 2019 20:05
Sveiki! Vai jums būtu idejas, kā var braukt bez turbīnas, un lai nenāk balti dūmi ārā pa visurieni ?
Paldies jau iepriekš, Sergejs.
Ēriks Griģis:

Motoram, kas būvēts darbam ar turbopūti, turbīnas demontāža saīsinās motora resursu. Iespējams, ka fināls jau ir sācies!
No kādas saprotamas publikācijas!
Turbīnas lietošanas apstākļi nosaka tās ilglaicību.
i)Karstās atgāzes spēj sakarsēt turbīnas daļas teju līdz sarkankvēlei, kas nozīmē gandrīz 900 grādu pēc Celsija. ii)Turbīnas apgriezienu skaits minūtē sasniedz pat 200 tūkstošus (parasti ap 110 tūkstoši), un šāds ātrums prasa labu eļļošanu.
iii)Turbīnas vārpstiņa griežas peldošos bronzas slīdgultņos, kuri tiek eļļoti piespiedu kārtā no motora eļļošanas sistēmas.
iiii)Pirmais turbokompresora ilgmūžības noteikums ir atbilstošas motora eļļas lietošana un savlaicīga tās nomaiņa. Tā kā eļļošanas kanāli turbīnas korpusā ir ļoti mazi, nosēdumi, kas parādās vecā eļļā, var tos aizsprostot.
iiiii)Šī iemesla dēļ motoriem ar turbīnu nav ieteicams lietot eļļošanas sistēmas skalotājus, kā arī motora bloka hermētiķus, kura gabaliņi var iekļūt turbīnas gultņos.
iiiiii)Pēc garāka brauciena nedrīkst uzreiz izslēgt motoru, jo tiek pārtraukta eļļas padeve. Tā kā turbīna vēl arvien ir stipri sakarsusi, gultņos sastājusies eļļa var iekoksēties. Šo parādību sauc par "turbīnas karstuma dūrienu".
iiiiiii)Un turbokompresors ir jutīgs pret netīru gaisa filtru. Ja filtra caurplūde ir samazinājusies, turbīna cenšas trūkstošo gaisu ieraut pa citurieni, kas var novest līdz blīvju bojājumiem un ar tiem saistītu dūmainību.
Piespiedu gaisa ieplūdi motorā var panākt ar pievadkompresoru, kas tieši vai pastarpināti tiek piedzīts no kloķvārpstas. Bet vai tas vajadzīgs!?
Ja kompresoru var restaurēt un blīves nomainīt, tad izmaksas noteiks Tavu turpmāko rīcību - iegādāties citu auto vai remontēt šo pašu!
Vilnis -Vācija, 19.maijs 2019 19:26
Labāk vēlāk kā nekad.
Sirsnīgi sveicieni vārda dienā! Novēlu nenogurt atbildēt uz mūsu jautājumiem, arī tiem, kas šad tad ir no "citas operas"!
Ēriks Griģis:

Tu nu gan esi acīgs!
Paldies Vilni! Lai ir tā, kā saki!
Vai pa riktīgam esi braucošs Vācijā, ja jā, tad ar ko, KOM vai LKW!?
Ģirts, 16.maijs 2019 9:43
Labrīt, Ērik! Kā tagad galabeigās ir ar to prasību arī vainīgajam iesniegt savu saskaņotā paziņojuma daļu apdrošinātājam 10 dienu laikā. Citādi draudēja regress. Vēlāk tā kā izmainīja to prasību, tad satversmes tiesa tā kā atcēla...Kā tur īsti ir tagad? Paldies!
Ēriks Griģis:

Iepriekšējā redakcija nav spēkā!
Pamatojoties uz Satversmes tiesas likuma 30.–32. pantu, Satversmes tiesa nosprieda:
atzīt Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 41. panta pirmās daļas 1. punkta "d" apakšpunktu (redakcijā, kas bija spēkā no 2007. gada 1. novembra līdz 2017. gada 15. decembrim) par neatbilstošu Latvijas Republikas Satversmes 105. pantam un attiecībā uz personām, kurām apstrīdētā norma tikusi piemērota vai būtu jāpiemēro tiesā, par spēkā neesošu no pamattiesību aizskāruma rašanās brīža.
Tas nozīmē, ka tām personām, kurām ir tikusi piestādīta regresa prasība par šo apstrīdēto punktu, tā agrāk nav bijusi un šobrīd vairs nav spēkā!

Ar 2017. gada 14. decembra grozījumiem OCTA likumā ir papildināts tiesību normas tiesiskā sastāva teksts ar papildu priekšnosacījumiem tam, lai iestātos apstrīdētajā normā paredzētās tiesiskās sekas – apdrošinātāja tiesības iesniegt regresa prasību. Šie priekšnoteikumi ir šādi: "pēc apdrošinātāja pieprasījuma" un "lai apdrošinātājs varētu pārliecināties par ceļu satiksmes negadījuma apstākļiem"

Līdz ar to OCTA likuma 41. panta pirmās daļas 1. punkta "d" apakšpunkts tā pašreizējā redakcijā noteic, ka apdrošinātājs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret transportlīdzekļa vadītāju, kas ceļu satiksmes negadījumā nodarījis zaudējumus trešajai personai, ja tas nav iesniedzis aizpildītu saskaņoto paziņojumu apdrošinātājam pēc tā pieprasījuma, lai apdrošinātājs varētu pārliecināties par ceļu satiksmes negadījuma apstākļiem. Vienlaikus OCTA likuma 41. panta pirmās daļas 1. punkts tika papildināts ar d1' apakšpunktu, paredzot šādas apdrošinātāja tiesības, proti, tiesības iesniegt regresa prasību, arī tad, ja transportlīdzekļa vadītājs, kas ceļu satiksmes negadījumā nodarījis zaudējumus trešajai personai, nav sniedzis informāciju par ceļu satiksmes negadījuma apstākļiem apdrošinātājam pēc tā pieprasījuma, lai apdrošinātājs varētu pārliecināties par ceļu satiksmes negadījuma apstākļiem.
Uldis Petrovs, 13.maijs 2019 0:16
Labvakar. Interese kads ir ellas limena lineala garums. Renault megane 2004 1.5 dci motoram?
Ēriks Griģis:

Paņem no citas Meganes un izmēri!
Juris, 11.maijs 2019 13:20
man no apdrošinātāju Compensa sabiedrības sūta apskatīt automašīnu pēc autoavārijas. Cik man tas izmaksās un vai man vispār ir jāmaksā ja emsu cietušais
Ēriks Griģis:

Cietušajam bojātā auto apskati veic apdrošinātājs. Neesmu dzirdējis, ka cietušajam būtu jāmaksā. Prasiet par to Compensai!
martins, 11.maijs 2019 1:02
vienigo kludu paradija par bloku kurs ir piestiprinats pie sukna to ari nomainiju bet neka ka bija ta palika galvenais ka kad auksts vel kautko megina vilkt atruma bet kad uzsilst tad galigi svabens paliek
Ēriks Griģis:

Varu tikai minēt par šai lietā iesaistītajiem - degvielas padevi un gaisu!
martins lendels, 10.maijs 2019 11:33
Sveiki iegadajos opel astra 1.7td ar isuzuu motoru,problema sekojosa kad pielaid paradas sukna cheks lampinja un apgriezieni leka dod gazi sak skalak rukt taka sprauslas nedarbojas atrumu ari uznemt loti smagi nevelk us pus gazi kautko reage kad uzsilst vispar tups ka zabaks paliek ka pat sotaku gruti uznemt pirms tam bija verojama ellas pleki tosola bet iskaloju 2reizes un itka pazuda pleki bet motors tapat slikti darbojas vel joprojam varbut kads zin vainu?
Ēriks Griģis:

Kādu kļūdas kodu uzrāda kompis?

Lasītākie raksti

Jaunie raksti