Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

No 2016.gada 1.janvāra – jauni Ceļu satiksmes noteikumi 15

 
CSDD | 15.decembris 2015 11:32

2016.gada 1.janvārī stāsies spēkā jaunie Ceļu satiksmes noteikumi. To mērķis ir uzlabot ceļu satiksmes drošību, īpašu uzmanību pievēršot mazaizsargātajiem satiksmes dalībniekiem; ieviest jaunas, satiksmes drošības uzlabošanai nepieciešamas normas; saskaņot Ceļu satiksmes noteikumu normas ar grozījumiem Valsts standartos par ceļa zīmēm un ceļa apzīmējumiem.

Par jauno Ceļu satiksmes noteikumu projektu iepriekš notikušas konsultācijas, par tiem diskutēts Ceļu satiksmes drošības padomes sēdēs, tie saskaņoti ar valsts un nevalstiskā sektora organizācijām. Jaunie noteikumi atrodami šeit: http://likumi.lv/ta/id/ 274865.

Braukšana ar velosipēdu. Būtiski uzsvērt, ka velo jomā svarīga ir gan drošība, gan arī esošās infrastruktūras nodrošināto iespēju sabalansēšana ar satiksmes dalībnieku vajadzībām un vēlmēm. Līdz ar jaunajām iespējām un tiesībām velosipēdistiem, aicinām ikvienu satiksmes dalībnieku, īpaši autovadītājus, būt uzmanīgiem un vērīgiem. Galvenie jaunumi velo jomā:

  • precīzāk noteikta atļautā velosipēdu atrašanās vieta satiksmē: braukšana ar velosipēdiem atļauta pa tiem paredzēto infrastruktūru. Piemēram, pa velojoslu (brauktuves daļa, kas paredzēta braukšanai tikai ar velosipēdiem). Ja šīs infrastruktūras nav vai tā attālināta no ceļa, velosipēdistiem jābrauc pa brauktuvi;
  • braukšana ar velosipēdu pa ietvi: atļauta kā izņēmuma gadījums, ja braukšana pa brauktuvi, ņemot vērā ceļu satiksmes intensitāti, ceļa un meteoroloģiskos apstākļus nav iespējama, ir apgrūtināta vai bīstama. Gājējiem uz ietves ir priekšroka un velosipēdistiem jāizvēlas braukšanas ātrums, kas neapdraud un netraucē gājējus. Braukšana pa ietvi jebkurā gadījumā atļauta bērniem līdz 12 gadu vecumam un viņu pavadītājiem;
  • ar velosipēdiem atļauts braukt pa sabiedriskā transporta joslām, ja uzstādīta attiecīgā papildzīme;
  • ielas un gājēju pārejas šķērsošana: nenokāpjot no velosipēda, atļauts šķērsot brauktuvi pa ietves vai nomales iedomāto turpinājumu, kā arī, netraucējot gājējus un gājēju ātrumā, pa gājēju pārejām – gan pa tādām, kas aprīkotas ar luksoforu, gan pa neregulējamām (bez luksofora). Pirms brauktuves šķērsošanas velosipēdistam savlaicīgi jāsamazina ātrums, nepieciešamības gadījumā – jāaptur braucamais un jāpārliecinās par drošību;
  • precīzāk noteikti kreisā pagrieziena veikšanas varianti: jāizvēlas drošākais pagrieziena veikšanas veids, lai neradītu satiksmei bīstamas situācijas, izvērtējot ceļa veidu (vienvirziena, divvirzienu, joslu skaits, atļautie braukšanas virzieni tajās utml.) un satiksmes intensitāti;
  • novēršot juridisko normu dublēšanos, jaunie Ceļu satiksmes noteikumi saskaņoti ar Ceļu satiksmes likumu – atbilstoši likumam braukt ar velosipēdu ceļu satiksmē patstāvīgi atļauts no 10 gadu vecuma, jābūt velosipēdista apliecībai;
  • nolūkā uzlabot uz velosipēdistiem attiecināmo Ceļu satiksmes noteikumu struktūru, nodalītas uz velosipēdistiem un mopēdistiem attiecināmās normas. Piemēram, mopēdi ir mehāniskie transportlīdzekļi, tādēļ uz tiem attiecināmas tādas pašas normas, kā uz pārējiem motorizētajiem transportlīdzekļiem;

Ātrums, satiksmes organizēšana un bērnu pārvadāšana. Nolūkā uzlabot kopējo ceļu satiksmes drošību, noteikts:

  • atļautais maksimālais braukšanas ātrums uz grants ceļiem – 80 km/h (iepriekš – 90 km/h);
  • aizliegts izmainīt, aizsegt, pārklāt ar aizsargmateriāliem vai citā veidā apslēpt transportlīdzekļu numura zīmes;
  • ieviestas jaunas ceļa zīmes. Piemēram, zīmes, kas apzīmē apdzīvotu vietu sākumu un beigas. Proti, līdztekus jau esošajām ceļa zīmēm – melns uzraksts uz balta fona (un pārsvītrots uzraksts), turpmāk apdzīvotas vietas beigas un sākumu varēs apzīmēt arī ar melnu ēku kontūrām uz balta fona (un pārsvītrotām ēku kontūrām). Tāpat ieviesta zīme, kas informē un aicina ceļa remonta laikā ievērot “rāvējslēdzēja” principu;
  • ieviestas jaunas (vizuāli nedaudz atšķirīgas) ceļa zīmes, kas apzīmē dzīvojamo zonu sākumu un beigas. Esošās ceļa zīmes, kas apzīmē dzīvojamo zonu sākumu un beigas ceļu īpašniekiem (valdītājiem) jānomaina līdz 2018.gada 1.janvārim;
  • ieviesti vairāki jauni ceļa horizontālie apzīmējumi. Piemēram, uz ceļa uzzīmēta lidmašīna norāda ceļu / virzienu uz lidostu;
  • iespēja uzstādīt un izmantot maināmās informācijas ceļa zīmes; 
  • aizliegts pārvadāt bērnus līdz trīs gadu vecumam automobilī, kas nav aprīkots ar drošības jostām.

Transportlīdzekļu apstāšanās un stāvēšana. Nolūkā uzlabot krustojumu pārredzamību un padarīt vienkāršāku to šķērsošanu:  

  • aizliegta transportlīdzekļu stāvēšana un apstāšanās krustojumos, tajā skaitā apļveida krustojumos un tuvāk par 5 metriem no krustojuma robežas (krustojuma robeža – vieta, kur pirms krustojuma sākas ielas malas noapaļojums);  
  • aizliegta transportlīdzekļu stāvēšana un apstāšanās uz gājēju un velosipēdu ceļiem.

Elektromobiļi. Nolūkā popularizēt elektromobilitāti:

  • izstrādātas speciālas, vizuāli atšķirīgas valsts reģistrācijas numura zīmes elektromobiļiem;
  • elektromobiļiem ar šīm numura zīmēm atļauts braukt pa sabiedriskā transporta joslām.
 
15 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
aigi 15.decembris 2015 13:48
7 2 Atbildēt

Peļņu nesošs vai nē, bet nu autovadītaji apstājas tā kā, neiebraucot krustojumā tu gribot neredzi vai kāds brauc pa galveno ceļu. Tagad teorētiski vajadzētu krustojumam būt daudz brīvākam un labāk pārredzamam.

aansis 15.decembris 2015 13:54
7 5 Atbildēt

Kā tad ne peļņu nesošs? Ja vajadzēja brīvāk - varēja taču ievest solītos 10m līdzšinējo 5m vietā. Laikam jau visiem aizmirsies, kādēļ pirms vairākiem gadiem tiks darīts pretējais - aizliegumā aizstāts krustojums ar brauktuvju krustošanās vietu. Parādiet, cik krustojumos ir skaidri saprotams, kur tieši sākas brauktuves malas noapaļojums? Jā - dažos, nesen rekonstruētos tiešām var - apmales ir liktas precīzi. Bet kā, piemēram, šajā? Kur tad beidzas krustojums un attiecīgi stāvēšanas aizliegums: goo.gl/maps/WHqTtyyYabu

Guntis 30.decembris 2015 1:09
7 0 Atbildēt

1) Kurā pasaku zemē atrodama noteikumos aprakstītā velosipēdistu infrastruktūra? Pat Rīgā tā aprīkots mazāk par 1% no reālajiem velosipēdistu maršrutiem, tikai atsevišķi haotiski izmētāti fragmenti.

2) Lūdzu, kur izlasāms oficiāls skaidrojums šim punktam, lai velosipēdista un viņu potenciāli sodošā policista (vai nosodošā auto vadītāja) viedokļi nebūtu subjektīvi: "braukšana ar velosipēdu pa ietvi: atļauta kā izņēmuma gadījums, ja braukšana pa brauktuvi, ņemot vērā ceļu satiksmes intensitāti, ceļa un meteoroloģiskos apstākļus nav iespējama, ir apgrūtināta vai bīstama". Cik liela automašīnu intensitāte vienā vai divās joslās (un kā to mērīt), cik plata brauktuve, kāds atļautais ātrums, kāds lietus stiprums, kāda ceļa seguma kvalitāte, cik gājēju uz ietves uz 100 metriem utt. Piemērs - lai aizbrauktu no "Spices" līdz centram pa Kalnciema ielu, ievērojot noteikumus, man būtu jābrauc intensīvā divu joslu satiksmē pa ielu, kavējot vienu no divām pārpildītām joslām, jo velosipēdu ceļš maršrutā ir tikai ap 200 metrus pirms Vanšu tilta, bet ietves visā maršrutā gandrīz tukšas? Un kā uz tiltiem?

3) Pie cik bojā gājušiem un sakropļotiem velosipēdistiem šie noteikumi tiks mainīti uz reālākiem?

P. S. Man ir auto vadītāja tiesības un vairākus gadu desmitus ilgs stāžs, esmu bijis gana ilgi dažādās valstīs un zinu, kas ir velo infrastruktūra un kāda tur ir attieksme pret velosipēdistiem. Tas prasa gadu desmitus. Vai stingrus sodus. Bet tā ir viena no reālajām alternatīvām atslogot pilsētas centru no sastrēgumiem.

Autovadītāj, arī es, velosipēdists, varu braukt uz darbu ar auto, aizņemt vietu sastrēgumā un Tevis iecerēto stāvvietu. Bet es braucu ar velosipēdu, un tavam auto tāpēc ir vairāk vietas.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Valsts policisti paši pārkāpj ceļu satiksmes noteikumus, kamēr ķer uz ātrumu (+ VIDEO) 1

Policijas busiņš ērti iekārtojies, lai varētu ķert ātruma pārkāpējus, taču tas noticis policistiem pašiem pārkāpjot ceļa zīmes norādes par transporta novietošanu stāvvietā. Lasīt vairāk

 

Ne jaudu, ne attīstības: kā paātrināt enerģijas ražošanu Latvijā (+ VIDEO)

Pirms divarpus gadiem izskanējušie solījumi veicināt vēja elektrostaciju attīstīšanu nav vainagojušies ar panākumiem. Jaunus pieslēgumus jau vairāk nekā gadu neizsniedz – visa jauda ir rezervēta, bet arī attīstības nav. Lasīt vairāk

 

Zem ūdens un dubļiem, taču dzīvs - 70. gadu Mercedes pārdzīvo Valensijas plūdus 10

Pēc Valensijā notikušajiem plūdiem tūkstošiem automobiļu beigs savu dzīvi autokapsētās, taču ir vismaz viens, kas katastrofu pārdzīvojis un gatavs savam īpašniekam kalpot arī tālāk. Lasīt vairāk

 

Gandrīz 454 km/h – 14 miljonus vērtais Bugatti W16 Mistral uzstāda pasaules ātruma rekordu 7

Bugatti W16 Mistral uzstādījis jaunu pasaules ātruma rekordu automobiļiem ar atvērtā tipa jumtu. Tagad tas ir 453,91 km/h. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti