No 2016.gada 1.janvāra – jauni Ceļu satiksmes noteikumi 15

 
CSDD | 15.decembris 2015 11:32

2016.gada 1.janvārī stāsies spēkā jaunie Ceļu satiksmes noteikumi. To mērķis ir uzlabot ceļu satiksmes drošību, īpašu uzmanību pievēršot mazaizsargātajiem satiksmes dalībniekiem; ieviest jaunas, satiksmes drošības uzlabošanai nepieciešamas normas; saskaņot Ceļu satiksmes noteikumu normas ar grozījumiem Valsts standartos par ceļa zīmēm un ceļa apzīmējumiem.

Par jauno Ceļu satiksmes noteikumu projektu iepriekš notikušas konsultācijas, par tiem diskutēts Ceļu satiksmes drošības padomes sēdēs, tie saskaņoti ar valsts un nevalstiskā sektora organizācijām. Jaunie noteikumi atrodami šeit: http://likumi.lv/ta/id/ 274865.

Braukšana ar velosipēdu. Būtiski uzsvērt, ka velo jomā svarīga ir gan drošība, gan arī esošās infrastruktūras nodrošināto iespēju sabalansēšana ar satiksmes dalībnieku vajadzībām un vēlmēm. Līdz ar jaunajām iespējām un tiesībām velosipēdistiem, aicinām ikvienu satiksmes dalībnieku, īpaši autovadītājus, būt uzmanīgiem un vērīgiem. Galvenie jaunumi velo jomā:

  • precīzāk noteikta atļautā velosipēdu atrašanās vieta satiksmē: braukšana ar velosipēdiem atļauta pa tiem paredzēto infrastruktūru. Piemēram, pa velojoslu (brauktuves daļa, kas paredzēta braukšanai tikai ar velosipēdiem). Ja šīs infrastruktūras nav vai tā attālināta no ceļa, velosipēdistiem jābrauc pa brauktuvi;
  • braukšana ar velosipēdu pa ietvi: atļauta kā izņēmuma gadījums, ja braukšana pa brauktuvi, ņemot vērā ceļu satiksmes intensitāti, ceļa un meteoroloģiskos apstākļus nav iespējama, ir apgrūtināta vai bīstama. Gājējiem uz ietves ir priekšroka un velosipēdistiem jāizvēlas braukšanas ātrums, kas neapdraud un netraucē gājējus. Braukšana pa ietvi jebkurā gadījumā atļauta bērniem līdz 12 gadu vecumam un viņu pavadītājiem;
  • ar velosipēdiem atļauts braukt pa sabiedriskā transporta joslām, ja uzstādīta attiecīgā papildzīme;
  • ielas un gājēju pārejas šķērsošana: nenokāpjot no velosipēda, atļauts šķērsot brauktuvi pa ietves vai nomales iedomāto turpinājumu, kā arī, netraucējot gājējus un gājēju ātrumā, pa gājēju pārejām – gan pa tādām, kas aprīkotas ar luksoforu, gan pa neregulējamām (bez luksofora). Pirms brauktuves šķērsošanas velosipēdistam savlaicīgi jāsamazina ātrums, nepieciešamības gadījumā – jāaptur braucamais un jāpārliecinās par drošību;
  • precīzāk noteikti kreisā pagrieziena veikšanas varianti: jāizvēlas drošākais pagrieziena veikšanas veids, lai neradītu satiksmei bīstamas situācijas, izvērtējot ceļa veidu (vienvirziena, divvirzienu, joslu skaits, atļautie braukšanas virzieni tajās utml.) un satiksmes intensitāti;
  • novēršot juridisko normu dublēšanos, jaunie Ceļu satiksmes noteikumi saskaņoti ar Ceļu satiksmes likumu – atbilstoši likumam braukt ar velosipēdu ceļu satiksmē patstāvīgi atļauts no 10 gadu vecuma, jābūt velosipēdista apliecībai;
  • nolūkā uzlabot uz velosipēdistiem attiecināmo Ceļu satiksmes noteikumu struktūru, nodalītas uz velosipēdistiem un mopēdistiem attiecināmās normas. Piemēram, mopēdi ir mehāniskie transportlīdzekļi, tādēļ uz tiem attiecināmas tādas pašas normas, kā uz pārējiem motorizētajiem transportlīdzekļiem;

Ātrums, satiksmes organizēšana un bērnu pārvadāšana. Nolūkā uzlabot kopējo ceļu satiksmes drošību, noteikts:

  • atļautais maksimālais braukšanas ātrums uz grants ceļiem – 80 km/h (iepriekš – 90 km/h);
  • aizliegts izmainīt, aizsegt, pārklāt ar aizsargmateriāliem vai citā veidā apslēpt transportlīdzekļu numura zīmes;
  • ieviestas jaunas ceļa zīmes. Piemēram, zīmes, kas apzīmē apdzīvotu vietu sākumu un beigas. Proti, līdztekus jau esošajām ceļa zīmēm – melns uzraksts uz balta fona (un pārsvītrots uzraksts), turpmāk apdzīvotas vietas beigas un sākumu varēs apzīmēt arī ar melnu ēku kontūrām uz balta fona (un pārsvītrotām ēku kontūrām). Tāpat ieviesta zīme, kas informē un aicina ceļa remonta laikā ievērot “rāvējslēdzēja” principu;
  • ieviestas jaunas (vizuāli nedaudz atšķirīgas) ceļa zīmes, kas apzīmē dzīvojamo zonu sākumu un beigas. Esošās ceļa zīmes, kas apzīmē dzīvojamo zonu sākumu un beigas ceļu īpašniekiem (valdītājiem) jānomaina līdz 2018.gada 1.janvārim;
  • ieviesti vairāki jauni ceļa horizontālie apzīmējumi. Piemēram, uz ceļa uzzīmēta lidmašīna norāda ceļu / virzienu uz lidostu;
  • iespēja uzstādīt un izmantot maināmās informācijas ceļa zīmes; 
  • aizliegts pārvadāt bērnus līdz trīs gadu vecumam automobilī, kas nav aprīkots ar drošības jostām.

Transportlīdzekļu apstāšanās un stāvēšana. Nolūkā uzlabot krustojumu pārredzamību un padarīt vienkāršāku to šķērsošanu:  

  • aizliegta transportlīdzekļu stāvēšana un apstāšanās krustojumos, tajā skaitā apļveida krustojumos un tuvāk par 5 metriem no krustojuma robežas (krustojuma robeža – vieta, kur pirms krustojuma sākas ielas malas noapaļojums);  
  • aizliegta transportlīdzekļu stāvēšana un apstāšanās uz gājēju un velosipēdu ceļiem.

Elektromobiļi. Nolūkā popularizēt elektromobilitāti:

  • izstrādātas speciālas, vizuāli atšķirīgas valsts reģistrācijas numura zīmes elektromobiļiem;
  • elektromobiļiem ar šīm numura zīmēm atļauts braukt pa sabiedriskā transporta joslām.
 
Visi komentāri
 
ss 15.decembris 2015 12:16
0 0 Atbildēt

bet joprojām apstājoties, tu nezināsi vai esi 326. zīmes zonā, kura ir spēkā no pretējās puses un kuru nemaz neesi redzējis. Atnāksi, un logā plāksteris.

Goga 15.decembris 2015 13:17
5 5 Atbildēt

Šis laikam ir svarīgākais, jeb CPistiem peļņu nesošākais:

aizliegta transportlīdzekļu stāvēšana un apstāšanās krustojumos, tajā skaitā apļveida krustojumos un tuvāk par 5 metriem no krustojuma robežas (krustojuma robeža – vieta, kur pirms krustojuma sākas ielas malas noapaļojums);

aigi 15.decembris 2015 13:48
7 2 Atbildēt

Peļņu nesošs vai nē, bet nu autovadītaji apstājas tā kā, neiebraucot krustojumā tu gribot neredzi vai kāds brauc pa galveno ceļu. Tagad teorētiski vajadzētu krustojumam būt daudz brīvākam un labāk pārredzamam.

aansis 15.decembris 2015 13:54
7 5 Atbildēt

Kā tad ne peļņu nesošs? Ja vajadzēja brīvāk - varēja taču ievest solītos 10m līdzšinējo 5m vietā. Laikam jau visiem aizmirsies, kādēļ pirms vairākiem gadiem tiks darīts pretējais - aizliegumā aizstāts krustojums ar brauktuvju krustošanās vietu. Parādiet, cik krustojumos ir skaidri saprotams, kur tieši sākas brauktuves malas noapaļojums? Jā - dažos, nesen rekonstruētos tiešām var - apmales ir liktas precīzi. Bet kā, piemēram, šajā? Kur tad beidzas krustojums un attiecīgi stāvēšanas aizliegums: goo.gl/maps/WHqTtyyYabu

imzz 15.decembris 2015 15:42
2 1 Atbildēt

Velosipēdu ceļš. NETRAUCĒJOT velosipēdistiem, atļauts iet arī gājējiem. Riteņotāji savu taisnību nedabūja, pa veloceliņiem vazāsies visi, kam nav slinkums, un vēl ar suņiem. Un tas būs likumīgi.

Kanibaals 16.decembris 2015 19:50
0 3 Atbildēt

Vīnes konvencija to jau vienmēr ir noteikusi, iepriekšējie CSN bija pretrunā.

222 15.decembris 2015 16:27
0 0 Atbildēt

Ja man kā velosipēdistam traucēs, tas būs nelikumīgi. Bet tā kā kājāmgājēji lielākoties nezin CSN, agresīvākie velobraucēji varēs turpināt terorizēt uz velosipēdistu ceļa ieklīdušos kājāmgājējus.

imzz 15.decembris 2015 17:30
3 0 Atbildēt

Nu, jēdziens "traucē" ir dziļi individuāls. Cilvēkiem ir tendence uzskatīt, ka tie citus nemaz netraucē, lai ko arī nedarītu. Nu, pieņemsim, tas gājējs tevi traucē ? Un tad ? policiju tak nesauksi. Tā jau arī pusi CSN varētu uzrakstīt ar vienu punktu: 1. Transporta līdzekļu vadītājiem ir tiesības vadīt transporta līdzekļus pa brauktuvi pēc saviem ieskatiem, ar noteikumu, ka netraucē citus satiksmes dalībniekus ;)

iJuris 15.decembris 2015 20:43
3 4 Atbildēt

Un joprojām nav atbildēts pats svarīgākais, vai autovadītājiem pa labi ir jānogriežas no galēji labās pozīcijas, vai arī no ceļa vidus, ja pieņemam, ka labajā pusē ir velopēdists kurš grib braukt taisni....

Un vēl, vai velopēdistam ir ļauts apsteigt tajā pašā virzienā braucošu transporta līdzekli, pa labo pusi, vienas joslas ietvaros?

Vai velosipēdts skaitās transporta līdzeklis, un vai tam vajag ziemas riepas, bremzes un kārtīgu apgaismojumu.

Un pats svarīgākais, vai vajag OCTA tā pat kā rolleriem, lai brauktu kopā ar automašīnām.

Man šie jautājumi tādi sāpīgi, jo itin bieži nākas lamāt kādu velotransporta vadītāju par to, ka es negribu uzņemties atbildību par viņa dzīvību, jo viņam tā šķiet nav svarīga. Tas parasti tiek veltīts pa tumsu bez gaismām un atstarotājiem braucošajiem.

Ak jā, vēl viens, cik ātri drīkst braukt ar velosipēdu?

Un kāds sods ir velosipēdistiem par csn pārkāpumiem?

Es takš varu visu nakti šādi turpināt :D

d'Artanjans 16.decembris 2015 8:14
3 1 Atbildēt

Normāls velo problēmas risinājums.Zinot to,ka 99% pedālistu NEZINA CSN,visu atbildību nogrūst uz autobraucēju galvām.Daudz būs kraukšķīšu,tikai žēl,kajāatbild būs autobraucējiem.Idiotisms augstākajā mērā-Varēs šķērsot arī neregulējamu GP nenoceļot savu svētīto d...u no ciskadriļļa,un vēl -no 10 gadu vecuma mīcīties pa ielām.Jau tagad ar šausmām jānoskatās,kā tie sīkie uzvedās,būs jāskatās 20reiz,laiar CSDD svētību nepaliek bez vākiem un netiek ķurķī

Killers 16.decembris 2015 21:38
2 0 Atbildēt

"Braukšana pa ietvi jebkurā gadījumā atļauta bērniem līdz 12 gadu vecumam un viņu pavadītājiem" - vai pavadītāji drīkst būt vecāki par 12 gadiem un vai viņi arī drīkst braukt pa ietvi bez bērnu, līdz 12 gadiem, klātbūtnes ?

stāvbremze 18.decembris 2015 11:03
3 2 Atbildēt

Pag! Te izskatās kā toreiz pagājušā gadsimta astoņdesmitajos – nevienu negaidot, veči kalna galā būvē šķību kūti un smejas, kad jaunais pilnvarotais būvtehniķis prasa jaukt nost. Kur tad lai liek tās savas spējas jaunais, ja kūts stāv šķībi celta?!

CSN jauno redakciju izlasīju janvārī, tad vasaras brīvdienās un, nu, jau ar jauneklīgu aizrautību trīsreiz atkārtoti. Līdz literārai sterilitātei satiksmes noteikumos, vismaz baltkrievu līmenī, mums, redzams, tālu. Ne franciskā 1968. gada Vīnes konvencija pie vainas. Manuprāt, ceļu satiksmes noteikumiem ir jābūt ne sacerētiem, bet radītiem no piedzīvotiem un izjustiem mirkļiem, kad katrs no mums ir tiecies taranēt objektīvu patiesību, bet dzīve deva pretī – dāvājot pirmo punu un zilumus. Re, kas par spēku dzīvei!

Cilvēkā ir veselība un dzīvība, bet likumam aizsardzības spēks. Ja likuma spēks nedarbosies dienu un nakti, uz ko jūs ceriet! Vienmēr visos laikos ir šķēpojušās divas patiesības, arī uz ceļa un krustojumā. Ja vienam ir taisnība, tad otram tās nav nemaz? Ja vienai patiesībai bērnišķīgi tīra sejiņa, tad otrai jābūt kā ar sausu dzēšgumiju sašvīkotai? Jūs te diskutējiet par situācijām, bet es neredzu pamatu – pa kuru ceļa pusi brauksim Latvijā no 2016. 1. janvāra? Kas ar katra transportlīdzekļa vadītāja zvērestu, esošās redakcijas CSN 4. punktu? Tas pats ar pienākumu darīt visu iespējamo, lai sniegtu pirmo palīdzību ceļu satiksmes negadījumā cietušai personai. Kuram šis viss bija lieks? Ko teiks atbildētāji un pieteicēji tiesas zālē, ja satiksmes dalībnieka tiesiskai paļāvībai nocirsts krietns gabals – esošie CSN 4., 6. un 10. punkti? Vai no CSN 10. punkta vajadzēja pazust „citām personām” un tā vietā tika dzēsts viss punkts? Te brīdi aizdomājos – vai Ceļu satiksmes noteikumi būtībā ir iekšējs normatīvs akts vai ārējs, kad ir piemērojami, kad nav, lai šķirtu izskatāmo strīdu?

Kā lasām, jaunā redakcija sākas ar bruņotajiem spēkiem un militārās tehnikas pārvietošanos pa ceļiem. Vai tiešām karš neizbēgams?!

p.s. sapnī redzēju spēkā esošos Ceļu satiksmes noteikumus ietērptus baltā kreklā ar prievīti ap kaklu, pakārtus lielā eglē…

Raitis 21.decembris 2015 13:44
0 0 Atbildēt

No 1.janvāra stāsies spēkā. Bet uz ceļiem jaunās zīmes kopš vasaras redzetas !

Guntis 30.decembris 2015 1:09
7 0 Atbildēt

1) Kurā pasaku zemē atrodama noteikumos aprakstītā velosipēdistu infrastruktūra? Pat Rīgā tā aprīkots mazāk par 1% no reālajiem velosipēdistu maršrutiem, tikai atsevišķi haotiski izmētāti fragmenti.

2) Lūdzu, kur izlasāms oficiāls skaidrojums šim punktam, lai velosipēdista un viņu potenciāli sodošā policista (vai nosodošā auto vadītāja) viedokļi nebūtu subjektīvi: "braukšana ar velosipēdu pa ietvi: atļauta kā izņēmuma gadījums, ja braukšana pa brauktuvi, ņemot vērā ceļu satiksmes intensitāti, ceļa un meteoroloģiskos apstākļus nav iespējama, ir apgrūtināta vai bīstama". Cik liela automašīnu intensitāte vienā vai divās joslās (un kā to mērīt), cik plata brauktuve, kāds atļautais ātrums, kāds lietus stiprums, kāda ceļa seguma kvalitāte, cik gājēju uz ietves uz 100 metriem utt. Piemērs - lai aizbrauktu no "Spices" līdz centram pa Kalnciema ielu, ievērojot noteikumus, man būtu jābrauc intensīvā divu joslu satiksmē pa ielu, kavējot vienu no divām pārpildītām joslām, jo velosipēdu ceļš maršrutā ir tikai ap 200 metrus pirms Vanšu tilta, bet ietves visā maršrutā gandrīz tukšas? Un kā uz tiltiem?

3) Pie cik bojā gājušiem un sakropļotiem velosipēdistiem šie noteikumi tiks mainīti uz reālākiem?

P. S. Man ir auto vadītāja tiesības un vairākus gadu desmitus ilgs stāžs, esmu bijis gana ilgi dažādās valstīs un zinu, kas ir velo infrastruktūra un kāda tur ir attieksme pret velosipēdistiem. Tas prasa gadu desmitus. Vai stingrus sodus. Bet tā ir viena no reālajām alternatīvām atslogot pilsētas centru no sastrēgumiem.

Autovadītāj, arī es, velosipēdists, varu braukt uz darbu ar auto, aizņemt vietu sastrēgumā un Tevis iecerēto stāvvietu. Bet es braucu ar velosipēdu, un tavam auto tāpēc ir vairāk vietas.

kaspis 31.decembris 2015 10:47
1 6 Atbildēt

daudziem tas pilsētas centrs ar auto nafig nav vajadzīgs - bet pa kurieni apbraukt? Lūk, pie šā arī būtu kārtīgi jāpiestrādā, nevis viss jāpakārto svētdienas velopēdistiem, kas to infrastruktūru lietos labi ja 5 mēnešus gadā...

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 33

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: 1000 ZS un 2 sek. līdz 100. Porsche Taycan.(+VIDEO) 3

Lai gan uzlabotais Porsche Taycan ārēji izskatās ļoti līdzīgs oriģinālajam, tas uzlabots pilnīgi visos parametros, un, kas svarīgi, visās modeļu versijās, ieskaitot paaugstināto Cross Turismo. Ar atjaunināto Taycan TV Autoziņas iepazinās testa braucienā Spānijā, tostarp arī Monteblanko ātrumaplī. Lasīt vairāk

 

Bankrota ēnā - Fisker izziņo milzīgas atlaides; klienti dusmīgi 20

Bankrota priekšā nonākušais ASV elektroautomobiļu ražotājs Fisker paziņojis par iespaidīgām atlaidēm savai produkcijai, kas dažos gadījumos sasniedz 24 000 dolāru. Lasīt vairāk

 

Policija un mediķi informēs par bezatbildīgai elektroskrejriteņu vadīšanai veltītu kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā" 17

Valsts policija un mediķi trešdien plkst.11 informēs par kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā", aģentūru LETA informēja policija. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti