Lietota auto iegāde ir nopietns lēmumus, jo prasa lielus Jūsu un Jūsu ģimenes naudas līdzekļus uzreiz un parasti vēl lielākus izdevumus ekspluatācijas laikā.
Šeit mēs nedomājam tikai auto remontu, bet arī izdevumus par degvielu, riepām, apdrošināšanu utt. Visi šie izdevumi būs lielāki vai mazāki Jūsu izvēles dēļ.
iAuto.lv jau rakstījām par to, cik reāli 7 gadu laikā izmaksāja jaunas “Honda CR-V” iegāde un ekspluatācija, tie bija 666 EUR mēnesī. Aprēķinus var lasīt šeit >>>
Tāpēc būtu saprātīgi pēc iespējas vairāk noskatīto auto pārbaudīt pirms iegādes, turklāt, tas ir samērā viegli un par pieņemamām izmaksām. Jā, vairākas lietas mēs varam pārbaudīt paši un par to jau rakstījām sadarbībā ar Bigbank pirmajā daļā šeit >>> un tagad vēl papildinām. iAuto.lv iesaka pirms gala lēmuma par iegādi konkrēto automobili tomēr aizvest uz autoservisu uz vispārējo diagnostiku. Bet tagad par visu pēc kārtas.
Raksta pirmajā daļā ieteicām pārbaudīt automobiļa vēsturi pēc VIN numura (vismaz pirmo divu gadu fiksēto nobraukumu un vai ir veikti remonta darbi). Kas ir VIN numurus un kādu informāciju tas dod?
Katram automobilim ir savs unikāls numurs – VIN, kurā ir dažādi simboli. Lūk, kādu informāciju tas mums dod:
- 1 - 3 simboli - ražotājs, atrašanās vieta
- 4 - 8 simboli - virsbūves veids, durvju skaits, ir vai nav airbag
- 9 simbols - konkrētā VIN numura kontrolcipars
- 10 simbols - ražošanas gads
- 11 - 13 simboli - komplektācija, kura salikts, piedziņas veids uc.
- 14 - 17 simboli - ir unikāls, tādā veidā raksturojot katru transportlīdzekli, aprīkojums, kārba uc.
Foto: Ekrānšāviņš no autodna.lv
Ja automobilis ir ekspluatēts Latvijā, tad šeit ir vislielākā skaidrība, jo CSDD veicot tehnisko apskati fiksē arī tā nobraukumu. Visa šī informācija ir pieejama visiem bezmaksas e.csdd.lv. Lūk, kādus datus no e.csdd.lv mēs ieguvām par mūsu šī raksta izpētes automobili.
Foto: Ekrānšāviņš no e.csdd.lv
Piereģistrējamies un minūtes laikā bezmaksas saņemam sekojošu informāciju.
Foto: Ekrānšāviņš no e.csdd.lv
Sarežģītāk ir ar ievestiem automobiļiem, jo katram ražotājam ir sava sistēma ko un kā tie fiksē par automobili katrā valstī. Latvijā automobiļa vēsture pēc VIN ir pieejama pie attiecīgā ražotāja oficiālā dīlera. Taču ar informācijas iegūšanu nav tik viegli, kā CSDD.
Apskatīsim, kāda ir situācija Latvijā ar pieprasītākajiem autoražotājiem lietoto auto tirgū. Saskaņā ar Bigbank un Banku Augstskolas pētījuma datiem vislielākais lietoto automobiļu piedāvājums pa klasēm ir:
- Mazajā klasē (B): Volkswagen Polo, Opel Corsa, Škoda Fabia
- Kompaktajā klasē (C): Volkswagen GOLF, Opel Astra, Ford Focus
- Vidējā klasē (D): Audi A4, Volkswagen Passat, BMW 3.sērija
- Lielajā klasē (E): Audi A6, BMW 5.sērija, Mercedes-Benz E-klase
- Daudzfunkciju klasē (M): Opel Zafira, Volkswagen Touran, Volkswagen Sharan
- Apvidus kalsē (X): BMW X5, Volvo XC90, Nissan X-Trail
iAuto.lv vērsās pie pirktāko autoražotāju dīleriem ar jautājumu, vai var uzzināt viņu pārstāvētā autoražotāja vēsturi pēc VIN numura un saņēmām sekojošas atbildes:
Sazvanoties ar Volkswagen servisu "Møller Auto Krasta" uzzinām, ka telefoniski informāciju par automobiļa vēsturi nesniedz, bet to varot saņemt uz vietas bezmaksas, uzrādot tehnisko pasi.
Liene Treija, Audi dīlera "Møller Auto Rīga" klientu konsultante: “Pa telefonu mēs informāciju nesniedzam. Tikai dīlera centrā uz vietas, ierodoties auto īpašniekam. Pakalpojums ir bezmaksas.”
Leonīds Pavlovs, BMW dīlera “Inchcape BM Auto” pēcpārdošanas nodaļas vadītājs: “Jebkuru informāciju par konkrēto automašīnu var uzzināt pie mums, tikai uzrādot apliecinošu dokumentu par automašīnas piederību, resp., to var izdarīt vai nu tikai pats īpašnieks vai īpašnieks kopā ar potenciālo pircēju. Informāciju pa telefonu vai e-pastā nesniedzam. Izziņas ir bez maksas.”
Andis Araks, Opel un Peugeot dīlera “Amserv Krasta” SIA valdes priekšsēdētājs: “Vēsturi pēc VIN var uzzināt pie mums uz vietas un tas maksā 10.00 EUR ar PVN.”
Ingus Rūtiņš Foto: iAuto.lv
Ingus Rūtiņš Auto Asociācijas Valdes loceklis: “Automobiļa lietošanas vēstures informācija pēc VIN numura palīdzētu potenciālajiem pircējiem izvērtēt cenas atbilstību kvalitātei un rezultātā pieņemt informētu nevis emocionālu lēmumu. Jo plašāka ir pieejamā informācija, jo vairāk datu par nobraukumiem, jo vairāk ir iespējams izdarīt secinājumus par iepriekšējā īpašnieka braukšanas ieradumiem un automobiļa tehnisko stāvokli uz pirkuma brīdi. Liela daļa automobiļa vēstures datu ir pieejami pie ražotāju pārstāvjiem, īpaši ja iet runa par relatīvi jauniem spēkratiem. Diemžēl ir jāsaka, ka starp dīleriem nav vienotas prakses par to kādi dati un kam būtu atklājami. Līdz ar to dažiem zīmoliem informācija ir salīdzinoši brīvi pieejama par maksu vai arī kā papildus bonuss/ veicot auto servisa pārbaudi, savukārt citiem tā ir konfidenciāla. Domāju, ka tie tirgotāji, kas šādu informāciju dara pieejamu ir progresīvāki, klientam tuvāki un ceļ arī zīmola reputāciju!”
Kā mēs redzam šobrīd autodīleri praktizē automobiļa vēstures pēc VIN sniegšanu auto īpašnieka klātbūtnē, atsevišķos gadījumos par maksu vai arī veicot automobiļa tehnisko pārbaudi.
Šīs nepieciešamās, bet apgrūtināti pieejamās informācijas trūkumu cenšas kompensēt uzņēmumi, kuri speciāli šim mērķim ir izstrādājuši risinājumus internetā. Latvijā darbojas vismaz divi šādi uzņēmumi myvin.eu un autodna.lv
Jānis Kalējs, auto vēstures pārskatu portāla MyVin.eu līdzdibinātājs: “Pārdevēju centieni pataisīt lietoto transportlīdzekli jaunāku un labāku, nekā tas patiesībā ir, nav jauna, unikāla un nevienam nezināma problēma. Ātrākais veids, kā padarīt auto “jaunāku”, ir veicot nobraukuma korekcijas. Ja pieņemam, ka vidējais automašīnas nobraukums ir 30 000 kilometru gadā, tad, pieregulējot odometru par šiem 30 000, no tehniskā viedokļa raugoties, iegūst par gadu labāku, par gadu mazāk ekspluatētu transportlīdzekli. Vismaz pēc cipariem odometrā.
Pirmkārt, tā būtu automašīnas nobraukuma pārbaude. Prakse ir tāda, ka pēc garantijas laika beigām, braucēji pārsvarā pārstāj veikt transportlīdzekļa apkopes pie dīlera, tātad dīleru informācija būs pieejama par ierobežotu laika periodu. Tādēļ, lai saprastu, kas ar automašīnu noticis arī pēc garantijas laika, vajadzētu meklēt papildus informāciju, ko šobrīd lielākā vai mazākā datu apjomā sniedz transportlīdzekļu vēstures pārskatu portāli.
Pēc tam, var runāt ar pārdevēju par automašīnas diagnostiku vai nu ražotāja autorizētā dīlera servisā, vai arī neatkarīgā servisā. Šo abu lietu kopums – nobraukuma, vēstures pārbaude un transportlīdzekļa diagnostika, ir tas, kas var pasargāt pircēju no neveiksmīga pirkuma veikšanas. Taču sabiedrības paradokss ir tajā, ka cilvēki ir gatavi samaksāt 10 000 eiro par savu jauno automašīnu, bet nav gatavi samaksāt dažus eiro par auto vēstures pārbaudi un robežās ap 50 eiro (0.5% no pirkuma vērtības) veikt transportlīdzekļa diagnostiku servisā.”
No kādām datubāzēm tiek iegūta informācija par automobiļa nobraukumu un veiktajiem remonta darbiem?
Agris Dulevičs, autoDNA.lv: “Par automašīnām, kurām ir pieejama informācija mūsu datu bāzē avoti ir vairāki:
- Auto nomas reģistri
- Līzinga kompānijas
- Izsoles
- Sludinājumi, kuros ir norādīts VIN
- Pirms/pēc eksporta pārbaudes
- Auto novērtēšana līzinga/kredītam
- Sisto automašīnu datubāzes
- Taksometru/īres reģistri
- Valstu reģistri u.c.
Pēc šiem avotiem var uzzināt par automobili sekojošu informāciju:
- Īpašnieku vēsturi (nomas, līzings, privātais, taksis, kompānija u.c.)
- Negadījumu vēsture (ja bojājums fiksēts pie apdrošinātāja, izsolē, novērtēšanā)
- Norādītā cena sludinājumā
- Nobraukums (sludinājumā, izsolē, pie dīlera, reģistrā)
- Zādzības ieraksti (vai auto ir un vai ir bijis meklēšanā)
- Arhīva fotogrāfijas (no izsolēm, sludinājumiem, novērtēšanas)
- Ražotāja atsaukumus/ defektus
- Pilns aprīkojuma saraksts, kuru iekodējis ražotājs VIN numurā
- Automašīnas ražošanas vieta, īpašnieks (kompānija)
- Automašīna tirgus (valsts, reģions)
- Visu tehnisko informāciju par transportlīdzekli, kā dzinēja versija, jauda, cilindru skaits, ātrumkārbas veids, ātrumu skaits, šasijas krāsa, šasijas dimensijas, paredzētais riepu izmērs, interjera apdares materiāli, salona tapsējuma krāsas kods un daudz ko citu.
iAuto.lv nolēma pārbaudīt reālo situāciju tirgū un tāpēc izvēlējās vienu konkrētu auto no pieprasītākajiem lietoto auto tirgū Latvijā. Pamēģināsim, ko uzzināt par noskatīto Volkswagen Sharan ar 2.0L dīzeļdzinēju, automātisko ātrumkārbu un pirmreizējo reģistrāciju 2013. gada oktobrī. Automobilis esot ekspluatēts Francijā, bet tagad ir piereģistrēts Latvijā ar vairāk kā 150 000 km nobraukumu.
Sākumā pārbaudu automobili myvin.eu. Izvēlos maksimālo pārbaudi par 5 EUR, maksājumu ir viegli veikt ar kartes palīdzību.
Foto: Ekrānšāviņš no myvin.eu
Apskatot iegūto atskaiti secinu, ka vienīgā papildus informācija ir tā, ka auto tiešām iepriekš bijis reģistrēts Francijā. Pārējie dati jau bija pieejami CSDD.
Atskaite no myvin.eu Foto: Ekrānšāviņš no myvin.eu
Izmēģinām arī autodna.lv piedāvātās iespējas, te uzreiz atķeksējas divi pārbaužu veidi, par 10,40 EUR un 8 EUR. Izvēlamies abus, bet atsevišķos maksājumos, lai varam salīdzināt.
Foto: Ekrānšāviņš no autodna.lv
Foto: Ekrānšāviņš no autodna.lv
Atskaitē par 10,40 EUR no vajadzīgās informācijas ir maz, bet toties plaši aprakstīts viss auto aprīkojums ar krāsas kodiem utt. Arī šajā gadījumā vienīgie dati par nobraukumu ir jau Latvijā fiksētie.
Foto: Ekrānšāviņš no autodna.lv
Foto: Ekrānšāviņš no autodna.lv
Papildus “Francijas” atskaitē par 8 EUR jau redzama vērtīgāka informācija, ka autoīpašnieks ir bijusi juridiska persona un automobilis reģistrēts kā komerctransports. Tātad nobraukumam jābūt salīdzinoši lielam. Pieņemam, ka Latvijā fiksētie 152 000 km automobilim, kurš reģistrēts 2013. gada oktobrī varētu būt patiess rādījums.
Francijas papildatskaitē Foto: Ekrānšāviņš no autodna.lv
Interesanti, ka šeit tiek norādītā auto dīlera cena 43 000 EUR, kas tā arī varētu būt. Taču norādītais degvielas patēriņš atšķiras gan no reālā, gan no šī paša uzņēmuma sniegtās pirmās atskaites.
Diemžēl mūsu gadījumā samaksātie 23,40 (5+10,40+8) EUR bija veltīgi, jo galveno informāciju tā arī nesaņēmām. Ne fiksētos nobraukumus pirmajos divos gados, ne informāciju vai ir un kādi remonta darbi.
Turpinām lietota auto iegādes un izvērtēšanas procesu. Tātad paši esam automobili jau novērtējuši, pēc VIN numura uzzinājuši, cik nu bija iespējams. Pirms pirkšanas iesakām automobili pārbaudīt autorizētā dīlera servisā. Tas ir to vērts, kāpēc - atbildēsim šī raksta otrajā daļā. Oficiālajam autoražotāja servisam būs pieejama konkrētā automobiļa vēsture no citu valstu autorizētajiem dīleru servisiem un katram ražotājam ir noteikti normatīvi darbu veikšanai, kuri oficiālo dīleru centros tiek ievēroti.
Sāksim ar šādas apskates izmaksu noskaidrošanu, secinājumus izdariet paši, ņemot vērā Jūsu noskatītā auto iegādes cenu.
Volkswagen dīlera "Møller Auto Krasta" autoservisa pārstāvis: “Piedāvājam automobiļa diagnostiku pirms iegādes, tas aizņem līdz 2 stundām un maksā 72 EUR. Ātrākais pieraksts ir pieejams pēc nedēļas.”
Liene Treija, Audi dīlera "Møller Auto Rīga" klientu konsultante: “Mēs piedāvājam pilnu diagnostiku pirms auto iegādes, kurā tiek pārbaudīta auto elektronika, motors un ritošā daļa. Pakalpojuma cena ir atkarīga no auto izlaiduma gada: 7 gadi un jaunākiem auto tas maksās 59,33 EUR. Virs 7 gadi – 86 EUR.”
Leonīds Pavlovs, BMW dīlera “Inchcape BM Auto” pēcpārdošanas nodaļas vadītājs: “Diagnostikas cena var atšķirties, atkarībā no nepieciešamajiem darbiem, vienkāršāka ritošās daļas pārbaude un kļūdu nolasīšana maksā 47 EUR ar PVN un aizņem 1 – 1.5 stundas. Var arī pasūtīt nopietnāko diagnostiku un tad cena var pieaug līdz pat 250 – 270 EUR ar PVN. Ja runājam par lētāko versiju, tad informācijas pārbaudes rezultāti tiek apkopoti mūsu Visual Health Check jeb 49 punktu pārbaudes VHC formā.”
49 punktu pārbaudes VHC forma no “Inchcape BM Auto”
Andis Araks, Opel un Peugeot dīlera “Amserv Krasta” SIA valdes priekšsēdētājs: “Auto pārbaude pirms iegādes maksā 60.00 EUR un tas ietver pilnu ritošās daļas pārbaudi, amortizatoru un bremžu stenda izdruku, kļūdu nolasīšanu, pilnu vēstures izklāstu, kas ietver arī virsbūves darbus.
Kā mēs redzam vidēji cena svārstās no 50 līdz 90 EUR un nolemjam vest mūsu noskatīto “Volkswagen Sharan” uz autorizēto dīlera centru veikt diagnostiku. Rezultātā par pārbaudi pirms iegādes samaksājam 60 EUR un ieguvām sekojošu informāciju.
Volkswagen Sharan diagnostikas pārbaudes akts
Jāmaina logu slotiņas un akumulators, jāsalabo kondicionētājs, priekšējie bremžu kluči tuvojas beigām un citi sīkumi. Respektīvi mēs neieguvām informāciju, kuru mums palīdzētu samazināt auto iegādes cenu, bet pārliecinājāmies, ka auto stāvoklis atbilst aprakstam. Turklāt krāsas mērītāja rezultāti uzrāda, ka automobilim nav bijis nopietns negadījums un detaļas nav pārkrāsotas, krāsotas varētu būs labās puses aizmugurējās durvis.
Iegūtā informācija mūsu skatījumā bija 60 EUR vērta.
Tā kā aizmirsām pie diagnostikas paprasīt, kas mūsu noskatītajam “Volkswagen Sharan” ir reģistrēts pirmajos 2 garantijas gados, devāmies uz Krastu ielu ar tehnisko pasi uzzināt, kāda informācija ir pieejama oficiālajam dīlerim. Informācijas bija tiešām daudz (to varēja saņemt tikai mutiski, izdrukas netiek dotas):
- reģistrēta oktobrī 2013
- 28 000 km februāris 2014 apkope
- 45 000 km aprīlis 2014 papildināts adblue
- 59 000 km jūnijs 2014 apkope
- 76 000 km septembris 2014 papildināts adblue
- 84 000 km oktobris 2014 mainīta eļļa ātrumkārbai
- 88 000 km novembris 2014 apkope
- 117 000 km marts 2015 apkope + adblue
- 127 000 km aprīlis 2015 Volkswagens rūpnīcas atsaukums, maina gaisa kvalitātes sensoru
- 143 000 km jūlijs 2015 apkope + adblue + salona filtru maiņa
Nākošā apkope būtu jātaisa pie 174 000, tā būtu lielā un dīleru salonā maksā 340 EUR.
Pētījumā apskatītā “Volkswagen Sharan” cena ir 20 900 EUR, bet aprīkojums skatāms sludinājumā šeit >>>
Vērtējiet paši, kura informācija Jums būtu bijusi noderīga, ja plānotu pirkt konkrēto auto. iAuto.lv iesaka veikt diagnostiku pie oficiālā dīlera pirms iegādes, ja auto cena pārsniedz 5 000 EUR.
PS: Oficiālie dīleri nobraukuma vēstures nesniegšanu pa tālruni pamato ar to, ka tad negodīgie auto pārdevēji var attīt rādījumus pēc šīs informācijas. Kaut kā nemana, ka šim lēmumam ir ietekme uz realitāti, bet potenciālajam pircējam tā gan būtu vērtīga informācija un ļautu kaut nedaudz sakārtot tirgu.
iAuto rakstu sērija par lietotu auto iegādi:
- Ja plāno pirkt lietotu auto, kas būtu jāievēro un no kā uzmanīties 1. daļa
- Kā un kur pārbaudīt lietota auto nobraukuma vēsturi un diagnostika pirms iegādes - iAuto 2. daļa (+ foto)
- iAuto: Lietota auto vizuālā pārbaude pirms pirkšanas paša spēkiem; krāsas mērītājs 3.daļa
- iAuto.lv par lietota auto iegādi; kur un kādi dokumenti vajadzīgi 4. daļa
- KOPSAVILKUMS - 9 padomi
Reāli sanāk, ka visa informacija glabājas pie dīleriem, kāpēc viņi to tik traki slēpj.