No skata brutālais „Ranger”, tāpat kā tā eventuālā ekipāža – lietišķi vīri darba kombinezonos un gumijniekos – stāvvietā pie lauku veikala īpašu izbrīnu neizraisīs, taču vienlīdz labi es spēju iztēloties „Ford” pikapu nesteidzīgi kreisējam lielpilsētas vidē ar šarmantu rudmati (OK, blondīni, bruneti u.tml. – katrs var izvēlēties, atbilstoši savai gaumei) pie stūres.
Atšķirībā no amerikāņiem, kam pikapu kultūrai ir sena un tradīcijām bagāta vēsture, mūspusē šādas koncepcijas automobilis joprojām tā īsti netiek uztverts kā darba rīks. Biežāk tas kalpo par greznu dzīves stila atribūtu. No vienas puses tas skaidrojams ar mūsu atšķirīgo dzīves un saimniekošanas veidu, no otras – ar pikapu pastāvīgi progresējošo izsmalcinātību un līdz ar to arī cenu.
Evolūcija turpinās
Vēsturiski „Ranger” ir kompakts „Ford” pikapa modelis, kas tiek tirgots ārpus Ziemeļamerikas – Austrālijā un Okeānijā, Āzijā, Āfrikā un arī Eiropā. Pirmajās divās paaudzēs, kuras pasaule ieraudzīja attiecīgi 1998. un 2006.gadā, tas patiesībā bija ar „Ford” zīmolu marķēts „Mazda” B sērijas pikaps. Un tikai trešo paaudzi, kas nonāca tirgū 2011.gadā, pilnībā bija izstrādājuši „Ford Motor Co.” Austrālijas nodaļas dizaineri un inženieri. Tādēļ tas varētu tikt uzskatīts par pirmo īsto „Ranger”.
„No iepriekšējā modeļa te atlikuši vairs tikai atsevišķi stiprinājuma elementi,” ar lepnumu ziņoja projekta kurators Gerijs Bouzs, kurš iepriekš bija veidojis tādus modeļus kā „Ford Thunderbird”, „Ford Flex” un „Lincoln MKT”.
Tas kļuva par īstu zilā ovāla veiksmes stāstu, palielinot „Ford” tirgus daļu Eiropas pikapu segmentā no 11,7% 2012.gadā līdz 24% 2015.gadā. Savukārt šis, ko ražotājs tagad lepni prezentē kā „Jauno Ranger”, būtībā ir tāds godīgs „feislifts” – vizuāli modernizēts, tehnoloģiski un funkcionāli pilnveidots līdzšinējais modelis. Datoristu terminoloģijā mēs to varētu apzīmēt kā „Ranger 3.1”.
Skarbs izskats
Galvenajam dizainerim Kregam Metro bija dots uzdevums piešķirt „Ranger” solīdu, spēcīgu un atpazīstamu ārieni. Iedvesmas avots viņam nebija tālu jāmeklē. Proti, „Ranger” sejā tika „iezīmēti” populārā amerikāņu brāļa „F-150” skarbi vīrišķīgie vaibsti: tas pats atlētiski plecīgais stāvs, „Ford” komerctransporta saimei raksturīgā robustā sešstūra radiatora reste ar lielu logotipa ovālu centrā, skarbais šķelmīgi sašaurinātu starmešuskats, reljefie buferi un oriģināli izvalcētais motora pārsegs, kā arī paplatinātas riteņu arkas ar lieliem riteņiem zem tām liecina par zināmām ambīcijām.
Tāpat kā līdz šim „Ford” pikaps tiek piedāvāts trijos virsbūves variantos: „Single Cab” – ar divvietīgu divdurvju kabīni; „Rap Cab” – ar pagarinātu kabīni un 2+2 vietām, proti, aiz priekšējās sēdekļu rindas iekārtoti kompakti „rezervistu sēdeklīši”, kuros iesēsties gan var, taču ilgi nosēdēt nebūs iespējams; un ar četrdurvju „Double Cab”.
Salonā notikusi vērtību pārvērtēšana
Jaunā „Ranger” salons ietilpības un iekārtojuma ziņā daudz neatšķiras no priekšteča, tomēr, kā uzsver ražotāja pārstāvji interjerā veikta itin vērienīga revīzija. Nevar nepamanīt, ka liela uzmanība veltīta materiālu un apdares kvalitātei, minimizējot lētas plastmasas un dažādu spožu vizuļu klātbūtni.
„Ranger” vadītāja vieta, tāpat kā iepriekš, ir ērta un ergonomiski pārdomāta. Kā jau tas pierasts „normālā džipā”, vadības postenis novietots paaugstu. Tas dod iespēju kontrolēt satiksmes situāciju pāri vieglo automašīnu jumtiem. Komfortabls un saturīgs sēdeklis, kas pieregulējams plašā diapazonā atbilstoši katra braucēja auguma specifikai, klasiska četrspieķu stūre, atbilstoši aktuālajām laikmeta prasībām digitalizēts mērinstrumentu bloks. „Ford” pikapam tagad pieejams tāds moderns tehnoloģiskais aprīkojums kā adaptīvā kruīza kontroles sistēma, joslu maiņas asistents, ceļa zīmju atpazīšanas sistēma, kā arī jaunākās paaudzes „SYNC 2” multimediju sistēma ar 8-collīgu monitoru priekšējā paneļa centrā. Tās saskarne ir vienkārša, loģiska un lietotājam draudzīga.
„Double Cab” versijā salons ir normāli piecvietīgs. Aizmugurējiem pasažieriem ir savas neatkarīgas un pietiekami platas durvis un otrajā rindā atrodas trīs pilnizmēra sēdvietas. Braucēju ērtībām salonā iekārtotas vairākas, konfigurācijas un ietilpības ziņā dažādas ceļā nepieciešamo sīkumu glabāšanas vietas. Ja ne kravas kaste, kas redzama pa salona aizmugurējo logu, rodas sajūta, ka sēžat dižciltīga apvidnieka salonā. Par braucēju labsajūtu rūpējas divu zonu klimata kontroles sistēma. Ir elektriska sēdekļu apsilde. Par akustisko komfortu gādā jaudīgs muzikālais aprīkojums. Uzlabota salona skaņas izolācija ļauj „Ford” pikapa ekipāžai baudīt relaksētu ceļojumu.
Starp citu, „Ranger” tieši „Double Cab” versijā ir vienīgais automobilis šajā segmentā, kurš „EuroNCAP” triecienizturības testos saņēmis visaugstāko, t.i., piecu zvaigžņu vērtējumu.
Kravas kaste
Tas ir spēcīgākais arguments, kas paaugstina pikapa funkcionālo vērtību. Pirmkārt, kravas kaste ērti lietojama dažādām saimnieciskām transportēšanas vajadzībām (automobiļa maksimālā kravnesība ir 1260 kg), otrkārt, dod iespēju izbraukumos paņemt līdzi dažādas apjomīgas, taču noderīgas mantas kā, piemēram, sērfinga inventāru, ūdens vai sniega motociklu u.tml. Ražotāja pārstāvji piedāvā plašu papildaprīkojuma klāstu, kas ļaus katram lietotājam atbilstoši tā gaumei un interesēm organizēt racionālu kravas kastes izmantošanu.
Lietišķi smagnēja gaita
„Ranger” šasija joprojām ir vienkārša kā lemesis. Automobiļa pamatā ir nesošā rāmja konstrukcija, bet aizmugurē – masīva atkarīgā tilta sija un lokšņu atsperes; aizmugurējiem riteņiem ir trumuļu bremzes. Tas varbūt arī šķiet arhaiski, taču šī laika gaitā un smagos apstākļos pārbaudītā primitīvā tehnika ir visnotaļ funkcionāla, vienkārši apkopjama, turklāt ļāvusi pazemināt automobiļa cenu.
Piekare ir stingra, tā nodrošina automobilim stabilitāti, lielisku noturību un minimālas sānsveres līkumos, taču auto gaita ir smagnēja. Braucot pa ielāpainu asfalta segumu ar minimālu slogojumu, braucējus jau drīz vien nogurdina kravinieka raksturīgais gaitas lempīgums. Taču jo lielāka krava, jo automobiļa gaita kļūst līganāka, turklāt šis trūkums drīz vien aizmirstas, dodoties bezceļā. Jūtams, ka tā ir „Ford” pikapa iemīļotā stihija.
Transmisijas režīmu pārslēdzējam nav pozīcijas „Auto”, ar kādu lepojas vai ikviens parketa džips. Ir 2H, t.i., aizmugurējo riteņu piedziņas režīms, kas izmantojams normālos braukšanas apstākļos, 4H jeb pastāvīga pilnpiedziņa gadījumam, kad dosieties bezceļā, kā arī 4L jeb pazemināto pārnesumu rinda. Tehniskā specifikācija sola, ka ar šo režīmu un vēl ar ieslēgtu aizmugurējā tilta diferenciāla bloķēšanu jūs varēsiet pa mežacūku izbristu taku uzrāpties pat 40 grādu slīpumā (tiesa, jārēķinās, ka piebraukšanas leņķis ir tikai 28 grādi) un šķērsot līdz 800 mm dziļu braslu.
Ar augstu paceltu zaļo karogu
Tehniskajā ziņā jaunais „Ranger” izmainījies pavisam nedaudz. Un visas izmaiņas veiktas faktiski ar mērķi samazināt auto degvielas patēriņu un uzlabot ekoloģiskos parametrus. Tieši tādēļ aprīkojumā iekļauta automātiskā „Start-Stop” sistēma, elektriskais stūres pastiprinātājs stājies līdzšinējā hidrauliskā vietā, optimizētas pārnesumu attiecības u.tml. Kā liecina ražotāja sniegtā informācija, visu šo modifikāciju rezultātā „Ranger” vidējo degvielas patēriņu izdevies samazināt par iespaidīgiem 17%.
„Ford” pikapa aprīkojumā tiek piedāvāti tie paši dīzeļagregāti, kas darbināja iepriekšējo modeli – piecclindru 3,2 l/200 ZS TDCi un četrcilindru 2,2 l TDCi. Otrais ir pieejams divās jaudas versijās: šobrīd ar 130 un 160 ZS (iepriekš bija attiecīgi 125 un 150 ZS). Visi dzinēji var darboties komplektā ar sešpakāpju mehānisko vai sešpakāpju automātisko pārnesumkārbu.
Rezumējums
Kolosāls palīgs saimnieciskajos darbos, taču vienlīdz lieliski var tikt izmantots arī kā spilgts aktīva dzīves stila atribūts. Bet vajadzības gadījumā šāds automobilis jūs pietiekami eleganti aiztransportēs arī uz teātri.
Tehniskie dati
Ford Ranger Double Cab 2.2 TDCi 4x4 Limited
- R4 dīzelis
- četri vārsti uz cilindru
- darba tilpums – 2198 cm3
- jauda 118 kW (160 ZS) pie 3700 apgr./min.
- griezes moments – 385 Nm pie 1500-2500 apgr./min.
- visu riteņu piedziņa
- sešpakāpju manuālā pārnesumkārba
- priekšā neatkarīgā piekare, aizmugurē tilta sija
- garums/platums/augstums – 5362/1860/1804 mm
- riteņu bāze – 3220 mm
- klīrenss – 229 mm
- kravas kastes garums/platums/dziļums – 1847/1560/511 mm
- kravnesība – 1098 kg
- degvielas tvertne – 80 l
- riepas – 265/65 R17
- pašmasa – 2119 kg
- maksimālais ātrums – 175 km/h
- paātrinājums 0-100 km/h – 11,8 s
- vidējais degvielas patēriņš – 6,5 l/100 km
- CO2 emisija – 171 g/km
Cena Latvijā – 32 570 eiro
Amoroku būs labāks, vismaz pazeminātie ir, nogremdētam vw sajūgu noraus kā skābeni