Tuvojas rudens, kad ir īstais brīdis, lai apsvērtu klasiskā automobiļa iegādi. Par to, kas jāzina un jāņem vērā, izvēloties kāroto oldtaimeri, stāsta RMW īpašnieks Māris Bebris.
1. Apzinies mašīnas vērtību
Iegādājoties klasisko automobili, vispirms skaidri apzinies, kādam nolūkam to pērc. Tikai pēc tam dodies apskatīt variantus, kādus piedāvā tirgotāji. Ja plāno, ka tavs klasiskais auto kalpos kā investīcija (citi kolekcionē vīnus, citi mākslas darbus, citi - klasiskos auto), tad galvenā vadlīnija ir - "jo orģinālāks, jo vērtīgāks". Daži auto modeļi jau sākotnēji ir ražoti ierobežotā skaitā, daži ir zuduši laika gaitā. Tāpat jāņem vērā, ka oriģināla vai reta krāsu kombinācija spēj ievērojami paaugstināt auto cenu un vērtību.
Eksperti lēš, ka viena no pasaulē dārgākajām un ekskluzīvākajam retro automašīnām ir 1962.gada "FERRARI 250 GTO BERLINETTA". Šāgada augustā izsoļu namā "Bonhams" pārdeva klasisko auto par vairāk nekā 38 miljoniem ASV dolāru, kas ir jauns rekords.
2. Uzmanību - rūsa!
Protams, ja spēkrats ir kalpojis gadu desmitiem, neliela rūsa ir pašsaprotama, taču auto ir rūpīgi jāaplūko - jāuzzina, kurās vietās ir rūsa, cik detaļu tā ir skārusi, un vai nav redzamas vairākkārtējas rūsas noņemšanas pēdas.
Rūpīgi izpēti riteņu arkas, vietas ap lukturiem, apmales zem durvīm, pašu durvju rāmi no ārpuses un iekšpuses, priekšējo un aizmugurējo logu rāmjus, kā arī rezerves riteņa zonu - šajās vietās korozija rodas visbiežāk. Īpaši piesardzīgam jābūt, ja rūsa klāj būtisku daļu grīdas un virsbūves paneļu. Klasisko auto nepieciešams "sajust" - nepietiks tikai aplūkot automobili fotogrāfijā.
3. Dodies izmēģinājuma braucienā
Ja spēkrata tehniskais stāvoklis pieļauj, noteikti pirms iegādes dodies vismaz 20 minūšu garā braucienā. Šajā laikā varēs manīt kādas nopietnākas problēmas, ja tādas ir. Ieklausies visos trokšņos, kas šķiet aizdomīgi. Sajūti, kā auto izbrauc asus pagriezienus un brauc pāri nelīdzenumiem. Ikviens sīkums, kas liekas neparasts, var izrādīties nopietns bojājums, kuru bez izmēģinājuma brauciena nemaz nevarētu ievērot.
4. Aplūko salonu
Pirms automašīnas pirkuma rūpīgi izpēti arī salonu. Auto vērtību lielā mērā nosaka tas, vai detaļas (sēdekļi, apdare, panelis, spogulis utt.) ir rūpnīcas oriģināli, un cik daudz detaļu trūkst. To var izvērtēt pēc automašīnas rokasgrāmatas un/vai fotogrāfijām, tāpēc šis nav vieglākais posms retro auto iegādes procesā.
5. Paredzi budžetu restaurācijai
Var gadīties ļoti labs pirkums, ja iepriekšējais saimnieks automobili ir lolojis tā, ka restaurācija nav nepieciešama. Tomēr visbiežāk atjaunošana vai remonts tomēr ir vajadzīgi, it sevišķi, ja nav visu detaļu. Tādēļ, iegādājoties klasisko auto, ieteicams paredzēt līdzekļus un laiku tā restaurācijai.
Jā, jautājums tiešām ir SMAGS un prasa to rūpīgi apdomāt. Es jau arī pāris gadus gudroju iegādāties kādu vecu GaZ 24 volgu, kāda mūsu ģimenei bija no 93-93. gadam. Kamēr vēl kaut ko vispār var vēl nopirkt. 3102 modeļa volgas vairs pie mums nav pieejamas. kaut kā virmo nostalģiskas atmiņas par to posmu. Garaža it kā būtu, kur glabāt ir, bet kā ar apkopi,rezerves daļām, TA ? Šodien tās jau ir problēmas, liela ņemšanās. Pagaidām vēl nespēju izlemt.