Valdība šodien apstiprināja grozījumus Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumos, ar kuriem iecerēts nepieļaut iespēju ļaunprātīgi izvairīties no muitas formalitāšu kārtošanas un attiecīgu nodokļu nomaksas, aģentūra LETA uzzināja valdībā.
Satiksmes ministrija (SM) skaidro, ka šobrīd spēkā esošā kārtība pieļauj ļaunprātīgi izvairīties no muitas formalitāšu kārtošanas un attiecīgu nodokļu nomaksas, ievedot Eiropas Savienībā transportlīdzekli, kura izcelsmes valsts, pēdējās reģistrācijas valsts vai valsts, no kuras transportlīdzeklis ievests Latvijā, nav Eiropas Savienības dalībvalsts.
Līdz ar to noteikumi papildināti ar normām par nepieciešamību pirms transportlīdzekļa pirmās vai atkārtotās pirmās reģistrācijas Latvijā pārbaudīt Latvijas muitas informatīvajā sistēmā, vai transportlīdzekļa ievešana Latvijā notikusi atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām. Nereti ir konstatēta krāpniecisku shēmu veidošana, transportlīdzekli īslaicīgi izvedot no Latvijas un pēc neilga laika to atkal atkārtoti reģistrējot Latvijā, lai izvairītos no pievienotās vērtības nodokļa (PVN) nomaksas. Līdz ar to prasības papildinātas ar nosacījumu, ka spēkratu varēs noņemt no uzskaites izvešanai no valsts ne agrāk kā piecas darba dienas pēc transportlīdzekļa pirmās reģistrācijas Latvijā.
''Papildus minētajam pašreiz noteiktā kārtība paredz, ka tirdzniecībai Latvijā var pieņemt nereģistrētu transportlīdzekli vai tā numurēto agregātu, kuru tirdzniecībai nodod cits Latvijā reģistrēts komersants, kurš to kā preci ievedis no ārvalsts. Šāda kārtība apgrūtina PVN nomaksas kontroles iespējas un tādā veidā pieļauj iespēju uzņēmumiem ļaunprātīgi izvairīties no PVN nomaksas. Ja transportlīdzeklis ir iegādāts un ievests Latvijā kā prece nolūkā to realizēt, tad šāda darbību veikšana ir uzskatāma par transportlīdzekļu tirdzniecības darbību, kas būtu reģistrējama noteiktā kārtībā. Pašreiz normatīvie akti pieļauj iespēju izvairīties no attiecīgas komercdarbības reģistrēšanas noteiktajā kārtībā, tādējādi radot nevienlīdzīgu konkurenci un labvēlīgu vidi ēnu ekonomikai. Lai mazinātu šādas iespējas, paredzēts, ka no ārvalsts ievesta transportlīdzekļa tālāka atsavināšana ir atļauta tikai pēc tā reģistrācijas Latvijā, izņemot, ja transportlīdzekli kā preci Latvijā ieved un atsavina tirdzniecības uzņēmums, kas šāda veida komercdarbību ir reģistrējis noteiktajā kārtībā,'' klāsta SM.
Tāpat patlaban, tirgojot no ārvalstīm ievestus transportlīdzekļus, tā pārdevējs var mainīt ārvalsts iegādes dokumentus pirms reģistrācijas Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD), lai samazinātu piemērojamo nodokļu apmēru, jo iegādes dokuments pirms reģistrācijas nav jāuzrāda. Lai samazinātu šādas iespējas, paredzēts noteikt iegādes dokumenta uzrādīšanu kā obligātu, veicot Latvijā ievesta transportlīdzekļa numurēto agregātu salīdzināšanu. Uzrādītā dokumenta kopija tiks saglabāta Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts nozīmes reģistrā.
SM norāda, ka normatīvie akti, veicot transportlīdzekļu tehnisko apskati, paredz izmantot dažādus tehniskos līdzekļus tehnisko datu noteikšanai. Grozījumos šāda iespēja noteikta arī, veicot transportlīdzekļa agregātu numuru salīdzināšanu, lai samazinātu iespēju Latvijā legalizēt transportlīdzekļus ar viltotu identitāti.
Vienlaikus, lai pastiprinātu transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa nomaksas kontroli un mazinātu iespējas izmantot ceļu satiksmē tādus transportlīdzekļus, par kuriem nav veikta nodokļa nomaksa, ar grozījumiem samazina termiņu dalībai ceļu satiksmē pēc transportlīdzekļa noņemšanas no uzskaites atsavināšanai Latvijā, nosakot termiņu piecas dienas līdzšinējo 30 dienu vietā. Ņemot vērā gan īpašnieka maiņas pakalpojuma ieviešanu e-vidē, gan arī iespēju pirms transportlīdzekļa atsavināšanas to noņemt no uzskaites, izmantojot CSDD ieviestos e-pakalpojumus, ir pamats uzskatīt, ka patlaban noteiktais 30 dienu termiņš dalībai ceļu satiksmē ir nesamērīgi liels, lai pēc noņemšanas no uzskaites veiktu nepieciešamās atsavināšanas darbības. Tāpat tiks ierobežota tādu no uzskaites noņemtu transportlīdzekļu dalība ceļu satiksmē, par kuriem nav veikta attiecīgu nodokļu nomaksa.
Savukārt, lai pastiprinātu transportlīdzekļa īpašnieka atbildību un paplašinātu informācijas apmaiņas iespējas par Latvijā reģistrētajiem un no reģistra izslēgtajiem transportlīdzekļiem, kas bez attiecīgas pārreģistrācijas veikšanas piedalās ceļu satiksmē ārpus Latvijas, noteikumu grozījumos iekļautas normas par transportlīdzekļa reģistrācijas apliecības anulēšanu un atzīšanu par nederīgu spēkrata izslēgšanas no reģistra gadījumā.
'Šādus no reģistra izslēgtus transportlīdzekļus varēs atjaunot reģistrā, veicot reģistrāciju vai valsts tehnisko apskati, saglabājot iepriekš izsniegto reģistrācijas apliecību un numura zīmes.