Lai arī lietoto auto tirdzniecība pēdējo gadu laikā ir piedzīvojusi kā kāpumus, tā kritumus, pārdošanas apjoms gadu no gada turpina pieaugt. Kopumā inflācija un aizvien pieaugošas kredītlikmes pircējus ir vairāk mudinājušas izvēlēties lietotus spēkratus. Tāpat ierobežots skaits jaunu automašīnu arī ir viens no iemesliem, kāpēc lietotu transportlīdzekļu tirdzniecība piedzīvo izaugsmi.
Populārākie auto modeļi dažādās valstīs atšķiras - kas vienā tiek plaši atzīts, citā nav tik populārs. Auto nozares datu uzņēmums "carVertical" izpētīja 15 valstīs ģenerētas automašīnu vēstures atskaites - tostarp arī Latvijā -, lai uzzinātu kuri auto modeļi 2023.gadā tika visvairāk pārbaudīti.
Latvijā visvairāk pārbaudītais modelis - BMW 5. sērija
Jo biežāk "carVertical" ir pārbaudīts konkrēts automašīnas modelis, jo augstāks ir tā pieprasījums, tādēļ iespējams uzzināt pircēju ieskatā populārākos transportlīdzekļus.
2023.gadā Latvijā visvairāk tika pārbaudīta BMW 5. sērijas automašīnu vēsture, sasniedzot 7,8% no visām platformā ģenerētajām vēstures atskaitēm. Turpat līdzās ierindojas arī Audi A6 (7,3%), BMW X sērija (7,2%), Audi A4 (6,5%) un BMW 3. sērija (5,7%).
Latvijā kā populārākās automašīnas ir Vācijā ražoti luksusa klases spēkrati, jo tiem lietoto auto tirgū ir laba reputācija, kā arī to vērtība samazinās ne tik strauji kā citām markām.
Kopumā BMW markas automašīnas Latvijā pārbaudītas 23,8% gadījumu, padarot šo auto ražotāju par populārāko valstī. Audi (22,7%) un Volkswagen (14,9%) lietotu auto pircēju ieskatā arī ir atzītas markas.
"Interesantā kārtā Latvijā populārāko auto marku sarakstā dominē luksusa klases spēkrati. Tas skaidri norāda uz to, ka Latvijā tiek sniegta priekšroka nedaudz vecākiem un prestižākiem auto nekā mazlietotiem vai jauniem ekonomiskās klases transportlīdzekļiem," saka Mats Buzelis (Matas Buzelis), "carVertical" komunikācijas vadītājs.
Populāriem modeļiem, iespējams, ir "attīts" nobraukums un iepriekš gūti bojājumi
Lai arī lietoto auto tirdzniecībā dominē populāri modeļi, pircējiem ieteicams uzmanīties, pērkot šādus spēkratus. Daudziem no Latvijā pārbaudītākajiem auto ir konstatēts "attīts" jeb mainīts nobraukums, kā arī ievērojama bojājumu vēsture, kas ilgtermiņā var krietni paaugstināt automobiļa ekspluatācijas izmaksas.
12,8% BMW 5. sērijas automašīnu, kas pārbaudītas "carVertical", bija ar viltotu nobraukumu, savukārt 71,8% - bojātas. Audi A6 dati ir nedaudz labāki - 12,2% "attītu" un 59,4% bojātu spēkratu. 10,8% BMW X sērijas modeļi ir veiktas manipulācijas ar nobraukumu, taču 67,9% ir iekļuvuši mazāka vai lielāka apmēra avārijās. Audi A4 "attītu" un bojātu mašīnu īpatsvars ir mazāks nekā pirmajiem pieciem populārākajiem auto modeļiem - attiecīgi 8,5% un 58,7%. Savukārt BMW 3. sērijas spēkratiem 11,5% gadījumu ir mainīts nobraukuma rādījums, bet 67,3% no tiem ir iepriekš bojāti.
Vidējā 5. sērijas bojājumu vērtība jeb remontdarbu tāme bija 8168 eiro, A6 - 5902 eiro, X sērijai - 7542 eiro, A4 - 5791 eiro un 3. sērijai - 6478 eiro.
Auto vizuālais un tehniskais stāvoklis ir tiešā mērā atkarīgs no iepriekšējo īpašnieku veiktajām apkopēm. Tādēļ pirms spēkrata pirkšanas ieteicams pārbaudīt tā vēsturi un konsultēties ar profesionālu mehāniķi.
Pircēji visā Eiropā sniedz priekšroku BMW, Audi un Volkswagen
Ieskatoties vispasaules auto pirkšanas tendencēs, "carVertical" visvairāk pārbaudītais auto modelis bija Volkswagen Golf ar 4,91% īpatsvaru no visām ģenerētajām vēstures atskaitēm. BMW 3. sērijas (4,89%), Volkswagen Passat (3,75%), BMW 5. sērijas (3,68%) un Audi A4 (3,53%) modeļi arī bija kā populāra izvēle valstīs, kurās tika veikts pētījums.
Visi nosauktie modeļi ir plaši pazīstami kā uzticami, gana jaudīgi, komfortabli un praktiski auto, tādēļ tos atzinīgi novērtē visā Eiropā.
Visās valstīs kā populārākais automašīnu ražotājs konstatēts BMW ar 14,7% īpatsvaru no visām ģenerētajām atskaitēm. Turpat netālu novērojams arī Volkswagen (14,3%) un Audi (11,9%).
Valstīs, kurās veikts pētījums, Audi un Volkswagen marka tika konstatēta pirmajā populārāko zīmolu desmitniekā.
Nu viss kā ar damočkām un kavalieriem! Instagramā viss tik smuki, bet no rīta izrādās, ka šasija ir budžeta vai jau stipri palietota, daudz špakteles vai nelāgi ož no kartera ventilācijas! Un internetā rādītās sacīkšu riepas patiesībā ir navarkas ar nelīdzenu gumijas slāni!