Var jau smieties, ka Latvijā ziema nekad tā arī nebeidzas un ka tikai optimisti nomaina ziemas riepas pret vasaras riepām, taču, saskaņā ar likumdošanu, ziemas riepas ziemā ir jāuzliek ikvienam motorizētam transportlīdzeklim.
Turklāt tagad ir pienācis īstais laiks padomāt par to, kur un kādas ziemas riepas iegādāties – gada aukstais periods tuvojas straujiem soļiem. Atgādinām - ziemas riepas drīkst uzlikt, jau sākot no 1. oktobra.
Primārais faktors, lai ceļu satiksme būtu droša, ir pareizs aprīkojums. Latvijas klimatiskajos apstākļos, kad temperatūra svārstās no -30°C ziemā līdz +30°C vasarā, viens riepu komplekts nespēj nodrošināt nepieciešamo saķeri ar ceļu un līdz ar to arī drošību tik labi, kā divi dažādiem laikapstākļiem piemēroti komplekti.
Kas jāzina par ziemas riepu lietošanu Latvijā?
Galvenais, ar ko ziemas riepas atšķiras no vasaras riepām – gumijas sastāvs un lameļu zīmējums, kas īpaši piemērots, lai ne tikai saglabātu labu vadāmību uz piesnigušiem un apledojušiem ceļiem, bet arī uz slapjiem ceļiem ziemā. Tāpat ziemas riepai ir platas centrālās rievas (trīs vai četras), kas paredzētas ātrai lietus vai sniega novadei no kontakta virsmas, tādējādi uzlabojot saķeri. Protektoram ir vairāk rievu un lielāks skaits ribu, kas nodrošina daudz labāku vadāmību ziemas apstākļos.
- Ziemas riepas drīkst uzlikt, jau sākot no 1. oktobra.
- Laikā no 1. decembra līdz 1. marta visiem transportlīdzekļiem (pilna masa līdz 3,5 t) obligāti jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām.
- Minimālais riepu protektora dziļums ir 4 mm.
- Vasarā, no 1. maija līdz 1. oktobrim, ir aizliegts braukt ar radžotām riepām.
- Maksimālā ziemas riepu lietošanas temperatūra ir +5 °C.
- Ja ziemas riepas nenomaina un turpina lietot vasaras sezonā, tās dilst daudz straujāk, slikti turēsies uz sausa ceļa, palielinās degvielas patēriņu un būs skaļākas.
- Vidēji viens riepu komplekts ir paredzēts aptuveni 50 tūkstošiem kilometru, taču to ietekmē ceļu kvalitāte un braukšanas stils (strauja bremzēšana, strauja kustības uzsākšana).
Kas jāņem vērā, mainot ziemas riepas?
Īstais brīdis. Ja plāno riepas mainīt servisā, rēķinies, ka tur būs garum garās rindas gan uzsniegot pirmajam sniegam, gan pāris dienas pirms 1. decembra, kad ziemas riepas būs obligātas. Tādēļ iegādājies riepas laikus un izvēlies nomaiņai brīdi, kad citi potenciālie mainītāji būs aizņemti ar citiem darbiem un neveidos rindu servisā.
Foto: 1a.lv
Kādas riepas izvēlēties?
Varianti ir, un tikai katrs pats labāk zinās, ko var atļauties un kas der tieši viņa braukšanas stilam – svētdienas braucēji diezin vai uzskatīs pilnīgi jaunas riepas par veiksmīgu ieguldījumu, savukārt tie, kas gadā pieveic daudz kilometru, lietotu riepu iegādi pat neapsvērs. Kādi ir varianti?
M+S – vissezonas riepas. Autovadītāju vidū klīst leģendas par riepām, kas it kā ir piemērotas braukšanai gan vasarā, gan ziemā, un nosaukumā lepni nes abreviatūru vārdiem “Mud + Snow” jeb “dubļi + sniegs”. Kaut arī šādas riepas nebūt nav sliktākā iespējamā izvēle, jāņem vērā, ka tās rada lielāku degvielas patēriņu, kā arī – vasaras sezonā, braucot lielā ātrumā, tās var sākt slīdēt.
Lietotas riepas. Lētākais, bet arī riskantākais variants. Lietotas riepas parasti ir atjaunotas, nodrošinot nepieciešamo protektora dziļumu. Ja apsver lietotu riepu iegādi, meklē tās uzņēmumā, kurā tās varēsi atgriezt gadījumā, ja konstatē tām kādu būtisku defektu. Lietotas ziemas riepas ātrāk dils, kalpos īsāku laiku, kā arī var būt nedrošākas un sliktāk turēties uz ceļa.
Jaunas vidējās klases riepas. Kompromisa variants cenas un kvalitātes ziņā. Nodiluma ziņā rādītāji ir nedaudz (bet ne būtiski) sliktāki kā augstākās klases riepām. Vidējās klases riepas būs laba izvēle tad, ja gadā nenobrauc vairāk par 15 tūkstošiem kilometru.
Jaunas augstākās klases riepas. Kaut arī dārgākais variants, neaizmirsti, ka šādām riepām piemīt ļoti labas īpašības – tās taupa degvielu, kā arī ir piemērotas lielākam nobraukumam.
Riepu izvēli ieteicams pieskaņot automašīnai un braukšanas stilam. Jo smagāka, jaudīgāka un jaunāka automašīna, jo rūpīgāk ieteicams izvēlēties ziemas riepas.
Foto: 1a.lv
Kā izvēlēties jaunas riepas?
Speciālisti riepas iedala 3 kategorijās – radžotās, “Skandināvijas” tipa un “Eiropas” tipa. Ar ko tās atšķiras un kuras labāk izvēlēties?
Ziemas riepas ar radzēm – Latvijā drīkst lietot ierobežotu laiku. Paredzētas lietošanai uz apledojušiem ceļiem, kur nepieciešama labāka saķere, vai arī uz ceļiem, kas klāti ar sablīvēta sniega kārtu. Nav piemērotas sausam asfaltam vai bruģim.
“Eiropas” tipa ziemas riepas – radītas braukšanai gan pa sniegu, gan pa asfaltu. Tāpat šādas riepas nodrošina labu saķeri uz slapja seguma.
“Skandināvijas” tipa ziemas riepas – labāka izvēle, ja paredzama braukšana pa slideniem ceļiem un ceļiem ar piesnigušiem posmiem.
Kā glabāt ziemas riepas?
Gan nomainītās vasaras riepas (ja plānots tās lietot vēl vienu sezonu), gan ziemas riepas ir pareizi jāglabā starp sezonām, lai tās nezaudētu savas īpašības un labi kalpotu. Daži servisi, kas piedāvā riepu nomaiņu, par maksu piedāvā arī riepu uzglabāšanu līdz nākamajai sezonai. Ja nav piemērotas vietas garāžā, pagrabā vai šķūnī, tas ir labs risinājums. Ja tomēr ir vieta, kur ziemas riepas paglabāt, jāņem vērā daži nosacījumi:
- Riepas glabājot ir jānovieto tā, lai tās nedeformētos. Ja tās tiks glabātas veidā, kas ietekmē to formu, šī deformācija var saglabāties neatgriezeniski un riepas slikti kalpos un pat radīs bīstamas situācijas.
- Riepas jānovieto vismaz nojumē, tās nedrīkst glabāt zem klajas debess, kur tās ir pakļautas tiešai saules, lietus, sala un sniega ietekmei. Tā kā arī nojumē riepas var sasalt, piemērotāka glabāšanas vieta tomēr būs garāža, pagrabs vai labs šķūnis.
- Nomainītās riepas un diski ir jānomazgā. Lai nodrošinātu to, ka riepas pēc glabāšanas laika ir piemērotas lietošanai, gan riepas, gan diski ir jānomazgā, lai atbrīvotos no netīrumiem un novērstu disku koroziju. Īpaši tas attiecas uz ziemas riepām, ko pavasarī sagatavo glabāšanai – ziemā izmantotie pretslīdes līdzekļi nelabvēlīgi ietekmē riepu gumiju, tādēļ svarīgi tos nomazgāt.
Kā pagarināt riepu kalpošanas laiku?
Par riepām ir jārūpējas, lai iztērētā nauda nebūt izmesta vējā. Ir vairāki svarīgi padomi, ko ikviens var ievērot, lai pagarinātu savu riepu mūžu un nodrošinātu pēc iespējas labāku kalpošanu.
- Ražotājs ir paredzējis, ka vienas riepas mūžs ir aptuveni 10 gadi pēc ražošanas vai ne vairāk kā 6 gadi pēc uzlikšanas.
- Pēc 8 tūkstošiem nobrauktu kilometru jāsamaina vietām priekšējās un aizmugurējās riepas. Priekšējās riepas ir pakļautas daudz lielākai slodzei, ko rada stūrēšana un bremzēšana, tādēļ, lai vecinātu vienmērīgāku nodilumu un attiecīgi pagarinātu visa riepu komplekta mūžu, tās ir laiku pa laikam jāsamaina vietām. Speciālisti apgalvo, ka šāda rīcība var pagarināt riepu mūžu pat par 10–15%.
- Jāseko līdzi gaisa spiedienam riepās. Tas jādara vismaz reizi mēnesī, kad riepa vēl nav uzsilusi. Ja riepā būs pareizs gaisa spiediens, riepas protektors dils daudz vienmērīgāk, kā arī būs mazāks degvielas patēriņš, kas tuvāk atbildīs riepas ražotāja norādītajam.
Ja arī Tev ir nepieciešamas jaunas ziemas riepas, ielūkojies viedveikalā 1a.lv – tur tās ir pieejamas plašā klāstā no daudziem ražotājiem.
1ais punkts - ziemas riepas drīkst uzlikt ar 1. otobri !
tikai man liekas dīvains ?
ar ziemas riepām var braukt visu gadu !!!
ar 1. oktobri drīkst uzlikt radžotas riepas !