Lai gan rumāņu autoražotājam Dacia ir sena vēsture – uzņēmums dibināts 1966. gadā, mēs to pazīstam no 2004. gada, kad nāca klajā visveiksmīgākais Dacia modelis Logan, kas pircējus kārdināja ar īpaši zemo cenu – apmēram 5000 latiem. Ar zemu cenu izcēlās arī kompānijas pirmais krosovers – pirmās paaudzes Duster, kas Eiropā bija viens no lētākajiem apvidus automobiļiem. Šis auto izcēlās ar vienkāršību, lētiem risinājumiem, salīdzinoši minimālu komfortu, bet ievērojamām spējām bezceļos. Kāds ir otrās paaudzes Duster?
Jaunais Dacia Duster Foto: iAuto.lv
TEHNISKIE DATI
Dzinēji:
- SCe 115 – 1,6 litru benzīna dzinējs ar 115 Zs pie 5 500 apgr./min., 156 Nm pie 4 000 apgr./min., ar piecu pakāpju manuālo pārnesumkārbu, ar priekšpiedziņu vai pilnpiedziņu, cena no 9 900 EUR;
- SCe 115 – 1,6 litru benzīna/LPG dzinējs ar 115 Zs pie 5 500 apgr./min., 156 Nm pie 4 000 apgr./min., ar piecu pakāpju manuālo pārnesumkārbu, ar priekšpiedziņu, cena no 11 630 EUR;;
- SCe 125 - 1,2 litru benzīna dzinējs ar 125 Zs pie 5 300 apgr./min., 205 Nm pie 2 300 apgr./min., ar sešu pakāpju manuālo pārnesumkārbu, ar priekšpiedziņu vai pilnpiedziņu, CO2 – 138-145 g/km, ikgadējais transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis – 120 EUR, cena no 13 770 EUR;
- dCi 90 – 1,5 litru dīzeļdzinējs ar 90 Zs pie 3 750 apgr./min., 200 Nm pie 1 750 apgr./min., ar priekšpiedziņu un sešu pakāpju manuālo pārnesumkārbu, CO2 – 115 g/km, ikgadējais transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis – 48 EUR, cena no 12 610 EUR;
- dCi 110 – 1,5 litru dīzeļdzinējs ar 110 Zs pie 4 000 apgr./min., 260 Nm pie 1 750 apgr./min., ar priekšpiedziņu vai pilnpiedziņu, sešu pakāpju manuālo vai sešu pakāpju automātisko (tikai priekšpiedziņas variantā) pārnesumkārbu, CO2 – 115-123 g/km, ikgadējais transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis – 48-84 EUR, cena no 14 880 EUR;
Izmēri:
- Garums: 4341 mm
- Platums: 2052 mm
- Augstums: 1693 mm
- Riteņu bāze: 2674 mm vai 2676 mm (4x4)
- Priekšējā pārkare: 842 mm
- Aizmugurējā pārkare: 826 mm
- Klīrenss: 210 mm
- Uzbraukšanas/nobraukšanas leņķi: 30/34 grādi
- Bagāžas tilpums: 411-1623 litri
- Pašmasa: 1205 – 1320 kg
Āriene kļuvusi modernāka
Dacia Duster dizains nav bagāts ar eksperimentiem vai inovācijām, dažbrīd liekas, ka raugāmies uz iepriekšējā modeļa feisliftu. Tomēr Dacia pārstāvji uzsver, ka virsbūvē nav sastopama neviena detaļa no iepriekšējās paaudzes modeļa. Jā, Duster ir kļuvis modernāks un ar simpātiskākām proporcijām. Priekšējo lukturu un dekoratīvā režģa kompozīcija ir kļuvusi šaurāka augstumā, izteiksmīgāks padarīts motora pārsegs, sniedzot automobilim nedaudz agresīvu izskatu. Varam uzslavēt motora pārsega atbalsta mehānismu, kur pielietoti amortizatori, nevis atbalsta stienis. Šīs cenu kategorijas automobilī tas nebija gaidāms. Priekšējo lukturu ārējās kontūras iezīmē LED dienas gaismu joslas, pēc kurām Duster ir atpazīstams arī no lielāka attāluma.
Jaunais Dacia Duster Foto: iAuto.lv
Sānu logi kļuvuši šaurāki, radot iespaidu, ka auto ir kļuvis ievērojami augstāks. Priekšējos spārnus noslēdz vertikāla plastmasas josla, kurā integrēti virzienrādītāji un norāde par pilnpiedziņu, ja tāda ir. Pirmajā papildaprīkojuma versijā Duster tiek aprīkots ar alumīnija jumta reliņiem, kas īpaši dekorēti ar Duster uzrakstu, tāpat iespējams izvēlēties sliekšņu uzlikas, no kurām gan praktiski būs maz jēgas – tas kalpos kā vizuāls akcents.
Jaunais Dacia Duster Foto: iAuto.lv
Vairāk pārmaiņas automobiļa ārienē ir notikušas aizmugurē. Tās dizains kļuvis horizontālāks, tādējādi vizuāli automobilis kļuvis platāks. Stūros izvietoti kvadrātveida aizmugures lukturi, kas raisa asociācijas ar Jeep Renegade un Fiat 500X, taču to segmentējums ir individuāls, tiesa, virzienrādītāju segmentējums lukturu blokā izskatās pēc krustveida luksofora, kas krustojumos mūs informē par iespēju droši veikt kreiso pagriezienu.
Jaunais Dacia Duster Foto: iAuto.lv
Duster pieejams deviņos dažādos krāsojumos – pārsvarā dominē tumšie krāsu toņi – melnā, tumši zilā, brūnā un tumši pelēkā krāsā, taču ir arī balta un gaiši pelēka, kā arī spilgti oranža krāsa, kurā Duster jaunā dizaina īpašības bija visvieglāk pamanāmas.
Salona iekārtojums ir progresējis, bet joprojām ir nepārdomāti risinājumi
Salonā Duster ir izmainījies krietni vairāk. Līdzīgi kā automobiļa aizmugure, arī priekšējais panelis vizuāli padarīts horizontāls, radot plašāku iespaidu. Pašā centrā trīs apaļas ventilācijas atveres, zem tā skārienjutīgs multimediju displejs, kāds redzēts arī iepriekšējā Duster un citos Renault modeļos. Tiesa multimediju sistēma ir uzlabota, papildināma ar dažādām mūsdienīgām funkcijām, taču vizuāli tā ir askētiska. Multimediju ierīce ir neveikli integrēta priekšējā panelī – tā uz āru pavirzīta ar lēta plastmasas ietvara palīdzību. Jā, šādi palielināta ergonomika, jo displejs ir aizsniedzamāks, taču sabojā kompozīciju priekšējā panelī.
Jaunais Dacia Duster Foto: iAuto.lv
Savukārt klimata kontroles vadības panelis un papildfunkciju taustiņi rada iespaidu, ka būtu ielikti no kāda dārgāka automobiļa. Klimats regulējams ar trīs grozāmslēdžiem, kuru vidū ar LED diodēm veiksmīgi radīts iespaids, ka iekš katra no slēdžiem ievietots multifunkcionāls displejs. Šie slēdži un arī pārnesumkārbas svira noformēta ar alumīnija rāmīti. Citādi Duster salonā dominē drūmi un cieti plastmasas apdares materiāli.
Jaunais Dacia Duster Foto: iAuto.lv
Kopumā Dacia Duster salonā pietrūkst vienotības un ik uz soļa kāda pārsteidzoši laba funkcija mijas ar ko līdz galam nenostrādātu. Piemēram, visai simpātiska ir multistūre ar kruīza kontroles un borta datora vadības iestatījumiem. Taču dažādie izvirzījumi taustiņu zonā un atšķirīgais to novietojums abās stūres norāda, ka ir vieta vēl citiem taustiņiem, piemēram, skaļuma kontrolei un multimediju sistēmas vadībai, bet šim nolūkam tiek izmantota mūžsenā Renault sistēma ar slēdžu bloku zem stūres – nedz simpātiski, nedz intuitīvi. Līdzīgi arī ar kruīza kontroles/ātruma ierobežotāja ieslēgšanas slēdzi – tas nemanāmi novietots viduskonsolē pie rokas bremzes sviras, taču pārējā kruīza kontroles vadība notiek ar slēdžiem uz stūres. Varētu padomāt, kas tad tur – vienreiz ieslēdz, un aizmirsti. Bet droši vien ne viens viens Duster vadītājs sākumā būs neizpratnē, kādēļ nestrādā kruīza kontrole, to cenšoties ieslēgt no stūres.
Jaunais Dacia Duster Foto: iAuto.lv
Turpinot par kontrastiem, nonākam līdz sēdekļiem. Neabšaubāmi, tie no iepriekšējā modeļa ir ļoti evolucionējuši, un nu jau nodrošina nelielu sānu noturību, taču mīkstais polsterējums tomēr šķiet par vāju lai straujākos pagriezienos nenāktos ķerties durvju rokturī vai stūrē. Lai gan sēdekļi ir samērā plaši regulējami, lielākiem autovadītājiem ar garām kājām tomēr īsti ērti nebūs. Trūkst sēdekļa atbalsta kājām, ko īpaši var just garākos pārbraucienos. Toties jaunajā Duster ir arī risinājums, kas obligāti būtu jāievieš arī citiem ražotājiem. Proti – auduma aizsargs, kas nepieļauj no kabatas izkritušajiem sīkumiem iekrist melnajā caurumā starp sēdekļiem un viduskonsoli. Bravo!
Jaunais Dacia Duster Foto: iAuto.lv
Priekšējā vējstikla apakšējā mala pavirzīta par 10 cm uz priekšu, arī šādi padarot salonu plašāku. Tomēr lielākam vējstiklam tiek izmantotas īsas logu tīrāmās slotiņas, tādējādi apmēram viena trešdaļa no stiklotā laukuma paliek nenotīrīta, un priekšējam pasažierim pusi no pieejamā skatu laukuma paliek nenotīrīta. Pietrūkst arī aizsargu, lai ceļa netīrumi nenokļūtu sānu logu ailēs, kur tie sakrājas. Līdz ar to logu atvēršana un aizvēršana tiek pavadīta ar nepatīkami griezīgu skaņu. Pēc braukšanas pa dubļiem jāuzmanās arī izkāpjot un iekāpjot no automobiļa, jo durvis nenosedz Duster sliekšņus, un tie kļūst ļoti netīri.
Jaunais Dacia Duster Foto: iAuto.lv
Lai gan pēc ārējiem izmēriem Duster ir pieskaitām kompaktajiem SUV, vieta pasažieriem drīzāk atbilst mazo SUV klasei. Visvairāk tā upurēta aizmugurē sēdošo kājām, pat vidēja auguma pasažieriem būs diezgan iespiesta sajūta. Šeit gan redzams, ka tas veikts uz bagāžnieka rēķina, kas ir izdevies gana formīgs un ietilpīgs. Praktisku artavu sniedz arī stāvās piektās durvis, kas nenozog bagāžas telpu. Skaņas izolācija kopumā ir labā līmenī – vairāk trokšņi dzirdami no aizmugurējiem riteņiem un skaļā dīzeļdzinēja.
Jaunais Dacia Duster Foto: iAuto.lv
Cenas dēļ tikai 3 zvaigznes NCAP testos
Bāzes versijā ar nosaukumu “Access” Dacia Duster mūsdienām ir visai pieticīgi aprīkots – 6 gaisa spilveni, borta dators, ātruma ierobežotājs, elektriski atverami priekšējie logi, centrālā atslēga ar tālvadību. Nākamājā - “Essential” papildus iepriekšminētajam ir multimediju sistēma, kas atbalsta AUX, USB, DAB un Bluetooth savienojumus, no kalna nobraukšanas asistents (4x4 vesijām), vadītāja sēdekļa augstuma regulācija, augstumā un dziļumā regulējama stūre un jumta reliņi. “Comfort” komplektācijā ir gaisa kondicionieris, miglas lukturi, elektriski aizmugurējie logi, eklektiski regulējami un apsildāmi sānu spoguļi, mīkstas apdares stūre un pārnesumkārbas svira. Bagātīgākajā “Prestige” versijā Duster aprīkots arī ar aklās zonas brīdināšanas sistēmu, aizmugurējie parkošanās sensori un kamera, navigācijas sistēma ar 7” displeju, tonēti aizmugurējie logi un 17” vieglmetāla diski. Papildus iespējams nopirkt bezatslēgas sistēmu, automātisko klimata kontroli, apsildāmus priekšējos krēslus, 4 videokameru sistēmu, mākslīgās ādas apdari.
Jaunais Dacia Duster Foto: iAuto.lv
Audiosistēma nodrošina visai pieņemamu skanējumu, arī multimediju un navigācijas sistēmas strādā ātri un saprotami. Interesants un noderīgs risinājums ir arī četru videokameru sistēma, kuru attēls tiek projicēts multimediju sistēmas ekrānā. Pa videokamerai ir automobiļa priekšā un aizmugurē, un katrā sānu spogulī. Šī sistēma ir parocīga, novietojot automobili stāvēšanai, pārvietojoties šaurās vietās un bezceļos. Attēla kvalitāte gan ir diezgan zema, turklāt tās ātri kļūst netīras, un attēls kļūst aptuvens.
Jaunais Dacia Duster Foto: iAuto.lv
Lai gan Duster virsbūve ir padarīta stiprāka un tas ir aprīkots ar vairākām drošības sistēmām, tomēr NCAP testos tas ieguvies vien trīs zvaigznes – galvenokārt aktīvo drošības sistēmu trūkuma dēļ. Ražotāja pārstāvji to skaidro ar vēlmi saglabāt zemu automobiļa cenu.
Loti labas spējas bezceļos
Dacia Duster otrajā paaudzē kļuvis stingrāks un stabilāks arī lielākā ātrumā. Piekare ir komfortabla, tiesa, ja lielākas bedres tiek labi apslāpētas, tad mazāki nelīdzenumi mēdz nodrebināt auto virsbūvi. Neērtās sēdpozīcijas dēļ tālus ceļus pa šoseju negribētos veikt, taču šīs neērtības aizmirstas, kad Duster nobrauc no civilizētiem ceļiem. Augstais klīrens, zemā pašmasa, mazās pārkares un pilnpiedziņa ir piemērota kombinācija, lai bezbailīgi dotos bezceļos. Ražotājs bija trāpījis desmitniekā, šonedēļ Latvijā rīkojot Dacia Duster prezentāciju Baltijas tirgum, jo kūstošā sniega un dubļu maisījums ir izaicinājums pat lielākiem apvidus automobiļiem. Pilnpiedziņas sistēma, kas pazīstama no Nissan Qashqai un arī iepriekšējās Duster paaudzes bez pūlēm ļāva ar ielas ziemas riepām apautam automobilim izbraukt pat īpaši sarežģītas vietas bezceļu un meža trasēs. Arī pavasarī uzrūgušie Latvijas grants ceļi tika pievarēti bez šaubīšanās. Duster ir trīs piedziņas režīmu uzstādījumi – 2WD, kad automobilis darbojas tikai priekšpiedziņas režīmā, arī automātiskajā režīmā Duster pārsvarā būs priekšpiedziņas auto, aizmugurējos piedziņu pieslēdzot vien, ja priekšējiem riteņiem zūd saķere. Savukārt 4WD režīmā jauda priekšējai un aizmugurējai asij tiek pievadīta vienādā daudzumā. Lejupbraukšanas asistents automobilis gaitu sarežģītās nogāzēs ņem savās rokās, autovadītājam atstājot stūrēšanu. Jāuzteic stūres pastiprinātāja darbība – pilsētas un bezceļu apstākļos stūrēšana ir ļoti viegla, savukārt lielākā ātrumā stūre kļūst cietāka. Precizitātes ziņā Duster etalons gluži vis nav, taču stūre ir pietiekoši informatīva.
Jaunais Dacia Duster Foto: iAuto.lv
iAuto.lv izmēģināja Dacia Duster ar 122 Zs 1.2 benzīna dzinēju pilnpiedziņas versijā ar manuālo pārnesumkārbu, kā arī ar 100 Zs 1.5 dīzeļdzinēju priekšpiedziņas un pilnpiedziņas versijās ar automātisko un arī manuālo pārnesumkārbu. Droši vien bezceļos un pilsētā automātiskā kārba sniegtu zināmas ērtības, taču harmoniskāk Duster brauc ar manuālo pārnesumkārbu – automātiskā šķiet gausa. Vidējais degvielas patēriņš testa laikā benzīnam bija tuvu 10 litriem uz 100 km, dīzeļdzinējam 7,3 litri. Iespējams, rāmāk braucot, benzīna dzinējam vidējais patēriņš varētu nokrist līdz 7 l/100 km, dīzeļdzinējam – 6 l/100 km. Jāatzīmē, ka dīzeļdzinējs ir diezgan skaļš, un tā troksnis ir uzbāzīgi dzirdams salonā.
Jaunais Dacia Duster Foto: iAuto.lv
PLUSI UN MĪNUSI
Dacia Duster ir kļuvis simpātiskāks, modernāks un ērtāks lietošanā, turklāt par ļoti patīkamu cenu. No vienas puses varētu padomāt, ka Duster savā cenu kategorijā ir gluži bez konkurentiem, tomēr tirgū ir pieejami arī Suzuki Vitara un Ford Ecosport – katrs ar savām spēcīgajām pusēm un trūkumiem (Pēdējais gan ir mazās apvidus auto klases pārstāvis, taču ērtāks pilsētā un ilgstošiem braucieniem). Tādēļ ir jāsaprot, kādiem nolūkiem automobilis tiek pirkts. Ja nepieciešama paaugstināta caurgājība, tad viennozīmīgi jaunais Duster ir ļoti simpātiska izvēle. Ja gaidāmi ilgstoši braucieni pa citiem ceļiem, un sarežģītākie braukšanas apstākļi būs vien grants ceļi – iespējams, piemērotāka jau būs cita automobiļa izvēle.
+ Ieguvums pret cenu
+ Lieliski pārvar pat sarežģītus apstākļus bezceļos
+ Labi strādājoša bezatslēgas sistēma
- Ražotāja ekonomija apdares materiālos un izmantotajos risinājums ir uzskatāmi redzama
- Lielāka auguma cilvēkiem būs grūti atrast ērtu sēdpozīciju
- Skaļš dīzeļdzinējs
Nevis cena. Ja aplūkojam sludinājumus, var atrast simtiem BMW cena ap 1000 EUR. Bet dusteri tik lētu neatradīsi.
Vienkārši Dasteris nav cieņā homīšiem, jo tas slikti izskatās praidos.