- Sludinājumi
- Ziņas
- Vīriem
- Tehnoloģijas
- Sports
- Video&TV
- Forums
- Lasītāju pieredze
- Akcijas
- Jautā ekspertam
Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.
Ēriks Griģis:
Noslēgt līgumu ar apdrošinātājiem!
Ēriks Griģis
Būs daži satraucoši attēli, ko pats esmu uzņēmis! Sauksim tos par “Ar ko tas beidzās!”
1.Nekas neliecināja par iespējamo bīstamību vai nepatikšanām.
2. Tikai avārijas bremzēšanas pēdas uz autoceļa meža vidū dažam labam autobraucējam lika aizdomāties, kāpēc tik strauji kādam bija jābremzē, ja te nekā bīstama neredz!?
3. Kad, pēkšņi, Ventspils-Rīga ceļa posmā starp pagriezienu uz Tukumu un pagriezienu uz Jaunmokas pili automobīlim virsū uzlēca alnis. Tas nekustīgi dienas gaišajā laikā stāvēja, no meža biezokņa iznācis saules apspīdētajā ceļa nomalē brauktuves malā, līdz iedomājās lekt uz ceļa tieši braucošā automobīļa priekšā. Automobīļa trieciens trāpīja alnim pa vēderu un iesvieda to pretējā brauktuves pusē.
4. Tai brīdī pretim braucošā automobīļa vadītājam pat prātā neienāca doma, ka no saules apspīdētajām debesīm tam virsū uzgāzīsies alnis.
5. Diemžēl alnis nepārdzīvoja automobīļu dubultos triecienus.
6. Ceļu no notriektā dzīvnieka atbrīvoja Valsts meža dienesta pārstāvji, kuri to veic gadījumos, kad medījamais dzīvnieks notriekts ārpus apdzīvotām vietām, arī uz valsts nozīmes ceļiem.
7. Ja ir notriekts meža dzīvnieks, un ar transportlīdzekli nevar turpināt ceļu vai ir cietušie, par to ir jāinformē Valsts policija, zvanot pa tālruni 110 vai 112. Šajā gadījumā nedrīkst atstāt notikuma vietu, jo transportlīdzekļa un meža zvēra sadursme, ir uzskatāma par ceļu satiksmes negadījumu.
8. Ja nav cietušo un pats transportlīdzeklis var turpināt ceļu, tad jāinformē Valsts meža dienests.
9. Ja pēc tam transportlīdzekļa īpašnieks vēlas saņemt no apdrošinātāja KASKO atlīdzību, tad no negadījuma vietas ir jāinformē policija.
10. Ja par bīstamo ceļa posmu transportlīdzekļu vadītājus brīdina 125. brīdinājuma grupas ceļa zīme "Savvaļas dzīvnieki", tad ceļu satiksmē ir jāievēro un paskaidrojumos jāapraksta sekojošais: 1) redzot šo zīmi, transportlīdzekļa vadītājs apzinājās, par kādu bīstamību brīdina zīme “Savvaļas dzīvnieki”, tāpēc samazināja braukšanas ātrumu un aiz zīmes brauca lēnāk (nav svarīgi, par cik samazināja!) par atļauto maksimālo braukšanas ātrumu, 2) izprotot iespējamo bīstamību un tās varbūtējās sekas, transportlīdzekļa vadītājs aiz zīmes brauca ļoti uzmanīgi.
Ēriks Griģis
Neviens auto tirgotājs nav devis man šādu iespēju! Reizēm atļaujos ko pateikt par tiem auto, kurus kādreiz esmu saucis par savējiem!
Ēriks Griģis:
Par bojājumiem var spriest, ja tie ir redzami, salīdzināmi un apskatāmi no “iekšpuses”!
1.att. Sadursmē bojātais automobīlis.
Saderības pārbaude ir viena transportlīdzekļa bojājumu salīdzināšana ar otru transportlīdzekli vai šķērsli, lai noteiktu, vai tie savstarpēji ir bijuši kontaktā un vai nav redzami bojājumi, kas iegūti citur.
2.att. Šķērslis ar dažādu transportlīdzekļu sadursmes pēdām.
Pat redzot bojājumus un to atstātās pēdas, bez klātbūtnes ir grūti pateikt, kādi bojājumi ir radušies notikušā rezultātā un kādi iegūti citur!
Ēriks Griģis:
Te varētu kas noderēt, ja pats vēlies to noskaidrot:
https://www.ar-control.net/?lang=lv&s=2&ss=4
vai, ja vēlies uzzināt, kā to aprēķina no apdrošinātāju puses:
LTAB Transportlīdzekļu tehnisko ekspertīžu metodika
7.nodaļa Transportlīdzekļa vērtības pirms ceļu satiksmes negadījuma noteikšana.
https://www.ltab.lv/normativie-akti/transportlidzeklu-apdrosinataju-biroja-tiesibu-akti/transportlidzeklu-bojajumu-tehnisko-ekspertizu-metodika/
Ēriks Griģis:
Apstāties nav aizliegts, stāvēt - nedrīkst!
CSN 285.22.punktā 844.papildzīme "Personām ar invaliditāti" norāda, ka 537.zīme “Stāvvieta” attiecas tikai uz automobiļiem, kas apzīmēti ar invalīdu stāvvietu izmantošanas karti.
Ko nozīmē apstāšanās stāvvietā, kas apzīmēta ar 537.zīmi, ja automobīlī nav persona, kurai ir invalīdu stāvvietu izmantošanas karte?
No Ceļu satiksmes likuma (CSL).
78. pants. Ceļa apzīmējumu prasību pārkāpšana
(8) Par stāvēšanu vietās, kas apzīmētas ar 844. papildzīmi vai 942. ceļa apzīmējumu, ar transportlīdzekli, kuram nav invalīdu stāvvietu izmantošanas kartes, piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam vienpadsmit naudas soda vienību apmērā.
Ja transportlīdzekļa vadītājs stāvvietā, kas apzīmēta ar 844.papildzīmi "Personām ar invaliditāti" ir apstājies, to CSL neaizliedz.
Piemēram, automobiļa atrašanās ar 844. papildzīmi "Personām ar invaliditāti" apzīmētā stāvvietā bija saistīta ar kravas (medikamentu, pārtikas produktu, saimniecības vai citu preču), kas paredzēta personīgai lietošanai, kurjera pakalpojumiem vai nepieciešams firmai, saņemšanu un iekraušanu automobilī, kas kopumā nepārsniedza 5 minūtes, tad Ceļu satiksmes noteikumos to sauc par apstāšanos! Un attiecīgā zīmju kombinācija šo manevru neaizliedz un par to LR tiesību aktos nekāds sods nav paredzēts.
CSN 2.4. punkts skaidro, ka apstāšanās ir transportlīdzekļa apturēšana uz laiku, kas nepārsniedz piecas minūtes, ja tā ir nepieciešama pasažieru iekāpšanai transportlīdzeklī vai izkāpšanai no tā, kravas iekraušanai transportlīdzeklī vai izkraušanai no tā.
CSN 2.27.punkts skaidro arī, kas ir stāvēšana – transportlīdzekļa apturēšana, ja tā nav saistīta ar pasažieru iekāpšanu transportlīdzeklī vai izkāpšanu no tā, kravas iekraušanu transportlīdzeklī vai izkraušanu no tā, kā arī transportlīdzekļa apturēšana uz laiku, kas pārsniedz piecas minūtes, ja tā ir saistīta ar pasažieru iekāpšanu transportlīdzeklī vai izkāpšanu no tā, kravas iekraušanu transportlīdzeklī vai izkraušanu no tā.
Piezīme.
Ja automobīlī nav persona, kurai ir invalīdu stāvvietu izmantošanas karte, tad automobīlī invalīdu stāvvietu izmantošanas karte nedrīkst tikt izmantota!
Par braukšanu ar transportlīdzekli, kuram neatļauti uzstādīta Invalīdu stāvvietu izmantošanas karte, CSL piemērots naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam sešu naudas soda vienību apmērā, kas naudas izteiksmē ir trīsdesmit eiro liels sods.
Ēriks Griģis:
Apdrošinātāji nenosaka vainu vai vainīgo CSNg!
Ēriks Griģis:
Vainīgo nosaka policija vai tiesa. Apdrošinātāji savu lēmumu pieņemšanai atlīdzības noteikšanas procesā drīkst izmantot administratīvās lietas materiālus!
1. Lietas pārskatīšana saistāma:
1) ar policijas lēmuma pārsūdzēšanu un labvēlīga lēmuma saņemšanu administratīvajā lietā;
2) ar neapgāžamu pierādījumu iesniegšana apdrošinātājām, kas var mainīt līdzšinējā lēmuma lietā pieņemšanu;
3) atrodot procesuālos vai tiesiskos pārkāpumus apdrošinātāja atlīdzības lietas izskatīšanā vai lēmuma pieņemšanā.
2. Ja jāapstrīd tāme OCTA apdrošināšanas atlīdzības gadījumā, tad;
1) tā no jauna jāpasūta sastādīt līdzvērtīgā vai atbilstošas markas autoservisā;
2) jāraksta pretenzija apdrošinātājam;
3) ar saņemto neapmierinošo atbildi jāraksta iesniegums izvērtēt tāmes LTAB;
https://www.ltab.lv
4) ar neapmierinošu LTAB atbildi un pārējiem dokumentiem jāraksta iesniegums tiesai lūgums izskatīt strīdu par tāmju atšķirībām un apstrīdēt apdrošinātāja lēmumu.
3. Ja ir KASKO gadījums, kurā tāme neapmierina, tad LTAB vietā jāraksta sūdzība Latvijas Apdrošinātāju asociācijas Ombudam.
https://www.laa.lv/ombuds/
Ēriks Griģis:
Darba līgums! No datuma, kas darba līgumā, visi laiki ar minūtes precizitāti jāreģistrē vadītāja kartē, izmantojot tahogrāfu. Ja vien nav izņēmumu gadījumi!
Ēriks Griģis:
OCTA nevarēs, jo nedrīkst!
Ēriks Griģis:
Informācija, ka 60 eiro par katru nenostiprinātu riteni vai ar vecās etiķetes marķētu siksnu nostiprinātu riteni, ja atbilstošos (ne visus) riteņus vajadzēja nostiprināt ar jaunā marķējuma siksnu.
Izmantojot naudas sodu katalogu par kravām un iekraušanas aprīkojumu, tiesību akti cenšas nodrošināt atbilstošu slodzes nodrošināšanu. Šeit svarīga loma ir pieļaujamā kopējā svara pārsniegšanai vai pieļaujamās ass slodzes pārsniegšanai. Pārkāpuma gadījumā, atkarībā no pārkāpuma smaguma, Flensburgā ir noteikts atbilstošs naudas sods un dažreiz arī punkti.
Pārskats par Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem kravas pārslodzes vai nepareizas kravas nostiprināšanas dēļ.
Kravas vai iekraušanas iekārtas, kas nav novietotas pārvadāšanai droši vai nav īpaši nostiprinātas pret krišanu:
Ekrānuzņēmumā vieglā automobīļa riteņa nostiprinājums ar spriegojuma kontrolieri atbilstoši VDI 2700 lapai 8.1. “Kravu nostiprināšana autopārvadātājos – vieglo automobīļu un vieglo kravas automobīļu nostiprināšana transportlīdzekļu pārvadātājos”.
Riteņa siksnas spriegotājs ar pretripošanas ķīļiem un ETA ≥ 0,5, kas norāda savilktas nostiprināšanas siksnas spēku (≥ 50%) siksnas savilcējmehānismam pretējā riteņa pusē.
Ēriks Griģis:
Automobīļa riepas kravnesības koeficientu un ātruma indeksu 1.attēlā (101 W) var nolasīt uz riepas sānu malas. Koeficientu tabulā katram kravnesības koeficientam pretī ir uzdoti kilogrami, kas norāda, kādu maksimālo svaru riepa spēj nest.
Kravnesības koeficients (101) apzīmē maksimālo kravnesību, ko riepa ir spējīga nest, tā ir 825 kg.
Ātruma indekss (W) apzīmē maksimālo ātrumu, ko riepa ir spējīga veikt. Ātruma indekss norāda uz tabulā atrodamo maksimālo pieļaujamo braukšanas ātrumu 270 km/h.
Kādu riepas kravnesību nosaka automobīļa izgatavotājs? To redzam riepu izmantošanas tehniskajā informācijas plāksnītē 2.attēlā, ko izgatavotājs visbiežāk piestiprinājis automobīļa virsbūves kādai no statnēm, uz degvielas iepildes lūkas vāka iekšpuses vai arī kur citur. Pēc šīs informatīvās plāksnītes datiem tehniskajās apskatēs pārbauda riepas atbilstību automobīlim pēc riepas kravnesības un pēc ātruma indeksa.
Attēlotajā riepu tehniskās informācijas plāksnītē redzams, ka atkarībā no riepu izmēriem un automobīļa kopējās kravnesības, vienas riepas kravnesības koeficients ir robežās no 94 līdz 99, kas attiecīgi ir no 470 kg līdz 775 kg. Savukārt, riepas ātruma indekss robežās no H līdz W norāda, ka izgatavotājs dažāda izmēra riepas ir paredzējis izmantot līdz to atbilstošajiem maksimāliem ātrumiem robežās no 210 km/h līdz 270 km/h.
Aizliegts uz automobīļa uzstādīt un izmantot riepas, kuru kravnesības koeficients un ātruma indekss ir zemāks par izgatavotāja norādīto riepu tehniskā raksturojuma plāksnītē. Automobīli drīkst aprīkot ar riepām, kuru kravnesības koeficients vai ātruma indekss ir augstāks par izgatavotāja norādīto.
Ēriks Griģis:
Atbildi varat atrast MK noteikumos Nr. 295 “Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa” punktā 5.2.3.RiepasA.Prasības sadaļā A2. MK295. noteikumos ir attēls, kurā parādīta protektora dziļuma mērīšanas zona Latvijā. MK295.noteikumos publicētajā attēlā redzama riepas protektora mērīšanas zona Latvijā.
Izbraucot ārpus Latvijas, citās valstīs riepas protektora augstumu mēra visā riepas skrejceliņa platumā, pievēršot īpašu uzmanību mērījumu rezultātam riepas joslās skrejceliņa iekšējā un ārējā malā, un skrejceliņa pašā vidū. (Riepas protektora skrejceliņš - riepas protektors visā riepas platumā.) Mērījumu minimālais skaits katrā joslā būs vismaz trīs vai vairākās vietās, izvēloties mērījumu vietas tajos protektora apgabalos, kur tas vizuāli izskatīsies nodilis visvairāk. Tehniski fizikā pareizi būtu runāt par tā lieluma mērīšanu, kas mainās, tas ir, aprakstīt un mērīt protektora augstumu! Autotransportā jēdziens “protektora dziļums” pastāv, tikai to sauc par negatīvo protektora augstumu! Protektora dziļums nedilst! Dilstot protektora augstumam, tā izmērs samazinās. Ja protektoram mēra tā dziļumu, tad tāpēc, ka tas mainās, tuvojoties protektora virsmai. Kāpēc tā notiek, tāpēc ka protektors nodilst un tā augstums samazinās. Sirreāli ir protektora rievai dilšanas procesā pārvietoties uz augšu un tuvoties riepas virsmai, lai to mērītu!
MK 295. noteikumos 4.grupā LUKTURI, ATSTAROTĀJI UN ELEKTROIEKĀRTA transportlīdzekļos izmantojamo Eiropas tipa lukturu, atstarotāju un atstarojošo materiālu apzīmējumi 4.1.tabulā norādīts, ka RL apzīmējumam jābūt uz dienas gaitas lukturiem.
Ēriks Griģis:
Ja braukšana atbilst (2) punkta kādam no nosacījumiem, tad nevajag. Prētējā gadījumā vajag!
No Autopārvadājuma likuma. 6.1 pants. Prasības attiecībā uz kravas pārvadājumus veicošo autovadītāju profesionālo kompetenci
(1) Kravas pārvadājumus ar kravas automobiļiem vai to sastāviem, kuru vadīšanai nepieciešama C1, C1E, C vai CE kategorijas transportlīdzekļu vadītāja apliecība … atļauts veikt autovadītājiem, kuriem ir šo pārvadājumu veikšanai nepieciešamās profesionālās zināšanas. Iegūtās profesionālās zināšanas apliecina ieraksts "95. kods" transportlīdzekļu vadītāja apliecībā vai vadītāja kvalifikācijas kartē.
(2) No šā panta pirmajā daļā noteiktās prasības izpildes ir atbrīvoti autovadītāji, kas vada transportlīdzekļus:
1) kuru maksimālais atļautais ātrums nepārsniedz 45 kilometrus stundā;
2) kurus izmanto vai kontrolē valsts bruņotie spēki, civilās aizsardzības dienests, ugunsdzēsības dienests, sabiedriskās kārtības uzturēšanas spēki un neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests, kad pārvadāšana notiek saistībā ar minētajiem dienestiem noteiktajiem uzdevumiem;
3) kuriem veic braukšanas pārbaudi tehniskās attīstības, remonta vai apkopes mērķiem, vai autovadītāji, kas vada jaunus vai pārbūvētus transportlīdzekļus, kuri vēl nav nodoti ekspluatācijā;
4) kurus izmanto ārkārtas situācijās vai kuri paredzēti glābšanas uzdevumu veikšanai, tostarp transportlīdzekļus, kurus izmanto nekomerciālai humānās palīdzības kravu pārvadāšanai;
5) kurus izmanto transportlīdzekļu vadīšanas eksāmenā vai vadīšanas nodarbībās, apmācot jebkuru personu, kas vēlas iegūt vadīšanas tiesības (tai skaitā veicot papildu vadīšanas apmācību pie darba devēja), tāda autovadītāja klātbūtnē, kuram ir nepieciešamās profesionālās zināšanas, vai tāda braukšanas mācību instruktora klātbūtnē, kuram ir tiesības apmācīt attiecīgās kategorijas transportlīdzekļu vadītājus, ja minētos transportlīdzekļus neizmanto kravu komercpārvadājumiem;
6) kurus izmanto nekomerciālai kravu pārvadāšanai;
7) ar kuriem pārvadā materiālus, iekārtas vai tehniku, ko vadītāji izmanto sava darba ietvaros, ja transportlīdzekļu vadīšana nav vadītāja pamatdarbība;
8) ar kuriem lauku apvidos veic kravu pārvadājumu savas uzņēmējdarbības vajadzībām, ja netiek sniegts transporta pakalpojums un pārvadājumam ir gadījuma raksturs;
9) kurus izmanto vai nomā bez transportlīdzekļa vadītāja lauksaimniecības, dārzniecības, mežsaimniecības, zemkopības vai zivsaimniecības uzņēmumi, lai pārvadātu ar savu komercdarbību saistītas kravas, izņemot gadījumus, kad pārvadāšana ir daļa no transportlīdzekļa vadītāja pamatdarbības vai pārsniedz 100 kilometru attālumu no tā uzņēmuma bāzes, kuram pieder transportlīdzeklis vai kurš to nomā.
Ēriks Griģis:
Jā, no 01.09.2024. Vācijā ir spēkā grozījumi par automobīļu nostiprināšanu uz autovedēju treileru platformām. Attēlos siksnas etiķetes paraugs un tās izmantošanas iespējas. (3 ekrānuzņēmumi)
Tie ir Vācu inženieru asociācijas (VDI) 2700 vadlīniju 8., 8.1. un 8.2. norādījumu daļas grozījumi, kas, līdzīgi kā valsts nacionālie standarti drīzumā var darboties vēl kādā no Eiropas valstīm. Pēc VDI (Verein Deutscher Ingenieure) ieteikuma var tikt grozīti arī LVS EN 12195 standartu otrā daļa. Jaunums ir ETA (Ƞ) vērtība, kas jānorāda uz siksnas aizsarga etiķetes un kas norāda, cik liela daļa no iepriekšējā siksnas spriegošanas spēka darbojas siksnas sprūdratam riepas pretējā pusē. Riteņa nostiprinājuma siksna iet gareniski pāri riepas profilam un ir piestiprināta perforētajā plāksnē riteņa pretējā pusē. Siksna tiek izlaista caur caurulei līdzīgu siksnas aizsargu.
Jaunajā VDI vadlīnijā teikts, ka drošai automobīļu pārvadāšanai ir svarīgi, lai vismaz puse no sprūdrata radītā iepriekšējā savilkšanas spēka sasniegtu riteņa pretējo pusi. To izsaka ar ETA vērtību uz siksnas aizsarga etiķetes. Ƞ=0,5 nozīmē, ka vismaz 50% no siksnas spriegošanas spēka sasniedz siksnas aizsarga otru galu riteņa pretējā pusē, bet pie Ƞ=0,7 tas ir vismaz 70%. Siksnas aizsargam jābūt tik garam abās riteņa pusēs (var būt arī zem vertikāla leņķa), lai siksna nepieskartos riepai.
Uz perforētās plāksnes siksnas gals ar sprūdrata mehānismu var veidot plaknes horizontālo leņķi β, nepārsniedzot 15 grādu novirzi no riteņa horizontālās viduslīnijas projekcijas uz perforētās balsta plāksnes.
Grozījumi jau ir spēkā un attiecas uz visiem autovedējiem ar vieglajiem vai kravas automobīļiem, un autobusiem treilera kravas telpā uz autoceļiem visā Vācijas teritorijā!
Drošus autopārvadājumus ar autovedēju!
Ēriks Griģis:
Jautājums ar šādu attēlu var būt eksāmenā!
Ja redzamais nav saprotams, tad jājautā eksāmena inspektoram!
Ekrānuzņēmums.
Ceru, ka jautājums ir par šo 106.lpp. 2.jautājuma attēlu! Analizēsim, kas domāts ar attēlotajā situācijā redzamo, un kā pareizi atbildēt uz eksāmena jautājumu.
1.Attēlā autovadītājs skatās braukšanas virzienā un, braucot ar ieslēgtām tuvajām gaismām, kuru gaismas staru kūlis uz ceļa nav redzams, tālumā redzam avārijas zīmi (trīsstūris) un tuvo lukturu gaismā pie izliktās avārijas zīmes atspīdam automobīļa loga stiklu vai tā daļu (gaišais pleķis virs avārijas zīmes tās labajā pusē). Braukšanas ātrums 80 km/h redzams spidometrā.
CSN 100.punkts nosaka, ka, ja izveidojas ceļu satiksmei bīstami šķēršļi vai citas briesmas, kuras transportlīdzekļa vadītājs spēj pamanīt, viņam jāsamazina braukšanas ātrums vai pilnīgi jāaptur transportlīdzeklis, vai, neradot bīstamību citiem ceļu satiksmes dalībniekiem, šķērslis jāapbrauc, kas diennakts tumšajā laikā nebūs droši izdarāms. Tātad, jāsamazina braukšanas ātrums un jāgatavojas apstāties, ja būs jāsniedz pirmā palīdzība vai nebūs iespējams bīstamam šķērslim aizbraukt garām!
2.Tikai tad, kad ar attēloto situāciju esam iepazinušies, lasām eksāmena jautājumu. “Kā Jūs, kā automobīļa vadītājs, rīkotos attēlotajā situācijā?”
Atbildi uz šo eksāmena jautājumu atrodam CSN 100.punktā - jāsamazina braukšanas ātrums vai pilnīgi jāaptur transportlīdzeklis.
3.Un nu laiks lasīt piedāvāto atbilžu variantus:
a) nesamazinot braukšanas ātrumu, apbraukšu šķērsli pa pretējās brauktuves pusi;
b) ieslēgšu avārijas gaismas signalizāciju un turpināšu ceļu;
c) samazināšu ātrumu un būšu gatavībā nekavējoties apturēt automobīli.
4. Pareizās atbildes izvēle.
Salīdzinot piedāvātās trīs atbildes ar iepriekš noteikto CSN prasību izpildi attēlotajā situācijā, viegli atrodama pareizā atbilde - samazināšu ātrumu un būšu gatavībā nekavējoties apturēt automobīli.
P.S.
Attēlā pietrūkst tuvās gaismas lukturu staru kūlis, kas izgaismo ceļa posmu braukšanas virzienā. Bet, braucot naktī vai biezā miglā, vadītājam jābūt gatavam pamanīt bīstamību, reaģēt uz to un apturēt transportlīdzekli, nevis censties šķērsli impulsīvi apbraukt, izraisot CSNg vai papildus nodarot zaudējumus jau notikušajam.
CSN - Ceļu satiksmes noteikumi,
CSNg - ceļu satiksmes negadījums.
Ēriks Griģis:
Ja vecās M+S riepas nav bojātas, tās var izmantot pārējā sezonā, sauktu par “vasaras sezonu”! Vasarā protektors tām nodils ātrāk, uz brauktuves ar līdzenu asfalta segumu nedaudz palielināsies automobiļa bremzēšanās ceļa garums un straujos pagriezienos riepu sānnovirze vadītājam kļūs jūtamāka.
Tikai ar vienu pašu M+S apzīmējumu bez "3PMSF" vai "3PMS" simboliem ("Three Peak Mountain Snow Flake") un protektora augstumu ne mazāku par attiecīgās valsts tiesību aktos noteikto (LV≥1,6mm) var izmantot pārējā sezonas laikā gan pie mums, gan arī ārzemēs.
Ēriks Griģis:
Teorijas pasniedzēja kvalifikācijas atjaunošanai divus eksāmenus varat kārtot jebkurā no CSDD nodaļām, kurās pieņem eksāmenus, ja kvalifikācijas atjaunošanas noteikumi nav mainīti.
Lai papildus iegūtu braukšanas apmācības instruktora kvalifikāciju, pirms iestāšanās kursos vadīšanas testu var kārtot jebkurā CSDD nodaļā, kas pieņem vadīšanas eksāmenu. Informāciju par pasniedzēja kvalifikācijas atjaunošanu, teorijas eksāmenu pirms instruktoru kursiem un instruktoru kursu norises laiku un vietu varat precizēt CSDD Kvalifikācijas daļā, zvanot pa tālruni 67025726.
Ēriks Griģis:
M+S riepas lietošanas aizliegums stājas spēkā no 01.10.2024.
Ziemas riepām jābūt apzīmētām ar sniegpārsliņas piktogrammai uz Alpu kalnu fona ar trīs smailēm (Alpu simbols). No 2024. gada oktobra Alpu simbols būs obligāts ziemas vai visu laikapstākļu riepām, kuras papildus Alpu simbolam būs apzīmētas ar M+S simbolu. Ikvienam, kurš pēc 01.10.2024. ziemas periodā vai ziemīgos laika apstākļos (citās Eiropas valstīs) brauks ar riepām tikai ar M+S marķējumu, jārēķinās ar naudas sodu. Pārejas periods ziemas riepām tikai ar M+S marķējumu, kas ražotas līdz 2017. gada 21. decembrim, beidzas 2024. gada 30. septembrī. Ikviens, kurš tomēr ir ceļā no 2024. gada oktobra ar riepām, kas ir marķētas tikai ar M+S (M+S apzīmē dubļus un sniegu), riskē ar 60 -100 eiro lielu naudas sodu un vienu soda punktu Vācijā.
Alpu simbols ziemas riepai, ko izmanto noteiktos laika (dažās Eiropas valstīs - ziemīgos) apstākļos vai noteiktā laikposmā (piemēram, Latvijā - laikposmā no 1. decembra līdz 1. martam automobilim un autobusam, kura pilna masa nepārsniedz 3,5t, jābūt aprīkotam ar riepām, kas paredzētas braukšanai ziemas apstākļos. Laikposmā no 1.maija līdz 1.oktobrim aizliegts braukt ar transportlīdzekli, kuram ir riepas ar radzēm.
Jauno ziemas sezonas riepu Alpu apzīmējums kopā ar M+S vissezonas apzīmējumu, kādam jābūt no 01.10.2024.gadu, ja riepu izmantos gan ziemas, gan arī pārējā sezonā.
Ēriks Griģis:
Braucot pa ātrgaitas ceļu, kas apzīmēts ar 552.ceļa zīmi, ne tikai vieglajiem auto, bet arī motocikliem, tricikliem, kvadricikliem un kravas automobiļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 7,5 t, atļauts braukt līdz 120 km/h visa ātrgaitas ceļa posmā, ja nav noteikts cits ātruma ierobežojums. Ja uz šī ceļa ir uzstādīta 323.zīme "Maksimālā ātruma ierobežojums", tad zīme darbojas līdz nākošajam krustojumam, par tuvošanos kuram vadītāju brīdinās 204.priekšrocības zīme "Krustojums ar mazāk svarīgu ceļu" vai līdz citai ātruma ierobežojošai zīmei. Ja šī zīme ir uzstādīta kopā ar 820.papildzīmi "Transportlīdzekļa veids", tad papildzīme kopā ar maksimālā ātruma ierobežojumu 120 km/h atļauj vēl vienai transportlīdzekļu kategorijai - vieglajiem automobiļiem ar piekabēm braukt līdz 120 km/h. Tas ir ļoti bīstami, jo: 1) vieglo automobīļu piekabju izgatavotāji tikai ar papildus aprīkojumu un pēc atbilstošas tehniskās pārbaudes Vācijā atļauj ar tām braukt, nepārsniedzot 100 km/h; 2) braucot ar 120 km/h atļauto maksimālo vai tuvu tam ātrumu pa mitru brauktuves segumu un bremzējot, strauji sagriežot stūri, lai apbrauktu, apbraucot un vienlaicīgi bremzējot, piekabe var sagriezt automobīli vai šļūcot to apgāzt. Ticu, ka šo bīstamību dēļ maksimālā ātruma 120km/h ierobežojums, kas bija uzstādīts kopā ar 820.papildzīmi uz Ķekavas ātrgaitas ceļa, ir noņemts.
CSN 285.12.punktā norādītā 820. papildzīme (attēlā) attiecas uz vieglajiem automobiļiem, arī uz vieglajiem automobiļiem ar piekabēm, kā arī uz kravas automobiļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5t, kas rada bīstamību ceļu satiksmē, braucot ar atļauto maksimālo braukšanas ātrumu līdz 120 km/h.
Ekrānuzņēmums.
Tā vietā Ķekavas ātrgaitas ceļa posma lielākajā daļā maksimālais braukšanas ātrums nedrīkst pārsniegt 90 km/h.
552.zīme Ātrgaitas ceļš.
323.zīme Maksimālā ātruma ierobežojums.
Tomēr ir palicis neliels ātrgaitas ceļa posms aiz 324.aizlieguma grupas zīmēm Maksimālā ātruma ierobežojums beidzas!
324.zīme Maksimālā ātruma ierobežojums beidzas.
Ķekavas ātrgaitas ceļa posms aiz 324.zīmēm, kur braucot pa ceļu, kas apzīmēts ar 552. ceļa zīmi, motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, vieglajiem automobiļiem un kravas automobiļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 7,5 t, – 120 km/h, autobusiem – 110 km/h, bet laikposmā no 1. decembra līdz 1. martam motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, kravas automobiļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 7,5 t, un autobusiem – 100 km/h, bet vieglajiem automobiļiem – 110 km/h, bet viegliem automobiļu sastāviem ar piekabēm pēc CSN 101.punktā noteiktā jāievēro, ka ārpus apdzīvotām vietām visu transportlīdzekļu braukšanas ātrums nedrīkst pārsniegt 90 km/h. Prasība spēkā vieglajiem automobiļiem ar piekabēm arī uz ātrgaitas ceļiem!