Ceļu satiksmes Noteikumi nav tā lasām viela, kura truli lasāma no vāka līdz vākam.
Eksistē saistošie ceļu satiksmes Noteikumi, kurus sākam studēt ar 4., 6. un 10. punktiem, kas nosaka kārtību un secību kā darbojas CSN vispār, kā katram satiksmes dalībniekam ir jābūt aprīkotam un kā katram satiksmes dalībniekam uz ceļa ir jārīkojas!
Ar šādām standarta frāzēm policijai jāsāk rakstīt savi protokoli ceļu satiksmes negadījumos, lai vispusīgi un objektīvi izskatot visus aspektus notikušajā nevienam nerastos doma ka Noteikumi ir pildāmi tikai katram otram! Ar šādām standarta frāzēm jāsāk mācīt CSN!
Foto: iAuto.lv
Nav vienotas ideoloģijas un vienotas psiholoģijas ceļu satiksmē! Dominē CSN 119. punkta viena trešā daļa – „ievēro distanci”! Distance mistiska lieta, kura vienmēr izrādīsies par īsu, jo to ar likumu atļauts „nozagt” apdzenošajam. Tas visspilgtāk parādījās videorullītī, kur sadursme notika starp četriem auto un kur pievienojās arī piektais!
Tātad katram ir jāzina Noteikumi, katram ir tiesības paļauties, ka neviens neatkāpsies no Noteikumu prasībām ne tik cik melns aiz naga. Un katrs uz ceļa rīkosies tā, lai pat bīstamu situāciju neradītu. Respektīvi „katram priekšā esošam satiksmes dalībniekam ar savu rīcību, darbību vai bezdarbību, ir jāgarantē drošība”. Ar šādu rindkopu papildinām CSN 10. punktu un viss šajos Noteikumos nostājas savās vietās!!!
CSN jāsāk rakstīt ar CSN 119. punktu, kurš regulē attiecības starp priekšā, aizmugurē un blakus esošo! Ātrums un ātruma ierobežojumi ir spēkā tikai tādēļ, lai pārējie spētu izpildīt pārējos punktus CSN! CSN 36 gadu garumā nav vairs sadaļas „Brīdinājuma signāli”! Brīdinājuma signāli ir: - virzienrādītāji, „STOP” signāls, skaņas signāls, atpakaļ gaitas signāls, Avārijas signāli un tuvās tālās gaismas pārslēgšana. Trūkst precīza lietošana!
Virziena rādītājus neslēdzam! „STOP” signāls iedegas no pieskāriena bremžu pedālim, bet vienam otram no trieciena pa sava auto aizmuguri, strauji bremzējot!
Ātruma samazināšana bez savlaicīgiem brīdinājuma signāliem ir noziegums, bet pēkšņa, strauja bremzēšana - dubults noziegums! Kultivējot šādas noziedzīgas darbības, „ievēro distanci” aizsegā esam tur kur esam. Pārkārtojamies no joslas joslā, bez pārliecināšanās, vai josla ir brīva pietiekamā attālumā. Šādu punktu pat izmeta ārā no satiksmes Noteikumiem, lai nomainītu ar citu – „jāietur tādu distanci, lai apdzenošam būtu kur atgriezties joslā”. Nekas slikts jau nav līdz brīdim, kad priekšā neuzrodas cita rakstura problēmas un tad lūk visiem šī mistiskā distance ir par īsu. Ko saka fizika - ja ātrumu starpība atšķiras divas reizes, tad bremzēšanas ceļu garumi atšķiras četras reizes, pie ātrumu starpības trīs reizes, bremzēšanas ceļi - deviņas reizes. Kurš no braucējiem uz sitiena to zina?
Sevi cienoši auto vadītāji brauc ātri, ar iespaidīgu distanci, kura ir lielāka par pusi no braukšanas ātruma. Jūs šo gribējāt dzirdēt no manis?
Pastāv konflikts starp ātri un lēni braucošiem. Lēni braucošais nesaprot, ka viņam no aizmugures tuvojas citi ar ātrumu 25 metri sekundē! Tāpat netiek prasītas brīdinājuma signālu slēgšanas normas. Ikviens, ikviena ātruma samazinājums bez savlaicīgiem signāliem ir noziegums (CSN 70.). Tas šodien par normu kļuvušais stāvoklis nevar apmierināt nevienu braucēju, izņemot priekšā esošo, jo tas tagad ir „svētā govs”!
Ārpus apdzīvotām vietām brīdinājuma signālam ir jābūt vismaz 200 metru garumā un neatkarīgi no ātruma! Un pat tad, ja arī es esmu šos signālus devis, tas nevienu no mums neatbrīvo no atbildības un pienākuma garantēt drošību (CSN 77. un 10.).
Uz mūsu auto ceļiem nav ātruma samazināšanas joslu! Kā var projektēt ceļu pretēji CSN 10. punkta prasībām?
Nepārtrauktās līnijas 920. un 921. apzīmējums nerespektējam!!! Šādu līniju šķērsošana draud ar Nāves sodu un daudziem tas arī iestājas.
Īsumā ir tā, viss kas Noteikumos ir aizliegts dzīvē beidzas ar Nāvi.
Tas kurš ievērojami parkāpj ātrumu konkrētā ceļa posmā, attiecībā pret citiem ceļa lietotājiem ir zaglis un slepkava ar iepriekšēju nodomu ( gadījums Ogrē ar policiju).
Gājējam, riteņbraucējam un jebkādai tehnikai nakti uz ceļa bez ugunīm atrasties nevajadzētu, tas ir aizliegts!
Kā lai auto vadītājs izpilda CSN 113. punkta nosacījumus, ja kāds cits tam nav radījis apstākļus. CSN 113. un 119. punktus var rakstīt tūlīt vienu aiz otra!
CSN ir miruši punkti: - 19., 254., 24., 27., 159., 160., 161., 70., 73., 77., 118.4., 119.!
CSN 161. ir īpašs un pilnīgi absurds saistībā ar CSN 27. punktu! Jo CSN 10. uzsver katram!
1960. gados Rīgā bija tāda kārtība, visiem tiem, kuriem virziena rādītājs bija ieslēgts mazāk par 5 sekundēm brīdinājuma talonā izknieba caurumu! Tajos laikos arī pagrieziena relejs bija liels deficīts. Ar roku slēdzi ieslēdza, izslēdza imitējot releju!
Jo sarežģītāka kļūst tehnika, jo vairāk izlaižas braucēji!
CSN 10. punkts, starp citu, prasa neradīt arī satiksmi traucējošas situācijas, kas var izpausties, piemēram, panākot priekšā par 2-3 km/h lēnāk braucošu auto un pēc tam, bezmaz vai "karājoties uz bufera", ilgstoši sēdēt astē, it īpaši pretīgi tas ir diennakts tumšajā laikā. Kaut gan personiski es nepiekrītu daudziem Vernona uzskatiem un man nepatīk arī viņa (un dažu līdzīgu personāžu) izteikšanās un diskusiju stils, tomēr būtībā jāatzīst, ka CSN 10. punkts (kā vispārējo noteikumu prasība) tiešām ir atslēga gan drošai, gan arī ātrai satiksmei, tikai ar vienu nosacījumu. Respektīvi, šī prasība ir jāizpilda KATRAM satiksmes dalībniekam, nevis tikai jāprasa to no citiem - ja katrs brauks pats un netraucēs braukt citiem, rēķinoties arī ar viņiem, tad negadījumu iespēja ir minimāla. Es pats cenšos to arī ievērot, un, ja ārpus apdzīvotas vietas kādu esmu panācis, tad arī nekaunos to apdzīt un turpinu braukt tālāk ar to pašu ātrumu kā iepriekš. Ja kāds ir panācis mani, pie pirmās iespējas laižu garām, varu arī labo pagriezienu ieslēgt. Ja priekšā braucošo apdzīt netaisos, tad klāt nelienu un netraucēju.