Pirmais pirms pāris dienām šajā rudenī tik aktuālajā tematā publicētais rakstiņš jau sakrājis gandrīz tūkstoti lasītāju. Un dažus komentārus, kuri liecina – turpinājumu un sīkāku slapjas tumsas problēmu skaidrošanu nevar atlikt.
Jautājam „Stūres kluba” bibliotekā atrodamā rakstiņa autoram – visu tajā esi pateicis?
Gunārs Brauns:
„Nu ko jūs... Tā tabuliņa un secinājumi ir tikai starta skice. Uz receptes lomu nepretendējoša. Bet augstprātīgi izturēties pret fiziku un faktiem jau nu gan nevajadzētu.
Piemēram – tā viena komentētāja skepse pret krieviem ir galīgi nevietā. „Avtorevju” ir pasaules klases un līmeņa izdevums. Atšķirībā no mūsmāju žurnālistiem, kuri šaurajā tirgu (auto un reklāmas, attiecīgi) tikai laipo, krievu kolēģi ir bagāti un stipri. Testu automobiļus, piemēram, viņi nelūdz dīleriem, bet vienkārši nopērk. Maina tos ik gadu, brauc ar pašiem jaunākajiem un labākajiem. Arī vācu „premiumu”, kura tuvās gaismas laikam ir vislabākās. Īsts ksenons (nevis ķīniešu viltus zilais), pat „biksenons” (Audi,VW) iespējams sniedz kādus 80 vai labos apstākļos 100 metrus, bet tā nav norma. Tuvās gaismas ģeometrijas standarti liedz celt kūli augstāk. Un pat jauna kompaktklases tuvā gaisma vairāk par metriem 60 tomēr droši nesegs. Ilustrācijai variet pievienot divas manis paša taisītas bildītes. Tāds ir 12 tūkstošus eiro vērta auto gaismas segums – tuvā un tālā gaisma.
Turklāt pirms bildēšanas lukturu stikli tika rūpīgi notīrīti – kurš to regulāri dara reālā kustībā pa mūsu netīrajiem ceļiem?
Cits komentētājs vēlas braukt ātrāk, jo šķērsli varēšot apbraukt. Tiešām – apbraukšanas manevrs ir glābjošāks par bremzēšanu. Joslas maiņai pie ātruma 80 km/h pietiek ar padsmit metru distanci. Taču – tas prasa meistarību. Pareizas stūrēšanas iemaņas, prasmi pirms manevra atlaist bremzi, lai apbraukšana būtu precīzāka un stabilāka – vai šādas iemaņas ir daudziem? Tādēļ rekomendācija vairumam paliek iepriekšējā – lēnāk, ar iespēju apstāties redzamības robežās!
Un vairāk, ilgāk lietot tālo gaismu! Satiksmes noteikumi prasa izslēgt „tālos” 150 m attālumā no pretīmbraucošā. Kurš var „uz aci” tumsā noteikt šo attālumu? Paškontroles paņēmiens – pārslēdziet gaismu un nesteidzīgi skaitiet: viens, divi, trīs... Ja izmainīšanās brīdī būsiet tikuši līdz atoņi – labi. Ir apmēram 150 metri. Varu derēt gan, ka saskaitīsiet vismaz divreiz vairāk. Tāds nu paradums ir ieviesies Latvijā – kilometriem vālēt ar 100 km/h un tuvo gaismu...
Vēl daudzas gudrībiņas slēpjas tumsā. Pareizs skata punkts, pareiza pārslēgšanās izmainoties. Pašu braucēju redzes īpatnības... Par to nākamreiz – piemeklēšu vēl kaut ko bibliotekā.”
TUVĀ GAISMA
TĀLĀ GAISMA
TUVĀS GAISMAS STANDARTS
Tūkstotis lasīja, bet tikai 5 komentāri :D:D
Nav šaubu, ka naktī jābrauc uzmanīgi, katram savs ''drošais ātrums''. Bet nu nevajag blefot :)