Automašīnu lietošanas nodokli cels par 10% un prasīs samaksāt katru gadu 61

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 30.septembris 2024 19:35

Finanšu ministrijas (FM) sagatavotie un saskaņošanai iesniegtie grozījumi Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā paredz no 2025.gada palielināt visas transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes par 10%.

Tāpat likumprojekts paredz no 2027.gada palielināt uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likmes par 10%.

Paredzēts noteikt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa samaksas termiņu - kalendārajam gadam sekojošā gada 31.janvāri.

Atbilstoši Ceļu satiksmes likuma grozījumiem, kas pieņemti 2023.gada 22.jūnijā, no 2025.gada 1.janvāra, Latvijā un ārvalstīs iepriekš nereģistrētam vieglajam automobilim pirmreizējo valsts tehnisko apskati veiks ne vēlāk kā 36 mēnešus pēc tam, kad attiecīgais transportlīdzeklis pirmoreiz reģistrēts Latvijā, savukārt otro, trešo un ceturto valsts tehnisko apskati veiks ik pēc 24 mēnešiem un pēc tam katru gadu.

Pēc Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) aprēķiniem, transportlīdzekļu skaits, par kuriem nebūs samaksāts transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis, varētu pieaugt par 60 000 vienībām, jo liela daļa nodokļa maksātāju ir pieraduši transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli par transportlīdzekli maksāt pirms valsts tehniskās apskates.

Lai risinātu radušos situāciju, proti, lai nodoklis tiktu maksāts regulāri - katru gadu - likumprojektā paredzēts noteikt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa samaksas termiņu, kas turpmāk būs kalendārajam gadam sekojošā gada 31.janvāris.

Atbilstoši Ceļu satiksmes likumā noteiktajam valsts tehnisko apskati lielākajai daļai transportlīdzekļu veic ik pēc 12 mēnešiem. Lai nodrošinātu pilnvērtīgu valsts tehniskās apskates procesu un lai izlīdzinātu transportlīdzekļu valsts tehniskās apskates veikšanas plūsmu gada ietvaros, atļauju piedalīties ceļu satiksmē var noteikt garāku par 12 mēnešiem, taču ne vairāk kā par 30 dienām, ja Ceļu satiksmes likumā nav noteikts savādāk. Tas nozīmē, ka transportlīdzeklim, kurš valsts tehnisko apskati iziet decembrī, piemēram, 2024.gada decembrī, nākamais valsts tehniskās apskates termiņš, ļoti iespējams, var būt noteikts aiznākamā gada janvārī jeb 2026.gada janvārī. Tādējādi kalendārajam gadam sekojošā gada 31.janvāris būs gala termiņš, kad par taksācijas periodu būtu jābūt samaksātam transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklim.

Likumprojekts paredz CSDD pienākumu nosūtīt informatīvo paziņojumu, ar kuru preventīvi informēt nodokļa maksātājus par nodokļa samaksas pienākumu. Informatīvo paziņojumu nosūtīs katru gadu līdz 10.janvārim. Ar informatīvo paziņojumu tiks informēti tie nodokļa maksātāji, kuri līdz paziņojuma izsūtīšanas brīdim nebūs samaksājuši transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli. Šo paziņojumu saņems arī tie nodokļa maksātāji, kuru valsts tehniskās apskates termiņš ir noteikts no 10.janvāra līdz 30.janvārim un transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis nebūs samaksāts līdz 10.janvārim.

Paziņojums būs tikai ar informatīvu raksturu un tas nesaturēs administratīvā akta pazīmes, tajā tiks atgādināts par nodokļa samaksas termiņu un būs norāde uz tīmekļvietni, kur var apskatīt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes. Tādējādi ar paziņojuma palīdzību tiks realizēts "Konsultē vispirms" princips.

Pēc CSDD sniegtās informācijas, 97% reģistrēto lietotāju tīmekļvietnē "e-csdd.lv" ir piekrituši saņemt informāciju elektroniski, līdz ar to nodokļu maksātājiem, kuri ir devuši atļauju nosūtīt informāciju elektroniski, informatīvais paziņojums tiks nosūtīts CSDD elektronisko pakalpojumu sistēmā. Pārējiem nodokļa maksātājiem informatīvais paziņojums tiks nosūtīts pa pastu.

CSDD norāda, ka transportlīdzekļu skaits, par kuriem nav samaksāts transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis, svārstās robežās no 135 000 līdz 140 00 vienībām. Ņemot vērā CSDD sniegto informāciju, neieviešot jauno tiesisko regulējumu, Latvijā un ārvalstīs iepriekš nereģistrētu vieglo transportlīdzekļu skaits, par kuriem nebūs samaksāts nodoklis varētu pieaugt par 60 000 vienībām, tādējādi kopā veidojot aptuveni 200 000 transportlīdzekļu.

Tāpat CSDD prognozē, ka elektroniski informatīvo paziņojumu būtu iespējams nosūtīt aptuveni 172 000 transportlīdzekļu īpašniekiem, savukārt pa pastu informatīvo paziņojumu būtu nepieciešams nosūtīt aptuveni 28 000 transportlīdzekļu īpašniekiem.

Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likmes ir noteiktas kā nemainīgs skaitlis, nevis izteiktas procentuālā izteiksmē, kā lielākajai daļai nodokļu, līdz ar to šāda veida nodokļa likmes paliek nemainīgas, neskatoties uz patēriņa cenu indeksa izmaiņām, skaidro FM. Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmju indeksācija pēdējo reizi veikta 2021.gadā. Savukārt uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likmes pārskatītas 2023.gadā.

Ņemot vērā, ka transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likmes nav izteiktas procentuālā izteiksmē, tās paliek nemainīgas arī situācijā, kad pieaug inflācija, atšķirībā no pārējiem nodokļiem, kuru izmaiņas inflācija ietekmē tieši, tādējādi ik pēc noteikta laika intervāla ir nepieciešams pārskatīt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un vieglo transportlīdzekļa nodokļa likmes un veikt to indeksēšanu atbilstoši inflācijas pieauguma apjomam. Ievērojot šos nosacījumus, likumprojekts paredz, ka transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likmes tiek palielinātas, ņemot vērā patēriņa cenu indeksa izmaiņas, sākot no 2021.gada, kas veido aptuveni 10%. 

Līdz ar to gan transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa, gan uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likmes ir indeksētas vidēji par 10%. 

Tā kā uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likmes ir mainītas 2023.gadā, tad normas par šī nodokļa indeksētajām likmēm stāsies spēkā ar 2027.gadu.

Plānots, ka transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmju izmaiņas stājas spēkā no 2025.gada 1.janvāra.

Likumprojekts tiek virzīts "Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027.gadam" pavadošo likumprojektu pakotnē.

Portālā iAuto.lv publicējām video interviju, kur kopā ar Saeimas deputātu Andri Kulbergu šķetinājā, kā un kāpēc pirms gada pacēla UVTN:

Lasi vēl portālā iAuto:

 
61 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
robchix 30.septembris 2024 23:47
52 3 Atbildēt

Kas nav skaidrs?  Valsts principā lēni bet konstanti tuvojas defoltam. Lai attālinātu brīdi, kad to nāksies pasludināt, ir jāceļ visa veida maksājumi kur vien tas ir iespējams.

Bet nē, krēslospirdējiem neko samazināt nevar jo par tādu algu taču nevar TIK vērtīgus kadrus atrast! (piemēram Air Baltic valdei)

masteryx 30.septembris 2024 21:49
46 2 Atbildēt

Paldies mūsu valstij ! Kārtējā tautas slaukšana . Jo nauda budžetā ir notrallināta .

James Bong 1.oktobris 2024 0:17
46 0 Atbildēt

Turpiniet tādā pašā garā balsot par vienotību, viss taču ir kā tam jābūt!

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Viens no retajiem sedaniem Toyota Camry būs pieejams Latvijā no 38 600 līdz 46 500 eiro (+ VIDEO)

Vidējās klases sedans Toyota Camry šogad ieiet savā devītajā paaudzē. Pasaulē tas ir visvairāk pārdotais sedans ar vairāk nekā 21 miljonu eksemplāru. Jaunākais modelis Eiropā tiek piedāvāts vien izvēlētos tirgos, tajā skaitā arī Baltijā. Lasīt vairāk

 

Pasaules pirmizrāde elektroauto Škoda Elroq Prāgā! No 33 000 eur, no 380 km distance (+ VIDEO) 12

iAutolv ir klāt pilnīgi jaunā Škoda Elroq elektriskās piedziņas krosovera prezentācijā. Lasīt vairāk

 

Automašīnu lietošanas nodokli cels par 10% un prasīs samaksāt katru gadu 61

Finanšu ministrijas (FM) sagatavotie un saskaņošanai iesniegtie grozījumi Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā paredz no 2025.gada palielināt visas transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes par 10%. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām Škoda Kodiaq plug-in hibrīdu (+ VIDEO) 2

Lādējamie hibrīdi palielinātas valsts subsīdijas dēļ kļuvuši tik aktuāli, ka bez tiem neiztiek vien retais mūsdienu SUV. Škoda Kodiaq iV 1,5 litru benzīna turbodzinējs savienots ar 85 kW elektromotoru. Sistēmas summārā jauda ir 204 ZS. Uzlādes ligzda ir kreisajā spārnā, bet virs tās vīd uzraksts “SportLine”. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti