Statistika par automašīnu zādzībām šogad diemžēl neiepriecina autovadītājus un likumsargus. Kā liecina apdrošināšanas kompānijas BALTA dati, ja 2012.gadā Latvijā BALTA klientiem tika nozagtas 47 automašīnas, tad šogad 11 mēnešu laikā nozagto spēkratu skaits ir pieaudzis jau par 32% un zagļi ir piesavinājušies 62 auto. Visvairāk no zagļiem cietuši klienti Rīgas reģionā.
Ja laikā pēc krīzes zādzību skaitam bija tendence samazināties, tad šogad zādzību skaits diemžēl strauji aug. 11 mēnešu laikā notikušas par 32% vairāk automašīnu zādzības, nekā tās reģistrētas pagājušā gadā kopumā. Statistikas dati rāda, ka visbiežāk tiek zagti „Audi”, „Toyota”, „BMW” un „Volkswagen” spēkrati. Zādzību skaits katru gadu īpaši palielinās ziemas tumšajos mēnešos, un visvairāk auto nozagti tieši oktobrī un novembrī. Apdrošināšanas kompānijas BALTA drošības pārvaldes vadītājs Egīls Sīlis-Jaunsīlis norāda, ka visaugstākais automašīnu zādzību skaits ir Rīgas reģionā.
Foto: iAuto.lv
„Pirmkārt, spēkratu zādzību skaita pieaugums pēdējā gada laikā ir saistīts ar zagļu atbrīvošanu no ieslodzījuma. Pēc jaunās sodu reformas soda izciešanas termiņi šogad beidzās ievērojamam skaitam likumpārkāpēju. Iznākot no ieslodzījuma, daudzi auto zagļi savu iesākto rūpalu arī turpina. Otrkārt, Latvijā nereti iebrauc lietuviešu zagļu grupas, kuras savus nodomus realizē pilsētās, kuras atrodas tuvu Latvijas–Lietuvas robežai Bauska, Jelgava, Jēkabpils, kā arī Rīgas reģionā. Vēl viens svarīgs iemesls zādzībām ir 2005. - 2008.gadā ražoto automašīnu novecošana. Šiem auto ir pienācis remonta laiks, kas likumpārkāpējus mudina zagt spēkratus rezerves detaļu ieguvei un to tālākai pārdošanai,” skaidro Egīls Sīlis-Jaunsīlis.
Kopš ekonomiskās krīzes augstākā punkta 2009.gadā nozagto automašīnu skaits samazinājās, liecina BALTA apkopotā statistika. Ja 2009.gadā BALTA klientiem tika nozagtas 113 automašīnas, tad 2012.gadā - par 59% mazāk. Līdzīgu tendenci varēja novērot arī 2010.gadā un 2011.gadā.
Lai rūpētos par transportlīdzekļa drošību, BALTA aicina autovadītājus atcerēties par sava spēkrata drošību:
- Automašīnu nepieciešams marķēt. Zagļi bieži vien nevēlas riskēt, jo marķētas detaļas pēc auto izjaukšanas ir mazvērtīgas un ir vieglāk identificēt otrreizējā tirgū;
- Arī signalizācija var sarežģīt zādzību, tiesa, tā nevar novērst, piemēram, auto aizvilkšanu;
- Zādzības lielākoties apgrūtina nestandarta drošības iekārtas, piemēram, slepenie slēdži, kas uzstādīti nelielos servisos un pie individuālajiem meistariem;
- Automašīnu var aprīkot arī ar radio meklēšanas ierīci. Protams, tā nepasargā automašīnu no zādzības, taču dod iespēju automašīnu operatīvi atrast, kamēr tā vēl nav izjaukta vai izvesta ārpus valsts;
- Automašīnu diennakts tumšajā laikā būtu ieteicams novietot apsargātā stāvvietā vai labi apgaismotā, pārredzamā vietā.
Domāju, ka pašlaik viss ir atkarīgs no konkrētu modeļu rezerves daļu pieprasījjumiem autoservisos. Varbūt, arī palielinās pasūtījumi no krievzemes. BET, joprojām vairāk zog tikai LIELO zīmolu auto - hundaji, mazdas, kia u.c. vēl zagļu intereses nav sasnieguši. Un labi vien ir.