Latvijas rudenī dzestras dienas, sniegs un apledojums nav retums. Kaut arī automašīnām obligāti jābūt aprīkotām ar ziemas riepām no 1. decembra, apdrošināšanas sabiedrība BALTA (PZU grupa) atgādina – labāk neatlikt riepu maiņu uz pēdējo brīdi, jo vasaras riepas aukstumā zaudē savas īpašības, bet slikta saķere ar ceļu var izraisīt bīstamas situācijas.
Šī iemesla dēļ pēdējā laikā ir ievērojami pieaudzis satiksmes negadījumu skaits. Pērn lielākā atlīdzība par satiksmes negadījumu, automašīnai noslīdot no ceļa, pārsniegusi 100 000 eiro.
Visbiežāk atlīdzības par negadījumiem automašīnu slīdēšanas dēļ tiek pieteiktas ziemas mēnešos – decembrī (26%), janvārī (22%) un februārī (20%), taču gana daudz šādu negadījumu notiek arī rudenī un agrā pavasarī – faktiski pusi no gada. Lielākā BALTA izmaksātā atlīdzība pērn bija 101 000 eiro, kad vadītājs nesavaldīja vieglo transportlīdzekli un nobrauca no ceļa ar slidenu segumu novembra beigās – tātad pirms obligātās ziemas riepu sezonas sākuma.
“Skatot gada mēnešus, šāda statistika, manuprāt, ir visai loģiska – tiklīdz tuvojas ziema un gaisa temperatūra noslīd līdz nullei, saņemam pirmos pieteikumus, it īpaši tad, ja vakarā ir nokrišņi, kas pa nakti piesalst. Tiesa, bieži vien, ziņojot par ceļu satiksmes negadījumiem un piesakot atlīdzības, klienti nenorāda slidenos ceļus kā negadījuma iemeslu, jo slidenā laikā, iespējams, daudzi turpina braukt ar vasaras riepām,” saka BALTA Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs Kristaps Liecinieks.
Jāatgādina, ka ziemas riepas ir obligātas no 1. decembra līdz 1. martam, tomēr tās būtu ieteicams uzlikt jau tad, kad gaisa temperatūra noslīd zem +8 grādiem. Vasaras riepas aukstumā kļūst neefektīvas – to gumija sacietē, saķere ar ceļu mazinās, bet bremzēšanas ceļš pagarinās. Samazinoties saķerei, pieaug ceļu satiksmes negadījumu risks.
Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra novērojumi liecina, ka temperatūra, kas rada ledus veidošanos, novembrī nav retums. Piemēram, pērn rudens vidējā gaisa temperatūra Latvijā bija +8,2 °C, bet vienlaikus tika novērota arī ļoti zema gaisa temperatūra – 29. novembrī Madonā reģistrēti -15,1 °C. Novembra otrajā pusē katru gadu ir dienas, kad gaisa temperatūra ir zemāka par nulli, kas nozīmē arī paaugstinātas bīstamības braukšanas apstākļus. BALTA eksperts norāda – uzsniegot pirmajam sniegam, pēdējos gados vairākas reizes fiksētas situācijas, kad ceļu satiksmes negadījumu skaits dubultojas. Daudziem atmiņā palicis 2018. gada 27. novembris, kas Latvijas autobraucējiem sagādāja pamatīgu “pārsteigumu” – visā Latvijā sniga, un braukšanas apstākļi pēkšņi pasliktinājās.
Apdrošināšana vismaz daļēji pasargā autovadītāju no finansiāliem zaudējumiem, taču vēl lielāka nozīme ir prevencijai. “Nav jau tā, ka ziema mūs pārsteigtu kā liels brīnums, katru gadu tā atkal atnāk, tikai cilvēkiem pašiem nav vēlmes mācīties no savām kļūdām. Raugoties KASKO atlīdzību pieteikumu statistikā, būtu pat vērtīgi pārskatīt likumu un noteikt obligātu ziemas riepu lietošanu jau no 15. novembra,” uzsver Kristaps Liecinieks.
Tagad ir īstais brīdis riepu nomaiņai – gan tādēļ, ka gaisa temperatūra naktīs un rīta stundās arvien vairāk tuvojas nullei, gan tādēļ, lai nodrošinātos pret pirmā sniega “pārsteigumu”. Jau pašlaik riepu maiņas servisos pieraksta kalendāri sāk aizpildīties, bet brīdī, kad uzsnigs pirmais sniegs, visticamāk, tie būs pārpildīti vairākas dienas vai pat nedēļas uz priekšu.
BALTA atgādina, ka ziemas riepas ir vērts uzlikt jau savlaicīgi!
- Rudenī uz ceļa nereti ir peļķes, bet ziemas riepām ir rupjāks protektors, kas palīdz novērst akvaplanēšanu, t. i., situāciju, kad starp riepu un asfaltu veidojas ūdens slānis un saķere līdz ar to samazinās vairākas reizes.
- Vasaras riepām ir cietāks gumijas sastāvs, kas aukstā laikā vēl vairāk sacietē, samazinot riepas saķeri ar ceļu.
- Tiem, kuri atliek riepu maiņu uz pēdējo brīdi, visticamāk, nāksies gaidīt rindā vairākas stundas.
- Saskaņā ar Latvijas ceļu satiksmes noteikumiem pieļaujamais minimālais ziemas riepu protektora dziļums ir 4 milimetri.
- Pat ja riepas nodilums vēl nav sasniedzis pieļaujamo maksimumu, ilgāk par 5 gadiem ar vienu ziemas riepu komplektu braukt nevajadzētu, jo gumija ar laiku sacietē un zaudē daļu ražotāja paredzēto saķeres spēju ar ceļa virsmu.
- Uz katras riepas ārējās malas kvadrātiņā vai aplītī ir atzīmēti četri cipari, kas apzīmē riepas ražošanas laiku. Pirmie divi ir nedēļas, otrie divi – gada atšifrējums. Īpaši svarīgi šo atzīmi aplūkot, iegādājoties lietotas ziemas riepas.
- Ministru kabinets (MK) apstiprinājis grozījumus MK noteikumos Nr. 295 “Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa”. Sākot no 2024. gada 1. oktobra, Ceļu satiksmes noteikumos noteiktajā ziemas periodā (no 1. decembra līdz 1. martam) transportlīdzekļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 t, ir jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām, kas īpaši konstruētas izmantošanai sniega vai ledus apstākļos un marķētas ar apzīmējumu “kalns un sniegpārsliņa”.