Goodyear un Londonas Ekonomikas un politisko zinātņu skolas (The London School of Economics and Political Science, LSE) šodien prezentētajā pētījumā konstatēts – autovadītāju uzvedība uz ceļa izraisa ķēdes reakciju.
Pētījumā, kurā aptaujāti gandrīz 9000 autovadītāju no 15 Eiropas valstīm, 87% autovadītāju piekrita, ka citu uzmanīgā braukšana var mudināt viņus būt uzmanīgiem pret citiem satiksmes dalībniekiem turpmākā brauciena laikā. 55% aptaujāto atzina, ka tad, ja kāds autovadītājs viņus uz ceļa aizkaitina vai izprovocē, visticamāk viņi vēlāk izturēsies pret citu autovadītāju tāpat. Gan laipna, gan agresīva uzvedība var sākt notikumu ķēdi, veidojot vai nu ērtu un drošu vai saspringtu un bīstamu vidi autovadītājiem.
“Papildus tādiem faktoriem kā laikapstākļi un nogurums svarīgs ir konteksts, uz ko reaģējam brauciena laikā. To veido apkārtējie autovadītāji,” norāda Dr. Kriss Tenants (Chris Tennant), izpētes projekta vadītājs no Londonas Ekonomikas skolas. “Pārrunājot situāciju ar citiem, autovadītāji bieži piemēro savstarpējo attiecību loģiku. Tā kā daudzas mijiedarbības ir īslaicīgas, tās bieži ir netiešas: mūsu reakcija izpaužas pret citu autovadītāju turpmākajā ceļā, tādējādi izraisot ķēdes reakciju.”
Citu autovadītāju uzvedība var likt braukt bīstamāk
Savukārt citā ceļu drošības pētījumā uzmanība pievērsta konkrētu problemātisku autovadītāju atpazīšanai. Tie ir cilvēki, kuriem ir tieksme uz bīstamu uzvedību. Šajā izpētē atklāta nepieciešamība noteikt, kā braucēju uzvedība var izraisīt pārējo autovadītāju bīstamāku braukšanu, pat ja citos gadījumos viņi nebūtu uzskatāmi par problemātiskiem autovadītājiem.
“Autovadītājiem svarīga ir ceļa satiksmes etiķete,” paskaidroja Tenants. Pārskatot video sižetus par mijiedarbību uz ceļa, vairums aptaujāto autovadītāju apstiprināja pateicības žestu svarīgumu, un to noliedza tikai mazāk nekā 10%. Intervijās autovadītāji atzīst, ka tad, ja otrs autovadītājs nepasaka paldies, pastāv lielāka iespēja, ka nākamajā saskarsmes reizē viņi brauks uzstājīgāk. Pētījumā atklāts plašs uzvedības veidu diapazons, kas, iespējams, ir kā pretestība citiem, sākot no iekļaušanās taktikas noslogotos krustojumos un tuvas braukšanas un beidzot ar vāju signalizēšanu un autoceļa joslu disciplīnu. Tomēr intervijā autovadītāji atzīst, ka parasti viņi tā rīkojas netīši, potenciāli uzsākot negatīvas mijiedarbības ķēdes reakciju.
“Cilvēki ceļu reti uzskata par sociālu vidi, it īpaši tādu, kurā jābūt labām manierēm. Patiesībā mūsu pētījumi par ceļa drošību rāda – daudzi vadītāji citus auto var uztvert kā anonīmas mašīnas, nevis transportlīdzekļus, kurās ir cilvēki,” piebilst Goodyear patērētāju riepu Eiropā (EMEA) viceprezidents Olivjē Rosē (Olivier Rousseau). “Mudinām autovadītājus atcerēties, cik spēcīgi viņu rīcība ietekmē citu braucēju uzvedību. Mūsu pētījums liek domāt, ka viena autovadītāja agresīvā un kaujinieciskā braukšana var aizsākt reakciju ķēdi starp pārējiem vadītājiem un galu galā pēc kāda laika radīt bīstamu situāciju vai pat negadījumu, kad iniciators jau aizbraucis. Ikkatra spēkos ir apturēt šo ķēdes reakciju uz ceļa,“ sacīja Rosē.
Nevērību ir daudz
“Nevērībai ir ļoti daudzas izpausmes: mācīšana, sacensības, kliegšana, žestikulēšana, iebiedēšana u.c. Tās var pastiprināt nevērību, veidojot, iespējams, ne tik drošu braukšanas kultūru. Lai gan pieklājību var paust tikai ar dažiem paņēmieniem, piemēram, ļaujot citiem pārvietoties noslogotā satiksmē, izveidojot acu kontaktu un redzami pateikties, ja citi ļauj turpināt braukšanu, kā arī atvainoties, ja traucējat citiem, tie eļļo uzmanīgas braukšanas kultūras riteņus. No tā iegūstam mēs visi,” saka Tenants.
Pētījuma mērķis ir analizēt autovadītāju mijiedarbību un attieksmi pret citiem vadītājiem, kā arī viņu ietekmi uz riskantu braukšanu. Tas balstīts kvalitatīvā aptaujā, izmantojot fokusa grupas un vadītāju intervijas Apvienotajā Karalistē un Itālijā, kā arī tiešsaistes aptaujā, kurā iesaistījās aptuveni 9000 autovadītāju no 15 valstīm (Beļģija, Čehijas Republika, Vācija, Francija, Itālija, Nīderlande, Polija, Rumānija, Krievija, Zviedrija, Turcija, Slovēnija, Spānija, Apvienotā Karaliste un Austrija).
Par Goodyear
Goodyear ir viens no lielākajiem riepu ražotājiem pasaulē. Kompānija nodarbina aptuveni 67 000 cilvēku, un tās izstrādājumi tiek ražoti 50 ražotnēs 22 pasaules valstīs. Divos inovāciju centros, kas atrodas Akronā (Ohaijo štatā) un Kolmārbergā (Luksemburgā), tiek izstrādāti moderni produkti un pakalpojumi, kas nosaka nozares tehnoloģiju un snieguma standartu.
Par LSE
Londonas Ekonomikas un politisko zinātņu skola (LSE) ir viena no progresīvākajām sociālo zinātņu universitātēm pasaulē. LSE mācās studenti no visas pasaules un notiek globāla mēroga pētījumi. Tās pētījumi un studijas aptver pilnu sociālo zinātņu klāstu no ekonomikas, politikas un jurisprudences līdz socioloģijai, antropoloģijai, grāmatvedībai un finansēm. Skola dibināta 1895. gadā, un tai ir laba akadēmiskās izcilības reputācija. 16 LSE darbinieki un absolventi ir Nobela prēmijas laureāti. Skolā ir kosmopolītiska studentu organizācija ar apmēram 9500 pilna laika studentiem no 140 valstīm. LSE darbinieku skaits pārsniedz 3000, apmēram 46% nāk no valstīm ārpus Apvienotās Karalistes.
Portālā iAuto vēl par šo tēmu lasi:
- Raksts: Ivars Caune un iAuto.lv aicina nebūt āmuriem - brauc tuvāk labajai malai (+ video)
- ASV pētījums - Lēna braukšana kreisajā joslā ir daudz bīstamāka par ātruma pārsniegšanu (+ video)
- Forumā - Lēna braukšana kreisajā joslā ir bīstamāka par ātruma pārsniegšanu diskusija uz vairākām lapām
Tad kad Tu būsi sasniedzis Jansona kunga līmeni, izglītībā un sapratnē par CSN, sapratīsi, ka CSN 90% ir vienlīdzīgi viesiem, bet 10% vel atbildīgāki pasažieru 9+ un smagsvara transportam, jeb autobusam, kā vienīgo priekšniecību, dod priekšroku izbraukt no pieturas apdzīvotā vietā, tad arī viņš ar Tevi, iespējams aprunāsies. Masa, krava, pasažieri un tt. ir tikai un vienīgi "profesionāļa" papildus apgrūtinājums, nevis kāda cita satiksmes dalībnieka atbildība par to!