Pētījums: autovadītāja agresivitāte uz ceļa liek citiem uzvesties līdzīgi 11

Foto: iAuto.lv

Goodyear Dunlop Tires Baltic | 4.decembris 2015 10:40

Goodyear un Londonas Ekonomikas un politisko zinātņu skolas (The London School of Economics and Political Science, LSE) šodien prezentētajā pētījumā konstatēts – autovadītāju uzvedība uz ceļa izraisa ķēdes reakciju.

Pētījumā, kurā aptaujāti gandrīz 9000 autovadītāju no 15 Eiropas valstīm, 87% autovadītāju piekrita, ka citu uzmanīgā braukšana var mudināt viņus būt uzmanīgiem pret citiem satiksmes dalībniekiem turpmākā brauciena laikā. 55% aptaujāto atzina, ka tad, ja kāds autovadītājs viņus uz ceļa aizkaitina vai izprovocē, visticamāk viņi vēlāk izturēsies pret citu autovadītāju tāpat. Gan laipna, gan agresīva uzvedība var sākt notikumu ķēdi, veidojot vai nu ērtu un drošu vai saspringtu un bīstamu vidi autovadītājiem.

“Papildus tādiem faktoriem kā laikapstākļi un nogurums svarīgs ir konteksts, uz ko reaģējam brauciena laikā. To veido apkārtējie autovadītāji,” norāda Dr. Kriss Tenants (Chris Tennant), izpētes projekta vadītājs no Londonas Ekonomikas skolas. “Pārrunājot situāciju ar citiem, autovadītāji bieži piemēro savstarpējo attiecību loģiku. Tā kā daudzas mijiedarbības ir īslaicīgas, tās bieži ir netiešas: mūsu reakcija izpaužas pret citu autovadītāju turpmākajā ceļā, tādējādi izraisot ķēdes reakciju.”

Citu autovadītāju uzvedība var likt braukt bīstamāk

Savukārt citā ceļu drošības pētījumā uzmanība pievērsta konkrētu problemātisku autovadītāju atpazīšanai. Tie ir cilvēki, kuriem ir tieksme uz bīstamu uzvedību. Šajā izpētē atklāta nepieciešamība noteikt, kā braucēju uzvedība var izraisīt pārējo autovadītāju bīstamāku braukšanu, pat ja citos gadījumos viņi nebūtu uzskatāmi par problemātiskiem autovadītājiem.

“Autovadītājiem svarīga ir ceļa satiksmes etiķete,” paskaidroja Tenants. Pārskatot video sižetus par mijiedarbību uz ceļa, vairums aptaujāto autovadītāju apstiprināja pateicības žestu svarīgumu, un to noliedza tikai mazāk nekā 10%. Intervijās autovadītāji atzīst, ka tad, ja otrs autovadītājs nepasaka paldies, pastāv lielāka iespēja, ka nākamajā saskarsmes reizē viņi brauks uzstājīgāk. Pētījumā atklāts plašs uzvedības veidu diapazons, kas, iespējams, ir kā pretestība citiem, sākot no iekļaušanās taktikas noslogotos krustojumos un tuvas braukšanas un beidzot ar vāju signalizēšanu un autoceļa joslu disciplīnu. Tomēr intervijā autovadītāji atzīst, ka parasti viņi tā rīkojas netīši, potenciāli uzsākot negatīvas mijiedarbības ķēdes reakciju.

“Cilvēki ceļu reti uzskata par sociālu vidi, it īpaši tādu, kurā jābūt labām manierēm. Patiesībā mūsu pētījumi par ceļa drošību rāda – daudzi vadītāji citus auto var uztvert kā anonīmas mašīnas, nevis transportlīdzekļus, kurās ir cilvēki,” piebilst Goodyear patērētāju riepu Eiropā (EMEA) viceprezidents Olivjē Rosē (Olivier Rousseau). “Mudinām autovadītājus atcerēties, cik spēcīgi viņu rīcība ietekmē citu braucēju uzvedību. Mūsu pētījums liek domāt, ka viena autovadītāja agresīvā un kaujinieciskā braukšana var aizsākt reakciju ķēdi starp pārējiem vadītājiem un galu galā pēc kāda laika radīt bīstamu situāciju vai pat negadījumu, kad iniciators jau aizbraucis. Ikkatra spēkos ir apturēt šo ķēdes reakciju uz ceļa,“ sacīja Rosē.

Nevērību ir daudz

“Nevērībai ir ļoti daudzas izpausmes: mācīšana, sacensības, kliegšana, žestikulēšana, iebiedēšana u.c. Tās var pastiprināt nevērību, veidojot, iespējams, ne tik drošu braukšanas kultūru. Lai gan pieklājību var paust tikai ar dažiem paņēmieniem, piemēram, ļaujot citiem pārvietoties noslogotā satiksmē, izveidojot acu kontaktu un redzami pateikties, ja citi ļauj turpināt braukšanu, kā arī atvainoties, ja traucējat citiem, tie eļļo uzmanīgas braukšanas kultūras riteņus. No tā iegūstam mēs visi,” saka Tenants.

Pētījuma mērķis ir analizēt autovadītāju mijiedarbību un attieksmi pret citiem vadītājiem, kā arī viņu ietekmi uz riskantu braukšanu. Tas balstīts kvalitatīvā aptaujā, izmantojot fokusa grupas un vadītāju intervijas Apvienotajā Karalistē un Itālijā, kā arī tiešsaistes aptaujā, kurā iesaistījās aptuveni 9000 autovadītāju no 15 valstīm (Beļģija, Čehijas Republika, Vācija, Francija, Itālija, Nīderlande, Polija, Rumānija, Krievija, Zviedrija, Turcija, Slovēnija, Spānija, Apvienotā Karaliste un Austrija).

Par Goodyear

Goodyear ir viens no lielākajiem riepu ražotājiem pasaulē. Kompānija nodarbina aptuveni 67 000 cilvēku, un tās izstrādājumi tiek ražoti 50 ražotnēs 22 pasaules valstīs. Divos inovāciju centros, kas atrodas Akronā (Ohaijo štatā) un Kolmārbergā (Luksemburgā), tiek izstrādāti moderni produkti un pakalpojumi, kas nosaka nozares tehnoloģiju un snieguma standartu.

Par LSE

Londonas Ekonomikas un politisko zinātņu skola (LSE) ir viena no progresīvākajām sociālo zinātņu universitātēm pasaulē. LSE mācās studenti no visas pasaules un notiek globāla mēroga pētījumi. Tās pētījumi un studijas aptver pilnu sociālo zinātņu klāstu no ekonomikas, politikas un jurisprudences līdz socioloģijai, antropoloģijai, grāmatvedībai un finansēm. Skola dibināta 1895. gadā, un tai ir laba akadēmiskās izcilības reputācija. 16 LSE darbinieki un absolventi ir Nobela prēmijas laureāti. Skolā ir kosmopolītiska studentu organizācija ar apmēram 9500 pilna laika studentiem no 140 valstīm. LSE darbinieku skaits pārsniedz 3000, apmēram 46% nāk no valstīm ārpus Apvienotās Karalistes.

Portālā iAuto vēl par šo tēmu lasi:

 
Visi komentāri
 
Vernons 4.decembris 2015 11:22
0 18 Atbildēt

“Autovadītājiem svarīga ir ceļa satiksmes etiķete,”

..."sākot no iekļaušanās taktikas noslogotos krustojumos un tuvas braukšanas un beidzot ar vāju signalizēšanu un autoceļa joslu disciplīnu."

"“Cilvēki ceļu reti uzskata par sociālu vidi, it īpaši tādu, kurā jābūt labām manierēm."

"“Nevērībai ir ļoti daudzas izpausmes: mācīšana, sacensības"...

Latvijā visa etiķete un CSN sākas un beidzas ar vienu vienīgu "Ievēro distanci"! Distance ir jāievēro, bet tā nevar būt par iemeslu apvainošanai ceļu satiksmes negadījuma izraisīšanā, tur ir citi faktori, kurus ignorē ceļu policija un CSDD.

Analīzi veic visi tie, kam ar braukšanu nav diža sakara. Pie profesionāliem darba darītajiem nenāk un nejautā, kas īsti notiek uz ceļa. Varbūt Atis Jansons atnāks un paklausīsies kas īsti notiek uz ceļa kontekstā smagais - vieglais.

Kur ir ideoloģija un ideologs labām manierēm?

:-) 4.decembris 2015 12:57
9 0 Atbildēt

Tad kad Tu būsi sasniedzis Jansona kunga līmeni, izglītībā un sapratnē par CSN, sapratīsi, ka CSN 90% ir vienlīdzīgi viesiem, bet 10% vel atbildīgāki pasažieru 9+ un smagsvara transportam, jeb autobusam, kā vienīgo priekšniecību, dod priekšroku izbraukt no pieturas apdzīvotā vietā, tad arī viņš ar Tevi, iespējams aprunāsies. Masa, krava, pasažieri un tt. ir tikai un vienīgi "profesionāļa" papildus apgrūtinājums, nevis kāda cita satiksmes dalībnieka atbildība par to!

Vernons 4.decembris 2015 15:41
0 10 Atbildēt

Būtu labi, ja Tu arī rakstu izlasītu! Rakstīt iemācītos. Kāda cita satiksmes dalībnieka atbildība par to sākas tajā brīdī, kad "tas cits" sāk atkāpties no Noteikumu prasībām!

Ati Jansonu es cienu kā sakarīgu žurnālistu, kas prot un var, bet katrai medaļai ir divas puses.

:-) 4.decembris 2015 16:09
7 0 Atbildēt

Atkāpties no spēkā esošiem CSN, vai Tevis aplami tulkotiem, ar neesošiem papildinājumiem un tai pašā laikā dažu frāžu izceļošiem CSN?

Rakstu tavā stilā, varbūt sapratīsi.

rt 5.decembris 2015 10:08
7 1 Atbildēt

Būtu labi ja šie "līmeņa", "izglītotie" un "saprotošie" eksperti reāli arī sēdēti pie CSN izstrādes šprices. Savādāk tas izskatās kā tipiskie letiņi - ar vārdiem priekšā, ar darbiem - pakaļā!

Gunta 5.decembris 2015 18:18
0 2 Atbildēt

Kā lai nekļūst par agresīvu šoferi, pie " šoferīšiem opīšiem", un "tiem -man nekur nav jāsteidzas ...." brauc uz "70-desmit pa bāni" , traucē satiksmi.....

kasinsh79 6.decembris 2015 7:24
1 0 Atbildēt

Un tagad paskatāmies visi šo foto.

Tas idiots, kurš lien priekšā visai rindai pāri divām nepārtrauktām (!) līnijām vai tad nav pelnījis citu dusmas un nosodījumu?

rt 6.decembris 2015 9:37
0 12 Atbildēt

Nav, jo viņš to var ATĻAUTIES un izdarīt to citus NETRAUCĒJOT!

Kanibaals 6.decembris 2015 17:56
2 2 Atbildēt

var droši braukt sānā un lai pierāda kā legāli tur nokļuva.

rt 7.decembris 2015 8:11
9 0 Atbildēt

Pierādīt vajadzēs tev kā tu apzināti iebrauci stāvoša, iespējams, avarējuša, auto sānos.

kasinsh79 6.decembris 2015 7:26
6 0 Atbildēt

Iespējams, es atkārtošos, bet situācija ar agresivitāti Latvijā ir pat ļoti mērena. Ir atsevišķi izlecēji, bet tas nav globāli.

Tas patiesībā ļoti priecē, jo tomēr patīkami dzīvot civilizētā vidē.

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Pārdod Bugatti Veyron kopiju (+ FOTO) 3

Kādā ASV automobiļu tirdzniecības portālā ievietots sludinājums, kurā īpašnieks piedāvā 2012.gada Bugatti Veyron kopiju, prasot par to 125 000 dolāru. Lasīt vairāk

 

Viņi varēja dzīvot - nepārdomāts cita vadītāja manevrs noved pie traģiskas avārijas (+ VIDEO) 28

Krievijas Volgogradas apgabala autoinspektori skaidro, kādēļ notika traģiskā avārija, kurā sadursmē ar autobusu dzīvību zaudēja jauna ģimene, kas brauca Kia Sportage automobilī. Lasīt vairāk

 

Dārgāks nekā agrāk - Nissan atklāj jaunā Juke cenas 4

Japānas autobūves kompānija atklājusi jaunās paaudzes Nissan Juke cenas. Vācijā tas maksās nepilni 19 000 eiro, kas ir par veseliem 2500 eiro vairāk nekā līdz šim. Lasīt vairāk

 

No 20 000 eiro - jaunais Volkswagen e-up! sola 260 km par pieejamu cenu (+ FOTO) 4

Ar jauno e-up! modeli Volkswagen padara elektrisko mobilitāti pieejamu ikvienam. Pamata cena būs zemāka nekā iepriekšējam modelim – Baltijas valstīs e-up! sākumcena būs zem 20 000 eiro. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti