Motoreļļas izvēle vecākiem dzinējiem: vai biezāka būs labāka? 17

 

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 29.aprīlis 2024 15:12

Vai esi dzirdējis gadījumus, kad autovadītāji paši vai mehāniķi pēc saviem ieskatiem nolemj nomainīt ierasto motoreļļu uz “biezāku”? Saskaņā ar senām teorijām un dažu mehāniķu nelokāmo pārliecību šāds solis paildzina dzinēja kalpošanas laiku, turklāt mazina motoreļļas patēriņu automašīnām, kuru nobraukums pārsniedz 100 000 km.

Taču efekts var būt gluži pretējs iecerētajam. "TotalEnergies" eksperts brīdina par šādas prakses iespējamiem riskiem.

Tautas termins “biezāka” motoreļļa attiecas uz tās viskozitātes pakāpi un blīvumu, tādēļ vēl joprojām daudzi autovadītāji un pat automehāniķi uzskata, ja eļļa ir “biezāka” jeb “blīvāka”, tā labāk ieeļļos un noblīvēs dzinēju. Šis pieņēmums ir aplams un tam nav pamatojuma un vairumā gadījumu šī izvēle nevis paildzina dzinēja kalpošanas laiku, bet pretēji —  to saīsina.

Blīvums un viskozitāte —  pamata zināšanas

Sarunvalodas termins “eļļas blīvums” no tehniskā viedokļa nav pareizs termins, jo blīvums ir īpatnējā masas noteikšana, un tam ir ļoti maza saistība ar eļļas viskozitāti. Savukārt viskozitāte nosaka, cik viegli eļļa plūst noteiktā temperatūrā. Jo augstāka viskozitāte, jo lielāka ir iekšējā pretestība, kas nozīmē, ka šķidrums plūst lēnāk. Tirgū pieejamo eļļu viskozitāte tiek noteikta pēc SAE standartiem (SAE 0W-20; 5W-30; 5W-40;10W-60).

Nereti gadās, ka uz iepakojuma norādītā  “biezā” eļļa karstā dzinējā kļūst izteikti “šķidra” un otrādi – uz iepakojuma aprakstītā “šķidrā” eļļa, pēc uzsilšanas dzinējā var izrādīties “biezāka”. Tas izriet no eļļas viskozitātes indikatora, piemēram, 15W-40 eļļai, salīdzinot ar 0W-40 eļļu, istabas temperatūrā būs augstāka viskozitāte. Pie 1000°C temperatūras abām eļļām būs vienāda viskozitāte, tomēr augstākā temperatūrā, t.i., karstākās vietās dzinējā, 0W-40 eļļai būs augstāka viskozitāte nekā 15W-40 eļļai. Acīmredzot jēdzieni “biezs” un “šķidrs” nav jāuztver tik burtiski, jo šajā kategorijā vienīgais pareizais termins ir “viskozitāte”.

“Motoreļļu tirgū ir ļoti daudz un dažādu patiesību un pieņemto teoriju. Viena no tām diemžēl ir tāda, ka vecākiem dzinējiem ar lielāku nobraukumu vajadzētu lietot lielāka “blīvuma” eļļu. Realitātē pat zināšanas tikai par motoreļļas viskozitāti vēl nav pietiekamas, jo nu jau viena veida eļļas klāsta robežās parādās dažādi varianti. Noteikti nevajadzētu paļauties arī uz eļļas izskatu, kamēr tā ir iepakojumā, jo īpaši tādēļ, ka mēs to parasti redzam istabas temperatūrā. Krāsa, caurspīdīgums un smarža istabas temperatūrā mums neko nestāsta par eļļošanas īpašībām ekspluatācijas laikā,” norāda “TotalEnergies” tehniskās nodaļas vadītājs Andžejs Hušatinskis (Andrzej Husiatyński).

Kādas būtiskas sekas atstāj nepareizi izvēlēta motoreļļa?

Dažus dzinējus, neatkarīgi no to vecuma un nobraukuma, nedrīkst uzpildīt ar motoreļļu, kurai ir pārāk augsts viskozitātes līmenis. Tas var izraisīt problēmas ar hidraulisko zobsiksnu spriegotāju darbību, hidrauliskā vārsta atstarpes regulēšanu vai hidrauliski vadāmu sadales vārpstas fāzēšanu.

Nepareizi izvēlēta motoreļļa:

·         Mazina aizsardzību pret priekšaizdegšanos. Var tikt palielināta LSPI (Low Speed Pre-Ignition) parādība turbo benzīna dzinējos ar tiešo izsmidzināšanu.

·         Mazina aizsardzību pret kvēpu nogulsnēšanos uz atsevišķiem ķēdes posmiem.

·         Mazina saderību ar vārstu hidraulisko sistēmu un izplūdes gāzu attīrīšanas sistēmām (DPF, GPF).

·         Sliktāk dzesē dažādus dzinēja komponentus.

·         Satur aktīvās pretnodiluma piedevas, kas nodrošina dzinēja aizsardzību, bet to sastāvs var atšķirties un nebūt saderīgs, tādējādi sliktāk aizsargājot zobratu un siksnu pret izstiepšanos.

“Meklēt eļļu ar augstāko iespējamo viskozitāti ir ļoti riskanti, jo dzinēja ražotāja standarti ir jāņem vērā kā prioritāte. Pārāk zema vai pārāk augsta viskozitāte atspoguļojas caur dzinēja darbības un pretestības izmaiņām. Rezultātā nepārdomāta eļļas maiņa var beigties ar pastiprinātu dzinēja skaļumu un samazinātu veiktspēju, toties sliktākajā gadījumā – ar zobsiksnas pārrāvumu. Tāpēc, kā vienmēr, atgādinām, ka eļļa jālieto atbilstoši ražotāja apstiprinājumam un viskozitātes pakāpes izmaiņas drīkst veikt tikai ražotāja noteiktajā diapazonā un saskaņā ar apstiprinājumu, neatkarīgi no tā, vai motora nobraukums ir 100 vai 300 tūkstoši km,” atgādina Andžejs Hušatinskis.

Un kā ir ar hibrīdauto dzinējiem?

Pilsētvidē hibrīda motors tiek pakļauts svārstībām, ko rada  nepārtrauktā noslāpšana un atkārtota ieslēgšanās (start&stop sistēmas dēļ). Paātrinājuma laikā, kad pēc iedarbināšanas ir lielāka nepieciešamība pēc jaudas, tas nekavējoties tiek pakļauts augstiem apgriezieniem, kas nozīmē, ka motoreļļai tas nekavējoties jāieeļļo. Tieši šī iemesla dēļ, hibrīdam paredzētajām motoreļļām ir jābūt ar pietiekami zemu viskozitāti un efektīvu plūstamību. Tāpēc šāda tipa dzinējiem 0W-20 viskozitātes eļļas tiek noteiktas kā standarts. Atsevišķos gadījumos nepieciešama 0W-8 viskozitātes motoreļļa.

 
Visi komentāri
 
Hujucis 29.aprīlis 2024 15:38
2 0 Atbildēt

Visi man zināmie, kuri iesaka liet biezāku, ir vienkārši debīli.

WALA 29.aprīlis 2024 15:57
4 3 Atbildēt

Tikai ņem vērā - ka ne tev, ne viņiem nav taisnība ... jo joks ir ļoti atkaŗigs no dzinēja, un ir dzinēji kuriem inženieri ir paŗcentušies ar ekoloģijai piemērotākām eļļām, kurām paši dzinēji nemaz orģinālā nav projektēti ...

agijs 29.aprīlis 2024 16:56
2 2 Atbildēt

Nu bija epizode ka iebraucu uz eļļas maiņu, pēc laika kaiminš prasa vai man dīzelis... Nākamajā maiņā braucu citā servisā un atgādināju ka ražotājs rekomendē Dexos 2 atbilstošu eļļu, nu jau atkal skan kā benzīna dzinējs.

darklight 29.aprīlis 2024 22:31
0 0 Atbildēt

Interesants fakts. Manam auto pēc grāmatas paredzēts 5W20 ar piebildi, ka var liet arī 5W30. Pirmajā reizē sameklēju specifikācijai atbilstošo 5W20. Motors man to eļļu ēda vienkārši litriem, bet nu norakstīju to uz mašīnas vecumu un tehniskām niansēm, jo vispār šie motori ir slaveni ar eļļas ēšanu un tas netiek uzskatīts ne par ko īpašu. Nākamajā reizē izlēmu tomēr ieliet tā paša ražotāja tādas pašas specenes eļļu, tikai 5W30. Un, tavu brīnumu! - eļļu gan drusciņ ēd, bet krietni mazākos apmēros nekā pirms tam.

Rexx 30.aprīlis 2024 10:03
0 0 Atbildēt

Minēšu. ASV vai Āzijas ražojums? 5w20 vairāk saudzē motoru pie aukstajiem startiem, kā arī tieši šai eļļas viskozitātes klasei iir projektēts virzuļu/ eļļas noņēmēju gredzenu mezgls. Jā, un vèl arī degvielas ekonomija labākās eļļas plūstamības dēļ.

darklight 30.aprīlis 2024 10:10
0 0 Atbildēt

Uzminēji, ir amerikānis.

650 30.aprīlis 2024 2:48
1 0 Atbildēt

Par šo ne mirkli nava nekādu šaibu- kādreizējais 5w50 brīnum ieviesējs jau drīzā drīzumā visdrīzāk ka ieviesīs 0w-1 - ja tajā 95tajā tas 3er ar to 5/50 brauca uz stenda 320kkm un motors braukšanas processā kļuva arvien Labāks, nu ta tagad tas kļūs vēl Labāks un jau pie 32kkm. Jā.

Kāpēc gan lai normāla motora lietotājs kaut/ko kaut kur "meklētu".Un kā pēc viņam vajag kaut kādas tādas padziļinātas Zināšanas.Nu ja nu vienīgi lai kāds tāds misters Andžejs viņu (atkal) neapjāj.

0pis 30.aprīlis 2024 8:48
1 0 Atbildēt

Ko nu jūs par viskozitāti....norma ir iemaukt visu kannu, sak, liekais uzsūksies vai nodegs. Tā man te stāsta ka šitentā ir gadījies.

Onsis 30.aprīlis 2024 9:02
0 0 Atbildēt

Katrs ražotājs norāda eļļas marku, Uz tādu eļļu auto ir projektēts, un ja gribi nokaut dzelzi, tad protams vari eksperimentēt!

darklight 30.aprīlis 2024 9:45
0 0 Atbildēt

Eksperimentēt var, bet tikai ražotāja norādītajās robežās. Mēdz būt tā, ka motortelpā lieliem burtiem ir rakstīts viens, bet, atverot rokasgrāmatu, var izlasīt par dažādām variācijām atkarībā no lietošanas īpatnībām un klimata joslas. Vēl arī ekoloģijas normas, par kurām Wala augstāk minēja, kas ražotājam par ieteicamo eļļu liek norādīt to, kas ir šķidrākā pieļaujamā, bet nebūt ne optimālā.

Xo 30.aprīlis 2024 10:24
0 0 Atbildēt

Eksperiments ir maukt 15K-20K ar vienu ellu ... noperc auto, izvēlies ellas marku pec kataloga ( iespejams mazak zinamus brendus, jo tos mazak vilto ) , intervals 8K-10K un nekadas markas vai viskozitates nav jamaina ...

Vernons 30.aprīlis 2024 10:15
0 0 Atbildēt

Lieliem burtiem -zem vāka-. Škoda dizelis 2021 gadā raksta 5w-30. Jau 2023 gadā 0W-20. Grāmatā kā galvenā ir 5w-30.

Motora koda vienādi. Modeļi vienādi(A8).

Honda ,lieliem burtiem 5w-30,tam pašam motoram visu laiku tika minēta 10w-40(2021 gadā 10w-40 un vecākiem). tikai pēdējos gadus,motors kurš ilgstoši nav un nebūs -uzlabots- 5w-30. Grāmatā atrodam abus.

Vernons 30.aprīlis 2024 10:24
0 0 Atbildēt

Nedaudz ne pa tēmu. Nopirku pirmo auto, 2101 1970 gada.

Uzradās pirmā Esso eļļas tirdzniecības vieta(ap 1992 gadu).

Es svaigi paķimirējies motorā,gribot tam ilgu mūžu(daudz -za ruļjom- salasījies), gribēju eļļu vismaz 15w-40 1/2 sintētiku,sintētiku. Esso aiz letes ,kā pārdevējs... mehānikas fakultātes izbijis docents-  šamos zinu,kaut kāda iemesla dēļ(pazīstamos).

Un ko domājat, ko man -iesmērē- ???(ar sarkasmu). 5W-30 sintētiku,jo specifikācija !!! atbilst -žigulenei- !!!

Un minam ,vai motors -ēda- eļļu. NĒ ! ...nākamo gan es ielēju 5w-40,sintētiku(Shell,Esso pārstāvniecība pazuda). Arī bēdu nezinot.

darklight 30.aprīlis 2024 10:31
0 0 Atbildēt

Oriģinālā žigulene jau arī bija sintētika. Tas tik taupīgie padomju pilsoņi mēdza mazgāt to sintētiku ārā, lai gāztu minerāleļļu iekšā (bija tāds mīts, ka nekādā gadījumā nedrīkst jaukt, nezinu vai patiess). Varbūt to žiguleni arī dabūt nevarēja, tik smalki neatceros.

0pis 1.maijs 2024 19:46
0 0 Atbildēt

Oho! Laikam jau pēc itāļu receptes bija jālej sintētika - šitto nezināju. Bet valstī, kur lai dabūtu vajadzīgo, vajadzēja blatu vai vismaz veiksmi - nu kur tur rasties pieejamai sintētikai?

ZZZZ 30.aprīlis 2024 11:12
0 0 Atbildēt

Lietojat Ora 3 vai ko tamlīdzīgu. Lai viņi tur sev eļļo paši.

Ko? 6.maijs 2024 11:56
0 0 Atbildēt

Vēlos redzēt eļļu kas motorā atrodas 1000C un vēl augstāka temperatūrā, kā ir rakstīts rakstā.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Kad domas citur - neliela gājējas un automašīnas sadursme (+ VIDEO) 9

Video autors raksta, ka gājēji reizēm pārāk uzticas autovadītājiem un pieņem, ka tie visi domās vienādi. Tā nebūt nav, jo arī šajā situācijā viens autovadītājs meiteni palaiž, bet otrs pat nedomā to darīt. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām košo Peugeot 208 Hybrid (+VIDEO)

Peugeot 208 ir viens no aizraujošākajiem mazās klases automobiļiem, ko tagad var nopirkt arī kā hibrīdu. Mazais dzeltenais auto dižosies ar satriecošu dizainu un taupīgu apetīti pret degvielu. Lasīt vairāk

 

Jaunpienācēji auto tirgū: vai tiem var uzticēties?

Tikai divos vai trīs gados Eiropas auto tirgū parādījušies daudzi iepriekš nedzirdēti ražotāji no Āzijas. Šīs kompānijas galvenokārt koncentrējas uz elektrisko piedāvājumu. Aziāti prot pārsteigt ar iespaidīgiem tehniskajiem parametriem, tehnoloģijām un to visu piedāvā par salīdzinoši zemu cenu. Bet kā ir ar kvalitāti un uzticamību? Lasīt vairāk

 

Prezentēts jaunais Rolls-Royce Cullinan (+ FOTO) 3

Britu luksuss automobiļu ražotājs Rolls-Royce modernizējis krosoveru Cullinan. Automašīnai pamainīti eksterjera un interjera elementi, V12 motors paliek. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti