Šis ir unikālākais Motormuzeja eksponāts – kalnu sacīkšu automobilis AUTO UNION V-16 cil. typ C/D, par kura iegūšanu savās privātkolekcijās vairāki rietumu seno spēkratu kolekcionāri savulaik bija gatavi Latvijā uzbūvēt auto muzeju!
Šis ir viens no diviem profesora Roberta Eberana fon Eberhorsta vadībā speciāli kalnu sacīkstēm izgatavotajiem automobiļiem, kura konstrukcijas pamatā ir sacīkšu Auto Union “D” – tipa šasija un profesora Ferdinanda Porše konstruētais 6 litru V-16 cilindru “C” – tipa kompresormotors ar atbilstošu, braukšanai kalnu sacīkstēs, projektētu pārnesumu kārbu. Degvielas tvertnes tilpums ir ap 40 litri. Tas ir pietiekami, lai piedalītos sacīkstēs, kurās trases garums nepārsniedz 12,5 km. Pasaules ekonomiskās krīzes apstākļos 1932. gadā Vācijas banka, ieguldot prāvus naudas līdzekļus, apvienoja četrus Saksijas autobūves uzņēmumus: Audi; DKW; Horch un Wanderer, nodibinot koncernu “Auto Union”, tādejādi glābjot tos no bankrota. Gadu vēlāk Cvikavā, kur atradās šīs auto rūpnīcas, noorganizēja nodaļu sacīkšu automobiļu būvēšanai. Tur tika izgatavoti sacīkšu automobiļi, kuriem pirmo reizi pasaules sacīkšu auto būves vēsturē motors tika iebūvēts aizmugurē. Sacīkšu Auto Union automobiļu attīstībā var izdalīt četru tipu mašīnas : A – tips (1934. g.), B - (1935.), C – (1936. un 1937.g.), kuriem tika uzstādīti V-16 cilindru motori ar darba tilpumu no 4,3 litriem (A –tipam) līdz 6,0 litriem (C – tipam) un D tips (1938.) ar V-12 cilindru motoru. 1939. gadā Hans Stuck ar šo automobili izcīnīja uzvaru sacīkstēs Nizza – La Turbie un II vietu Lielās kalnu balvas sacensībās Groβglockner trasē. Vienlaikus Peter Műller ar otru šāda tipa mašīnu izcīnīja otro vietu Vīnes kalnu sacensībās un trešo vietu Groβglockner sacīkstēs. II. Pasaules kara beigās Cvikava nonāca padomju okupācijas zonā un 1945. gada rudenī 18 gabalus sacīkšu Auto Union automobiļus izveda uz Padomju Savienību, lai izpētītu to konstrukciju un radītu vēl spēcīgākus sacīkšu automobiļus PSRS. Tomēr šie plāni neīstenojās un pamazām šīs unikālās mašīnas tika iznīcinātas, sagriežot metāllūžņos. 1976. gadā Latvijas Antīko automobiļu kluba priekšsēdētājs Viktors Kulbergs nejauši uzzināja, ka “subotņika” laikā Maskavas ZiL autobūves rūpnīcā paredzēts sagriezt metāllūžņos vienu šādu mašīnu. Pēc neatlaidīgas formalitāšu kārtošanas vairākās ministrijās sacīkšu Auto Union automobili burtiski iepriekšējā vakarā pirms liktenīgās talkas izdevās izglābt un atvest uz Rīgu. Lai arī tas bija sliktā stāvoklī, vēlāk atklājās, ka tas ir vienīgais pasaulē saglābajies pilnā komplektā kalnu sacīkšu Auto Union modelis. Automobili restaurēja 1996. – 1999. g. Crostwaite & Gardiner darbnīcās Anglijā sadarbībā ar Audi AG, to uzbūvējot praktiski no jauna kā absolūtu analogu korozijas bojātajam oriģinālam. Automobilis apskatāms Rīgas Motormuzeja ekspozīcijā. Tehniskie dati: V-16 cil. OHC benzīna motors ar kompresoru, 6005 cm3; Jauda 520ZS pie 5000 U/min.; ~800 kg; 250 km/h ; ~ 60 litri/100 km. Valdis Kļaviņš, Rīgas Motormuzeja galvenais krājuma glabātājs- Sludinājumi
- Ziņas
- Vīriem
- Tehnoloģijas
- Sports
- Video&TV
- Forums
- Lasītāju pieredze
- Akcijas
- Jautā ekspertam
shitam auto nav nekaada veertiiba, tas pat netiek sleepts - "to uzbūvējot praktiski no jauna kā absolūtu analogu korozijas bojātajam oriģinālam". analogi neder, vajag ORGINAAALU