Automobiļu ražotāji uzskata, ka Eiropas Savienības (ES) jaunais plāns, kas paredz mainīt līdzšinējo automašīnu tirdzniecības sistēmu, ir neracionāls un nepiemērots mūsdienu apstākļiem.
Eiropas Komisija (EK) šonedēļ ierosināja lielas izmaiņas jaunu auto tirdzniecības kārtībā Eiropā, lai dotu pircējiem lielāku cenu elastību un lauztu autoražotāju desmitiem gadu ilgo kontroli pār produkcijas izplatīšanu un tehnisko apkopi. Pie šī plāna EK strādā jau divus gadus un tas jāapspriež visām 15 Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm, pirms to varēs iesniegt atpakaļ komisijā galīgai apstiprināšanai. Ja to galu galā pieņems, autobūves uzņēmumiem būs jāatvadās no tradīcijas realizēt gatavo produkciju un rezerves daļas tikai pilnvarotajās tirdzniecības firmās. EK prezidents Romano Prodi norādījis, ka Komisija vēlas panākt, lai "pircējs būtu pirmajā vietā", sniedzot tam iespējas izvēlēties piemērotāko automašīnu un tehniskās apkopes iespējas. Taču Eiropas Automobiļu ražotāju asociācija (EARA) šo iniciatīvu neatbalsta. "Mēs uzskatām, ka plānā ir vairāki noteikumi, kas šķiet nepiemēroti, pārāk vispārēji un kalpo mērķiem, kas ir pretēji iecerētajiem," teikts EARA paziņojumā, kas izplatīts pēc sākotnējas iepazīšanās ar EK priekšlikumiem. "Mēs esam norūpējušies, ka šāda pasākumu pakete var pārraut visu izplatīšanas ķēdi, laika gaitā nesniedzot nekādas skaidras priekšrocības patērētājam, kas potenciāli var negatīvi ietekmēt visu autobūves sektoru, ieskaitot ražotājus un izplatītājus," norādīja asociācija. EARA uzskata - ja autoražotājiem liegs noteikt tirdzniecības vietu skaitu un atrašanās vietu, cietīs pastāvošie automobiļu un to rezerves daļu izplatīšanas tīkli, īpaši šīs jomas mazie un vidējie uzņēmumi. Tāpat asociācija bažījas, ka, pateicoties jaunajai sistēmai, būs vērojama mazumtirdzniecības centru koncentrācija pilsētās un izdevīgākajās vietās, kas būtiskus uzlabojumus patērētājiem nenesīs. Pārrobežu tirdzniecību un cenu konverģenci, ko vēlas panākt Komisija, var iegūt jau tagad, atļaujot pilnvarotajiem tirgotājiem meklēt klientus plašākā teritorijā ar reklāmu, piemēram, ar pasta vai e-pasta starpniecību, norāda EARA. Asociācija arī uzsver, ka Komisijas ierosinājums ierobežot vai atņemt autoražotājiem tiesības izvēlēties tirdzniecības vietas ir neracionāls, jo galvenokārt veicinās mazumtirdzniecības uzņēmumu koncentrēšanos, kas izraisīs cenu kāpumu un samazinās piedāvājumu. Ierosinājums veidot tirdzniecības kompānijas, kas vienkopus realizētu dažādas automašīnas, pēc EARA domām, negatīvi ietekmēs veselīgo konkurenci autoražotāju vidū un kaitēs preču zīmju tēlam, kas šobrīd ir "viens no lielākajiem guvumiem" Eiropas automobiļu rūpniecībā un tās starptautiskajā konkurētspējā. Savukārt Komisijas plāns saraukt saikni starp tirgotāju un tehniskās apkopes pakalpojumu sniedzēju, atļaut slēgt apakšlīgumus, nesaglabājot tirgotāja atbildību patērētāja un ražotāja priekšā, kā arī uzstādīt noteikumus autoservisiem apgrūtinās automašīnu kontroli drošības un vides aizsardzības ziņā. Tāpat būs grūtāk garantēt pircējam, ka viņš pēc auto tehniskās apkopes varēs vērsties tuvu dzīves vietai. EARA uzsver - pašreizējais jauno automašīnu tirdzniecības un izplatīšanas mehānisms Eiropā līdzinās praksei citur pasaulē, un tas ir "efektīvs konkurences saglabāšanas, patērētājiem piedāvāto izvēles iespēju, pakalpojumu pieejamības un cenu amplitūdas ziņā", tādēļ to sagraut nebūtu saprātīgi. STRASBŪRA, BNS/AFP- Ziņas
- Sludinājumi
- Sports
- Pie stūres
- Tehnoloģijas
- Video&TV
- Forums
- Lasītāju pieredze
- Akcijas
- Jautā ekspertam
no vienas puses ir labi, ka beigsies vājprāts ar vairākkārt pūstajām cenām.
no otras puses - katram ražotājam ir knifi, kurus viņš nemaz tā negribēs laist ārā, un zaudētāji būs patērētāji.
Ek, būs vēl malka ar to ES.... ;)