Renault Zoe – dizains, kas nenoveco - no konceptmodeļa līdz sērijveida elektromobilim 2

Foto: Publicitātes attēls

Renault | 29.augusts 2020 12:45

Darbi pie Renault ZOE Z.E. konceptmodeļa izstrādes sākās 2009. gadā, bet sērijveida versijas ražošana – četrus gadus vēlāk. Jaunākā Renault ZOE versija dienas gaismu ieraudzīja 2019. gadā.

ZOE Z.E. koncepcijas un sērijveida auto

ZOE vēsture sākās 2009. gadā, kad tika uzsākti darbi pie ZOE Z.E. konceptauto izstrādes. Modelis tika veidots no jauna, tāpēc, izstrādājot tā formu un proporcijas, projektētāji varēja dot vaļu iztēlei. Tādējādi viņi izvietoja akumulatoru un elektromotoru tā, lai iegūtu perfekti profilētu, dinamisku virsbūves siluetu. Visi tehniskie komponenti tika pakļauti viņu vīzijai, tādēļ bija iespējams optimizēt salona telpu. Automašīna tika veidota tā, lai tā būtu plaša un atslābinoša, gluži kā japāņu dārzs. Tajā parādījās ērti sēdekļi, kas atgādināja lielus oļus, kā arī līdzena, “zen” dārza stilistikā veidota grīda, kas atgādina viļņa formu.

Darbi pie ZOE Z.E. konceptmodeļa un tā sērijveida versijas, kuras ražošana sākās 2012. gadā, noritēja paralēli. Dizaineri iepazinās ar tirgus izpētes rezultātiem un zināja, ka tradicionālās piedziņas aizstāšana ar elektrisko klientiem nozīmētu milzīgas pārmaiņas. Tieši tāpēc ZOE sērijveida versija ļoti atšķiras no konceptmodeļa. Mērķis bija izstrādāt automobili, kam būtu izteiksmīga personība, bet kas izskatītos pazīstams un pārāk neatšķirtos no citiem automobiļiem, kuri jau brauca pa Eiropas ceļiem. ZOE ir savs stils un raksturs, taču tas neatgrūž lietotāju.

Kas palika no konceptmodeļa?

No konceptmodeļa projektētāji atstāja “zen” elementus, individualitāti un zilos akcentus. Līdzīgi kā konceptmodelim, sērijveida versijai ir logu rāmjos paslēpti durvju rokturi, kas sasaucas ar kupejas stilistiku. Atsauce uz konceptmodeli tika saglabāta arī salona taisnajās un dabiskajās līnijās. Spilgtās krāsas kabīnē uzsver ZOE modelim raksturīgo minimālismu un mierīgumu, kā arī tīras un atturīgas formas.

Sērijveida ZOE modelis tika izveidots uz tās pašas grīdas plātnes kā konceptmodelis. Lai arī tas zināmā mērā ierobežoja dizainerus, izstrādājot automašīnas arhitektūru, tiem bija iespēja mainīt proporcijas – pielāgot augstumu, pacelt raksturīgo līniju, kas iezīmēja logu apakšējo kontūru, pagarināt lukturu formu un izvietot riteņus virsbūves galos. Tādējādi izdevās izveidot automašīnu, kuras stils ne vien atspoguļo konstrukcijas stingrību, bet ir arī optiski viegla.

ZOE nenovecojošais stils

ZOE sērijveida versija – līdztekus Twingo un Clio, ir kļuvusi par vēl vienu ikonisku modeli Renault klāstā. Tas bija iespējams pateicoties tam, ka ZOE iemieso “efektīvu juteklību”, ideālu līdzsvaru starp formu un funkciju, kā arī tīru estētiku, kam piemīt nenovecojošs stils. Tās ir konceptmodeļa un sērijveida versiju kopīgās iezīmes. Turklāt abām automašīnām ir ļoti izteiksmīga priekšējā daļa, kas lietotājos izraisa pozitīvu reakciju. Kopš laišanas tirgū sērijas versija ir pierādījusi, ka elektromobilis var būt tikpat skaists un vadītājam draudzīgs kā modelis ar tradicionālo piedziņu.

ZOE bija, ir un būs automašīna ar raksturu, kas gadu gaitā nobrieda, veidojot savu personību. Pašlaik ZOE modelis ir pabeidzis bērnības gaitas un sasniedzis pusaudža gadus. Tas vēl jo vairāk izceļ savu individualitāti un nenovecojošo stilu.

Pārstrādātie materiāli

Atbilstoši elektromobiļu klāsta zaļajai filozofijai, ZOE veidotāji jau sen bija interesējušies par iespēju salona apdarē izmantot pārstrādātus materiālus. To viņiem izdevās panākt modeļa jaunākajā versijā, kurā tika izmantoti 8 m2 pārstrādātu materiālu. Sākumā tiem tika veikti papildu testi, kuros tika pārbaudītas to sensoriskās īpašības, noturība un izturība pret aptraipīšanu. Visi testi tika veikti sadarbībā ar Renault apakšuzņēmējiem, kuri iesaistījās projektā. Tas prasīja laiku, it īpaši tāpēc, ka ZOE modelī netika izmantoti tādi materiāli, kas vienkārši ir iegūti otrreizējās pārstrādes rezultātā. Izmantotie materiāli bija daļa no  aprites ekonomikas, ko visprecīzāk ilustrē drošības jostu atkārtota izmantošana.

Inovācijas – ierobežojums vai tomēr iespēja?

Jaunais ZOE dizaineriem izvirzīja dažādus ierobežojumus. Piemēram, dubultā uzlādes ligzda ir paslēpta zem zīmola zīmes, līdz ar to bija nepieciešams izvietot logotipu motora pārsega vertikālajā asī. Kā izrādījās, šāds izkārtojums ļoti piestāv ZOE stilam! Tāpat projektētājiem bija jāņem vērā arī jaunais aprīkojuma elements – miglas lukturi.

Ar ko izceļas Renault ZOE?

ZOE projektētāji izveidoja speciālu grīdas plātni, kas paredzēta Renault-Nissan alianses elektromobiļiem. Tādējādi automašīnas salonā bija iespējams radīt plašāku telpu, kas nozīmē, ka tai ir lielāka izmantojamā platība un vēl plašāks bagāžnieks. Nākotnē tas var būt viens no svarīgākajiem argumentiem, izvēloties vienu no Renault klāsta elektromobiļiem. Turklāt liels asu atstatums un īsas pārkares, ko varēja izstrādāt pateicoties elektropiedziņai un jaunajai grīdas plātnei, ļāva mainīt virsbūves proporcijas, lai izveidotu izsmalcinātu siluetu.

ZOE modelis lieliski atspoguļo attiecību starp dizainu un tehnoloģiju. Tāda automašīna kā ZOE, kas ir aprīkota ar jaunākajām tehnoloģijām un jau no paša sākuma tika projektēta kā elektromobilis, atbilst Renault grupas stratēģijai, kuras pamatā ir jaunu tendenču radīšana. Šīs stratēģijas mērķis ir nākotnē saglabāt Renault līdera pozīciju elektrisko automobiļu segmentā.

 
Visi komentāri
 
Conqueror 29.augusts 2020 14:51
0 0 Atbildēt

Piekrītu - Zoja ir smuka mašīna.

Kanibaals 30.augusts 2020 20:09
0 0 Atbildēt

Nezināju, ka Renault ir arī dizains. Tad jau Fiat Multipla arī ir skaistulis.

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Toyota RAV4 hibrīds pieslēdzas "štepselim" (+VIDEO) 2

Toyota ražo hibrīdus jau 25 gadus, un RAV4 nav jauns, bet šis ir plug in jeb spraudņa tipa hibrīds. Un kas ir pats labākais, ja RAV4 parasto jāgaida līdz nākamajam gadam, tad šo automašīnu var dabūt krietni ātrāk. Lasīt vairāk

 

Jaunā Ņiva maksās 12 000 eiro un brauks kā Land Rover Defender 8

AvtoVAZ vadītājs Nikolā Mors pastāstījis, cik maksās jaunā Lada Niva, kas no 2025.gada kļūs pieejama Krievijas un Eiropas tirgos. Lasīt vairāk

 

Cilvēki sociālajos tīklos smīkņā par koka trepītēm Satiksmes ministram pie vilciena (+ FOTO) 34

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits darba vizītē apmeklēja AS Pasažieru vilciens depo Rēznas ielā, kur tikās ar uzņēmuma vadību. Iekāpšana vilcienā notika izmantojot koka trepītes, kas izraisīja domu apmaiņu sociālajos tīklos. Lasīt vairāk

 

General Motors sola dīzeli ar rekordaugstu veiktspēju 5

Pēc izdevuma The Fast Lane Truck informācijas, šādu agregātu iegūs Chevrolet Silverado 3500 Heavy Duty pikaps. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti