40 gadus pa tuksnešiem - kas jāzina par leģendāro Dakaras ralliju tā jubilejas gadā

 
Inchcape | 26.maijs 2018 10:13

Vienam no pasaulē slavenākajiem un sarežģītākajiem rallijreidiem - Dakaras rallijam (kas ilgus gadus bija pazīstams kā rallijs „Parīze - Dakāra”) - 2018. gadā aprit 40 gadi. Šis notikums kļuvis tikpat leģendārs kā cilvēki un transporta līdzekļi, kas tajā piedalās.

Ideja par šādu ralliju, kas tiek rīkots no 1978. gada, pieder Francijas motobraucējam Tjerī Sabīnam, kurš reiz apmaldījās tuksnesī, bet pēc trim dienām viņu atrada vietējie iedzīvotāji. Šis bīstamais piedzīvojums iedvesmoja sportistu izveidot maršrutu pasaulē slavenākajam, bīstamākajam un aizraujošākajam rallijam, kura posmi vijas cauri tveicīgām smiltīm, kāpām, akmeņiem un solončakiem.

„Šis rallijs izmainīja motociklistu tēlu un kļuva par iedvesmas avotu ne tikai lielam skaitam cilvēku līdz pat mūsdienām, bet arī veicināja jaunu motociklu izstrādi,” norāda BMW Motorrad zīmola vadītājs Latvijā Jurģis Bergs. Viņš arī skaidro, ka rallijs „Parīze - Dakara” faktiski izveidoja motosporta galvenās vērtības un mūsdienu romantiku, proti, sevis un skarbo apstākļu pārvarēšana kļūst par gara, personības un tehnisko līdzekļu triumfu.

Šo 40 gadu laikā, kad norisinājies rallijs, vadošie ražotāji visā pasaulē sacenšas īpaši izstrādātu transportlīdzekļu, aprīkojuma un aizsardzības līdzekļu ieviešanā, motivējot sportistus jauniem izaicinājumiem. Kā cieņas izpausmi gribasspēka triumfam pasaulē sarežģītākajā rallijreidā BMW radījis “R nineT Urban GS” - pievilcīgu, oriģinālu un nesamākslotu repliku leģendārajam motociklam BMW R 80 GS, kas ir jau 20. gadsimta 80. gadu sākumā ieviestās sērijas G/S priekštecis.

Leģendas gars caurstrāvo visu, kas aptver Dakaras ralliju, uzsver Bergs.

Interesanti fakti par Dakaras ralliju:

● Sākot no paša pirmā rallija, finišu veiksmīgi sasnieguši vairāk nekā 13 000 dalībnieku.
● Līdz 2009. gadam sacīkstes noslēdzās vai sākās Senegālas galvaspilsētā Dakarā. Kopš 2009. gada rallijreids norisinās Dienvidamerikā.
● Neskatoties uz ievērojamo dalības maksu, katru gadu uz Dakaras rallija starta iziet vismaz 400 transportlīdzekļi.
● Sacīkstes dalībnieki ik dienas patērē 1,5 tonnas ēdiena, līdz 12 000 litru ūdens un 15 000 litru degvielas.
● Uzvarētāji nesaņem nekādas balvas, tikai beduīna statueti. Prēmijas piešķir komandu sponsori.
● Viens no nepatīkamākajiem šķēršļiem ir „feš-feš”, kas ir smalkas un ļoti biezas smiltis, kurās transportlīdzekļi bieži vien „norokas”.
● 1982. gadā Lielbritānijas premjerministres Mārgaritas Tečeres dēls Marks Tečers kopā ar savu stūrmani un mehāniķi uz sešām dienām pazuda. Pēc vērienīgas meklēšanas viņus atrada 50 kilometru attālumā no trases. Tečers, stūrmanis un mehāniķis nebija cietuši.
● Braucējiem aizliegts izmantot jebkāda formāta - papīra vai elektroniskas - kartes. Izmantot drīkst tikai ceļa grāmatu ar svarīgākajām trases sekcijām un GPS, kas izseko viņu atrašanās vietu.
● Francūzis Huberts Oriols kļuva par pirmo, kurš spēja uzvarēt rallijā “Parīze - Dakara” ar BMW markas motociklu. Viņš uzvarēja 1981. un 1983. gadā ar BMW R80 G/S. Pēc Huberta tādu pašu panākumu ar BMW markas motociklu spēja atkārtot Gastons Rajē, kurš uzvarēja 1984. un 1985.gadā. Gastons startēja ar BMW GS980R. Vēlāk 1999. un 2000. gadā ar BMW F650RR triumfēja Rišārs Saints.
● Dīvains gadījums fiksēts 1988. gadā, kad pārliecinoši uz uzvaru automobiļu klasē ejošais somu braucējs Āri Vatanens šo sasniegumu izlaida no rokām, jo viņa automašīna tika nozagta no servisa laukuma.
● Pirmo ralliju „Parīze - Dakara” atspoguļoja 20 korespondenti no 13 dažādiem medijiem. Šobrīd rallijam veltīti raidījumi tiek translēti 190 pasaules valstīs, bet visu pārdoto Dakaras rallija televīzijas pārraižu tiesību vērtība 2015. gadā veidoja 420 miljonus dolāru.
● Vāciete Juta Klainšmite 2001. gadā izcīnīja uzvaru automobiļu klasē, pierādot to, ka arī daiļā dzimuma pārstāves var tikt pie panākumiem pasaulē prestižākajā rallijā. Līdz pat šodienai viņa ir vienīgā sieviete, kas guvusi uzvaru Dakaras rallijā.
● Vecākais rallija dalībnieks, kurš stūrēja kravas automašīnu, bijis 72 gadus vecs japānis, bet jaunākais - 18 gadus vecs sportists no Argentīnas, kurš sacentās ar kvadraciklu.

 

 
Komentāri
 
Nav pievienots neviens komentārs.
Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Geparda – 110 km/h ātrs un jau no 16 gadiem (+ FOTO) 7

Ar pārbūvēto Volkswagen Up Vācijā drīkst braukt A1 kategorijas vadītāju tiesību īpašnieki, kas pie tādām var tikt jau no 16 gadu vecuma. Lasīt vairāk

 

Izmaiņas koplietojamo elektroskrejriteņu satiksmē Rīgā (+ VIDEO) 1

Rīgas dome šodien lēma, ka no maija koplietojamie elektriskie skrejriteņi pa Rīgas centru nebrauks ātrāk par 20 kilometriem stundā, kā arī pakāpeniski tiks ieviestas speciālas to novietošanas zonas un tos nedrīkstēs atstāt kur pagadās, kā tas nereti bijis līdz šim. Skrejriteņu operatori izmaiņas vērtē neviennozīmīgi. Lasīt vairāk

 

KEM plāno paplašināt atbalsta programmu elektroauto un hibrīdauto iegādei 18

Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) plāno paplašināt atbalsta programmu iedzīvotājiem elektroauto un hibrīdauto iegādei, aģentūru LETA informēja KEM pārstāvji. Lasīt vairāk

 

Nepilni 18 000 eiro - jaunais Dacia Duster arī Latvijā 24

Piedāvājumā pilnais hibrīds HYBRID 140, jaunais benzīna dzinējs TCe 130 Mild Hybrid, pilnpiedziņas versijas, benzīna/LPG divdegvielu dzinējs ECO-G 100 un klientu iecienītās augstākā līmeņa Extreme un Journey aprīkojuma versijas, kas papildina viena otru. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti