Valsts no auto nozares gadā neiekasē 45-60 miljonus eiro 9

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 27.maijs 2014 7:40

Valsts no auto nozares gadā neiekasē 45-60 miljonus eiro, biznesa portālam "Nozare.lv" atzina Auto asociācijas viceprezidents Ingus Rūtiņš.

Jau ziņots, ka finanšu ministrs Andris Vilks (V) pagājušajā nedēļā pauda, ka zemo nodokļu ieņēmumu pret iekšzemes kopproduktu (IKP) dēļ Latvijas valsts budžetā pietrūkst līdzekļu visu interešu un vajadzību apmierināšanai, tāpēc nepieciešama publiska diskusija, vai mūsu valstī būtu nepieciešams celt nodokļus.

Auto asociācijas viceprezidents uzsvēra, ka asociācija vairākus gadus ir centusies pievērst ministriju uzmanību neefektīvām nodokļu iekasēšanas metodēm automobiļu tirdzniecības, servisa un rezerves daļu nozarē.

"Mūsu novērojumi liecina, ka nodokļu iekasēšana ir smieklīgi maza un pamatā tā tiek nodrošināta tikai uz nozarē lielu, redzamu uzņēmumu rēķina. Piemēram, pēc Valsts ieņēmumu dienesta (VID) datiem par 2012.pārskata gadu Auto asociācijas biedru veiktie nodokļu maksājumi veido 43,8 miljonus latu (63,3 miljonus eiro), kas ir 56% no kopējiem VID administrētajiem nodokļu ieņēmumiem nozarē. Tajā pašā laikā šo uzņēmumu skaits veido tikai 0,8% no visiem nozares uzņēmumiem, savukārt ieņēmumi - 32% no auto tirdzniecības un remonta nozares kopējiem ieņēmumiem," stāstīja Rūtiņš.

Auto asociācija katru gadu veic nozares uzņēmumu gada pārskatu datu monitoringu, iegūstot informāciju par nozares attīstību, darbinieku skaitu, algām. Niansēti pārzinot auto remonta pakalpojumu sniegšanas procesus, pakalpojumu un resursu cenas, asociācija ar pietiekamu precizitāti var veikt aplēses par nodokļu nomaksu.

"Droši varam apgalvot, ka servisos nodokļu maksāšanas tradīcijas nepastāv vispār. Mūsu aplēses rāda, ka aptuveni 95% no visiem remonta pakalpojumu nozarē reģistrētajiem uzņēmumiem pārstāv ēnu ekonomiku, tajā skaitā aptuveni 85% darbinieku saņem aplokšņu algas vai arī to atalgojuma optimizācijai ir izmantoti citi instrumenti. Mūsu aprēķini liecina, ka pagājušajā gadā no auto servisu nozares valsts budžeta ieņēmumiem garām aizgājuši aptuveni 30 miljoni eiro tikai saistībā ar algu nodokļiem vien," ir pārliecināts eksperts.

Savukārt attiecībā uz lietotu automobiļu tirdzniecību Rūtiņš minēja faktu, ka vairāk nekā 85% automobiļu, kas ir pirmo reizi reģistrēti Latvijā, ir reģistrēti uz fizisku personu vārda. "Tas pats par sevi nav nekas nosodāms, ja vien neradītu dažus jautājumus. Galvenais lietotu auto importa tirgus mums ir Vācijā, kurā savukārt ir izteikta uzņēmumu automobiļu politika, un, piemēram, "Premium" segmentā ap 75% Vācijas autoparka ir reģistrēti tieši uz kompānijām, bet atsevišķiem auto zīmoliem pat līdz 85%. Latvijā šajā pašā auto segmentā uz privātpersonām tiek ievesti ap 73% automobiļu," norādīja Rūtiņš.

Viņš uzsvēra, ka ir grūti iedomāties, ka Latvijas privātpersonas ir tik ļoti aktīvas automobiļu importētājas, turklāt zaudējot pievienotās vērtības nodokļa (PVN) atskaitīšanas iespējas, ja iegāde ir bijusi no PVN maksātāja Vācijā.

"Ja kādam no atbildīgajām amatpersonām būtu interese iedziļināties šajā procesā, tad mēs varētu pastāstīt, no kurienes šādam "biznesa modelim" aug kājas un kas būtu darāms, lai valsts no šāda veida uzņēmējdarbības iekasētu nodokļus. Lieki piebilst, ka valsts minētajā gadījumā katru gadu zaudē PVN ieņēmumus aptuveni 15 miljonu eiro apmērā, turklāt minētais aprēķins ir ļoti pieticīgs un tikpat ļoti ir iespējams, ka reālajā dzīvē neiekasētais PVN ir dubultliels," uzsvēra asociācijas viceprezidents.

Summējot iepriekš aprakstītos neiegūtos nodokļu ieņēmumus, pēc Rūtiņa aplēsēm, valsts zaudēto nodokļu summa no auto nozares ir 45-60 miljoni eiro gadā. Viņš uzsvēra, ka šī summa ir no nozares, kas IKP pienes ap 5% ieņēmumu.

"Ja vien nemēģinām sevi mānīt, ka šis ir vienīgais ekonomikas segments ar tik nožēlojamu stāvokli, tad āri nonākam pie neiekasētiem nodokļiem, kas grozās jau vismaz ap vienu miljardu eiro. Ļoti izbrīna valsts pārvaldes vienaldzīgā attieksme pret šo potenciālo ieņēmumu avotu. Finanšu ministrija jau gadiem ilgi nav izrādījusi nekādus taustāmus centienus mainīt kārtību publiskajos iepirkumos, liedzot piedalīties uzņēmumiem, kuri pārstāv ēnu ekonomiku. Nožēlojamākais, ka nodokļu nemaksātāji aktīvi piedalās publiskajos iepirkumos un vairumā gadījumu arī noslēdz iepirkumu līgumus," pauda Auto asociācijas pārstāvis.

 
9 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
KillerMiller 27.maijs 2014 9:56
9 3 Atbildēt

Uzskatīsim, ka tie 60 miljoni palika vienkāršo autovadītāju kabatās kā kompensācija par ceļu nelabošanu.

Jūs taču nedomājiet, ka tie 60 miljoni tiktu iedalīti ceļu labošanai.

LMT 27.maijs 2014 13:04
4 0 Atbildēt

Rūtiņš ir nozīmīgs pētnieks un eksperts, kā arī viņa asociācija ir ļoti vērā ņemama...

sarashkins 27.maijs 2014 11:13
3 2 Atbildēt

"Droši varam apgalvot, ka servisos nodokļu maksāšanas tradīcijas nepastāv vispār. "

Ha - piekāšu valsti un servisus - skrūvēju savu auto pats... :D

Vai man tagad neatnāks VIDs un nepieprasīs nomaksāt nodokli par labuma gūšanu, auto neremontējot autoservisā?

 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Divi vīri un mūsdienu "Mercedes" - 3 minūtes, lai izkustētos no vietas (+ VIDEO) 55

Diviem vīriem, kas neizskatās pēc iesācējiem autobraukšanā, vajag trīs minūtes, lai izdomātu, ka mūsdienu Mercedes izkustināt no vietas. Lasīt vairāk

 

AvtoVAZ aptur Lada Granta pārdošanu

Krievijas autobūves kompānija AvtoVAZ bloķējis gandrīz septiņus tūkstošus eksemplāru lielas Lada Granta partijas pārdošanu. Iemesls – defekts bremžu sistēmā. Lasīt vairāk

 

BMW 7.sērijas elektriskais modelis kļūs par jaudīgāko BMW 5

Interneta izdevums BMW Blog publicējis jaunu informāciju par 7.sērijas elektriskās piedziņas modeli, kas bavāriešu piedāvājumā tiks iekļauts tuvāko gadu laikā un kļūs par kompānijas jaudīgāko sērijveida modeli. Lasīt vairāk

 

10 miljoni 68 gadu laikā – Toyota saskaita, cik Land Cruiser pārdoti 68 gadu laikā 4

Japānas autobūves kompānija Toyota paziņojusi, ka apvidus auto Land Cruiser pārkāpis 10 000 000 saražoto eksemplāru robežu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti