Kā piemēru aplūkosim gadījumu, kad noskatītā automobiļa cena ir 4 000 EUR un mēs par šādu summu vēlamies noslēgt līgumu piecu gadu termiņā. Papildus finansējums var būt gan kredīta veidā, gan līzingā. Kādas ir atšķirības.
Orientējoties, ja izmantojam kredītu ar 10% likmi gadā un 40 EUR līguma komisijas maksu, ikmēneša maksājums sastādīs 85 EUR, un kopējā atmaksātā summa būs 5141 EUR, savukārt GPL ir 10.9% (GPL – procentos izteiktas kredīta kopējās izmaksas, ieskaitot aizdevuma procentus, līguma komisiju u.c. izmaksas).
Ja izvēlamies savu automobili par šādu summu iegādāties līzingā uz pieciem gadiem, tad jārēķinās ar pirmo iemaksu ap 20% apmērā (800 EUR), procentu likmi ap 5% apmērā + 6 mēnešu EURIBOR (0,00% uz 09.02.2016.) un 1.5% komisijas maksu par līguma noformēšanu. Šajā gadījumā rēķināmies ar augstām izmaksām sākumā, bet zemāku ikmēneša maksājumu 60.38 EUR apmērā. Līzinga gadījumā kopējā maksājumu summa būs 4 492 EUR un GPL 6.7%.
Salīdzinot abus piemērus redzam, ka līzinga gadījumā noteikti jārēķinās ar augstām sākotnējām izmaksām teju 900 EUR apmērā, kā arī obligātu KASKO apdrošināšanas polises iegādi. Šādi uzreiz maksājamā summa var izaugt līdz trešdaļai vai pat pusei no automašīnas vērtības. Tiesa, līzingā piedāvā zemāku procentu likmi un ikmēneša maksājumu, un galu galā arī mazāku kopējo maksājumu summu, taču jāsamierinās, ka automašīna līzinga periodā nebūs Jūsu īpašumā.
Automašīnas iegādi finansējot ar autokredītu būs nedaudz augstāka ikmēneša maksa, lielāka procentu likme un kopējā maksājumu summa, toties Jums nebūs jāuztraucas, kur atrast prāvus līdzekļus pirmās iemaksas veikšanai – jāmaksā tikai ikmēneša maksājums, bet KASKO apdrošināšana pēc izvēles.
Kad pircējs ir ticis skaidrībā ar to, ko viņš īsti var atļauties, seko pats svarīgākais – automašīnas izvēle, kas var būt gan racionāls, gan emocionāls pirkums. Ko un kā tad īsti izvēlēties? No malas varam apskatīt vienīgi racionālus argumentus – emocijas gan ir katra paša ziņā. Jau iepriekš veidojām rakstu sēriju par to, ko ņemt vērā, iegādājoties lietotu auto. Īsumā, ir svarīgi saprast, kam automašīna ir domāta – vai braukšanai uz darbu pilsētā, bērnu vadāšanai, regulāri būs nepieciešama vieta bagāžai u.t.t. No tā tad var arī izvēlēties turpmākus potenciālus kandidātus. Jāsaprot arī tas, cik daudz līdzekļu regulāri ir iespējams atvēlēt automašīnas uzturēšanai.
Portāla iAuto.lv forumā notiek aktīvas diskusijas par to, vai izvēlēties automašīnu ar universāla virsbūvi vai minivenu, ja ir nepieciešams braucamrīks ar daudzpusīgiem talantiem – ir vieta pasažieriem, liela kravas telpa un komfortabls ikdienas lietošanā pilsētā un garos pārbraucienos. Foruma lietotāji summā līdz 4 500 EUR iesaka izvērtēt kompaktā minivena “Opel Zafira” pirmās paaudzes modeļu piedāvājumu, kas būtu noderīga ģimenes automašīna. Starp variantiem var lūkoties arī “Audi A6” vai “Volvo V70” virzienā, kurus raksturo gan komforts, gan funkcionalitāte. Šeit gan jārēķinās ar augstākām uzturēšanas izmaksām, taču labi kopti eksemplāri, kuri ir savesti kārtībā, bez rūpēm var kalpot ilgu laiku.
Ja tomēr ir nepieciešams lētāk uzturams transporta līdzeklis un nav tik augstas prasības pēc gandrīz limuzīniska komforta, tad ir vērts novērtēt tādus kompaktklases universālus, kā “Opel Astra”, “Ford Focus” un “Volkswagen Golf”. Savukārt, ja nav nepieciešamība pēc lielas bagāžas telpas, šiem modeļiem ir arī hečbeka versijas, kuru uzturēšana nebūs pārāk dārga. Par izturību Latvijas ceļos allaž tiek slavētas Japānas autoražotāju “Honda” un “Toyota” automašīnas. Piemēram, ļoti ietilpīgs būs “Honda Accord” universālis. Auto izmantošanai galvenokārt pilsētas satiksmē iespējams noderīgs būs kāds no izmēros mazākiem auto – “Volkswagen Polo”, “Ford Fiesta”, “Audi A3” vai “Mazda 2”.
Protams, par 4 500 EUR galvenokārt atrodamas automašīnas, kas vecākas par desmit gadiem, un to labākie eksemplāri būs salīdzinoši dārgāki. Šo gadu laikā jau ir izkristalizējušies tie modeļi, kuriem piemīt lielāka uzticamība, un arī tie, kuri savus saimniekus pieviļ biežāk. Šeit gan jāuzsver, ka ļoti daudz nozīmē tas, kā pret automobili ir attiekušies iepriekšējie saimnieki. Tāpēc iesakām rezervē atlikt apmēram 1 000 EUR rūpīgai diagnostikai (50 - 80 EUR) un svarīgāko mezglu nomaiņai (zobsiksna, šķidrumu maiņa, bremzes, ritošā daļa u.c.).
Jārēķinās arī ar to, ka dažādu zīmolu un segmentu automašīnām, pat tās iegādājoties par līdzīgu cenu, var būtiski atšķirties uzturēšanas izmaksas.
Raksti komentāros kādu automobili (gadu, komplektāciju) mēs neesam pieminējuši, bet arī ir labs lietots automobilis summā ap 4 000 EUR.
Lasi iAuto lietotāju vērtējumus par lietotiem auto šeit >>>
*Auto kredīta vai līzinga % likmes, pirmās iemaksas iemaksas, komisijas maksas un GPL var atšķirties dažādiem klientiem un dažādos uzņēmumos.
Kāpēc neviena franča? Par tādu cenu var nopirkt jaunāku franču ražojuma automobīli. Izvēle ir daudz lielāka. Protams, franču auto ir gaumes lieta.