Jo tālāk, jo trakāk - ēnu ekonomika autoservisu sektorā sasniedz gandrīz 200 miljonus eiro gadā 26

 

Ilustratīvs attēls Foto: Pexels.com

Auto Asociācija | 10.jūlijs 2024 10:35

Auto asociācijas veiktais pētījums rāda, ka 2022.gadā valsts budžetam secen ir gājuši 135 miljoni eiro kā pievienotās vērtības nodokļa ieņēmumi un 58 miljoni eiro kā iedzīvotāju ienākumu nodokļa un sociālās apdrošināšanas iemaksu ieņēmumi. Salīdzinot ar 2020.gada pētījuma rezultātiem, ēnu ekonomika sektorā ir vēl kāpusi par 25%.

"Valsts budžeta ieņēmumu samazinājums autoservisu sektorā par teju 200 miljoniem eiro ir tikai viena problēma no ēnu ekonomikas īpatsvara. Būtiski ņemt vērā, ka beigās no šī cieš gan paši darbinieki, par kuriem netiek veiktas valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas, gan patērētāji, kuri saņemot nekvalitatīvu pakalpojumu nevar aizsargāt savas tiesiskās intereses, gan konkurenti, kuri cenšas attīstīt godīgu biznesu" norāda biedrības Auto asociācija valdes priekšsēdētājs Andris Kulbergs.

Ja par darbiniekiem, kas strādā "pelēkajā tirgū", netiek veiktas valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, tas nozīmē, ka viņiem nav arī sociālās aizsardzības. Tas ietekmē gan pieeju valsts nodrošinātiem pabalstiem, gan pensijas apmēru vecumdienās. Turklāt, ja oficiāli darbiniekam izmaksā tikai minimālo algu, pārējo izsniedzot aploksnē, tad kļūst neiespējami arī saņemt kredītu sava mājokļa iegādei.

Tāpat, izmantojot "pelēkajā zonā" esošo servisu pakalpojumus, neaizsargātā pozīcijā atrodas patērētājs. Ja nav maksājuma dokumentu, tad nav arī aizsardzības pret patērētāju tiesību pārkāpumiem. Ja saņemtais pakalpojums nav kvalitatīvs, tad atgūt naudu par to nav iespējams, jo, lai vērstos Patērētāju tiesību aizsardzības centrā vai tiesā ir nepieciešami dokumenti, kas apliecina, par ko tad ir samaksāts. Tas nozīmē, ka patērētājus var apkrāpt bez jebkādām sekām.

Turklāt grēko arī apdrošinātāji, kuri savu sadarbības autoservisu sarakstā iekļauj servisus, kas strādā "ēnu tirgū". Apdrošinātāji dažkārt izvēlas lētākos pakalpojuma sniedzējus, neinteresējoties par to, vai tie veic legālu darbību. Arī šeit cieš patērētājs, jo nav garantijas, ka apdrošinātāja apmaksātais automašīnas remonts būs veikts kvalitatīvi.

"Autoservisi Latvijā darbojas divās dažādās realitātēs. Tie, kas mēģina strādāt godprātīgi un tie, kas darbojas "ārpus likuma". Gadiem eksistējošs līdz pat 90% ēnu ekonomikas apmērs autoservisu sektorā ir pilnībā izkropļojis konkurenci, kā rezultātā uzņēmumi nespēj attīstīties, tirgu ir pametuši praktiski visi servisa tīklu uzņēmumi un jauni nerodas, jo strādāt godīgi praktiski nav iespējams. Lai atrisinātu šo milzīgo problēmu, nepietiek tikai ar servisu sodīšanu, bet jābūt efektīvam valsts risinājumam, kas ļautu celt konkurētspēju godīgajiem autoservisiem" norāda A. Kulbergs.

Auto asociācijas ieskatā risinājums ir brīvprātīgas sertificēšanas sistēmas ieviešana autoservisiem, kurai pateicoties valstī tiktu izstrādāti un ieviesti vienoti nozares standarti. Tā ļautu investēt un attīstīt vidēja un augstāka līmeņa autoservisus. Šie servisi tiktu pakļauti papildu kvalitātes kritērijiem, toties tikai šie autoservisi varētu piedalīties publiskajos iepirkumos, veikt apdrošināšanas gadījumu remontus, veikt elektroauto remontus un nākotnē sniegt arī tehniskās apskates pakalpojumus. Ierosinātā sertificēšanas sistēma sniegtu priekšrocības tiem, kas strādā godīgi, salīdzinājumā ar tiem, kas izvēlas darboties "ēnās". Būt godīgam kļūtu izdevīgāk, nekā turpināt strādāt pelēkajā zonā.

 
26 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Freijers 10.jūlijs 2024 10:58
18 1 Atbildēt

diezgan liela diršana...pirmkārt, izņemot garāžas Koļas pa melno nav iespējams strādāt t.i. visticamāk servisi strādā pelēkajā zonā - par kaut ko izsniedz kvīti, par kaut ko nē. Servisiem arī ir diezgan lielas VVD prasības, utt. Tālāk...tas, ka kāds izsniedz čeku vai kvīti nebūt nenozīmē, kvalitātes garantiju vai ka izlabos savus kasjakus par savu naudu - nenoslaucot papildus klientus un tas diemžēl ir pārbaudīts praksē.

650 10.jūlijs 2024 14:09
17 0 Atbildēt

Tās LLP problēmas kā izskatās te galvenokārt ir konkrēti ViD-am un tā stratēģiem.Ar draudiem un plātīšanos panāk to, ka tie daudzmaz godīgīe (maksāt/Par! gatavie) tiek apkrauti ar nebeidzamiem ierobežojumiem un apgrūtinājumiem, taču nemaksātāji turpina gluži mierīgi nemaksāt/neko un pat kļūst arvien nekaunīgāki.

Šī jautājuma "risināšanu" viņi šhitā te przdamdrzdami un tukš'pļūtīdami veic jau nezcik gadus un problēma kā tāda pastāv jau no pašiem Pasaules pirmsākumiem- pat savulaik krieva OBHSS nespēja ar to "tikt galā".

hue 10.jūlijs 2024 11:48
14 1 Atbildēt

Jāsak ar to ka deputāts nedrīkst ieņemt papildus amatus un tad var sākt pļūtīt.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Citi raksti
 

 

Izceltie raksti

Tesla uztriecas citam auto, lai glābtu cilvēka dzīvību (+ VIDEO) 2

Video autors nav drošs par to, kas izpildīja pēkšņo izvairīšanās manevru - Tesla autopilots vai cilvēks pie stūres. Kā domājat jūs? Lasīt vairāk

 

NEXAT - vai neparastā lauksaimniecības mašīna vēl dzīvo? (+ VIDEO) 2

Dzīvo gan, turklāt šajā Vācijas vidienes lauksaimnieku uzņēmumā to ir veselas divas un abas tika izmantotas šī gada graudu ražas novākšanā. Lasīt vairāk

 

Beidzot noņēma nepareizo ceļa zīmi ar sadalījumu pa joslām K.Ulmaņa gatvē jaunajā krustojumā (+ VIDEO) 9

iAutolv pastāsta par jaunumiem izremontētajā ceļa posmā uz K. Ulmaņa gatves. Lasīt vairāk

 

MINI Ķīnā piedāvā iespaidīgas atlaides 2

Elektriskie Mini Cooper un Mini Aceman Ķīnas tirgū nespēj ieinteresēt vietējos pircējus, tādēļ ražotājs tos spiests piedāvāt krietni atkāpjoties no sākumā plānotās cenas. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti