Jo tālāk, jo trakāk - ēnu ekonomika autoservisu sektorā sasniedz gandrīz 200 miljonus eiro gadā 26

 

Ilustratīvs attēls Foto: Pexels.com

Auto Asociācija | 10.jūlijs 2024 10:35

Auto asociācijas veiktais pētījums rāda, ka 2022.gadā valsts budžetam secen ir gājuši 135 miljoni eiro kā pievienotās vērtības nodokļa ieņēmumi un 58 miljoni eiro kā iedzīvotāju ienākumu nodokļa un sociālās apdrošināšanas iemaksu ieņēmumi. Salīdzinot ar 2020.gada pētījuma rezultātiem, ēnu ekonomika sektorā ir vēl kāpusi par 25%.

"Valsts budžeta ieņēmumu samazinājums autoservisu sektorā par teju 200 miljoniem eiro ir tikai viena problēma no ēnu ekonomikas īpatsvara. Būtiski ņemt vērā, ka beigās no šī cieš gan paši darbinieki, par kuriem netiek veiktas valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas, gan patērētāji, kuri saņemot nekvalitatīvu pakalpojumu nevar aizsargāt savas tiesiskās intereses, gan konkurenti, kuri cenšas attīstīt godīgu biznesu" norāda biedrības Auto asociācija valdes priekšsēdētājs Andris Kulbergs.

Ja par darbiniekiem, kas strādā "pelēkajā tirgū", netiek veiktas valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, tas nozīmē, ka viņiem nav arī sociālās aizsardzības. Tas ietekmē gan pieeju valsts nodrošinātiem pabalstiem, gan pensijas apmēru vecumdienās. Turklāt, ja oficiāli darbiniekam izmaksā tikai minimālo algu, pārējo izsniedzot aploksnē, tad kļūst neiespējami arī saņemt kredītu sava mājokļa iegādei.

Tāpat, izmantojot "pelēkajā zonā" esošo servisu pakalpojumus, neaizsargātā pozīcijā atrodas patērētājs. Ja nav maksājuma dokumentu, tad nav arī aizsardzības pret patērētāju tiesību pārkāpumiem. Ja saņemtais pakalpojums nav kvalitatīvs, tad atgūt naudu par to nav iespējams, jo, lai vērstos Patērētāju tiesību aizsardzības centrā vai tiesā ir nepieciešami dokumenti, kas apliecina, par ko tad ir samaksāts. Tas nozīmē, ka patērētājus var apkrāpt bez jebkādām sekām.

Turklāt grēko arī apdrošinātāji, kuri savu sadarbības autoservisu sarakstā iekļauj servisus, kas strādā "ēnu tirgū". Apdrošinātāji dažkārt izvēlas lētākos pakalpojuma sniedzējus, neinteresējoties par to, vai tie veic legālu darbību. Arī šeit cieš patērētājs, jo nav garantijas, ka apdrošinātāja apmaksātais automašīnas remonts būs veikts kvalitatīvi.

"Autoservisi Latvijā darbojas divās dažādās realitātēs. Tie, kas mēģina strādāt godprātīgi un tie, kas darbojas "ārpus likuma". Gadiem eksistējošs līdz pat 90% ēnu ekonomikas apmērs autoservisu sektorā ir pilnībā izkropļojis konkurenci, kā rezultātā uzņēmumi nespēj attīstīties, tirgu ir pametuši praktiski visi servisa tīklu uzņēmumi un jauni nerodas, jo strādāt godīgi praktiski nav iespējams. Lai atrisinātu šo milzīgo problēmu, nepietiek tikai ar servisu sodīšanu, bet jābūt efektīvam valsts risinājumam, kas ļautu celt konkurētspēju godīgajiem autoservisiem" norāda A. Kulbergs.

Auto asociācijas ieskatā risinājums ir brīvprātīgas sertificēšanas sistēmas ieviešana autoservisiem, kurai pateicoties valstī tiktu izstrādāti un ieviesti vienoti nozares standarti. Tā ļautu investēt un attīstīt vidēja un augstāka līmeņa autoservisus. Šie servisi tiktu pakļauti papildu kvalitātes kritērijiem, toties tikai šie autoservisi varētu piedalīties publiskajos iepirkumos, veikt apdrošināšanas gadījumu remontus, veikt elektroauto remontus un nākotnē sniegt arī tehniskās apskates pakalpojumus. Ierosinātā sertificēšanas sistēma sniegtu priekšrocības tiem, kas strādā godīgi, salīdzinājumā ar tiem, kas izvēlas darboties "ēnās". Būt godīgam kļūtu izdevīgāk, nekā turpināt strādāt pelēkajā zonā.

 
Visi komentāri
 
Freijers 10.jūlijs 2024 10:58
18 1 Atbildēt

diezgan liela diršana...pirmkārt, izņemot garāžas Koļas pa melno nav iespējams strādāt t.i. visticamāk servisi strādā pelēkajā zonā - par kaut ko izsniedz kvīti, par kaut ko nē. Servisiem arī ir diezgan lielas VVD prasības, utt. Tālāk...tas, ka kāds izsniedz čeku vai kvīti nebūt nenozīmē, kvalitātes garantiju vai ka izlabos savus kasjakus par savu naudu - nenoslaucot papildus klientus un tas diemžēl ir pārbaudīts praksē.

Pa godīgo 10.jūlijs 2024 11:11
0 1 Atbildēt

Esmu auto īpašnieks 20 gadus, protams, mainu eļļas, remontēju auto utt - čeku nekad neesmu saņēmis ne autoservisā, ne pie friziera, ne no būvdarbu veicējiem, ne malkas/granulu piegādātājiem. Tiesa, attiecībā par auto, remontējos pie paziņām un radiem un viņu biznesos nejaucos.

Sergejs 10.jūlijs 2024 11:19
3 1 Atbildēt

Toties "sertificēts specialists" ar tavu auto strādā,bet tas ka tev gribās lai tā vietā būtu vienkārši ar domājošu galvu un taisnām rokām apveltīts meistars tad tāda tipa problēmas ir lohu problēmas, un tie vienmēr maksās/Par(®650)

650 10.jūlijs 2024 14:09
17 0 Atbildēt

Tās LLP problēmas kā izskatās te galvenokārt ir konkrēti ViD-am un tā stratēģiem.Ar draudiem un plātīšanos panāk to, ka tie daudzmaz godīgīe (maksāt/Par! gatavie) tiek apkrauti ar nebeidzamiem ierobežojumiem un apgrūtinājumiem, taču nemaksātāji turpina gluži mierīgi nemaksāt/neko un pat kļūst arvien nekaunīgāki.

Šī jautājuma "risināšanu" viņi šhitā te przdamdrzdami un tukš'pļūtīdami veic jau nezcik gadus un problēma kā tāda pastāv jau no pašiem Pasaules pirmsākumiem- pat savulaik krieva OBHSS nespēja ar to "tikt galā".

mehs 10.jūlijs 2024 11:22
6 0 Atbildēt

Ko nozīmē: tirgu ir pametuši praktiski visi servisa tīklu uzņēmumi? Sanāk mums tikpat kā nav oficiālo auto remontētāju? Cienījamajam propagandistam un demagogam vajadzētu karstā laikā uzvilkt cepurīti un kontolēt ko runā.

Šobrīd 10.jūlijs 2024 11:34
5 0 Atbildēt

oficiālo servisu cena ir vidēji 70€ stundā plus PVN. Welcome 

Freijers 10.jūlijs 2024 16:45
1 1 Atbildēt

Tajā "stundā" ir reāli skrūves jāskrūvē un jāstrādā, tad diezgan daudz arī var izdarīt...ja tur vēl iekšā ļerkstēšana, kappejas un cīgu pauzes un pautu kasīšana, tad tas ir perebors. Turklāt vēl pavisam glaunos "legālos" servisos notiek "pieskaitīšana" tad kā saka pavisam cita bilde

Ezis UK 10.jūlijs 2024 11:48
7 0 Atbildēt

Tādas siknaudas railbaltic " plānotāji" algās jau ir saņēmuši.Bet te tāds troksnis!

hue 10.jūlijs 2024 11:48
14 1 Atbildēt

Jāsak ar to ka deputāts nedrīkst ieņemt papildus amatus un tad var sākt pļūtīt.

janka 10.jūlijs 2024 12:41
2 0 Atbildēt

kautkāds copy paste no nemaz ne tik senas pagātnes? šito divu realitāšu murgojumu jau kautkā atceros dzirdējis senāk...

0pis 10.jūlijs 2024 13:04
1 5 Atbildēt

Ja auto vadītāji krāpjas un brauc uz pelēkajiem un mellajiem servisiem, tad atliek tikaj minēt kā tie ievēro CSN....laikam jau 100% gadīgi, vai ne.

650 10.jūlijs 2024 14:23
5 1 Atbildēt

Vienkārši vaig aizliegt autodetaļu tirgošanu un jebkuru (NE-Dīler..!.) autoapkopi iekļaut aizliegto rūpalu sarakstā! Piepumpēji riepu- maksā nodokli/Par! katru (dsā) iepūsto kg/cm2.

Neuzrādīji ikgadējos čekus/Par! - nekādu TA "atļauju piedalīties" par ij neceri saņemt. 

Visus jūtuber blogerus atlaist un lohauto entuziasstu portālus nekavējoties slēgt! Jebkurai remont darbu (turpmāk textā Darbi) informāciju ieklassificēt ierobežotas pieejamības statusā.Autosacensības atcelt,visus iesaistītos un/vai apkārtstāvošos aizturēt līdz pilnīgai apsstākļu noskaidrošanai un visas iespējamās "trasses" steidzami demontēt!

mehs 10.jūlijs 2024 15:11
1 10 Atbildēt

Nopērc jaunu lētu DACIJU un maksā tikai par apkopēm 1.5-2hX70 EUR nevis par 8-10h X 30 EUR vecam vācu auto, lai viņš vispār brauku un skati izietu.  A nē, kā tad es ar DACIA braukšu man 15gadīgu Lepno Vācu autobūves auto lūdzu ar kārdinošo 170k nobraukumu. Nu tad piķo par savu iekāri pa pilnu programmu mainot nobrauktās degvielas un izmešu sistēmas komponentes. Un nesteni par stundas izcenojumu.

650 10.jūlijs 2024 15:35
6 1 Atbildēt

Paflirtē labāk savu aprēķinu (bazaru)- tev laikam to Dračiju kāds iedos par baltu velti,lai tu te varētu plātīties ar savstarpēji nesaistāmiem jēdzieniem.Vai kurš to "ieedos" tam vidējamam Loham,kurš šobrīd brauc ar vidēji valstisko 13g veco hlamu ar vidējo domājamo vērtību knapi 3k eur. Brauc ar ko gribi- kaut vai ar pirkstu/caurumā, bet tas vienalga neatrisinās (massveida,ilggadīgo,sen jau par pašsaprotamu uzskatāmo) nodokļu nemaksāšanu autoremonta nozarē.

darklight 11.jūlijs 2024 22:11
2 0 Atbildēt

Dacijas vienkārši met pakaļ, ej pa ielu un nevari atkauties no Dacijām. Jā. Lepnie latvieši nez kāpēc neņem.

GTD2 10.jūlijs 2024 16:16
4 0 Atbildēt

švaki vai trakāk, ja spēja aprēķināt tad lai arī kaut ko dara lai to izskausti. Varētu padomāt ka tā vienīgā nozare, kur tā nav un nekas netiek darīts, Tik pat labi var minēt būvniecību, skaistumkopšanu, tirdzniecību, lauksaimniecību, pat politiķu partijas  un tā var skaitīt līdz apnicībai, Varbūtās kur mums notiek kaut kas oficiāls varētu būt kosmossa tehnoloģiojas, vienīgais tai minimāla atīstība mūsu valstī

0pis 10.jūlijs 2024 16:41
1 0 Atbildēt

RB viss ir oficiāli, citādi jau tur nebūtu tāda iztrūkuma

650 11.jūlijs 2024 2:53
0 0 Atbildēt

Aprēķināts tiek apskaužamu regularitāti- tālaviešu trompetisti par to skaļi pūš vismaz rezi pārgadē (2gadē).Pēc darbaļaužu pieprassījuma, tāteikt.Ja mierīgi var nozagt un turpat mazdārziņu rajonā notirgot no zemes izrokamos (vai kādam no siles izbirušos) izrakteņus- nu kāpēc gan tos nevarētu piegādāt no Mēness.Tur tie (it kā,pagaidām) nevienam pat nepieder.Transportu gan jau Lohi nosponsorēs no Kopgalda atlikumiem.

Kaut gan,izeja no situācijas ir sen zināma, taču nevienam negribās atcerēties.Bezgodīgā uzņēmēja vietā jāsoda būtu viņa Klients.Ir pat šobrīd atsevišķas tādas brīnumnozares, kurās Uzņēmējam itin vienkārši var uzkrist līdzatbildība par sava klienta grēkiem.

arba 10.jūlijs 2024 17:47
11 1 Atbildēt

Man nepatik ka valsts tere manu samksato nodoklu naudu un nepatik cik daudz vina pamem nodoklos no godiga pilsona!

Ja par manu naudu buve RB, ja katru gadu iemet AB paris simtus milj, ja par gandriz miljardi !!! buve vietu kur padziedat, ja izmet 100 mlj Stradinu slimnica, taja pasa laika vietas bernu darza nav, lai guzu izoperet 5 gadi rinda, tad man ir pilnas tiesibas pateikt ejiet d… , centisos nodoklus nemaksat cik vien varu ! Un atbalstisu jebkuru nodoklu nemaksataju !

Cekus principa nememu nekur un nekad, matus griezu pie frizieres majas, auto remonteju pazistama servisa un maksaju skaidra nauda, dzivokla remontam nemu privatus vecus ! Utt

Un pat nemaksajot nevienu nodokli es valstij samaksaju pietiekosi daudz - Pvn + akcize+ ipasuma nod+ visi auto nodokli !

Cilveks kas maksa visus nodoklus samaksa valstij ap 70 - 80 % no ienakumiem !!!!

Audi centrs 10.jūlijs 2024 18:04
4 0 Atbildēt

un tad kad sac maksat nodoklus tad klients vairs nevar apmaksat remontu.Cik gars tik plats.Pie mums versas tikai loti turīgi klienti,bet ar to mepietiek.Jebkurs dileta centrs patiesiba ir naudas atmazgāsanas centrs,un klienti tam nav pat īsteniba vajadzīgi.

Uuu 10.jūlijs 2024 18:27
2 0 Atbildēt

Ja vidējais Latvietis var atļauties 15 gadu vecu auto, td kā viņš varēs atļauties auto remontēt dīleru servisos ar marmora grīdu un visiem nomaksātiem nodokļiem. Servisu ierakstīšana kārtēā reģistrā tā pat kā sausās tuoletes noteikti mazinās ēnu ekonomiku. Labāk ieviesiet ka servis čekus var iesniegt VID un atgūt 25% no čeka vērtības

ExRacer 10.jūlijs 2024 20:24
1 0 Atbildēt

Te nesen viens provinces autoserviss Bosch lielījās, ka 80% klientu esot juridiskie. Nu ja, tie ir tie, kas iet caur grāmatvedību, kuri par darbu maksā oficiāli. Pārējie ir privātie, un vēl kaudze ar tiem, kas čekus neņem, nekur arī neuzrādās.

... 11.jūlijs 2024 7:26
5 0 Atbildēt

Jāsāk ar to ka jāievieš "politisko atbildību"!!!

Izpļūtīji valsts līdzekļus, esi tik labs atmaksa dubultā! 

Un tad pēc pāris precedentiem mums, valsts budžeta robi mazināsies! 

Maziem uzņēmumiem vispār būtu jānoņem nodokļu slogs, lai tie var kļūt par vidējiem/lieliem un tad pildīt budžetu!

Savukārt ne čeks, ne gan tehniskās apskates uzlīme nedod nekādas garantijās! 

Un bieži vien garāžas Jaņķels daudz kvalitatīvāk veic darbus, ka viens otrs auto pārstāvis! 

Lai Jums līdzeni ceļi!

darklight 11.jūlijs 2024 22:04
0 0 Atbildēt

Kamēr tauta būs tikpat nabadzīga un nodokļu politika tikpat žņaudzoša, ir jāsaprot, ka liela daļa uzņēmēju un viņu klientu vispār nevar atļauties dažādus pakalpojumus, ja par tiem vēl jānomaksā visi paredzētie nodokļi. Es šad tad privāti uztaisu kādam pensionāram kādu vienkāršu kosmētisko remontu. Neviens no viņiem nevarētu atļauties manus pakalpojumus, ja es izdomātu par šiem darbiņiem vēl maksāt nodokļus. Ar servisiem līdzīgi. Ja visur būtu dīlerservisu cenas, tad daudziem vienkārši būtu jāatsakās no auto vai jāmācās remontēt pašiem, jo pilsonim vidējam tie cipari nav paceļami.

pi..-da-Bolt 12.jūlijs 2024 10:46
1 1 Atbildēt

Pie tādiem valsts izzagšanas apjomiem un tempiem vēl te atļaujas kko pļūtīt 

Vid māja, kaksīša gāzi grīdā,  Zelta tilts, gaismas pils, parex+vēl līkdeguņiem turpina maksāt "kompensaciju", katru gadu air baltic melnais caurums, rail baltik, e-neveseliba sistēma kas nestrādā, militārās paikas iepirkums, pautu pieKariņa lidināšanās un vēl un vēl un bez gala..  par ko vispār ir runa!?! Latvijā ir tik strādīgi, čakli bet lielākoties lētticīgi cilvēki bez atmiņas spējām kas pārsniedz 6men, jo mēs joprojām ar visu šo izzagšanu joprojām pastāvam, bet pēc vēlēšanām nesaproti kā, nu kā, nu nopietni? Nu kas ir savēlēts atkal..  vai arī vēlēšanās viss jau ir sazīmēt pirms tām?

Ķeriet zagli!!! 12.jūlijs 2024 17:14
1 2 Atbildēt

Es un visi man pazīstamie vēlēja par Vienotību. Sazīmēts ar vafelēm ir tikai tavs purns pēc kārtējā kodiena. Viens no lētticīgajiem esi tu pats, Vissirslikti.lv

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

No 80 un 90 tūkstošiem eiro: Porsche ar diviem papildinājumiem Macan saimei (+ FOTO)

Porsche pievienojis divus modeļus iecienītajai Macan saimei. Viens no tiem ir Macan pamata modelis, otrs – Macan 4S, Vācijā to cenas sāksies no atzīmes 80 700 eiro un 90 700 eiro. Lasīt vairāk

 

DS Automobiles uzsāk jaunā DS 4 Hybrid ražošanu 4

Stellantis koncerna zīmols DS Automobiles Opel rūpnīcā Riselsheimā uzsācis jaunā DS 4 Hybrid ražošanu. Lasīt vairāk

 

Iebraucot stāvošās mašīnās, vadītājs reibumā aizbēg (+ VIDEO) 11

Vakar Āgenskalnā, izraisot satiksmes negadījumu – iebraucot divās ielas malā stāvošās mašīnās, kāds autovadītājs atstāja savu auto notikuma vietā un aizbēga. Sanākušie apkaimes iedzīvotāji uzsvēra – autovadītājs bija reibumā. Taču, kā policija pēc laika var pierādīt, ka vadītājs pie stūres ir sēdies alkohola reibumā? Lasīt vairāk

 

Traģēdija pie Roņu salas varēja nenotikt (+ VIDEO) 15

35 stundas. Pēc glābēju aprēķiniem tik ilgi cilvēks var izdzīvot Baltijas jūrā apstākļos, kādi nedēļas nogalē bija Roņu salas apkārtnē. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti