Auto alternatīvās enerģijas izmantošanā Eiropā pārsvaru gūst elektroenerģija 2

Foto: Publicitātes attēls

Nozare.lv | 19.decembris 2016 11:07

Pēdējo gadu laikā Eiropā auto alternatīvās enerģijas izmantošanā pārsvaru gūst tieši elektroenerģija, intervijā medijiem norādījis Auto asociācijas valdes loceklis Ingus Rūtiņš.

Pēdējo gadu laikā Eiropā novērojams intereses pieaugums par elektromobiļiem. Kā ar interesi par "zaļo" jeb videi draudzīgu domāšanu Latvijā?

Sabiedrība Latvijā ir ar ļoti ierobežotu pirktspēju, un elektromobiļa iegāde noteikti nav pirmā prioritāte, lai arī cik videi draudzīgs tas būtu. Jautājumā par elektromobili kā pārvietošanās līdzekli, kas ir videi draudzīgāks par auto, kas darbojas ar benzīnu vai dīzeli, sabiedrības izpratne atbilst tās labklājības situācijai. Jāatzīmē, ka tāds jēdziens kā "zaļā domāšana" ir tuvāks turīgai sabiedrībai. Līdz ar to nevaram sagaidīt "zaļo domāšanu" sabiedrībā, kurai lielākoties jākoncentrējas uz primāro vajadzību apmierināšanu.

Tādi mērķtiecīgi elektromobiļu pirkumi gada laikā Latvijā ir uz vienas rokas pirkstiem saskaitāmi. Tā kā no valsts puses elektromobiļu iegādei atbalsta nav, nav arī tādas izteiktas intereses, kuras rezultāts būtu pirkums. Pastāvīgs un ilgtermiņa valsts atbalsts ir ļoti būtisks jautājums, lai mēs mazinātu sava autoparka atkarību no fosilās degvielas.

Kādam vajadzētu būt valsts atbalstam?

Elektromobilis ir no pusotras līdz divām reizēm dārgāks par salīdzināma iekšdedzes motora auto. Elektromobiļa gadījumā jāņem vērā arī izmaksas par elektroenerģiju. Pat ja patlaban ir pieejami kādi atsevišķi bezmaksas uzlādes punkti, ir jautājums par šo punktu nākotni - vai, sarodoties vairāk elektromobiļiem, valsts, piemēram, nenoteiks kādu maksu par uzlādi. Līdz ar to nevar teikt, ka šāda auto izmantošana ir par velti.

Piemēram, salīdzinot dzīves cikla izdevumus piecu gadu periodā fosilās degvielas automašīnai un elektromobilim, bez valsts atbalsta elektromobiļa lietotājam nav nekāda ieguvuma.

Lai elektromobiļa lietotājam būtu ieguvums, no valsts puses būtu nepieciešams atbalsts 20 līdz 50% vai vismaz PVN apmērā no šāda auto cenas.

Vairākus gadus tiek runāts par to, ka jāsamazina automašīnu radīto kaitīgo izmešu apjomi.

Eiropas Savienībā ir noteikti mērķi attiecībā uz vidi 2020. un 2030.gadam. Uz 2020.gadu noteiktais lielais mērķis ir 10% atjaunojamās degvielas izmantošana - biodegviela, dabasgāze un elektrība. Līdz 2030.gadam par 6% jāsamazina ogļskābās gāzes izmešu līmenis, salīdzinot ar 2005.gada līmeni.

Jāatzīmē, ka no 2005.gada līdz 2016.gadam Latvijā šis līmenis ir gājis uz augšu. Lai izdotos to samazināt, ir jāņem vērā autoparka vecums - jo tas vecāks, jo tehnoloģiski mazāk tas ir attīstīts, jo lielāki kaitīgie izmeši. Vērā ņemams faktors ir arī autoparka struktūra, proti, cik liels ir lielo un apvidus auto īpatsvars - jo auto ir smagāks, jo augstāk tas atrodas virs zemes, jo lielāka gaisa pretestība, līdz ar to ir lielāka slodze un lielāks degvielas patēriņš. Protams, ārkārtīgi svarīga arī jauno tehnoloģiju ienākšana autoparkā - elektromobiļi, ūdeņraža šūnu auto, dažādi hibrīdi.

Kādas tendences attiecībā uz alternatīvo enerģiju ir Eiropā?

Pēdējo gadu laikā Eiropā novērojama tendence, ka alternatīvās enerģijas izmantošana sāk palēnām izspiest fosilās degvielas izmantošanu. Kopumā alternatīvās enerģijas izmantošanā pārsvaru Eiropā gūst tieši elektroenerģija.

Lai arī dabasgāze vai biodegviela tiek uzskatīti par alternatīvu, Eiropā kopumā šie enerģijas izmantošanas veidi nav populārākā izvēle jaunu automobiļu tirgū.

 
2 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Ments 19.decembris 2016 14:38
1 1 Atbildēt

Par dabasgāzi runājot, Eiropā tā ir populāra, bet Latvijā Latvijas Gāze mērķtiecīgi aizklapēja ciet stacijas un tika uzlikta tik liela akcīze ka nevar vairs pa 20 centiem litrā braukt ar orģinālu dabasgāzes auto. Tāpat dabasgāze nepatīk lielajiem kantoriem, kur izmanto dīzeli, jo redz dabasgāzi nevar nopizģīt.

 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Lada 4x4 ražos Vācijā, tikai – tā būs ļoti dārga 2

Kompānija Partisan Motors no Vācijas pilsētas Magdeburgas pastāstījusi par savu ieceri – īpašo Lada 4x4 versiju, kas maksās gandrīz 20 000 eiro. Lasīt vairāk

 

Kā ar LED papildgaismām "neizkrist" tehniskajā apskatē (+VIDEO) 5

Uz koplietošanas ceļiem bieži redzam auto ar papildus uzstādītiem LED lukturu blokiem. Tie uzlabo redzamību sliktos apstākļos un tumšajā diennakts laikā. Tomēr jāpatur prātā, ka Tehniskajā apskatē šīs iekārtas var sagādāt raizes. Lasīt vairāk

 

Ja nav OCTA, “radara sods” 350 eiro! (+ VIDEO) 48

Šogad jau vairāk nekā tūkstotis auto īpašnieku līdz ar fotoradara sodu par atļautā ātruma pārsniegšanu saņēmuši 350 eiro lielu sodu par to, ka auto ir beigusies obligātā civiltiesiskā apdrošināšana. Lasīt vairāk

 

Ferrari iepazīstina ar unikālo Omologata 1

Ferrari nodemonstrējis jaunu varenauto Omologata, kas izgatavots pēc kāda Eiropā dzīvojoša klienta pasūtījuma un tā arī paliks vienā vienīgā eksemplārā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti