iAuto testē: “Opel” atbalsta un informācijas sistēma “OnStar”, kura strādā arī Latvijā un latviešu valodā 5

 

Foto: iAuto.lv

Viesturs Leitholds speciāli iAuto.lv | 26.novembris 2016 20:04

Šajā rudenī “Opel” markas automobiļu lietotājiem ir kļuvusi pieejama atbalsta un informācijas sistēma “OnStar”, kas pieejama visos jaunākajos “Opel” modeļos. “OnStar” ne vien piedāvā pieslēgt automobili tīmeklim un lietot dažādas funkcijas attālināti, bet arī jebkurā laikā sazināties ar padomdevēju zvanu centrā.

Raugoties uz mūsdienu tendencēm autobūvē, arvien vairāk ražotāji piedāvā savus modeļus pārvaldīt attālināti viedtālrunī vai datorā ar interneta starpniecību. Ja šāda parādība iepriekš šķita kā kaut kas tāds, kas lielākajai daļai auto lietotāju nav sasniedzams un piedien vien luksusa klases automobiļos, tad šodien internets un daudzas ar to saistītās funkcijas ir pieejamas jau automobiļos par krietni pieejamu cenu.

Foto: iAuto.lv

Savu sistēmu ar nosaukumu “OnStar” šajā rudenī Baltijas tirgum prezentēja arī “Opel”. Ražotājs apgalvo, ka “OnStar” ir pirmā šāda veida tehnoloģija, kas pieejama autobūvē. Šeit gan jāsaka, ka “OnStar” apvieno dažādas komponentes, kas veidotas un testētas 20 gadu garumā, tāpēc kaut kas no tā tomēr var būt redzēts arī iepriekš. Aplūkosim, ko tad “OnStar” mums piedāvā.

“Sargeņģelis” 24/7

“Sargeņģelis” ir tehnoloģiju un dzīva cilvēka tandēms gadījumos, kad nepieciešama palīdzība ārkārtas situācijās. Ja noticis negadījums, kura laikā ir izšauti drošības gaisa spilveni, par negadījumu informāciju uzreiz saņem darbinieks “Opel” zvanu centrālē. Informācija sevī ietver ne vien atrašanās vietas koordinātas (automobiļos ar GPS), bet arī informāciju par braukšanas ātrumu pirms sadursmes, degvielas veidu un to, vai ir bijis kūlenis. Informācijas iegūšanai “OnStar” izmanto mobilā tīkla, GPS un GLONASS savienojumus. Jāpiebilst, ka “OnStar” darbosies tikai tur, kur ir pieejams mobilais tīkls.

Konsultants, saņemot ziņu, uzreiz cenšas sazināties ar automašīnā esošajiem un jautā par to, kas ir noticis un kāda palīdzība ir nepieciešama. Ja sazināties ir iespējams, tad automašīnā esošie izstāsta par situāciju un nepieciešamo palīdzību. Ja neviens neatbild, tad uz notikuma vietu nekavējoties tiek nosūtīti glābšanas dienesti. Gadījumos, kad pašiem nekas nav noticis, bet ir nepieciešama palīdzēt citiem nelaimē nonākušajiem, izsaukt palīdzību iespējams arī manuāli – nospiežot SOS pogu automobiļa griestos vai atpakaļskata spogulī. iAuto pieredze gan rāda, ka “Sargeņģeli” var izsaukt arī pavisam nejauši - tumšos apstākļos “OnStar” pogas “Opel Mokka X” griestos itin viegli var sajaukt ar salona apgaismes pogām. Nekas gan ļauns nenotiek, ja nesamulstat un spējat pateikt operatoram, ka viss ir kārtībā un glābšanas dienestus sūtīt nevajag.

Tiesa, šāda “Sargeņģeļa” funkcija automobiļos ASV un Kanādā pastāv jau 25 gadus, un arī līdzīgas sistēmas Eiropā ir atrodamas Volvo, BMW u.c. marku modeļos. Jaunums, ko piedāvā “OnStar” ir pietiekoši precīzas informācijas nosūtīšana automātiski, kas ietaupa laiku un ļauj operatoram veiklāk pieņemt lēmumus situācijās, kad katra sekunde var būt no svara.

Foto: iAuto.lv

Automātiska ceļa maršruta lejupielāde un citas uzziņas

Tomēr ir vēl kāds veids, kā izmantot iespēju, ja pogas otrā galā sēž operators – viņam/-ai var pajautāt arī visu ko citu, ne tikai to, cik drīzā laikā sagaidāma glābēju brigāde. Ja nepieciešams uzzināt, kur atrodas tuvākā viesnīca, aiziet! – nospiežam pogu griestos un pajautājam operatoram. Tiks atrastas ne vien vairākas iespējamās izvēles, bet arī automātiski lejupielādēts ceļa maršruts automašīnas navigācijas sistēmā. Ungārijas ceļos prasījām, kā tikt līdz lidostai – pāris sekundes, un maršruts skaidrs. “OnStar” operatori cenšas un var atbildēt arī uz citiem jautājumiem. Protams, nevajag aizrauties un meklēt ar ceļošanu nesaistītus jautājumus, taču, pat ja operatoram uzreiz nebija gatava atbilde, pēc īsa laiciņa tā iespēju robežās tika sagatavota, un operators zvanīja atpakaļ, lai to paziņotu. Lūk, kāds serviss!

No vienas puses šāda funkcija ir ļoti noderīga ikdienā arī tepat Latvijā, ja intensīvas satiksmes apstākļos navigācijas sistēmā ir jāievada galamērķis. Ar diviem pogu spiedieniem to var dabūt gatavu, aizmirstot par neērtu bakstīšanos skārienjutīgajā ekrānā un turpinot drošu stūrēšanu. Tomēr no otras puses “OnStar” operatori vēl apmēram divus gadus nerunās latviešu valodā, un būs grūti svešā mēlē ieskaidrot, ka vēlamies nokļūt Ķāķišķes ciemā Rucavas novadā. Labāk piestājam maliņā un ievadām adresi paši. Šobrīd “Opel OnStar” Eiropas zvanu centrs atrodas Lutonā, Anglijas dienvidaustrumos, kas nodrošina atbalstu lielākajās Eiropas valodās. “Opel” pārstāvji stāsta, ka plānots izveidot šādu bāzi arī Austrumeiropā, lai paplašinātu pieejamo valodu skaitu.

Attālināta piekļuve automobilim

Aktivizējot “OnStar” pakalpojumu, lietotājs iegūst piekļuvi savam profilam, kuru var pārvaldīt datorā ar interneta pārlūkprogrammas palīdzību un arī viedtālrunī, uzstādot “OnStar” lietotni. Šeit pieejamas tādas funkcijas, kā attālinātā centrālā atslēgas vadība, ar kuru var atslēgt vai aizslēgt automašīnu, ja automašīnas tālvadības pults vairs neatrodas tās darbības rādiusā vai arī ja automašīnu ir nepieciešams nodot citai personai, kurai nav iespējams nodot atslēgu komplektu tieši rokās. Piemēram, sarunāts, ka ģimenes loceklim dienas otrajā pusē vajag automašīnu, bet aizņemtības dēļ līdz tam laikam nav iespējams satikties. Atstājam automašīnu norunātajā vietā, ieslēdzam tās atslēgu salonā un, kad ģimenes loceklis ir atnācis pakaļ automašīnai, ar “OnStar” aplikāciju atslēdzam automašīnas durvis, kaut paši vairs neesam klāt. Protams, veicot šādas darbības, aicinām ikvienu pašu izvērtēt un uzņemties visus drošības riskus. Bet kopumā šāda funkcija var noderēt. Ar “OnStar” aplikāciju iespējams iedarbināt automobiļa skaņas un gaismas signalizāciju, kā arī saņemt brīdinājumu, kad tā iedarbojusies patstāvīgi.

“OnStar” profilā ir atrodams arī automobiļa atrašanās vietas noteicējs. Šeit gan varam runāt par koku ar diviem galiem – no vienas puses, automobiļa īpašniekam ir ērti redzēt, kur atrodas viņa īpašums, tomēr no otras puses ir bažas par indivīda privātuma aizskaršanu, izsekojot tā gaitas. “Opel” gan mierina, ka šī funkcija pēc izvēles ir atslēdzama ar vienu no pogām automobiļa griestos vai atpakaļskata spogulī, kā arī automobilī uzrādās paziņojums, tiklīdz kāds mēģina noteikt tā atrašanās vietu. Arī iAuto pārliecinājās, ka operators zvanu centrālē nespēj noteikt atrašanās vietu, ja tas nav aktivizēts. Tiesa gan – tiklīdz automašīnai būs izšauts kāds no gaisa spilveniem, “OnStar” sistēma ignorēs atrašanās vietas paslēpšanas funkciju, lai glābšanas dienestiem būtu zināma precīza atrašanās vieta. “Opel” arī min, ka ar “OnStar” pēc tiesībsargājošo iestāžu pieprasījuma ir iespējams attālināti bloķēt dzinēja iedarbināšanu un noteikt automobiļa atrašanās vietu zādzības gadījumā, lai automobili nodotu likumīgajam īpašniekam. Varam vai nu minēt, ko iespējams izdarīt, ja tomēr šādai sistēmai mērķtiecīgi piekļūst kāda persona ar ļaunprātīgiem nolūkiem, vai arī paļauties uz ražotāja godaprātu un tiesiskumu, ka ar mūsu privātumu viss būs kārtībā.

Turpinot par “OnStar” funkcijām, tad “OnStar” zvanu centru iespējams sazvanīt arī ar viedtālruņa lietotnes palīdzību, kā arī tur atrodama informācija par “Opel” dīleru centriem un arī elektroniska lietotāja rokasgrāmata. Ņemot vērā to, ka automobilis pastāvīgi ir savienots ar mobilo tīklu, to ir iespējams koplietot vismaz septiņās ierīcēs. Taču likumu dēļ šī funkcija vairākās valstīs var būt ierobežota.

Varam uzzināt, kas kaiš mūsu automobilim

“OnStar” lietotnē iespējams iegūt aktuālu informāciju par automobiļa stāvokli – degvielas daudzumu un patēriņu, riepu spiedienu, eļļas mūžu un nobraukumu, bet reizi mēnesī automātiski vai pēc lietotāja nepieciešamības iespējams pieprasīt pilnīgākus diagnostikas datus par svarīgākajām automobiļa komponentēm, tā regulāri sekojot līdzi automobiļa stāvoklim, vai pārliecinoties vai viss ir kārtībā pirms garāka brauciena. Ņemot vērā to, ka ar vienu “OnStar” profilu iespējams pārvaldīt vairākas “Opel” automašīnas, tad šī varētu būt noderīga funkcija arī lielāka autoparka pārvaldīšanai. Informāciju par automobiļa stāvokli var sniegt arī zvanu centra operatori, it īpaši gadījumos, ja mērinstrumentu panelī iedegusies kāda no kontrollampiņām un autovadītājs nav pārliecināts, kas par vainu, cik tā nopietna un vai drīkst turpināt braukt.

Pieejamie modeļi un cenas

“Opel OnStar” tehnoloģija ir pieejama visos jaunākajos “Opel” modeļos, taču jāņem vērā tas, ka standartaprīkojumā tā būs iekļauta vien dārgākajās aprīkojuma versijās, un lētākajos modeļos būs ierobežots funkciju klāsts. Piemēram, “Opel Adam” un “Opel Corsa” modeļos nav iespējama galamērķu lejupielādes funkcija. Tai nepieciešama Navi 900 IntelliLink vai Navi 950 IntelliLink navigācijas sistēma. Vairākas attālinātās vadības funkcijas ir ierobežotas arī “Meriva” modelī.

Izvēloties “OnStar” kā automašīnas papildaprīkojumu, šī sistēma maksās 494 EUR. Arī jārēķinās, ka jākļūst par šī pakalpojuma abonentu, par ko būs jāmaksā nedaudz zem 100 EUR gadā - tiesa, pirmo gadu “Opel” piedāvā izmēģināt “OnStar” bez maksas.

Par cenu, kas ir zemāka, nekā ikmēneša mobilo sakaru pakalpojumu rēķins, varam iegūt sava veida apdrošināšanu – “Sargeņģeli” ar dažādām ikdienā tiešām noderīgām funkcijām. Cik daudz no visa piedāvājuma katrs izmantos, ir atkarīgs no ikdienas paradumiem un spējai pieņemt šīs funkcijas. Ātrā ceļa maršrutu lejupielāde un diagnostikas datu iegūšana pārliecināja. Atrašanās vietas noteikšana gan joprojām rada aizdomas, vai tik tiešām mēs varēsim paslēpties no svešām acīm.

Foto: Publicitātes attēls

 
5 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
eseris 27.novembris 2016 10:14
2 0 Atbildēt

ja nauda atļauj - laba spēļmantiņa mašīnā.

iAuto 27.novembris 2016 11:09
1 0 Atbildēt

Visticamāk tuvāko gadu laikā būs gandrīz visiem ražotājiem. Būtu jābūt.

HugoST 28.novembris 2016 2:59
1 0 Atbildēt

Koks ar diviem galiem...

Laba spēļmantiņa vienkāršajiem cilvēkiem. Ietekmīgiem, bagātiem un tādiem kuriem ir ietekmīgi nelabvēļi, šī attālinātā elektronikas auto vadība nonākot prasmīgu ,,speciālistu" rokās var būt arī letāla !

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Geparda – 110 km/h ātrs un jau no 16 gadiem (+ FOTO) 5

Ar pārbūvēto Volkswagen Up Vācijā drīkst braukt A1 kategorijas vadītāju tiesību īpašnieki, kas pie tādām var tikt jau no 16 gadu vecuma. Lasīt vairāk

 

Izmaiņas koplietojamo elektroskrejriteņu satiksmē Rīgā (+ VIDEO) 1

Rīgas dome šodien lēma, ka no maija koplietojamie elektriskie skrejriteņi pa Rīgas centru nebrauks ātrāk par 20 kilometriem stundā, kā arī pakāpeniski tiks ieviestas speciālas to novietošanas zonas un tos nedrīkstēs atstāt kur pagadās, kā tas nereti bijis līdz šim. Skrejriteņu operatori izmaiņas vērtē neviennozīmīgi. Lasīt vairāk

 

KEM plāno paplašināt atbalsta programmu elektroauto un hibrīdauto iegādei 18

Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) plāno paplašināt atbalsta programmu iedzīvotājiem elektroauto un hibrīdauto iegādei, aģentūru LETA informēja KEM pārstāvji. Lasīt vairāk

 

Nepilni 18 000 eiro - jaunais Dacia Duster arī Latvijā 24

Piedāvājumā pilnais hibrīds HYBRID 140, jaunais benzīna dzinējs TCe 130 Mild Hybrid, pilnpiedziņas versijas, benzīna/LPG divdegvielu dzinējs ECO-G 100 un klientu iecienītās augstākā līmeņa Extreme un Journey aprīkojuma versijas, kas papildina viena otru. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti