Pagājušajā sestdienā (20.jūlijā) Turaidas apkārtnē tika aizvadīts konkursa "Latvijas Gada auto 2020" pirmais mediju testa brauciens. Autožurnālisti un nozares eksperti iepazinās ar astoņiem no šobrīd konkursā pieteiktajiem 15 auto modeļiem. Starp tiem bija seši krosoveri – "Porsche Macan S", "Mercedes–Benz GLE", "BMW X5", "Seat Tarraco", "Citroën C5 Aircross" un "Cupra Ateca", kompaktklases sportiskais pārstāvis "Kia Pro Ceed", mazās klases izcilnieks "Škoda Scala" un kā "preses auto" ārpus konkursa piedalījās arī mazais apvidnieks "Suzuki Jimny".
Mediju brauciens sestdien sākās no t/c "Mols" Rīgā, bet tā bāzes vieta jau trešo gadu bija restorāns "Kungu Rija" Turaidā, kura apkārtnē pieejami daudzveidīgi dažāda profila un seguma ceļi, lai automobiļus izmēģinātu dažādos apstākļos, arī uz grants un sliktas kvalitātes asfalta.
Ieskatoties konkursa dalībnieku sarakstā, redzam, ka auto tirgū turpinās "apvidnieku", jeb krosoveru uzvaras gājiens. Šajā mediju braucienā tikai divi modeļi nebija no "apvidus" vai "pilsētas apvidus" auto segmentiem. Tomēr jāatceras, ka pēdējos divus "Latvijas Gada auto" titulus ieguvuši nevis krosoveri, bet gan tradicionālās kompaktklases pārstāvji – "Kia Ceed" un "Hyundai i30". Tātad, pēc žūrijas domām, kompaktklase šodien joprojām ir saprātīgākā izvēle. Jo mūsdienīgs kompaktnieks sniedz visu, ko no auto var vēlēties — tas ir ērts, praktisks, komfortabls, dinamisks, viegli vadāms un drošs. Lai izvēlētos ko lielāku un dārgāku, ir jābūt vai nu īpašām vajadzībām, vai īpašām ambīcijām.
Šajā mediju testa braucienā gan netrūka ne zirgspēku, ne ambīciju! Zinot, ka konkursa žūrijas biedri gandrīz visi ir braukšanas entuziasti - automobiļu baudītāji, nav grūti iedomāties, cik grūti viņiem nācās piespiest sevi palikt CSN noteiktajos rāmjos, saskaroties ar neatvairāmiem jaudas un dinamikas baudas kārdinājumiem no tādiem krosoveriem kā 354 zirgspēku "Porsche Macan S", 300 zirgspēku "Cupra Ateca" un 265 zirgspēku "BMW X5", kā arī "karstā hečbeka" - 200 zirgspēku "KIA Pro Ceed".
Neapšaubāmi, lielākais notikums sestdien bija "Porsche" debija Latvijas "Gada auto" konkursā. Leģendārā automarka konkursā debitēja ar sava bestsellera "Macan" atjaunoto versiju. Lai gan pūristi joprojām uzskata, ka īsta "Porsche" ir tikai "911", arī viņiem būs vien jāpiekrīt, ka "Macan S" ir vairāk no "Porsche", nekā "Cayenne" modelī. Kaut gan apmēram divas trešdaļas detaļu ir tādas pašas kā "Audi Q5", leģendārā "Porsche" aura tomēr ir klātesoša. Šādā auto galvenais ir sajūtas pie stūres – perfekts vadītāja vietas noformējums markas tradīcijās, ideāla paklausība un diskrēti klusa, bet varena dinamika... Līdz 100 km/h no vietas "makans" ieskrienas 5.3 sekundēs. To nodrošina priekšā novietots "Audi" V6 dzinējs - 3.0 litri un 354 zirgi, 480 Nm. Bāzes aprīkojumā maksā 65 tūkstošus eiro, bet ar visu individuālo aprīkojumu testētā auto cena jau sasniedz 99,9 tūkstošus.
"Cupra Ateca" - auto, kurā "karstā hečbeka" dinamika apvienota ar krosovera stilu un praktiskumu. "Cupra" zīme uz radiatora restes var radīt mulsumu, jo sportiskākā "Ateca" versija vairs neskaitās "Seat". Dzinējs 2.0 TSI, 300 ZS, 400 Nm, DSG-7 pārnesumkārba, 4Drive pilnpiedziņa, līdz 100 km/h ieskrienas 5.2 sekundēs. Šādu auto var nopirkt par 39 510 eiro, bet testētais eksemplārs ar papildaprīkojumu maksā 49 500 eiro. Šādu izmēru/dinamikas/cenas proporciju pagaidām nepiedāvā neviens cits. "Cupra Ateca" būtu drošs pretendents uz sportiskākā auto titulu, ja vien priekšā jau nebūtu "Macan S". Taču, izdalot automašīnas cenu ar zirgspēku skaitu, sanāk, ka par vienu "Cupra Ateca" zirgspēku ir jāmaksā tikai 165 eiro (bet viens "Macan S" zirgspēks maksā 282 eiro).
Ja pagājušajā konkursā tikai auto nepieejamība žūrijai (tieši pirms pēdējiem testiem demomašīna atrada savu pircēju) liedza elegantajam "Mercedes-Benz CLS" kļūt par "Latvijas Premium auto 2019", tad šogad automobilis ar trīsstaru zvaigzni atkal ir viens no pretendentiem uz titulu "Latvijas Premium auto 2020". Galvenais pozitīvais pārsteigums šoreiz bija - tieši majestātiskā "Mercedes–Benz GLE" krosovera cena! Testētais "Mercedes–Benz GLE 300 D 4Matic" ar 2,0 litru turbodīzeli (245 Zs, 500Nm) un 9-pakāpju automātisko pārnesumkārbu līdz 100km/h ieskrienas 7.2 sekundēs. Komforts pāri visam - salons īpaši ergonomiski veidots, ļoti ērta un komfortabla sēdēšana pat aizmugurē. Piekare pat uz mūsu "nacionālās kvalitātes"ceļiem - izcili komfortabla. Un tas viss, plus vēl “Mercedes” prestižs, - par nepilniem 60 tūkstošiem eiro!
"Ir ieradies līderis, lai noliktu visus pie vietas: pavisam jaunais BMW X5", - šādu bravurīgu paziņojumu lasām bavāriešu mašīnu tirgotāja mājaslapā. Testējām "BMW X5 xDrive 30d" ar 3 litru, 6 cilindru turbodīzeli un 8 pakāpju automātu. 265 ZS, 620 Nm, līdz 100 km/h šis “bembis” ieskrienas 6.5 sekundēs. Lielāks, vieglāks un jaudīgāks par iepriekšējo "X5". Tagad bāze maksā 58 140 eiro, ar visu aprīkojumu testētā auto cena sasniedz 91 110 eiro. Adaptīvā piekare slāpē visus ceļa negludumus, auto saglabā stabilu gaitu uz ļoti nelīdzena asfalta. Tas arī viss, ko par šo auto varu pateikt. Diemžēl, tirgotāja pārstāvis neļāva mašīnu testēt ne uz grants seguma, ne arī uz īpaši sliktas kvalitātes bedraina asfalta, līdz ar to "X5" šoreiz neizdevās "visus nolikt pie vietas".
"Citroen C5 Aircross" spēj izcelties uz konkurentu fona ne tikai ar franču stilu. Ja citi modernie krosoveri cenšas izskatīties un braukt pēc iespējas sportiskāk, tad "Aircross" uzsvaru liek uz komfortu. Un tā nav tikai poza! Amortizatori ar progresīviem hidrauliskajiem spilveniem un īpaši komfortablas sēdvietas, - šīs vienkāršās inovācijas spēj pārsteidzošā veidā slāpēt visus ceļa negludumus, līdz ar ko "citroniņam" gaitas komforts nav sliktāks kā Premium krosoveriem. Testējām "Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi" ar 130 ZS dīzeli, 8 pakāpju automātu, priekšpiedziņu. Šis būs viens no pretendentiem uz "Latvijas Ģimenes auto 2020" godu. Cena sākas jau no 21 400 eiro.
"Seat Tarraco" ir liels, ērts un praktisks krosovers, kas pie tam vēl arī labi izskatās un labi brauc. Lai gan sānskatā šis "Seat" nepārprotami demonstrē uzkrītošu līdzību ar radniecīgajiem "Škoda" un "Volkswagen" modeļiem, no priekšas un aizmugures "Tarraco" ir savas spilgtas dizaina iezīmes, kas liek šim auto izskatīties interesantāk par saviem brālēniem – stūraino "Kodiaq" un nedaudz apaļīgo "Tiguan". Testējām 2.0 dīzeli ar 190 ZS jaudu un pilnpiedziņu. Cena sākas no 27 550 eiro. Šis spāņu krosovers varētu pretendēt uz finālista godu galvenajā "Gada auto" nominācijā, jo radniecīgajam "Kodiaq" šāds tituls jau reiz piešķirts.
Kompaktais "KIA Pro Ceed" ar 204 ZS 1.6 turbo, 7DCT kārbu. Kā jau īstam "karstajam hečbekam" pienākas, "Pro Ceed" sportiskums ir izcelts gan ar efektīgiem dizaina elementiem (nevis diskrēti apslēpts kā "Cupra" modeļos), gan ar niknu izpūtēja toni. Labs piemērs, kā samērā ikdienišķa auto izskatu ar veiksmīgiem, "augstākos plauktos" noskatītiem risinājumiem padarīt pievilcīgāku. Ne velti presē jau nodēvēts par "mazo Panameru". Viens no pretendentiem uz Sportiskākā auto titulu, tāpat arī uz Dizaina gada balvu. "Pro Ceed" cena sākas no 25 990 eiro.
Testa brauciena lielākais atklājums - "Škoda Scala Ambition 1.5 TSI", 150 ZS, 7 pakāpju DSG. Pavisam neliela izmēra auto (lielāks par "Polo", mazāks par "Golf"), kas pārsteidza visus ar kvalitāti, ar negaidītu plašumu un klusumu salonā, ar pārliecinošu sniegumu uz ceļa. Braucot, pēc sajūtām, tas nav nekāds mazauto, drīzāk jau – kārtīgs "golfa klases" auto. Bez tam, škodai azotē paslēpts vesels "Simply Clever" arsenāls, kas iepriecina ar patīkamiem sīkumiem: šofera durvīs paslēpts lietussargs, sniega skrāpis aiz degvielas uzpildes vāciņa, bagāžniekā pielīmējami mantu pretslīdes bortiņi utt. "Scala" bāzīte maksā 16 860 eiro, konkrētais auto ar papildaprīkojumu - nedaudz pāri 24 tūkstošiem.
Un nobeigumā - visjautrākais auto – "Suzuki Jimny". Pēc visām modernajām hi-tech "fīčām", ar ko piebāzti konkursa pretendenti, šis mazais, vienkāršais džipiņš bija atspirdzinošs kā pelde Gaujā. No priekšējā bufera līdz aizmugurējam tikai 3480 mm garš, toties ir 210 mm klīrenss, manuāli pieslēdzama 4WD un pašapzinīga stāja, kā G klases "mersim". Dzinējs - 1.5 benzīns, 5 MT, 100 ZS, pilna masa tikai 1435 kg, parasta nesalokāma atslēga, salona vidū pie ātrumpārslēga transmisijas režīmu svira – 2H, 4H, 4L. Sākumcena - 17 290 eiro. Džimijs man sniedza mežonīgi daudz prieka šaurajos zemes celiņos, kas augšup-lejup vijas Gaujas senlejas krastos.
Lai gan jaunus pretendentus konkursā drīkst pieteikt līdz pat 2019. gada 7.novembrim, raksta autors, balstoties uz konkursa pirmā mediju brauciena iespaidiem, atļaujas izteikt savas subjektīvās prognozes "Latvijas Gada auto 2020" balvu sadalījumam.
Kā zināms, visā pasaulē "Gada auto" konkursos pirmo vietu parasti iegūst labākais kompromiss starp dizainu, tehniku, komfortu, drošību un cenu. Arī Latvijā žūrijas autoekspertu balsojums ir vairāk racionāls, nekā emocionāls, tas balstīts tehnisku kritēriju kopsummā. Līdz ar to, varu droši apgalvot, ka demokrātiskā "Škoda Scala" (ar sākumcenu no 14 900 eiro) būs nopietns pretendents uz galveno "Latvijas Gada auto 2020" titulu.
Dažas prognozes arī pārējām "Gada auto" nominācijām:
"Latvijas Sportiskākais auto 2020" - TOP3 finālisti: "Porsche Macan S", "Cupra Ateca", "Kia ProCeed"; "Latvijas Ģimenes auto 2020" - TOP3 finālisti: "Citroën C5 Aircross", "Seat Tarraco", "Škoda Scala"; "Latvijas Premium auto 2020" - TOP3 finālisti: "Porsche Macan S","Mercedes–Benz GLE", "BMW X5". "Pilsētas Apvidus auto 2020" trīs finālistu vidū jābūt "Citroën C5 Aircross", "Latvijas Gada auto 2020 Dizaina balvas pretendents būs "Kia ProCeed", bet "Latvijas Gada auto 2020" Tautas simpātija – diezgan droši, ka tas būs "BMW X5" – nu kurš gan cits?!
"4x4 Apvidus auto 2020" nominācijā es nobalsotu par "Suzuki Jimny", taču tas nemaz nevar būt pretendents, jo konkursā "Latvijas Gada auto 2020" drīkst pieteikt tikai pašus jaunākos automobiļus, kuru reģistrācija Latvijā ir veikta pēc 2018.gada 1.oktobra. Līdz ar to, pagaidām vēl nenotestētais jaunais "Jeep Wrangler" paliek bez konkurences…
Konkurss "Latvijas Gada auto" šogad notiek jau 21.reizi un tā mērķis ir informēt sabiedrību par jaunākajiem automobiļiem Latvijas tirgū.