Par 30 km/h pilsētās un Satiksmes drošības padomes domnīcu - 2.daļa 7

 

Foto: Ekrānbilde no Google.com/maps

Juris Kreicbergs | 12.oktobris 2020 16:27

Pagājušā nedēļā izskanēja dažāda informācija par Ceļu satiksmes drošības padomes domnīca apskatītajiem ātruma ierobežojumiem apdzīvotās vietās 30 km/h. Savu skatījumu par darbu šajā projektā piedāvā Juris Kreicbergs, iAuto.lv publicē materiāla 2.daļu

Domnīcā izmantoju piemēru: starp 1985. un 1995. gadu apmēram reizi gadā uz vairākām dienām braucu uz Maskavu. Pats sevi pieķēru, ka gandrīz katru reizi uz dažām stundām aizbraucu uz VDNH (Tautsaimniecības sasniegumu izstādi), kur bija mierīga, gana klusa vieta un kur bija pieejamas aplūkošanai arī PSRS saražotās preces, kuras iegādāties veikalos nebija vienkārši. Toreiz krievu satīriķis Arkādijs Raikins vienā no epizodēm stāstīja, ka viņam patīk aizbraukt uz rietumiem. Tur, kā ieiet jebkurā veikalā, tā priekšā ir VDNH (preču izstāde). Tagad, kad Rīgas centrā Tērbatas ielu   cenšas pārvērst par vietējo VDNH, man tas neizraisa prieku. Neuzskatu, ka mums vajag parauga ielu, kuru braukt apskatīt un kur izklaidēties no visas pilsētas, pie reizes apgrūtinot dzīvi vietējiem. Jebkuru dzīvojamo vidi ir vērts pārvērst par dzīvošanai patīkamāku un to palīdz arī caurbraucamo ielu sakārtošana, tajā skaitā atļautā braukšanas ātruma samazināšana.

Izskanējusi arī doma, ka ātruma ierobežojumi samazināšot arī degvielas patēriņu un transporta izmešus. Diemžēl tas nav tik viennozīmīgi. Ja brauc ar nemainīgu ātrumu 30 km/h, ļoti maz ticams ka ir mazāks degvielas patēriņš nekā pie 50 km/h (rites pretestība apmēram tāda pat, gaisa pretestība nedaudz zemāka, bet motors vairumā gadījumu strādā mazāk lietderīgi). Ja brauc pa šoseju ar 90, bremzējot apdzīvotās vietas sākumā, samazina līdz 30, tad ieskrienas līdz 90 km/h, būs lielāks patēriņš nekā 90-50-90. Turklāt šajā gadījumā degšanai viens piekrauts kravas automobilis  patērēs 1-2 kubikmetrs vairāk gaisa, kurš atgāzu veidā tiks izvadīts atpakaļ pie apdzīvotās vietas beigām, kur notiek ieskriešanās. Tikai tad, ja apdzīvotā vietā ir vairākkārtēja bremzēšana no 30, nevis no 50, patēriņš var izveidoties mazāks. Mazāk kaitīgu atgāzu (cietās daļiņas, slāpekļa oksīdi) varētu būt arī uz tā rēķina, ka ieskriešanās līdz 30 km/h varētu notikt piesardzīgāk nekā līdz 50 km/h.

Rīgā uz ielām, ko pierasti uzskatām par galvenajām maģistrālajām ielām (A.Čaka, Brīvības, Kr.Valdemāra) virzienā no centra ir izveidots un strādā pie 50 km/h luksoforu gaismas zaļais vilnis. To var izveidot arī ātrumam 30 km/h, bet degvielas patēriņš zaļā viļņa virzienā visticamāk būs lielāks. Var gan modelēt, analizēt un mērīt, ka notiks pretējā virzienā.

Latvijā lieto ļoti daudzus automobiļus, kas konstruēti arī ātrai braukšanai pa autobāņiem. Paredzot, kādas izmaiņas var būt nākotnē, izvēloties nākamo pārvietošanās līdzekli, var lemt par labāku transportu pilsētas satiksmei.

Atgriežoties pie drošības, bojā gājušo skaits Rīgā uz iedzīvotāju skaita ir vairākas reizes lielāks, nekā salīdzināmās Skandināvijas pilsētās. Salīdzinot ar pasaules sliktākajām pilsētām, bojā gājušo skaits ir vairākas reizes mazāks. Veidojot savu pilsētu nākotni, jālemj, kurā virzienā vēlamies doties un ar ko sevi salīdzināt. Starp mums ir absolūtais vairākums autobraucēju, kas vēl nevienu uz ceļa nav nogalinājuši, līdz ar to individuāli varam šķietami justies droši un katram ir jautājums vai iespējamie ierobežojumi ir saprātīgi. Par šiem un citiem ceļu satiksmes drošības jautājumiem decembra sākumā runāsim konferencē. Konferences mājaslapā https://visionzero.rtu.lv/seminars/?lang=lv  iespējams arī pieteikties uz tiešsaistes bezmaksas semināru par Nulles vīziju ceļu satiksmes drošībā 27. oktobrī, kur apskatīsim nulles vīzijas galvenās idejas, kā arī uz pašu konferenci, kur varēs uzklausīt pasaules līmeņa ceļu satiksmes drošības veidotājus.

Izlasi ko eksperts teica sava pārskata 1.daļā

 
7 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
gunbox 13.oktobris 2020 10:43
7 1 Atbildēt

Jurim Kreicbergam arī nav pilns rublis tā pat kā tai dāmai, kurai liekas, ka 2x ilgāka braukšana caur pilsētu kaut kā samazinātu izplūdes gāzes. Šie kadri cenšas uztaisīt Rīgu par sastrēguma epicentru. Diez ar kādu nolūku? Āžu bars! Man kauns par to, ka LV idioti kaut ko nosaka. Lai samazinātu bojāgājušo skaitu ir nepieciešams visas ielas salabot, tā lai beidzot varētu novērst uzmanību no bedrēm un pievērsties zīmēm un kājāmgājējiem. Sākt skolā vienu no nodarbībām pārorientēt uz CSN. Atkārtoti likt tiesības visiem 1x 10 gados? Viņiem ir piedāvājums tālākai darbībai, ja samazinājums uz 30 nenesīs rezultātu? Samazinās uz 5? Varbūt tieši otrādāk? Palielinās uz 90, lai idioti sāk baidīties līst uz ceļa? Kaut gan idiotam CSN nav rakstīti. Tad varbūt labāk IQ testu neizgājušiem likt ap kaklu suņa elektrošoku un ja tuvojas pie brauktuves, lai tas instinktus audzina, ja skola nav palīdzējusi?

pēc loģikas 12.oktobris 2020 18:52
4 2 Atbildēt

Ja cilvēki sapirks sporta močus, tad Rīgas ielas ir jāpārbūvē par Moto GP trasi? Gājēji lai staigā pa tuneļiem, ko?

pārvietošanās brīvība 12.oktobris 2020 20:14
1 2 Atbildēt

būtu labāk paklusējis,un vēl pāris reizes pārrakstījis

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Citi raksti
 

 

Izceltie raksti1111

Mercedes: cilvēkveidīgie roboti cilvēku vietā

Mercedes-Benz rūpnīcās ieradīsies cilvēkveidīgie roboti, kas aizstās cilvēkus smagākos ikdienas darbos. Pagaidām tas ir eksperiments. Lasīt vairāk

 

Volkswagen ID.Unyx – sportisks krosovers Ķīnas tirgum 4

Volkswagen ID.Unyx ir gandrīz tas pats Cupra Tavascan, tomēr ne gluži. Lasīt vairāk

 

Elektriskā Škoda Epiq par 25 000 eiro ieradīsies 2025. gadā (+ FOTO) 15

Čehijas autobūves uzņēmums Škoda gatavo elektrisku mazauto, kas būs pievilcīgs arī cenu ziņā. Lasīt vairāk

 

Visu laiku jaudīgākais Volkswagen universāls – vēl viens elektriskais GTX saimes modelis (+ FOTO) 13

Reizē ar ID.3 GTX debitējis vēl viens šīs saimes modelis – ID.7 GTX Tourer. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti