Ar Senāta spriedumu precizēta kārtība kādā apdrošinātājam jāizmaksā kompensāciju ceļu satiksmes negadījumā cietušajiem 7

 

Foto: Ekrānbilde no Youtube.com

Nozare.lv | 21.februāris 2020 14:27

Ar Augstākās tiesas (Senāta) lēmumu ir ticis sakārtots process, lai ceļu satiksmes negadījumos cietušie varētu saņemt kompensācijas obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanas sistēmā, aģentūrai LETA pavēstīja Senāta pārstāve Baiba Kataja.

Viņa skaidroja, ka Senāta Krimināllietu departaments janvārī izskatīja krimināllietu par ceļu satiksmes negadījuma izraisīšanu, kā rezultātā cietušajam nodarīti vidēja smaguma miesas bojājumi. Senāts atcēla Latgales apgabaltiesas spriedumu daļā par kompensācijas par morālo aizskārumu un fiziskajām ciešanām noteikšanu un nodeva lietu jaunai izskatīšanai apelācijas instances tiesā. Pārējā daļā apelācijas instances tiesas spriedums atstāts negrozīts.

Ar Senāta lēmumu grozīta tiesu prakse, sakārtojot jautājumu par cietušā iespējam saņemt kompensāciju par ceļu satiksmes negadījumā rezultātā nodarītiem materiāliem un nemateriāliem zaudējumiem, pirmkārt apdrošinātājam sedzot to apmērā, kas atbilst Satversmes tiesas spriedumā noteiktajam.

Tiesā skaidroja, ka kaitējuma kompensācijas saņemšanas kārtības regulējums cietušajiem, kas par tādiem atzīti noziedzīgajā nodarījumā, kas saistīts ar ceļu satiksmes noteikumu un transportlīdzekļu ekspluatācijas noteikumu pārkāpšanu, būtiski atšķiras no vispārējās Kriminālprocesa likumā noteiktās kārtības, jo šajos gadījumos kaitējuma kompensācijas veidu, apmēru un saņemšanas kārtību regulē arī speciālais likums - Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likums (OCTA likums) un saskaņā ar to izdoti Ministru kabineta noteikumi. OCTA likums attiecas gan uz personai nodarītajiem materiālajiem zaudējumiem, gan nemateriālajiem zaudējumiem.

Līdz ar Senāta lēmumu, sakārtots process, kad cietušais kompensāciju par materiālajiem un nemateriālajiem zaudējumiem saņem no apdrošinātāja. Minētais atbilst arī Eiropas Savienības tiesas judikatūrai, kur atzīts, ka kompensācijas prasījums ir jāvērš pret apdrošinātāju vai Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroju arī gadījumos, kad konstatēti apstākļi, kas var būt par tiesisku pamatu regresa prasībai pret transportlīdzekļa vadītāju. OCTA sistēmas mērķis ir aizsargāt negadījumos cietušos pret transportlīdzekļu izraisītiem zaudējumiem, kas tiek īstenots, izveidojot tam īpaši paredzēto kompensācijas mehānismu - iespēju saņemt kompensāciju no apdrošinātāja vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja.

Savukārt, kriminālprocesā no vainīgā var tikt piedzīti tie zaudējumi, kuri netiek atlīdzināti saskaņā ar OCTA likumu, piemēram, atlīdzība par advokāta palīdzību kriminālprocesā, vai kuri pārsniedz OCTA likumā un saskaņā ar to izdotajos normatīvajos aktos noteikto apdrošinātāja atbildības limitu. Pārējos gadījumos kaitējuma kompensāciju kriminālprocesā nenoteic. 

Senāta skatītās lietas apsūdzībā norādīts, ka apsūdzētais, vadot automašīnu un tuvojoties neregulējamam krustojumam, pirms kura bija izvietota ceļa zīme "Dodiet ceļu", nedeva ceļu mopēda vadītājam. Notika sadursme un mopēda vadītājs guva traumas, miesas bojājumi atzīti par vidēji smagiem. 

Ar Latgales apgabaltiesas spriedumu apsūdzētais atzīts par vainīgu Krimināllikuma 260.panta 1.1 daļā paredzētajā noziedzīgajā nodarījumā un sodīts ar naudas sodu piecu minimālo mēnešalgu jeb 2150 eiro apmērā. No apsūdzētā cietušā labā piedzīta 2073,11 eiro kompensācija par morālo aizskārumu un fiziskajām ciešanām un 944 eiro kompensācija par mantisko zaudējumu sakarā ar pārstāvju sniegto juridisko palīdzību kriminālprocesā. Pārējā daļā pieteiktā kaitējuma kompensācija nav noteikta.
 

 
7 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
k442 21.februāris 2020 16:04
1 0 Atbildēt

Nu tad beidzot arī Augstākā Tiesa ir atzinusi, ka tiešie negadījumā radītie zaudējumi jāsedz apdrošinātājam, nevis jāpiedzen no apsūdzētā šofera, kurš bieži vien nav diez cik maksātspējīgs un nevar daudzu gadu laikā sapelnīt tik daudz, cik tiesa piespriedusi par labu cietušajiem. Pie viena arī cietušajiem būs iespēja reāli saņemt zaudējumu kompensāciju no apdrošinātāja, kurš ir spējīgs maksāt.

Žēl gan, ka kopš 2005. gada beigām, kad stājās spēkā pašreizējais Kriminālprocesa likums, līdzšinējās tiesu prakses dēļ bez saprātīga un loģiska pamata zaudējumu kompensācijas tika piespriestas krimināllietu ietvaros no apsūdzētajiem, kuri nespēja (kāda daļa varbūt arī negribēja) cietušajiem samaksāt (bet bija izpildījuši obligāto pienākumu uz savu OCTA polisīti iegādājušies)...

uupis 21.februāris 2020 22:39
1 0 Atbildēt

Kad vernons beigs dzīt ūdeni un beiudzot sāks studēt jurisdikcijas pamatus?

Vernons var līgumā rakstīt ko grib un ar cik maziem burtiem grib, bet ja tas ir pretrunā ar likumdošanu vai senāta lēmumiem, tad tos mazā šriftā rakstītos tekstus vari spraust uz nagliņas - viņiem nav juridiska spēka.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 13

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti