Ekspluatācijas nodokļa stāsts kā epizode no Emīla nedarbiem 14

 

Foto: Ekrānšāviņš

Auto Asociācija | 9.marts 2016 7:15

Astridas Lindgrēnas stāstā „Lenebergas Emīla nedarbi” ir kāda epizode, kura brīnišķīgi raksturo norises arī mūsdienu sabiedrībā.

Emīls dakteri neredzēja, bet sasveicināties tomēr vajadzēja, tālab viņš paklanījās, cik dziļi vien varēja, lai gan galvā bija trauks. Noskanēja - bliukš! - un terīne, pārsprāgusi uz pusēm, gulēja uz grīdas. Jo pārāk stipri Emīls ar galvu bija iebliezis pa daktera rakstāmgaldu. Kad Emīla tēvs nosūrojās par saplēsto terīni, kas maksājusi 4 kronas, dakteris viņu mierināja, ka par noņemšanu būtu prasījis piecas un tad jau sanāk, ka viņi ir nopelnījuši veselu kronu. “Padomā tik, nu mēs atkal esam ietaupījuši vienu kronu. Ko mēs par to nopirksim?”: teica Emīla tēvs. Stāsts ir par to, ka ne no kā nekas nerodas, tomēr cilvēkam laikam ir raksturīgi sevi mānīt un pieņemt vēlamo par esošo.

Katram nodoklim ir savs mērķis un tas tiek pakārtots konkrētu uzdevumu risināšanai tautsaimniecībā, sociālajā sfērā, demogrāfijā un citās dzīves sfērās. Nu vismaz tā būtu jābūt. Nodoklim ir jāiedarbojas uz noteiktām sabiedrības grupām vai nu atvieglojot, vai arī apgrūtinot noteiktu produktu vai pakalpojumu iegādi tādējādi veicinot atbildīgu pirkumu, kopējo mērķu sasniegšanu un, protams, arī valsts budžeta uzpildi. Mērķi var būt dažnedažādi – samazināti izmeši, satiksmei drošāks autoparks, samazināta ēnu ekonomika. Skaistais mērķis var būt arī lieli un jaudīgi automobiļi, taču būtu vajadzīga drusku pārtikušāka sabiedrība.

Tie visi ir savā ziņā apsveicami mērķi. Katram no tiem ir savi plusi un mīnusi, bet galvenais, ka tie ir mērķi vai vismaz par tādiem var kļūs. Mūsu problēma ir tajā, ka neviens skaidri nav pateicis, kādi tad tieši ir tie mērķi, kam gribam pakārtot savu nodokļu sistēmu!

Šobrīd Latvijā ekspluatācijas nodoklis ir jāmaksā par visiem motorizētajiem transportlīdzekļiem, kā arī piekabēm un puspiekabēm, kas piedalās ceļu satiksmē. Nodoklis saprotams ir jāmaksā neatkarīgi no tā vai degviela tiek uzpildīta Latvijā, vai ārpus tās, vai tiek tā tiek iegādāta degvielas mazumtirdzniecības tīklā vai arī “neakcizētā” veidā no netīras kannas kādā nomaļā stāvlaukumā. Tai pašā laikā ekspluatācijas nodoklis ir atkarīgs vismaz no motocikla motora darba tilpuma, vieglā automobiļa pilnas masas, bet kravas automobiļu un piekabju gadījumā arī no asu skaita un seglu vilcēja dzenošā tilta atsperojuma veida. Visi šie parametri ļauj iekasēt ekspluatācijas nodokli nedaudz taisnīgāk, atbilstošāk automobiļa faktiskajam lietojumam ir pat zināma sasaiste ar automobiļa efektivitāti. Bez tam šo nodokli var iekasēt arī no tiem, kas krāmējas ap to netīro kanniņu.

Vai šāda nodokļa piemērošanas kārtība ir uzskatāma par pilnību? Nē! Vai tā mūs pietiekami ātri virza uz atbildīgu automobiļa pirkumu un vismaz to mērķu sasniegšanu par kuriem esam vienojušies ar ES? Nē! No pirmā acu uzmetiena ideja par ekspluatācijas nodokļa pievienošanu degvielas cenai šķiet ļoti piemērota - administrēšana vienkārša, jo vairāk brauc, jo lielāks nodoklis, ja opaps nebrauc nemaz, tad arī nodokļa nav un, ja vēl var atsaukties uz Igaunijas brīnišķīgo piemēru, tad jau kļūst pavisam labi.

Pirms virzāmies tālāk vajadzētu atklāt vienu noslēpumu – ne Igaunijā, nedz arī Lietuvā pasažieru automobiļiem un vieglajam komerctransportam ekspluatācijas nodokļa nav. Tā nav vispār nekādā formā un saturā, ne atsevišķi, nedz arī kā papildus nodoklis pie degvielas, nedz arī vēl kādā citā veidā! Tātad, ja mēs Latvijā gribam, piemēram, Igaunijas veiksmes stāstu, tad arī mums no ekspluatācijas nodokļa ir jāatsakās pavisam, nevis jāmēģina to kaut kā “ieķīmiķot” degvielas cenā. Sliktā ziņa ir tāda, ka ES ir tikai dažas valstis, kurās nav šāda nodokļa, šo valstu skaits kļūst ar vien mazāks, jo visiem ir budžeti un gudrākajiem arī kādi augstāki mērķi – zaļā domāšana, satiksmes drošība utt. Matemātika visā šajā stāstā, laikam, ir visvienkāršākā lieta, lai arī vairumam ir izrādījies lielākais klupšanas akmens, bet iespējams arī apzināta demagoģija. Nodokļa aprēķinā uz degvielas 1 litru ir tikai divi mainīgie – kopējie valsts budžeta ieņēmumi no ekspluatācijas nodokļa un mazumtirdzniecībā pārdotie degvielu litri. Budžeta ieņēmumi 2015. gadā bija 79.4 miljoni EUR, pārdotā degviela, t.sk. benzīns, dīzeļdegviela, biodegvielas un auto gāze bija 1.42 miljardi litru. Ja pirmo ciparu izdala ar otro, tad iegūst degvielas sadārdzinājumu 0.068 EUR/1L, un droši vien reālā tirgus situācijā būtu uz augšu, tātad 0.07 EUR/1L, iekļaujot arī PVN. Tas ir pie nosacījuma, ja degvielas tirgus struktūra paliek nemainīga, tomēr, visticamāk, ka šo tirgu pametīs ievērojama daļa kravas un pasažieru pārvadātāju, kam būs iespējas pildīties kaimiņvalstīs, pieņemsim, ka tādu varētu būt 30%. Šādā gadījumā pārdoto degvielas litru kļūs mazāk un cenas pieaugums lielāks 0.087 EUR/1L.

Piemēram, 2009. gada „premium” klases apvidus automobilis ar 4.8 litru dzinēju un vidējo ražotāja uzrādīto patēriņu 11.1L/100km, kas sludinājumu portālā tiek tirgots par vairāk nekā 40 000 EUR un gadā pēc CSDD tehniskajā apskatē fiksētā odometra rādījuma nobrauc 25 000 km, šobrīd valstij maksā 492.31 EUR gadā ekspluatācijas nodokli. Pēc rosinātās nodokļu politikas izmaiņām, nemainot savus braukšanas paradumus, šī automobiļa saimnieks maksās 218,- EUR piemaksu pie degvielas, kas ir vairāk nekā 274,- EUR samazinājums gadā. Turpretim 2014. gada kompaktās klases “necili aprīkots” ar 1.6 dīzeļdzinēju darbināms dienesta automobilis ar lielu nobraukumu, kas tērē tikai 5.5L/100km vidēji šobrīd ekspluatācijas nodoklī maksā 72.56 EUR gadā, bet pie 50 000 nobraukuma gadā un uzrādītā patēriņa šī automobiļa īpašnieks maksās vairāk nekā 190,- EUR ekspluatācijas nodokli, kas ir sadārdzinājums par 120,- EUR gadā.

Vai šī ir godīga nodokļu pārdale? Nemaz nerunājot par seglu vilcēju, kas gadā nobrauc 120 000km ar degvielas patēriņu 30L/100km, kam šādas nodokļu izmaiņas ekspluatācijas nodokli sadārdzinātu par 2350,- EUR gadā! Kā šāds sadārdzinājums iespaidos patēriņa preču cenas?

Kas notiks ar sabiedriskā transporta biļešu cenām, ja lielākās izdevumu komponentes pašizmaksa paaugstināsies? Jāņem vērā, ka ir virkne operatīvo transportlīdzekļu, piemēram, neatliekamā medicīniskā palīdzība, policija, ugunsdzēsēji, kas ir atbrīvoti no ekspluatācijas nodokļa. Vēl ir auto gāzes segments, kam šāds sadārdzinājums nozīmētu akcīzes nodokļa dubultošanu. Attiecīgi šī daļa būs jākompensē no pārējiem autovadītājiem, kas liek domāt, ka nekas nebeigsies ar 0.087 EUR degvielas litra sadārdzinājumu.

Tomēr galvenais ir tas, ka degvielas cena būs nesaprātīgi lielāka pret kaimiņvalstīm, tā pārsniegs psiholoģisko barjeru, kad naftas cenas sāks augt globālajos tirgos un šāda nodokļa kārtība jau atkal mums neļaus atrisināt nevienu no būtiskajiem mērķiem.

Virzot kādus likuma grozījumus ir labi apelēt pie citu valstu prakses, tiesa tikai tad kad šī prakse palīdz risināt Latvijas autoparkam specifiskas problēmas. Visu auto nodokļu piesaiste CO2 izmešiem, pilnīgs nodokļu atbrīvojums nulles izmešu automobiļiem, progresīvā amortizācija, progresīvs UVTN, un iedzīvotāju ienākuma nodokļa kompensācija, iegādājoties videi draudzīgu automobili, ir nodokļu instrumenti, kas tiek izmantoti Eiropas valstīs. Tie ir daudz augstāk attīstīti, daudz precīzāki instrumenti, kas katrs ir orientēts uz sava konkrēta mērķa sasniegšanu, galvenais ir šos mērķus formulēt.

Jā, nav šaubu, ka autobraucēju nomaksātajos nodokļos ir nepieciešams iezīmēt konkrētu daļu, kas ir jānovirza ceļu, ceļu pārvadu un tiltu uzturēšanai un tas ir jādara neatkarīgi no citām budžeta vajadzībām.

 
Visi komentāri
 
A 8.marts 2016 21:05
18 2 Atbildēt

Var jau būt... No otras puses... Nopirku tēvam džipu (laikam 1993. gada), jo vecam cilvēkam (82 gadi) kaut kur iepērties, dzīvojot dziļos laukos, kur ziemā netīrīti ceļi ir ikdiena, bet pavasarī un rudenī dubļi pamatīgi, džips ir nepieciešamība. Braukts ar to tiek maz - varbūt 50 km nedēļā (līdz veikalam un atpakaļ), bet nodoklis, šķiet, 160 EUR gadā. PAR KO?!?

Kā zināms, lielāka mašīna ar lielāku degvielas patēriņu ceļu bendē daudz vairāk. Un kur tad paliek princips - jo vairāk lieto, jo vairāk maksā? Tāpēc, lai gan aprēķini ir pamatīgi, nevaru raksta autoram piekrist...

mārča 9.marts 2016 8:20
24 3 Atbildēt

Viss šitas rakstelis ir tīrā demagoģija. Varbūt pašam biezākajam iedzīvotāju slānim ir iespēja rēķināt ar kādu izmešu daudzumu iegādāties auto, normāli cilvēki brauc ar to, ko var atļauties nopirkt un tā sauktais ceļa nodoklis ir tikai papildu slogs. Tāpat ir netaisnīgi šo nodokli iekasēt par tiem gadiem, kad auto nostāv nelietots. Man teiksim ir Audi 100, kuram tika 2011,g izieta apskate, pēc tam nobira degvielas sūknis, sākumā bija cerība saremontēt, kas protams ievilkās, tagad lai es ar to auto varētu braukt, man nodokļos viņš izmaksātu tikpat cik nopirkt vēl tādus divus. Kur te saskatāma taisnība?

Janozaurs 9.marts 2016 17:31
4 13 Atbildēt

Varbūt, ja nelieto, tad pārdot? Un nebūs jāraud.

Pļurkt 9.marts 2016 22:30
11 0 Atbildēt

Ja Tu nelieto augu gadu vasaras māju var būt arī pārdot?

Tālisiks 9.marts 2016 8:32
10 0 Atbildēt

Tīrākā demagoģija ar faktu sagrozīšanu.

Piem. " Turpretim 2014. gada kompaktās klases “necili aprīkots” ar 1.6 dīzeļdzinēju darbināms dienesta automobilis ar lielu nobraukumu, kas tērē tikai 5.5L/100km vidēji šobrīd ekspluatācijas nodoklī maksā 72.56 EUR gadā, bet pie 50 000 nobraukuma gadā un uzrādītā patēriņa šī automobiļa īpašnieks maksās vairāk nekā 190,- EUR ekspluatācijas nodokli, kas ir sadārdzinājums par 120,- EUR gadā."

Ir arī dienesta automašīnas nodoklis, kas šādam auto būtu ap tuvu 400 EUR, savukārt diez vai būs daudz tādu, kuri ar privāto auto gadā brauc 50K.

Abavs 9.marts 2016 8:56
0 0 Atbildēt

failiem.lv/u/gq9dwh65

Šeit salīdzinātas degvielas izmaksas pašlaik un pieņemot, ka nodoklis iekļauts cenā.

Ep 9.marts 2016 11:53
20 1 Atbildēt

Raksts pilnīgs sviests. Sākumā runājam par zaļumu un pēc tam sūdzamies, ka seglu vilcējs nobrauks 120 000 un maksās vairāk. Tieši tā, viņiem arī jāmaksā vairāk. Kas nobrauc vairāk, nopelna/iegūst vairāk, tātad arī maksā vairāk.

Par raksta veidotāju 9.marts 2016 12:03
14 1 Atbildēt

Šī "Auto Asociācija", kas īstenībā ir autotirgotāju asociācija, nemaz netaisās rūpēties par gala lieltotājiem, kur nu vēl fiziskajām personām.

Aizstāv tikai pārdevējus un Fūres.

4diena 9.marts 2016 16:01
14 0 Atbildēt

tīrākais auto pārvadātāju žēlabu pasūtījuma raksts!

Kā nekā autors ir Auto asociācija, ar to viss arī izteikts!

Kas brauc, tas arī maksā!

Un kur tad ir loģika pēc esošās nodokļu sistēmas? Pasažieru autobusam (RS) nodoklis mazāks nekā dažam labam vieglajam! Kurš vairāk ietekmē ceļu kvalitāti???

OK, jaunā doma ir godīga attiecībā pret patērētāju, bet es esmu gatavs maksāt tos pašu nodokli kā tagad, tikai pie nosacījuma ja šajā nodoklī iekasētie līdzekļi 100% nonāk ceļu uzturēšanas fondā!!!

Janozaurs 9.marts 2016 17:29
1 21 Atbildēt

Nu tad braucat uz angliju vai krieviju, tur viss ir labi, nav tādu nodokļu, ja jau neapmierināti.

....

Maris B. 9.marts 2016 18:43
9 0 Atbildēt

Ko tu tur murgo? Anglijā, jeb Apvienotajā Karalistē ir ceļa nodoklis (road tax), kas ar neatkarīgi, brauc vai nē - maksā. Un maksā vidusmēra mašīnai (pēc latviešu standarta) ap 300 britu mārciņām gadā. Vienīgais labums, ka maksā kaut ik pa 3 mēnešiem, ne reizi gadā ejot TA.

nodod numurus csdd 9.marts 2016 22:19
2 12 Atbildēt

Ja plano auto nelietot, var nodot numurus glabasanai. Logisks mehanisms, kas nelauj visadiem laukiem braujat bez skates...

Vienigais minuss si briza sistema ir tads, ka nodoklis netiek, jeb precizak, parak maz tiek novirzits celiem.

Pļurkt 9.marts 2016 22:33
9 0 Atbildēt

Axa - un cik pēc tam braukāsi apkārt un staigāsi pa visādiem kabinetiem, lai dabūtu atpakaļ savu pārmaksāto nodokli, jo tik un tā IR jāsamaksā par visu gadu uzreiz!

Pirms kādu mēģini mācīt izlasi pats!

Operatīvie dienesti nav atbrīvoti... 10.marts 2016 9:26
6 0 Atbildēt

Visi auto iet ikgadējo TA un nodoklis tiek iekasēts no attiecīgās ministrijas budžeta.

P.s. Manuprāt raksta pasūtītājs baidās, ka vairs neieplūdīs pietiekoši līdzekļi, ko apgrozīt savām vajadzībām.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Vācijas autotirgus martā: elektriskie ar gandrīz 29% kritumu 6

Eiropas lielākajā jauno automobiļu tirgū 2024. gada marts izrādījies ne tas veiksmīgākais, sāpīgāko kritumu piedzīvojot pilnībā elektrisko auto segmentam. Lasīt vairāk

 

Īlons Masks veic optimizāciju: "Tesla" plāno likvidēt vairāk nekā 10% darbavietu 1

ASV elektromobiļu ražošanas uzņēmums "Tesla Motors" pasaulē plāno likvidēt vairāk nekā 10% darbavietu, pirmdien ziņoja interneta vietne "Electrek", kas publiskojusi kompānijas vadītāja Īlona Maska e-pasta vēstuli. Lasīt vairāk

 

Geely Panda tagad stilīgajā Go Kart Edition versijā 5

Ķīnas autobūves koncerns Geely nodemonstrējis elektriskā Panda Mini EV Go Kart Edition versiju, uzsverot, ka šāds modelis paredzēts gados jaunākiem pircējiem. Lasīt vairāk

 

Ford parādījis perfektāko hot hatch zīmola vēsturē (+ FOTO) 8

Ražotājs uzskata, ka jaunākais Focus ST Edition ir noslīpēts līdz pilnībai. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti