Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Medijs - OCTA cenas pieaug gandrīz dubultā 27

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 4.jūlijs 2017 10:54

Lai mazinātu zaudējumus, ko apdrošināšanas kompānijām radot obligātās transportlīdzekļa civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas (OCTA) sistēma, apdrošinātāji būtiski paaugstinājuši OCTA polišu cenas.

Pēc Neatkarīgās Rīta Avīzes aprēķiniem, atsevišķos segmentos cenas kāpušas pat par 85%.

Neatkarīgās aptaujātās apdrošināšanas kompānijas neslēpj, ka OCTA tiešām ir kļuvusi dārgāka. Pēc pašu apdrošinātāju aplēsēm, cenu kāpums bijis pieticīgāks – vidēji 32% robežās, vien atsevišķos segmentos sasniedzot 50% kāpumu.

Naudas plūsma pozitīva, bilance – negatīva

Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) rīcībā esošā informācija liecina, ka Latvijas apdrošināšanas kompāniju parakstīto OCTA prēmiju apmērs pēdējos piecos gados ir bijis lielāks nekā atlīdzībās izmaksātais. Piemēram, pērn Latvijas apdrošināšanas kompānijās OCTA parakstīto prēmiju apmērs bija 31,5 miljoni eiro, bet atlīdzībās izmaksāti 25,5 miljoni eiro (neskaitot ārvalstu apdrošināšanas sabiedrību filiāļu darbību). Tas nozīmē, ka vismaz daļai apdrošināšanas kompāniju naudas plūsma šajā apdrošināšanas veidā ir bijusi pozitīva. Tai pašā laikā apdrošinātāji žēlojas, ka pērn OCTA nozare cietusi 12 miljonu eiro zaudējumus. 2016. gada pirmajā ceturksnī zaudējumu apmērs bija 2 miljoni eiro, bet šā gada pirmajā ceturksnī – 4 miljoni eiro.

Speciālisti skaidro, ka nevar spriest par nozares kopējo peļņu vai zaudējumiem, ņemot vērā tikai Latvijas kompāniju ieņēmumus no apdrošināšanas prēmijām un atlīdzību izmaksām. Jāvērtē arī ārvalstu apdrošināšanas sabiedrību filiāļu darbības rezultāti, turklāt aprēķinos ir jāņem vērā arī izmaksas, kas veidojas, apkalpojot OCTA. Un tās, spriežot pēc zaudējumiem, ir gana lielas.

Vairāk negadījumu, dārgāki remonti

ERGO Transportlīdzekļu apdrošināšanas nodaļas vadītājs Aldis Eņģelis skaidro, ka OCTA polišu cenu pieaugums lielā mērā saistīts gan ar negadījumu skaita pieaugumu, gan ar negadījumu smagumu un ar tiem saistīto atlīdzību izmaksu apmēru palielināšanos nākamajos periodos. «Jāņem vērā, ka pieaug arī ārvalstīs notikušu negadījumu apjoms, un tur atlīdzību summas ir nesalīdzināmi lielākas nekā Latvijā aprēķinātās. Vienlaikus pieaug arī autoservisu pakalpojumu izmaksas, un arvien vairāk klientu izvēlas veikt transportlīdzekļu remontu autoservisā. Apdrošinātāju izmaksu pieaugumu veicināja arī tas, ka pagājušā gada beigās apdrošinātāji atsāka veikt iemaksas Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja administrētajā OCTA Garantijas fondā,» polišu cenu kāpuma iemeslus skaidro A. Eņģelis.

Balta tehniskais direktors un valdes loceklis Uldis Dzintars savukārt atgādina, ka par OCTA cenu pieaugumu jau tika runāts vairākus gadus, jo OCTA nozare ilgstoši Latvijas apdrošinātājiem radījusi zaudējumus. «Tomēr līdz šim dominēja vēlme palielināt savu tirgus daļu, neskatoties uz zemo rentabilitāti. Jau pagājušā gadā apdrošinātāji izmaksāja atlīdzībās un komisijas naudās lielākas summas, nekā ieguva prēmiju ienākumus, ko nevar saukt par uzņēmējdarbību. Šogad jau pirmajā ceturksnī atlīdzību izdevumi pārsniedza prēmiju ienākumus, un tas ir galvenais iemesls cenu pieaugumam. Cenu pieaugums, protams, uzlabos rentabilitāti, tomēr paredzam, ka vēl šogad zaudējumi no OCTA darbības ir sagaidāmi, bet mazākā apjomā nekā pērn un šī gada pirmajā ceturksnī,» prognozēja U. Dzintars.

Arī IF Apdrošināšana cenu kāpumu skaidro ar pieaugošo ceļu satiksmes negadījumu skaitu, pakalpojumu cenu kāpumu ārstniecību iestādēs un autoservisos par remontdarbu veikšanu (saskaņā ar Statistikas pārvaldes datiem pieaugums attiecīgi ir 2,4 % un 1,9 %). Tāpat būtiski esot palielinājušās kompensācijas par nemateriālajiem zaudējumiem (saskaņā ar Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja datiem pieaugums bijis 2,3 reizes jeb 230% apmērā).

«Visa iepriekš minētā dēļ nopelnītās prēmijas kļūst nepietiekamas un nozare kļūst nerentabla. Saskaņā ar LTAB datiem OCTA nozares kombinētais rādītājs pagājušajā gadā bija 126%, bet šī gada pirmajā ceturksnī pat 138% – tas nozīmē, ka par katru nopelnīto OCTA eiro, apdrošinātāji no saviem līdzekļiem attiecīgi pērn un šogad papildus finansēja 26 un 38 eiro centus,» teic IF Apdrošināšana OCTA produkta vadītājs Agris Āva.

Arī Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) apkopotā statistika par šā gada pirmo ceturksni liecina, ka salīdzinājumā ar tādu pašu periodu pērn par 9,6% palielinājies apdrošināšanas sabiedrībām un LTAB iesniegto zaudējumu pieteikumu apjoms.

Lai arī uz 2017. gada 31. martu Latvijā, salīdzinot ar tādu pašu periodu pērn, par 2,7% samazinājies reģistrēto transportlīdzekļu skaits (1 029 149 transportlīdzekļi šogad; 1 057 216 transportlīdzekļi pērn), šī gada pirmajos 3 mēnešos gandrīz par 10% pieaudzis apdrošinātājiem iesniegto zaudējumu pieteikumu skaits (11 472 šogad; 10 472 – pagājušajā gadā). «Tas apliecina jau iepriekš novēroto tendenci, ka gadu no gada pieaug gan Latvijā, gan ārvalstīs notikušo CSNg skaits, par kuriem ir iesniegti zaudējumu pieteikumi apdrošinātājiem,» skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Tāpat pieaugusi arī vidējā atlīdzība par apdrošināšanas gadījumu. Šī gada pirmajā ceturksnī vidējās atlīdzības izmaksas lielums par apdrošināšanas gadījumu bija 762 eiro, kas ir par 7% vairāk nekā pirms gada.

Būs vēl dārgāk

Vienlaikus apdrošinātāji uzsver, ka Latvijā no visām Baltijas valstīm vēl joprojām ir zemākās OCTA cenas. Aldis Eņģelis zināja stāstīt, ka Latvijā OCTA polises cena ir vidēji 62 eiro, kamēr Igaunijā – 105 eiro, bet Lietuvā – 107 eiro.

«OCTA polišu cenu pieaugums vērojams visā Eiropā – piemēram, Polijā pērn OCTA cenas pieauga par 55%. Vienlaikus būtiski atzīmēt, ka Eiropas Savienībā ir milzīgas OCTA cenu atšķirības valstu vidū – Latvijā vidējā OCTA cena gada sākumā bija ap 60 eiro, bet, piemēram, Slovēnijā tie bija 225 eiro, Nīderlandē 260 eiro, Francijā 300 eiro, bet Lielbritānijā – 270 eiro. Jāņem vērā, ka cenu pieaugums ir normāla augšupejošas ekonomikas sastāvdaļa,» atklāj U. Dzintars.

Par to, vai arī nākotnē gaidāms OCTA polišu cenu kāpums, apdrošinātāji izsakās piesardzīgi.

«Ņemot vērā, ka OCTA polišu cenu ietekmē daudzu faktoru kopums, šobrīd nav iespējams precīzi prognozēt, par cik procentiem šogad kopumā varētu pieaugt OCTA cenas, bet paredzam, ka līdz gada beigām tās varētu turpināt pieaugt,» pieļauj A. Eņģelis.

 
Visi komentāri
 
Tors 4.jūlijs 2017 11:42
11 2 Atbildēt

Nu gan salīdzināja valstis, kur minimālā alga ir vismaz 4,5 reizes lielāka. Tie vidējie rādītāji ir kā vidējā temperatūra slimnīcā salīdzinot ar citām valstīm.

Zemesgramata 4.jūlijs 2017 11:59
15 11 Atbildēt

Nevari atļauties samaksāt Octa? Pārdod auto un meklē citu pārvietošanās līdzekli. Vai reģistre mašīnu uz personas, kurai ir zemāka cena par tevi.

GB12 4.jūlijs 2017 15:09
15 4 Atbildēt

Bet atlīdzības gan nez kāpēc visi gribiet tādas pašas kā tajās citās valstīs...

viencexperc 4.jūlijs 2017 17:36
10 19 Atbildēt

Atlīdzību octa tev maksā NEVIS TAVS, bet vainīgā apdrošinātājs. Ja tu pērc dārgu octa, tas nenozīmē ka saņemsi daudz. Tu sponsorē cietušo un apdrošin. kantori, ja pats būsi vainīgs.

GB12 4.jūlijs 2017 22:24
10 0 Atbildēt

To tu man vari nestāstīt, es runāju par visu kopumu. Nevar gribēt saņemt Eiropas līmeņa atlīdzības, bet maksāt par tām Latvijas cenas. Prātā nāk jau labi zināmais Čaka ielas gadījums, kurā apdrošinātājs zaudēja tiesā par morālo atlīdzību. Vairums tautas gavilēja, ka nu beidzot ļaunie un skopie apdrošinātāji dabūja pēc nopelniem. Tikai tajā brīdī reti kurš iedomājās, ka realitātē šim tēvam/vīram un citiem atlīdzības sametīsiet paši no savām kabatām.

qwerty 6.jūlijs 2017 21:33
0 1 Atbildēt

Tu kaut reizi esi saņēmis atlīdzību iekš LV? Vari neatbildēt, spriežot pēc tava debīlā komentāra - nēesi!

GB12 7.jūlijs 2017 23:38
0 0 Atbildēt

1. Ar mammas mašīnu (es biju pie stūres) viens steidzīgais uztaisīja vilcieniņu. Par knapi redzamu bojājumu apdrošinātājs 2 nedēļu laikā izmaksāja naudu, ka varēja ne tikai to bamperi, bet vēl šo to nokrāsot;

2. Ziemassvētku vakarā viens pamatīgā ķitelī, apdzenot manis vadīto auto, ar sānu uzgrūdās virsū (norāva spoguli, sabojāja abas durvis). Tāme tika saskaņota nedēļas laikā;

3. Uz Mūkusalas apļa dāmīte, mainot joslu, uzbrauca manam auto. Atlīdzība tika saņemta apmēram nedēļas laikā.

4. Kundzes vadītam auto viens iebrauca aizmugurē. Naudu saņēmu 3 nedēļu laikā. Tiesa, tā bija Balva un nācās ik pa 2-3 dienām zvanīties.

Tas ir tikai par OCTA. Kādas reizes septiņas ir ņemtas atlīdzības ar KASKO. Arī problēmas bijušas nav. Plus, katru dienu kārtoju 1-2 atlīdzības klientiem - gan KASKO, gan OCTAs. Tā ka, spried pats, kāds kuram tas komentārs.

. 4.jūlijs 2017 11:56
4 1 Atbildēt

Man pašam šogad pieaugums ir ~100%, kolēģiem blakus ir ~100% un ~85%. Es teiktu, ka pieaugums ir daudz lielāks, kā "pētījumi" apgalvo.

Vernons 4.jūlijs 2017 12:00
3 18 Atbildēt

CSDD, ceļu policija un braucēji, katrs pūš savā stabulē! CSDD domā ka izdarīts viss, policija saīsinājusi CSN līdz "plikai Distancei", bet braucēji uzskata ka CSN jāpilda tikai katram nākošam, aizmugurē braucošam.

Apdrošinātāji ir palīdzējuši "zāģēt zaru" uz kuru pašiem jāsēž!

Katram uz ceļa ar savu rīcību ir jāgarantē drošība, ne viss katrs otrais būs atkarīgs no "distances". Nevajag kultivēt bandītismu uz ceļa un nebūtu jāceļ OCTA cenas!

Kanibaals 4.jūlijs 2017 18:11
14 0 Atbildēt

jā beidz kultivēt bandītismu un sastādīt nereālus autobusu grafikus.

Vernons 4.jūlijs 2017 22:25
0 13 Atbildēt

Adresē ATD!

AnsisR 4.jūlijs 2017 12:01
6 1 Atbildēt

Vainīgi ir agresīvie autovadītāji, jo rada apdrošinātājiem zaudējumus, un beigās par to jāmaksā mums visiem.

Vernons 4.jūlijs 2017 12:05
0 2 Atbildēt

LAPK 149.4. "Par agresīvu braukšanu, kas izpaudusies kā:

1) vairāku tādu citu citam sekojošu ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu izdarīšana, kas saistīti ar ceļu satiksmei bīstamu vai traucējošu situāciju radīšanu;

2) transportlīdzekļa vadīšana tādā veidā, ka tiek izdarīts ceļu satiksmes noteikumu pārkāpums un radīti traucējumi vienmērīgai transportlīdzekļu plūsmai vai tiek ignorētas pārējo transportlīdzekļu vadītāju intereses (vairākkārtēja braukšanas joslu maiņa apsteidzot, vairāku sastrēgumā esošu vai kolonnā braucošu transportlīdzekļu apdzīšana pa pretējā virziena joslu vai apbraukšana pa sabiedriskā transporta joslu, ceļa nomali, ietvi, gājēju ceļu, velosipēdu ceļu vai citām vietām, kas nav paredzētas transportlīdzekļu braukšanai, u.tml.), —

uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no septiņdesmit līdz divsimt astoņdesmit euro."

Kanibaals 4.jūlijs 2017 18:12
11 1 Atbildēt

ilgstoša distances neievērošana IR agresīva braukšana.

Vernons 4.jūlijs 2017 22:37
1 21 Atbildēt

CSN grāmata ir pietiekami bieza. Bet auto vadītājiem kuru darbs atkarīgs no šiem Noteikumiem nav pieņemami, ka tos ir nonivelējuši līdz "plikai distancei"!

K 4.jūlijs 2017 12:10
3 0 Atbildēt

Pirms pus gada 59 EUR, tagad 102 EUR (gada polisei), neko sev 30% pieaugums.

Tas pie BM klases 15, auto gan pasmags minivens.

Vecais lauku vecis 4.jūlijs 2017 13:27
0 1 Atbildēt

Un ko darīt lauciniekam,kuram centrs ir 10.km tālu? Bet auto viņš izmanto pāris reizes nedēļā? Vai nebūtu pareizi maksāt tikai par to ko nobrauc?!

KillerMiller to Lauku vecis 4.jūlijs 2017 14:18
5 0 Atbildēt

Lauciniekiem tak parasti 50% lētāk.

KillerMiller 4.jūlijs 2017 14:17
7 0 Atbildēt

Es savam minivenam maija beigās Ifā nopirku uz gadu par 43 EUR, pie Bonus-Malus 12 klases.

Man šķiet, pirms gada nebija lētāk. Citas apdrošināšanas sabiedrības gan gribēja astoņas ādas pār acīm novilkt.

viencexperc 4.jūlijs 2017 17:26
7 10 Atbildēt

Vainīgi ir tie, kas pērk visādās ergo, baltās un citos šarlatānu kantoros.

Saprotu ja runa par kasko, īpašuma un citu apdrošināšanu.

Bet KĀPĒC pārmaksāt par octa?

Ja visi pirktu tikai lētās firmās, arī dārgās sāktu samazināt cenas.

GB12 4.jūlijs 2017 22:29
8 0 Atbildēt

95% OCTAs pērk tur, kur ir vislētāk. Tas, ka tev baltikums dod vislētāk, nenozīmē, ka arī citiem tā ir. Man, piemēram, Baltikums nekad nav bijis lētākais - pārsvarā variē Ergo, BTA, Gjensidige.

Un jā - tad kad tāds baltikums pašu kā cietušo sāk čakarēt, tad gan visi citi vainīgi.

Zemesgramata 4.jūlijs 2017 23:00
0 0 Atbildēt

Man ir bijis tā,ka trijām mašīnām (ar kurām pats esmu pārvietojies ikdienā ) katrai letākais bija cits kantoris. Pirmajam Pajero-If, otrajam Passat B3-Ergo, bet tagadējai Passat B5-Gjensidige.

Ir manā īpašumā bijušas arī citas mašīnas, bet tām es nepievērsu uzmanību, par cik turētāji un lietotāji bija citas personas.

Es savu sašutumu par Octa cenu lēcienu jau paudu forumā.

Greex 9.jūlijs 2017 18:17
0 0 Atbildēt

Interesants moments bija oktobrī, kad nomainīju mašīnu. Golfam līdz šim vislētākais bija If - ar 17. klasi maksāju kaut kādus padsmit eiro gadā. Kad nomainīju uz Opel Astra, cena pēkšņi uzleca uz vairāk nekā 40 eur gadā - nu ko, domās pateicu Ifam uz neredzēšanos un nopirku polisi Seesam.

Pļurkt 4.jūlijs 2017 20:51
0 2 Atbildēt

Apdirsinātājs bija, ir un BŪS apdirsinātājs!

Pāris gadu atpakaļ sacentās kuram krutāks Ferarri būs stallī, bet nu laiks kaut kam krutākam uz kādi 1,5 ļimoni un nemazāk!

Vot i polises cenas tiek paceltas. Viss pārējais ir pie DIRSAS!!

GB12 5.jūlijs 2017 16:00
1 1 Atbildēt

Piedāvāju tev iet strādāt par apdirsinātāju - varēsi savā Līvānu garāžā turēt Ferrari (ak jā, atgādināsi, kuri tieši pāris gadus atpakaļ sacentās par Ferrari garāžā) un būt pirmais čižiks ciemā.

GB12 5.jūlijs 2017 15:59
0 1 Atbildēt

Tā ātrumā parēķināju - vidējais pieaugums, salīdzinot ar to, ko deva gadu iepriekš, ir apm. 45-50%. 2x ir apm. 2% gadījumu. Bet labprāt redzētu klientu, kurš varētu uzrādīt man 3-kārtīgu pieaugumu. Jo tas jau vairāk izskatās pēc "man kaimiņa sievasmātes 4.pakāpes brālēna znotam..." nu, vēl varbūt, ja pagājušajā gadā skatījās lētāko, bet šogad dārgāko...

sergejs 6.jūlijs 2017 16:55
0 0 Atbildēt

Lielbritānijā – 270 eiro nu nu

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Sabiedrība ceļ trauksmi par OCTA grozījumiem: ManaBalss iniciatīva savāc jau gandrīz 2000 parakstu trīs stundu laikā 9

Jaunās prasības par obligātu OCTA polises iegādi visiem reģistrētajiem transportlīdzekļiem, neatkarīgi no to izmantošanas, ir izraisījušas plašu sabiedrības neapmierinātību. Saskaņā ar likuma grozījumiem, kas stāsies spēkā 23.decembrī, OCTA būs jāiegādājas pat tiem transportlīdzekļiem, kas netiek izmantoti un stāv garāžās vai pagalmos. Lasīt vairāk

 

Kā pasargāt dzinēju no priekšlaicīgas aizdegšanās? 12

Tiekšanās pēc energoefektivitātes un izmešu mazināšanas mudina automašīnu ražotājus izstrādāt arvien mazākus dzinējus. Turbokompresora tehnoloģija nodrošina, ka mazāka tilpuma dzinējs var būt tikpat jaudīgs. Tomēr mazam dzinējam bez pareizās apkopes draud liela problēma – priekšlaicīga aizdegšanās. Lasīt vairāk

 

Škoda katapultējas uz pretējo joslu (+ VIDEO) 8

Komentārā teikts, ka Škoda vadītājs saduras ar priekšā braucošo Audi, novirzās no kursa un uzbraucot zaļajai zonai, kas nostrādā kā tramplīns, pārlido apstādījumam un nonāk uz ielas, kur kustība virzās uz pretējo pusi. Lasīt vairāk

 

Pētījumā atklāts: palielinoties spēkrata nobraukumam, pieaug odometra "attīšanas" un bojājumu skaits 8

Nobraukums ir viens no galvenajiem transportlīdzekļa nolietojuma rādītājiem, tādēļ daudzi šoferi uz to paļaujas, pērkot automašīnu. Taču ne vienmēr šis skaitlis ir precīzs - it īpaši vecākiem automobiļiem. Spēkrata kalpošanas mūža gaitā veiktais kilometru skaits tiek fiksēts odometrā. Krāpnieki bieži cenšas manipulēt ar tā datiem, lai maldinātu pircējus. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti