Lai mazinātu zaudējumus, ko apdrošināšanas kompānijām radot obligātās transportlīdzekļa civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas (OCTA) sistēma, apdrošinātāji būtiski paaugstinājuši OCTA polišu cenas.
Pēc Neatkarīgās Rīta Avīzes aprēķiniem, atsevišķos segmentos cenas kāpušas pat par 85%.
Neatkarīgās aptaujātās apdrošināšanas kompānijas neslēpj, ka OCTA tiešām ir kļuvusi dārgāka. Pēc pašu apdrošinātāju aplēsēm, cenu kāpums bijis pieticīgāks – vidēji 32% robežās, vien atsevišķos segmentos sasniedzot 50% kāpumu.
Naudas plūsma pozitīva, bilance – negatīva
Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) rīcībā esošā informācija liecina, ka Latvijas apdrošināšanas kompāniju parakstīto OCTA prēmiju apmērs pēdējos piecos gados ir bijis lielāks nekā atlīdzībās izmaksātais. Piemēram, pērn Latvijas apdrošināšanas kompānijās OCTA parakstīto prēmiju apmērs bija 31,5 miljoni eiro, bet atlīdzībās izmaksāti 25,5 miljoni eiro (neskaitot ārvalstu apdrošināšanas sabiedrību filiāļu darbību). Tas nozīmē, ka vismaz daļai apdrošināšanas kompāniju naudas plūsma šajā apdrošināšanas veidā ir bijusi pozitīva. Tai pašā laikā apdrošinātāji žēlojas, ka pērn OCTA nozare cietusi 12 miljonu eiro zaudējumus. 2016. gada pirmajā ceturksnī zaudējumu apmērs bija 2 miljoni eiro, bet šā gada pirmajā ceturksnī – 4 miljoni eiro.
Speciālisti skaidro, ka nevar spriest par nozares kopējo peļņu vai zaudējumiem, ņemot vērā tikai Latvijas kompāniju ieņēmumus no apdrošināšanas prēmijām un atlīdzību izmaksām. Jāvērtē arī ārvalstu apdrošināšanas sabiedrību filiāļu darbības rezultāti, turklāt aprēķinos ir jāņem vērā arī izmaksas, kas veidojas, apkalpojot OCTA. Un tās, spriežot pēc zaudējumiem, ir gana lielas.
Vairāk negadījumu, dārgāki remonti
ERGO Transportlīdzekļu apdrošināšanas nodaļas vadītājs Aldis Eņģelis skaidro, ka OCTA polišu cenu pieaugums lielā mērā saistīts gan ar negadījumu skaita pieaugumu, gan ar negadījumu smagumu un ar tiem saistīto atlīdzību izmaksu apmēru palielināšanos nākamajos periodos. «Jāņem vērā, ka pieaug arī ārvalstīs notikušu negadījumu apjoms, un tur atlīdzību summas ir nesalīdzināmi lielākas nekā Latvijā aprēķinātās. Vienlaikus pieaug arī autoservisu pakalpojumu izmaksas, un arvien vairāk klientu izvēlas veikt transportlīdzekļu remontu autoservisā. Apdrošinātāju izmaksu pieaugumu veicināja arī tas, ka pagājušā gada beigās apdrošinātāji atsāka veikt iemaksas Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja administrētajā OCTA Garantijas fondā,» polišu cenu kāpuma iemeslus skaidro A. Eņģelis.
Balta tehniskais direktors un valdes loceklis Uldis Dzintars savukārt atgādina, ka par OCTA cenu pieaugumu jau tika runāts vairākus gadus, jo OCTA nozare ilgstoši Latvijas apdrošinātājiem radījusi zaudējumus. «Tomēr līdz šim dominēja vēlme palielināt savu tirgus daļu, neskatoties uz zemo rentabilitāti. Jau pagājušā gadā apdrošinātāji izmaksāja atlīdzībās un komisijas naudās lielākas summas, nekā ieguva prēmiju ienākumus, ko nevar saukt par uzņēmējdarbību. Šogad jau pirmajā ceturksnī atlīdzību izdevumi pārsniedza prēmiju ienākumus, un tas ir galvenais iemesls cenu pieaugumam. Cenu pieaugums, protams, uzlabos rentabilitāti, tomēr paredzam, ka vēl šogad zaudējumi no OCTA darbības ir sagaidāmi, bet mazākā apjomā nekā pērn un šī gada pirmajā ceturksnī,» prognozēja U. Dzintars.
Arī IF Apdrošināšana cenu kāpumu skaidro ar pieaugošo ceļu satiksmes negadījumu skaitu, pakalpojumu cenu kāpumu ārstniecību iestādēs un autoservisos par remontdarbu veikšanu (saskaņā ar Statistikas pārvaldes datiem pieaugums attiecīgi ir 2,4 % un 1,9 %). Tāpat būtiski esot palielinājušās kompensācijas par nemateriālajiem zaudējumiem (saskaņā ar Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja datiem pieaugums bijis 2,3 reizes jeb 230% apmērā).
«Visa iepriekš minētā dēļ nopelnītās prēmijas kļūst nepietiekamas un nozare kļūst nerentabla. Saskaņā ar LTAB datiem OCTA nozares kombinētais rādītājs pagājušajā gadā bija 126%, bet šī gada pirmajā ceturksnī pat 138% – tas nozīmē, ka par katru nopelnīto OCTA eiro, apdrošinātāji no saviem līdzekļiem attiecīgi pērn un šogad papildus finansēja 26 un 38 eiro centus,» teic IF Apdrošināšana OCTA produkta vadītājs Agris Āva.
Arī Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) apkopotā statistika par šā gada pirmo ceturksni liecina, ka salīdzinājumā ar tādu pašu periodu pērn par 9,6% palielinājies apdrošināšanas sabiedrībām un LTAB iesniegto zaudējumu pieteikumu apjoms.
Lai arī uz 2017. gada 31. martu Latvijā, salīdzinot ar tādu pašu periodu pērn, par 2,7% samazinājies reģistrēto transportlīdzekļu skaits (1 029 149 transportlīdzekļi šogad; 1 057 216 transportlīdzekļi pērn), šī gada pirmajos 3 mēnešos gandrīz par 10% pieaudzis apdrošinātājiem iesniegto zaudējumu pieteikumu skaits (11 472 šogad; 10 472 – pagājušajā gadā). «Tas apliecina jau iepriekš novēroto tendenci, ka gadu no gada pieaug gan Latvijā, gan ārvalstīs notikušo CSNg skaits, par kuriem ir iesniegti zaudējumu pieteikumi apdrošinātājiem,» skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.
Tāpat pieaugusi arī vidējā atlīdzība par apdrošināšanas gadījumu. Šī gada pirmajā ceturksnī vidējās atlīdzības izmaksas lielums par apdrošināšanas gadījumu bija 762 eiro, kas ir par 7% vairāk nekā pirms gada.
Būs vēl dārgāk
Vienlaikus apdrošinātāji uzsver, ka Latvijā no visām Baltijas valstīm vēl joprojām ir zemākās OCTA cenas. Aldis Eņģelis zināja stāstīt, ka Latvijā OCTA polises cena ir vidēji 62 eiro, kamēr Igaunijā – 105 eiro, bet Lietuvā – 107 eiro.
«OCTA polišu cenu pieaugums vērojams visā Eiropā – piemēram, Polijā pērn OCTA cenas pieauga par 55%. Vienlaikus būtiski atzīmēt, ka Eiropas Savienībā ir milzīgas OCTA cenu atšķirības valstu vidū – Latvijā vidējā OCTA cena gada sākumā bija ap 60 eiro, bet, piemēram, Slovēnijā tie bija 225 eiro, Nīderlandē 260 eiro, Francijā 300 eiro, bet Lielbritānijā – 270 eiro. Jāņem vērā, ka cenu pieaugums ir normāla augšupejošas ekonomikas sastāvdaļa,» atklāj U. Dzintars.
Par to, vai arī nākotnē gaidāms OCTA polišu cenu kāpums, apdrošinātāji izsakās piesardzīgi.
«Ņemot vērā, ka OCTA polišu cenu ietekmē daudzu faktoru kopums, šobrīd nav iespējams precīzi prognozēt, par cik procentiem šogad kopumā varētu pieaugt OCTA cenas, bet paredzam, ka līdz gada beigām tās varētu turpināt pieaugt,» pieļauj A. Eņģelis.
Nu gan salīdzināja valstis, kur minimālā alga ir vismaz 4,5 reizes lielāka. Tie vidējie rādītāji ir kā vidējā temperatūra slimnīcā salīdzinot ar citām valstīm.
Nevari atļauties samaksāt Octa? Pārdod auto un meklē citu pārvietošanās līdzekli. Vai reģistre mašīnu uz personas, kurai ir zemāka cena par tevi.
Bet atlīdzības gan nez kāpēc visi gribiet tādas pašas kā tajās citās valstīs...
Atlīdzību octa tev maksā NEVIS TAVS, bet vainīgā apdrošinātājs. Ja tu pērc dārgu octa, tas nenozīmē ka saņemsi daudz. Tu sponsorē cietušo un apdrošin. kantori, ja pats būsi vainīgs.
To tu man vari nestāstīt, es runāju par visu kopumu. Nevar gribēt saņemt Eiropas līmeņa atlīdzības, bet maksāt par tām Latvijas cenas. Prātā nāk jau labi zināmais Čaka ielas gadījums, kurā apdrošinātājs zaudēja tiesā par morālo atlīdzību. Vairums tautas gavilēja, ka nu beidzot ļaunie un skopie apdrošinātāji dabūja pēc nopelniem. Tikai tajā brīdī reti kurš iedomājās, ka realitātē šim tēvam/vīram un citiem atlīdzības sametīsiet paši no savām kabatām.
Tu kaut reizi esi saņēmis atlīdzību iekš LV? Vari neatbildēt, spriežot pēc tava debīlā komentāra - nēesi!
1. Ar mammas mašīnu (es biju pie stūres) viens steidzīgais uztaisīja vilcieniņu. Par knapi redzamu bojājumu apdrošinātājs 2 nedēļu laikā izmaksāja naudu, ka varēja ne tikai to bamperi, bet vēl šo to nokrāsot;
2. Ziemassvētku vakarā viens pamatīgā ķitelī, apdzenot manis vadīto auto, ar sānu uzgrūdās virsū (norāva spoguli, sabojāja abas durvis). Tāme tika saskaņota nedēļas laikā;
3. Uz Mūkusalas apļa dāmīte, mainot joslu, uzbrauca manam auto. Atlīdzība tika saņemta apmēram nedēļas laikā.
4. Kundzes vadītam auto viens iebrauca aizmugurē. Naudu saņēmu 3 nedēļu laikā. Tiesa, tā bija Balva un nācās ik pa 2-3 dienām zvanīties.
Tas ir tikai par OCTA. Kādas reizes septiņas ir ņemtas atlīdzības ar KASKO. Arī problēmas bijušas nav. Plus, katru dienu kārtoju 1-2 atlīdzības klientiem - gan KASKO, gan OCTAs. Tā ka, spried pats, kāds kuram tas komentārs.