Komisija izskatīs priekšlikumu par atteikšanos no OCTA militārtehnikai - iAuto

Komisija izskatīs priekšlikumu par atteikšanos no OCTA militārtehnikai 5

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 20.februāris 2020 18:42

Saeima šodien izskatīšanai parlamenta Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijā nodevusi grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā, kas paredz atteikties no obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA) maksājumiem militārajai tehnikai.

Aizsardzības ministrijā (AM) iepriekš uzsvēra, ka jau tagad speciālā militārā tehnika ir izdalīta kā atsevišķs transportlīdzekļu veids. Ceļu satiksmes likums nosaka, ka speciālā militārā tehnika ir bruņutehnika, inženiertehnika un cita speciāla pašgājēja tehnika ar iekšdedzes motoru, ja tā nav būvēta uz automobiļa bāzes un pēc konstrukcijas ir paredzēta izmantošanai mācību kaujās un kaujas apstākļos. Nacionālie bruņotie spēki (NBS) paši reģistrē speciālo militāro tehniku un veic tās tehnisko kontroli.

NBS pašlaik veic speciālās militārās tehnikas apdrošināšanu. Līdz 2018.gadam bija spēkā NBS un kādas apdrošināšanas sabiedrības līgums par apdrošināšanu speciālajai militārajai tehnikai. Apdrošināšanas polise vienai speciālās militārās tehnikas kā speciālās traktortehnikas vienībai izmaksāja vien aptuveni 5 eiro gadā.

Rīkojot iepirkumu par apdrošināšanas iegādi no 2018.gada, tikai viena apdrošināšanas sabiedrība piekritusi veikt apdrošināšanu speciālajai militārajai tehnikai. Ņemot vērā apdrošināšanas polišu sadārdzinājumu, konkurences trūkumu un to, ka tiek apdrošināta speciālā militārā tehnika, apdrošināšanas polises cena esot pieaugusi vidēji simts reizes, vēstīja AM. Speciālās militārās tehnikas apdrošināšanas iegādei 2018.gadā tika piešķirti 142 000 eiro, savukārt 2019.gadā - jau 300 000 eiro, jau audzis tehnikas vienību skaits.

Izvērtējot dažu valstu pieredzi bruņoto spēku transportlīdzekļu apdrošināšanas jomā, AM secinājusi, ka atsevišķas valstis ir paziņojušas par atkāpšanos no transportlīdzekļu obligātās apdrošināšanas attiecībā uz militārajiem transportlīdzekļiem.

"Ņemot vērā speciālās militārās tehnikas apdrošināšanas iegādei nepieciešamā finansējuma būtisku pieaugumu katrai tehnikas vienībai, ieplānoto speciālās militāras tehnikas vienību pieaugumu NBS, citu valstu pieredzi", AM sadarbībā ar NBS pieņēma lēmumu atteikties no apdrošināšanas veikšanas speciālajai militārajai tehnikai.

AM mierina, ka negadījumu gadījumā civilā puse bez atlīdzības tomēr nepaliks, jo ES direktīvas nosaka, ka dalībvalstīm ir jānosaka iestādi, kas sniegs kompensāciju obligātās apdrošināšanas līmenī par kaitējumu īpašumam vai miesas bojājumiem negadījumos, kurus izraisījis transportlīdzeklis, kam nav veikta apdrošināšana. Latvijas gadījumā šo jautājumu risināšanā iesaistīs Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju (LTAB).

LTAB veiks speciālās militārās tehnikas Latvijā un citur Eiropā izraisītos negadījumos nodarīto zaudējumu administrēšanu - izskatīs pieteikumus par speciālās militārās tehnikas nodarītajiem zaudējumiem, novērtēs nodarītos zaudējumus un pieņems lēmumu par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu vai atteikumu izmaksāt apdrošināšanas atlīdzību. Savukārt AM veiks apdrošināšanas atlīdzības izmaksu pieteikuma iesniedzējam.

NBS apgalvoja, ka pēdējos piecos gados nav bijuši negadījumi, kuru izraisīšanā būtu vainojama speciālā militārā tehnika, kas reģistrēta Latvijā.

LTAB skatījumā, tā kā speciālā militārā tehnika nepiedalās ikdienas ceļu satiksmē, OCTA vidējo apdrošināšanas atlīdzību rādītāji uz to nebūtu attiecināmi. Tomēr, tā kā speciālā militārā tehnika ir ar ievērojamu masu, bet ar diezgan ierobežotām aktīvajām un pasīvajām drošības sistēmām, kas ceļu satiksmes negadījumā varētu pasargāt cietušās personas, iespējamo zaudējumu apmēra noteikšanā būtu jāsummē izmaksas, kas attiecas tieši uz personu zaudējumiem, kas tiek atlīdzināti gan par personu bojāeju, gan invaliditāti, gan nemateriālie zaudējumi (morālais kaitējums).

Likumprojektā AM noteikts garāks termiņš apdrošināšanas atlīdzības izmaksai - 15 kalendāra dienas - nekā LTAB.

AM maksās apdrošināšanas atlīdzību no sava budžeta, bet līdzekļi šādu atlīdzinājumu izmaksai budžetā nav plānoti, jo speciālās militārās tehnikas izraisīto negadījumu rezultātā nodarīto zaudējumu apmērs iepriekš neesot paredzams. Lai nodrošinātu maksājumu veikšanu, AM veiks nepieciešamo līdzekļu pārdali tai piešķirtās apropriācijas ietvaros.

Paredzēts, ka likumprojekts stāsies spēkā 2020.gada 1.jūlijā.
 

 
5 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
solaris 21.februāris 2020 0:18
1 1 Atbildēt

Interesanti, kāda "loģika" tavā prāta šos divus tematus sasaista?

Ja nu kas, 1,5 promiles vai bišķi mazāk neskaitās loģika.

normislabs 21.februāris 2020 8:39
1 3 Atbildēt

Es gribu redzēt kā Valsts segs zaudējumus privātpersonām, kad kāds Doģiks izdarīs kādu likumpārkāpumu, kā rezultātā radīsies materiālie zaudējumi civilpersonām, ceļu uzturētājiem un objektiem...utm... Kā tas tiks atrunāts MK noteikumos, jebšu notiks "noklusēšana", zoļļi ar lieto alkoholu....

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Citi raksti
 

 

Izceltie raksti

Jau no rītdienas: Valsts policija uzsāk automatizētu lēmumu pieņemšanu par pārkāpumiem, kuri fiksēti ar tehniskajiem līdzekļiem 20

No rītdienas, 11. decembra, Valsts policija uzsāks automatizētu lēmumu pieņemšanu par pārkāpumiem, kuri fiksēti ar tehniskajiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli, tādiem kā – pārvietojamie un stacionārie fotoradari, 360 grādu kameru sistēmas un vidējā ātruma kontroles radari. Automatizēti pieņemtos lēmumus personām būs tiesības pārsūdzēt viena mēneša laikā no tā paziņošanas brīža. Lasīt vairāk

 

Lietuvā "kļūst karsti" - Viļņā protestē kravu pārvadātāji, pieprasot valdības rīcību Baltkrievijā aizturēto transportlīdzekļu atbrīvošanai 4

Trešdienas pēcpusdienā Viļņā pie Seima ēkas notika kravu pārvadātāju protesta akcija, pieprasot, lai Lietuvas valdība nekavējoties atrisinātu krīzi ar Lietuvā reģistrētajām kravas automašīnām, kurām ir liegts izbraukt no Baltkrievijas. Lasīt vairāk

 

Saražoto Tesla tagad jau 4 000 000

ASV elektrisko automašīnu ražotāja Tesla Šanhajas Gigafactory izlaidusi četrmiljono eksemplāru. Kārtējā miljona saražošanai Tesla bija nepieciešami nepilni 14 mēneši. Lasīt vairāk

 

Vācijā pieaug elektroautomobiļu skaits 24

Šobrīd Vācijā reģistrēti gandrīz 2 miljoni elektroautomobiļu un to skaits turpina pieaugt. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti