Komisija izskatīs priekšlikumu par atteikšanos no OCTA militārtehnikai 5

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 20.februāris 2020 18:42

Saeima šodien izskatīšanai parlamenta Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijā nodevusi grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā, kas paredz atteikties no obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA) maksājumiem militārajai tehnikai.

Aizsardzības ministrijā (AM) iepriekš uzsvēra, ka jau tagad speciālā militārā tehnika ir izdalīta kā atsevišķs transportlīdzekļu veids. Ceļu satiksmes likums nosaka, ka speciālā militārā tehnika ir bruņutehnika, inženiertehnika un cita speciāla pašgājēja tehnika ar iekšdedzes motoru, ja tā nav būvēta uz automobiļa bāzes un pēc konstrukcijas ir paredzēta izmantošanai mācību kaujās un kaujas apstākļos. Nacionālie bruņotie spēki (NBS) paši reģistrē speciālo militāro tehniku un veic tās tehnisko kontroli.

NBS pašlaik veic speciālās militārās tehnikas apdrošināšanu. Līdz 2018.gadam bija spēkā NBS un kādas apdrošināšanas sabiedrības līgums par apdrošināšanu speciālajai militārajai tehnikai. Apdrošināšanas polise vienai speciālās militārās tehnikas kā speciālās traktortehnikas vienībai izmaksāja vien aptuveni 5 eiro gadā.

Rīkojot iepirkumu par apdrošināšanas iegādi no 2018.gada, tikai viena apdrošināšanas sabiedrība piekritusi veikt apdrošināšanu speciālajai militārajai tehnikai. Ņemot vērā apdrošināšanas polišu sadārdzinājumu, konkurences trūkumu un to, ka tiek apdrošināta speciālā militārā tehnika, apdrošināšanas polises cena esot pieaugusi vidēji simts reizes, vēstīja AM. Speciālās militārās tehnikas apdrošināšanas iegādei 2018.gadā tika piešķirti 142 000 eiro, savukārt 2019.gadā - jau 300 000 eiro, jau audzis tehnikas vienību skaits.

Izvērtējot dažu valstu pieredzi bruņoto spēku transportlīdzekļu apdrošināšanas jomā, AM secinājusi, ka atsevišķas valstis ir paziņojušas par atkāpšanos no transportlīdzekļu obligātās apdrošināšanas attiecībā uz militārajiem transportlīdzekļiem.

"Ņemot vērā speciālās militārās tehnikas apdrošināšanas iegādei nepieciešamā finansējuma būtisku pieaugumu katrai tehnikas vienībai, ieplānoto speciālās militāras tehnikas vienību pieaugumu NBS, citu valstu pieredzi", AM sadarbībā ar NBS pieņēma lēmumu atteikties no apdrošināšanas veikšanas speciālajai militārajai tehnikai.

AM mierina, ka negadījumu gadījumā civilā puse bez atlīdzības tomēr nepaliks, jo ES direktīvas nosaka, ka dalībvalstīm ir jānosaka iestādi, kas sniegs kompensāciju obligātās apdrošināšanas līmenī par kaitējumu īpašumam vai miesas bojājumiem negadījumos, kurus izraisījis transportlīdzeklis, kam nav veikta apdrošināšana. Latvijas gadījumā šo jautājumu risināšanā iesaistīs Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju (LTAB).

LTAB veiks speciālās militārās tehnikas Latvijā un citur Eiropā izraisītos negadījumos nodarīto zaudējumu administrēšanu - izskatīs pieteikumus par speciālās militārās tehnikas nodarītajiem zaudējumiem, novērtēs nodarītos zaudējumus un pieņems lēmumu par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu vai atteikumu izmaksāt apdrošināšanas atlīdzību. Savukārt AM veiks apdrošināšanas atlīdzības izmaksu pieteikuma iesniedzējam.

NBS apgalvoja, ka pēdējos piecos gados nav bijuši negadījumi, kuru izraisīšanā būtu vainojama speciālā militārā tehnika, kas reģistrēta Latvijā.

LTAB skatījumā, tā kā speciālā militārā tehnika nepiedalās ikdienas ceļu satiksmē, OCTA vidējo apdrošināšanas atlīdzību rādītāji uz to nebūtu attiecināmi. Tomēr, tā kā speciālā militārā tehnika ir ar ievērojamu masu, bet ar diezgan ierobežotām aktīvajām un pasīvajām drošības sistēmām, kas ceļu satiksmes negadījumā varētu pasargāt cietušās personas, iespējamo zaudējumu apmēra noteikšanā būtu jāsummē izmaksas, kas attiecas tieši uz personu zaudējumiem, kas tiek atlīdzināti gan par personu bojāeju, gan invaliditāti, gan nemateriālie zaudējumi (morālais kaitējums).

Likumprojektā AM noteikts garāks termiņš apdrošināšanas atlīdzības izmaksai - 15 kalendāra dienas - nekā LTAB.

AM maksās apdrošināšanas atlīdzību no sava budžeta, bet līdzekļi šādu atlīdzinājumu izmaksai budžetā nav plānoti, jo speciālās militārās tehnikas izraisīto negadījumu rezultātā nodarīto zaudējumu apmērs iepriekš neesot paredzams. Lai nodrošinātu maksājumu veikšanu, AM veiks nepieciešamo līdzekļu pārdali tai piešķirtās apropriācijas ietvaros.

Paredzēts, ka likumprojekts stāsies spēkā 2020.gada 1.jūlijā.
 

 
Visi komentāri
 
uupis 20.februāris 2020 23:46
0 1 Atbildēt

Loģisks risinājums. Lidzīgs gājiens Misānes lietā.

solaris 21.februāris 2020 0:18
1 1 Atbildēt

Interesanti, kāda "loģika" tavā prāta šos divus tematus sasaista?

Ja nu kas, 1,5 promiles vai bišķi mazāk neskaitās loģika.

normislabs 21.februāris 2020 8:39
1 3 Atbildēt

Es gribu redzēt kā Valsts segs zaudējumus privātpersonām, kad kāds Doģiks izdarīs kādu likumpārkāpumu, kā rezultātā radīsies materiālie zaudējumi civilpersonām, ceļu uzturētājiem un objektiem...utm... Kā tas tiks atrunāts MK noteikumos, jebšu notiks "noklusēšana", zoļļi ar lieto alkoholu....

Kanibaals 22.februāris 2020 22:19
0 0 Atbildēt

Izlasi rakstu, segs LTAB garantijas fonds un tālāk jau var tiesāties.

normunds 22.februāris 2020 20:01
0 0 Atbildēt

Kā zemniekam pa lauku ar traktoru,tā OCTA.kā kara tehnikai pa maģistrāliem ceļiem,tā nekas!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

 

800 Zs mustangs - Shelby izlaiž Mustang Super Snake (+ FOTO) 2

Shelby American parādījis savu pirmo projektu, kas radīts uz jaunās S650 Mustang platformas. Lasīt vairāk

 

Gaidāmā sniegputeņa dēļ Rīgā ievieš "sniega biļetes" un bezmaksas sabiedrisko transportu autovadītājiem 9

Gaidot sniegputeni, Rīgā pirmdien tiek ieviestas "sniega biļetes" un autovadītāji varēs izmantot sabiedrisko transportu bez maksas, aģentūru LETA informēja Rīgas dome. Lasīt vairāk

 

Latvijas elektrisko automašīnu tirgū ienāk Ķīna; vai rietumu ražotājiem ir ko likt pretī? (+ VIDEO) 7

Pasaulē lielākā elektrisko automašīnu ražotāja Ķīna pagaidām gan mazā apmērā, bet sāk startēt arī Latvijā. Pasaulē otras lielākās ekonomikas pārstāvniecība ar šāda tipa transporta līdzekļiem pagaidām nav sevišķi liela, taču tuvāko gadu laikā tas varētu mainīties. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti