Ekonomists: Tuvākajā laikā gaidāms pamatīgs cenu kāpums - iAuto

Ekonomists: Tuvākajā laikā gaidāms pamatīgs cenu kāpums 15

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 4.novembris 2021 15:08

"Citadeles" ekonomists: Tuvākajā nākotnē dabas resursu cenas veicinās pakalpojumu sadārdzinājumu

Jau tuvākajā nākotnē būs jūtamas pamatīga dabas resursu cenu pieauguma sekas, kas veicinās pakalpojumu sadārdzinājumu gan nozarēs, ko gaidāmais cenu kāpums ietekmēs tieši, piemēram, elektroenerģijas jomā, gan tajās, kas iespaidu jutīs pastarpināti, aģentūru LETA informēja bankas "Citadele" ekonomists Mārtiņš Āboliņš.

Ekonomists skaidro, ka cenu kāpums skars transporta un loģistikas izmaksām, visa veida ražošanu, pasta un citu pakalpojumu tarifiem un citas jomas. Ekonomikas atgūšanās pēc pandēmijas radītā krituma būs ļoti strauja, taču nenāks par labu iedzīvotāju maciņiem.

Ekonomika kopumā turpina atkopties no pandēmijas radītā satricinājuma, turklāt negaidīti strauji un vienlīdz dinamiski gandrīz visā pasaulē, norāda Āboliņš. Latvijā iekšzemes kopprodukta (IKP) rādītāji ir atgriezušies pirmspandēmijas līmenī, reģistrētais bezdarbs ir tuvu tam - zem 6%.

Āboliņš atzīst, ka satricinājumi bija būtiski, un atkopšanās notiek uz valsts atbalsta, budžeta deficīta un valsts parāda pieauguma rēķina. Vienlaikus patēriņa cenu inflācija ir straujākā, kāda ir piedzīvota kopš 2008.gada, tuvojoties 5% robežai. Ražošanas izmaksu kāpums ir vēl apjomīgāks un jau pārsniedz 20%.

"Dabas resursi, nafta, dabasgāze, pārtika, metāli, kokmateriāli, Eiropā pēdējā pusotra mēneša laikā arī elektroenerģija - tas viss sadārdzinās un liek kļūt dārgākām gan precēm, gan pakalpojumiem. Tam ir vairāki iemesli," norāda Āboliņš.

Pirmkārt, sākoties pandēmijai, patēriņa krituma prognozes bija līdzīgas kā 2008.gadā un 2009.gadā pieredzētajā finanšu krīzē, taču kritumam sekoja negaidīti un neprognozēti straujš pieprasījuma pieaugums, kam ražošana un loģistika īsti netiek līdzi, skaidro Āboliņš. Visi grib visu tūlīt, trūkst preču, rodas problēmas tās piegādāt par saprātīgām cenām. Arī Latvijā jūtams energoresursu, degvielas un elektrības cenu kāpums.

Kamēr stingrā mājsēde pasliktina situāciju darba tirgū, nozarēs, ko Covid-19 neietekmē - rūpnieciskajā ražošanā, informācijas tehnoloģijās (IT) un citās, stabili redzams 6-7% algu kāpums. Taču vienlaikus ar algu palielināšanos aug arī transporta, energoresursu, darbaspēka izmaksas, un līdz ar to palielinās spiediens uz iekšējām pakalpojumu cenām, kas līdz šim ir bijušas stabilas, noturot pakalpojumu cenu inflāciju pie 2% robežas.

Taču tas mainīsies, uzskata Āboliņš, norādot, ka septembrī Latvijā kopumā inflācija bija nedaudz zem 5%, bet gada nogalē tā, visticamāk, sasniegs 6%, un, ja būs barga ziema un dabas resursu cenas turpinās augt, patēriņa cenu inflācija kādā brīdī var sasniegt pat 10%.

"Dabas resursu cenu pieaugums ir otrs inflācijas iemesls, un to izraisījis zemais resursu krājumu līmenis vairākos pasaules reģionos. Varētu domāt - nu, kur tad ir problēma, nafta, dabasgāze un ogles zemē bija pirms pandēmijas un ir arī tagad. Taču pieprasījums ir atgriezies straujāk, nekā gaidīts. Pērn, pandēmijas ietekmē samazinoties cilvēku mobilitātei, kritās arī pieprasījums, līdz ar to gan Krievija, gan ASV un OPEC valstis samazināja naftas ieguvi," skaidro Āboliņš.

Ekonomists informē, ka patlaban pieprasījums ir liels, taču OPEC valstis nesteidzas ieguvi palielināt, dodot priekšroku labiem finanšu rezultātiem. Tas atstāj ietekmi uz degvielas cenām, kas savukārt ietekmē visus, kuriem preču ražošanai vai pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešams transports. Savukārt Indija un Ķīna samazina ogļu ieguvi, jo arī tur ir aktuāla pāreja uz "zaļo" enerģiju, un arī klimata problēmas dara savu - auksta ziema palielināja pieprasījumu pēc enerģijas, bet bezvēja vasaras samazināja vēja enerģijas ražošanu Eiropā, līdz ar to aug pieprasījums pēc fosilajiem kurināmajiem.

"Taču šo resursu ieguvi nevar palielināt tik strauji, lai apmierinātu pieprasījumu tajā pašā dienā. Tāpēc mazi ogļu krājumi palielina dabasgāzes cenas, kas savukārt sadārdzina citus produktus, jo dabasgāzes ieguves blakusprodukti tiek plaši izmantoti ķīmijā, minerālmēslu, plastmasas, sintētisko apģērbu, iepakojumu ražošanā un citās nozarēs," skaidro Āboliņš.

Viņš gan norāda, ka Latvija ir viena no retajām valstīm, kas ražo elektroenerģiju, balstoties uz atjaunojamiem resursiem - Latvijas gadījumā tas ir ūdens, bet lietuviešiem un igauņiem - vēja enerģija. Taču tas nenozīmē, ka Baltijas valstis ir pasargātas no ārējām cenu svārstībām.

"Citadeles" ekonomists norāda, ka pavasara palu laikā Latvija elektrību eksportē, augustā un septembrī, iestājoties sausuma periodam un ūdens līmenim ūdenstilpēs krītoties, importē. Taču elektrības vairumtirdzniecības cenu nosaka pēdējā saražotā dabasgāzes vienība, kas aizpilda mainīgo daļu - to, ko nespēj saražot ūdens vai vēja enerģija. Ja kāpj dabasgāzes cena, elektrības cena kāpj tai līdzi. Un ir vienalga, ka vējainā laikā elektrības cena ir viens vai divi centi par kilovatstundu - pat ja 80% pašu saražotās elektroenerģijas iegūstam ļoti lēti, visu nosaka tie 20%, kurus nākas importēt.

"Visu iemeslu dēļ ražošanas cenu kāpums ir daudz straujāks nekā patēriņa cenu pieaugums. Jo ilgāk cenas saglabājas augstas, jo vairāk skaidrs, ka uzņēmumu iespējas nosegt cenu kāpumu ir ierobežotas. Tāpēc arī nākamais gads būs spēcīgas inflācijas gads, ko prognozē ap 4% robežās. Labā ziņa ir tā, ka cenu kāpums neturpināsies visu gadu, taču tas arī nenokritīs atpakaļ iepriekšējā līmenī. Līdz ar to pakalpojumu sniedzējiem nāksies veikt cenu korekciju atbilstoši izmaksu izmaiņām," skaidro Āboliņš.

Viņaprāt, visticamāk, jaunās stingrās mājsēdes ietekme uz ekonomiku būs daudz bīstamāka ilgtermiņā nekā īstermiņā. "Skaitļu izteiksmē tā IKP pārlieku nesatricinās, jo mēs atkal aizņemsimies, lai kompensētu zaudējumus, cilvēkiem nauda būs, tikai to tērēs citur, gāžot apkārt interneta veikalus. Dažiem biznesiem klāsies ļoti grūti, citiem būs zelta laiki un pat pārslodze, un nauda kopumā nekur nepazudīs," uzskata ekonomists.

Taču Āboliņš brīdina, ka ir virkne problēmu, ko jutīsim vēl ilgi pēc pandēmijas - samazināsies ārvalstu investoru aktivitāte Latvijā, jo pašlaik Latvija nav nekāds labais piemērs, ilgstoši nepilnvērtīgs mācību process attālinātā režīma būtiski ietekmēs bērnu zināšanas un konkurētspēju darba tirgū. Tāpat Āboliņa ieskatā ļoti iespējams, ka pēc dažiem gadiem valstis, kurām nav šādas atkārtotas mājsēdes pieredzes, Latviju atkal krietni apsteigs attīstībā, pat ja šobrīd esam tām pietuvojušies.

"Tomēr kopumā aina nav pavisam drūma. Jā, patīk mums tas vai nē, būs jāpierod, ka par visu nāksies maksāt vairāk, taču inflāciju kompensēs algu kāpums. Vienlaikus Latvijas ekonomika turpinās attīstieties un tuvākajā nākotnē galvassāpes nesagādās, taču par pandēmijas laikā ignorēto jautājumu risināšanu - demogrāfiju, ES zaļo mērķu sasniegšanu un citiem - gan mums nāksies krietni padomāt," piebilst Āboliņš.

 
15 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
GTD2 4.novembris 2021 18:05
5 0 Atbildēt

nav neviens pamatots iemesls sadārdzināšanai, tikai viena vin;iga spekulātsija biržās, kada jēga mesties virsuu degvielas tanku tirgotajierm par cenu sarunasanu, bet pievert acis uz galveno karteli opec

Tālavietis 4.novembris 2021 16:46
4 0 Atbildēt

Pēdējā rindkopa: "... taču inflāciju kompensēs algu kāpums." Aizmirsa tikai piebilst par pensijām, kuras stagnēja un stagnēs!

Pļurkt 4.novembris 2021 17:27
3 6 Atbildēt

Pilnīgas muļķības!!!!!!

Cenas kāpj tikai veikala plauktos!! Targaši no ražotāja iepērk par tām pašām cenām. Tie paši taqrgaši izejvielas jau ir sadārdzinājuši ne mazāk kā 1,5 reizes, bet pamatā 2 reizes!!!

Var jau but ka targaši varēs atļauties saviem darbiniekiem (nevis kasierēm) palielināt algas, bet ražotājiem tas nebūs iespējams.

Turpinās Godmaņa kliķes aizsāktais - iznīdēt jebkādu ražošanu Latvijā = tā lai akmens uz akmens nepaliktu!!

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

1205 kilometri ar vienu uzlādi - Lucid Air Grand Touring uzstāda jaunu rekordu elektromobiļiem (+ FOTO) 11

Lucid Air Grand Touring elektromobilis uzstādījis jaunu rekordu tābraukšanā, ar vienu uzlādi veicot pārbraucienu maršrutā Sanktmorica (Šveice) – Minhene (Vācija). Lasīt vairāk

 

Amazon interneta veikala vasaras "Prime" izpārdošanas labākie piedāvājumu 2025 (+ FOTO) 7

Šobrīd notiek Amazon vasaras izpārdošana. Apskatām labākos piedāvājumus. Un Prime piedāvājumiem ir bezmaksas piegāde. Lasīt vairāk

 

Par ko tāda attieksme? (+ VIDEO) 13

Video autors skaidro, ka ceļa labajā pusē stāvējis sabojājies kravas auto, tādēļ viņš, vadoties pēc rāvējslēdzēja principa, uz brīdi aizņēmis kreiso joslu. Nissan vadītājam par to cits sakāms, tādēļ seko video redzamā reakcija. Lasīt vairāk

 

Geely EX5 – vēl viens Ķīnas modelis Eiropas tirgum (+ FOTO) 2

Ar Volvo radnieciskais Ķīnas autoražotājs Geely uzsācis elektriskā krosovera EX5 pārdošanu Eiropas tirgū. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti