Enefit: Auto elektrifikācija - ātrākais veids CO2 samazināšanai vidē 23

 

Foto: Publicitātes attēls

Enefit | 16.decembris 2021 13:49

Eiropas Zaļā kursa ietvaros Latvijai jāizpilda nopietnas saistības, lai transporta nozarē panāktu siltumnīcefekta gāzu samazinājumu. Kā redzams CSDD datubāzē, tad šobrīd Latvijā kopumā ir reģistrēti 982 tūkstoši transportlīdzekļu no kuriem 1965 ir darbināmi ar elektromotoru, sastādot tikai 0.2% no kopējā skaita.

Parādoties pirmajiem elektroauto Latvijā, to popularitātes pieaugums sākotnēji bija visai gauss, bet šobrīd arvien skaļāk izskan prognozes par to, ka elektroauto kļūs par mūsu ikdienu.

Transporta attīstības pamatnostādņu 2021.–2027. gadam plāna projektā Latvijas transporta nozarei, kas ir viens no galvenajiem siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisijas avotiem jau 2023. gadā emisiju apjoms ir jāsamazina par 18%, salīdzinot ar 2018. gadu, bet 2027. gadā – par 23%. Kā liecina Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) datu apkopojums, lielākais emisiju avots transporta sektorā ir autotransports, kas 2019. gadā veidoja 95% no transporta sektora emisijām. Elektroauto ir ātrākais veids kā panākt emisiju samazinājumu nozarē, taču sabiedrībā joprojām ir aktuāls mīts par to, ka tie nav videi draudzīgāki par automašīnām ar iekšdedzes dzinējiem bateriju utilizēšanas dēļ.

Uzņēmuma SIA Enefit Enerģijas pakalpojumu nodaļas vadītājs Andrejs Kombecovs norāda, ka elektrisko automobiļu ekoloģiskās pēdas izmēru galvenokārt nosaka nevis tas, kur un kā tiek utilizētas elektroauto baterijas, bet kā tiek ražota elektrība, ar kuru transportlīdzeklis tiek lādēts ikdienā.

“Lai arī elektroauto akumulatoru pārstrāde ir pirmsākumos, lielie auto koncerni izstrādā sistēmas, lai litija jonu baterijas pārstrādātu un lietotu atkārtoti. Tāpēc bažām, ka tās tiks noglabātas poligonos nav pamata. Svarīgāks ir aspekts, kā akumulatori tiek lādēti. Ja elektroenerģija, kuru izmanto tos lādējot, tiek ražota no atjaunīgiem enerģijas avotiem, negatīva ietekme uz vidi, braucot ar šādu auto, ir minimāla. Elektriskie automobiļi nerada ne izmešus, ne troksni. Tādējādi tie sniedz būtisku ieguldījumu, lai uzlabotos dzīves kvalitāte un elpotais gaiss būtu tīrāks,” atzīmē A. Kombecovs.

Kādēļ elektrotransporta attīstība ir tik būtiska?

Eiropas Savienība uzstādījusi mērķi - līdz 2050. gadam panākt klimata neitralitāti jeb samazināt CO2 izmešu daudzumu līdz nullei.

“Lielai daļai sabiedrības jau ir saprotams, ka CO2 izmešu samazināšana ir klimata pārmaiņu ierobežošanas atslēga. Lielākie SEG avoti Latvijā ir enerģētika un transports, līdz ar to izaicinājumi emisiju samazināšanā paredzami tieši šajos sektoros. Ja runājam par transporta nozari, tad lielākais SEG avots ir tieši autotransports, kas 2019. gadā veidoja 95% no transporta sektora emisijām”, uzsver Kombecovs.

Enefit Enerģijas pakalpojumu nodaļas vadītājs uzsver, ka elektrifikācija ir ātrākais, lētākais un videi draudzīgākais risinājums, kā Latvijā sasniegt oglekļa neitrālu ekonomisko modeli: “Jau šobrīd tirgū, tostarp pie Enefit, ir pieejami vienkārši un ērti elektroauto uzlādes risinājumi, kurus var uzstādīt mājās, darbavietā vai arī jebkurā sabiedriskā vietā. Turklāt kā mājsaimniecībām, tā uzņēmumiem ir iespēja iegādāties “zaļo elektroenerģiju” parastās elektroenerģijas vietā. Tas nozīmē, ka piesārņojošie enerģijas avoti, piemēram, degviela vai gāze, tiek aizstāti ar atjaunīgo elektroenerģiju”.

Atjaunīgā elektroenerģija ir atslēga, lai padarītu elektromobiļus zaļus

Kombecovs atgādina, ka atvērtā elektroenerģijas tirgū ikviens iedzīvotājs var izvēlēties iegādāties elektroenerģiju, kas ražota no 100% atjaunīgiem enerģijas avotiem, tādejādi samazinot CO2 nospiedumu. “Veicot uzlādi ar šādu elektroenerģiju un braucot ar elektroauto, gaisu, ko elpojam ikdienā, tiešā veidā varam padarīt tīrāku, jo izplūdes gāzu emisijas būtiski ietekmē gaisa kvalitāti pilsētu teritorijās. Pēc Pasaules Veselības organizācijas datiem redzams, ka katru gadu gaisa piesārņojums veicina gandrīz 4,2 miljonus nopietnu saslimstības gadījumu. Ja pasaules lielpilsētu ielās tiktu izmantoti galvenokārt elektromobiļi, šis skaits, iespējams, būtu vairākas reizes mazāks,” piebilst Kombecovs.

Ieguvumi ikdienā lietojot elektroauto

Braucot ar elektroauto ir vairāki ieguvumi. Pirmkārt, par to nav jāmaksā ceļa nodoklis, kā arī tā pirmreizējā reģistrācija CSDD ir bez maksas. Veicot transportlīdzekļa valsts tehnisko apskati, ir jāsedz tikai administratīvās izmaksas, un ar to drīkst braukt pa sabiedriskā transporta joslu, kā arī bez maksas novietot lielāko pilsētu stāvvietās. Tāpat arī no 2022. gadā Latvijā jauna elektroauto iegādei valsts plāno sniegt atbalstu 4500 eiro  apmērā, bet 2250 eiro liels atbalsts paredzēts pērkot lietotu elektroautomašīnu.

Attīstoties tehnoloģijām, nākotnē elektroauto ir potenciāls pildīt arī elektroenerģijas tīkla balansēšanu – vajadzīgajā brīdī baterijās uzkrāto elektroenerģiju atdodot atpakaļ  tīklā, par to saņemot samaksu. Viedā elektrotransporta izmantošanas ietekme būs tīrāks pilsētas gaiss un arī mazāki rēķini par automašīnas uzturēšanu, kā arī ikdienas izmaksām. Sabiedrībai kopumā tas nozīmē dabisku un ērtu, bet būtisku virzību uz oglekļa neitralitāti.

 
23 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Pļurkt 16.decembris 2021 15:16
5 2 Atbildēt

Nevis "šobrīd arvien skaļāk izskan prognozes par to, ka elektroauto kļūs par mūsu ikdienu", bet gan elektroauto tiek uzspiests par katru cenu!

Te jāsaka kā tai fabulā, kur cūkas rok ozola saknes un meklē zīles, te ozols lūdz lai nebojā saknes jo šis nokaltīs. Bet cūkas rok tik tālāk un piesaka, ka mūs kaut kāds ozols neinteresē, bet tikai zīles.

Te ozols saka ka lai paceļ šņukurus un paskatās no kurienes tās zīles nāk!!

=====

Tā pat arī te - nu pacel savu šņukuru un apskaties no kuries tā elektrība nāk tam auto!!

Gāze 16.decembris 2021 15:29
4 1 Atbildēt

Nākam pārsvarā no autoritāru režīmu valstīm kur nav ievērotas nekādas vides prasības.

Ja parēķina visus izmešus no kurienes nāk gāze, tad dīzeļauto ar 3 litru dzinēju ir tīrākais auto.

Gāze pārsvarā nāk no ieguves rajoniem kas atrodas aukstajos platuma grādos attiecīgi visa pilsēta tiek kurināta ar fosilajiem un tas notiek cauru gadu lielos apjomos, jo vislaiku vajadzīgs iedzīvotājiem siltums.

Lai nodrošinātu ieguvu tiek izmantoti fosilie resursi, un lai nogādātu gāzi tūkstošiem kilometru atkal ir vajadzīgi fosilie resursi.

Rezultātā vēl atnākusī gāze uz spēkstaciju rada izmešus.

Ja visu saliek kopā tad 1kw no spēkstacijas būs netīrāks par dīzeļauto lokālajiem izmešiem.

Alise 17.decembris 2021 8:46
4 0 Atbildēt

Saprotam saprotam, ja enefit tirgotu dzīvsudrabu, tad raksts noteikti būtu par to ka tas jādzer ūdens vietā jo tas ir labākais ceļš uz veselību

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 12

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti