Krievijas apvidus auto ražotājs UAZ varētu slēgt savas rūpnīcas tuvāko piecu gadu laikā – eksperti paredz, ka bez modernizācijas uzņēmumam nav nekādu izredžu izturēt konkurenci ar ķīniešiem.
UAZ īpašnieki nevēlas investēt pirms 80 gadiem dibinātā uzņēmuma atjaunošanā, un tirgu pamazām pārņem konkurenti, tostarp no Ķīnas. Šāda attieksme neglābjami novedīs pie uzņēmuma bojāejas tuvākajos gados, uzskata auto eksperti no Gazeta.ru.
Pagājušajā nedēļā UAZ vadītājs Adils Širinovs apstiprināja, ka uzņēmums aptur jaunā Patriot (saukts arī par krievu Prado) projektu, kā arī jaunu motoru radīšana ZMZ rūpnīcā, savukārt furgoniņa „Buhanka” modernizāciju Širinovs nosaucis par pilnīgi bezjēdzīgu.
Pati ražotne turpinās darboties tik ilgi, kamēr tā būs rentabla. Tagad UAZ izstrādā jaunu attīstības stratēģiju un meklē partnerus. No 2021. gada janvāra līdz oktobrim uzņēmuma pārdošanas apjomi pieauguši par 17 procentiem, salīdzinot ar šo pašu periodu 2020. gadā – līdz 34 tūkstošiem automašīnu. Taču, kā liecina "Kartotēka" datubāze, UAZ pagājušo gadu pabeidza ar divu miljardu rubļu tīrajiem zaudējumiem.
VTB-Capital auto industrijas analītiķis Vladimirs Bespalovs uzskata, ka jaunas platformas izstrādei UAZ modeļu līnijas atjaunināšanai būs nepieciešami 1–2 miljardi ASV dolāru. Šādas investīcijas neatmaksāsies, saražojot vien vairākus desmitus tūkstošu automašīnu gadā, īpaši ņemot vērā pasaules autobūves pagriešanos elektrifikācijas virzienā. Pieprasījums pēc klasiskajiem UAZ modeļiem joprojām saglabājas, taču apmēram pēc pieciem gadiem tas izsīks.
Vēl mazāk optimistisku prognozi sniedzis autoindustrijas konsultants Sergejs Burgazļjevs. Pēc viņa domām, rūpnīca strādās ne vairāk kā četrus gadus, jo Ķīnas zīmolu paplašināšanās (galvenokārt Geely un Haval), ievedot Krievijā modernus krosoverus un rāmja apvidus auto, paātrinās tās slēgšanu.
Tak analogov v mire ņetu, un kā tad ar armijas vāģiem? Zaldātiņiem apnicis tos stumt?