Kas ir 'eiras' ?
- Sludinājumi
- Ziņas
- Vīriem
- Tehnoloģijas
- Sports
- Video&TV
- Forums
- Lasītāju pieredze
- Akcijas
- Jautā ekspertam
deksters rakstīja: Kas ir 'eiras' ?
LZA Terminoloģijas komisijas lēmums Nr. 36
Par Eiropas naudas nosaukumu eira
Pieņemts 07.09.2004.; prot. Nr. 8/1049. Publicēts “LV” 09. un 10.09.2004.
Lēmuma pamats: Valsts valodas likuma 22. panta pirmā daļa.
1. Latvijas Zinātņu akadēmijas Terminoloģijas komisija nolemj latviešu valodā apstiprināt lokāmo naudas vienības nosaukumu sieviešu dzimtes formā: eira.
2. Līdz ar to spēku zaudē LZA Terminoloģijas komisijas 19.11.2002. lēmums Nr. 17 “Par Eiropas jaunās naudas nosaukumu latviešu valodā” (“LV” 25.02.2003.).
LZA TK priekšsēdētāja V. Skujiņa
LZA TK zinātniskā sekretāre I. Pūtele
Komentāri.
1. Latviešu valodas gramatikas sistēmā lietvārdi ir lokāmi, to galotnes rāda vārdu nepārprotamo savstarpējo saistījumu tekstā. Par lokāmiem valodas lietojumā ar laiku kļuvuši daudzi biežāk lietotie un sākotnēji nelokāmie aizguvumi, piem., čello – čells, filē – fileja, želē – želeja. Arī ekiju lietojām lokāmā formā, nevis kā “ekjū”. Jo plašāk tautā jauns termins lietojams, jo būtiskāk ir to izvēlēties tādā formā, kas skaidrāk uztverama. Savukārt nelokāmā forma eiro īpaši neērta lietošanai datīvā un lokatīvā, piem., kontu atlikumus izsaka eiro. Tāpēc izteiksmes skaidrībai tai “palīgos” nereti ņem vārdu valūta: “piesaistīt latu eiro valūtai”, “dolāra kurss eiro valūtā”, “depozīts eiro valūtā”.
2. Citas valodas Eiropas naudas vienības nosaukumu atvasina no Eiropas nosaukuma savā valodā un lieto atbilstoši savai gramatikas sistēmai. Valodās, kurās lietvārdus loka, loka arī Eiropas naudas nosaukumu, piem., lietuviešiem vienskaitlī ir euras, daudzskaitlī – eurai, bet euro ir vienskaitļa ģenitīvs.
3. Nelokāmā forma eiro- kā internacionāls elements salikteņos parasti norāda uz saistījumu ar Eiropu, piem., Oksfordas vārdnīcā ir salikteņi (tulkojumā): eirokrāts, eiroskeptiķis, eirovīzija, eirodolāri, eirovalūta, eirotirgus.
4. Vajadzību apstiprināt noteiktu Eiropas naudas vienības nosaukuma formu lietošanai oficiālos dokumentos šajā brīdī noteica tas, ka patlaban tiek pārskatīts Eiropas Konstitūcijas izveides līguma projekts, tiek precizēta līgumā lietotā terminoloģija, lai gatavo dokumentu nodotu parakstīšanai, savukārt pašreizējā normatīvo aktu tulkošanas prakse ar paralēlformām eiro un eira pieļauj atšķirīgu teksta interpretāciju un rada būtiskas problēmas (sk., piem., Eiropas Kopienu komisijas regulu Nr. 1342/2003).
5. LZA TK atzīst, ka ir turpināma uzsāktā lokāmās formas eira ieviešana valodas praksē, neizvirzot prasību likvidēt vai pārstrādāt esošos dokumentus, kuros lietota nelokāmā forma.
N. B. LZA TK lēmums attiecas tikai uz Eiropas naudas vienības nosaukumu (t. i., vārdu) eira. Lēmums neskar naudas vienības starptautisko apzīmējumu EUR: tas joprojām lietojams starptautiski pieņemtajā formā tāpat kā citi naudas vienību apzīmējumi USD (ASV dolārs), DEM (Vācijas marka), SEK (Zviedrijas krona), LVL (Latvijas lats) u. c.
es bi teiktu, ka ne astru ne focusu bet ja nu tomeer, ta mosh focusu? kaut gan hvz ... mosh labaak astru
Kamikadze rakstīja: es bi teiktu, ka ne astru ne focusu bet ja nu tomeer, ta mosh focusu? kaut gan hvz ... mosh labaak astru
Laba atbilde-tiehi taadu veeleejos!ieviesh pilniigu skaidriibuP)
ja gadaa nobrauc zem 20k km un nav jaatup baisi korkjos tad mieriigi njemt astru, citaadi var arii fokusot tik vien kaa neva zinaat vai fokusam nav krukjiits odo ... kaut kaa baisi mazs cipars
Ar 1.8 Astru neesmu braucis, ir bijusi lietošanā 1.6 Astra `99 ar automātu. Rezumē: neiet, lai kā pedāļus spaida , degvietu rij kā kāds parketa džips (11-12l vidēji, 70/30 pilsēta/šoseja), rezerves daļas neko lētas nav, bet vajag bieži. Pēc nopirkšanas tika ieguldīti ap 400Ls, lai viss būtu kārtībā. Pēc kādiem 4 mēnešiem 1/2 hadene jāpārlasa, motora spilvens mistiskā veidā pazudis, palicis tikai fragments, elektro gļuki... brrrr, vairāk tādu negribu.
Ar fokusu gan nekādas īpašās saistības nav, vienīgi tika izskatīts kā potenciālais darba auto. 2 gadus vecai (jaunai) mašīnai no akmentiņiem haubē jau iemetusies rūsa, kondicionieris jāpilda... brrr, paldies, nē.
Labāk ieteiktu paskatīties kaut ko citu.
Uggga rakstīja: Ar 1.8 Astru neesmu braucis, ir bijusi lietošanā 1.6 Astra `99 ar automātu. Rezumē: neiet, lai kā pedāļus spaida , degvietu rij kā kāds parketa džips (11-12l vidēji, 70/30 pilsēta/šoseja), rezerves daļas neko lētas nav, bet vajag bieži. Pēc nopirkšanas tika ieguldīti ap 400Ls, lai viss būtu kārtībā. Pēc kādiem 4 mēnešiem 1/2 hadene jāpārlasa, motora spilvens mistiskā veidā pazudis, palicis tikai fragments, elektro gļuki... brrrr, vairāk tādu negribu.
1.6 8v??? tad varbūt... ir lietošanā 2003.g 1.6 16v astra ar automātu... vidējais degvielas patēriņš 8,5 l/100km 50/50 pilsēta/ārpilsēta.... un galīgi negribās teikt ka neiet... griežas labi...
Man 2.0 16 v (136 z.s.) Astra automāts... nu jau pa lv būs kādi 25 t nobraukti... vienīgo ko esmu mainījis (bez pirkšanas koplekta -zobene ruļļi, filtri u.t.t.) bij priekšējā riteņa gultni un vārstu bloka blīvi - eļļa bij sākusi sūkties...
Iet labi vmax ~ 210 , vid pateriņš pa šos pie 100 - 120 ~ 6-7 l pils gan kādi 10- 12
1.8 laikam 115 zirgi tā kā varētu ari nebūt pilnīgs nīkulis....
Par fokusu nezinu...darba kolēģim bija, teica ka grabot viss kas var grabēt - panelis, durvis u.t.t.
Es tomēr ņemtu Astru - piekare tomēr no Lotus )
Bet ja nopietni skaties, kura labāk patīk, kurai labāks aprīkojums, stāvoklis u.t.t. un to ņem....
armandoz rakstīja:
Uggga rakstīja: Ar 1.8 Astru neesmu braucis, ir bijusi lietošanā 1.6 Astra `99 ar automātu. Rezumē: neiet, lai kā pedāļus spaida , degvietu rij kā kāds parketa džips (11-12l vidēji, 70/30 pilsēta/šoseja), rezerves daļas neko lētas nav, bet vajag bieži. Pēc nopirkšanas tika ieguldīti ap 400Ls, lai viss būtu kārtībā. Pēc kādiem 4 mēnešiem 1/2 hadene jāpārlasa, motora spilvens mistiskā veidā pazudis, palicis tikai fragments, elektro gļuki... brrrr, vairāk tādu negribu.
1.6 8v??? tad varbūt... ir lietošanā 2003.g 1.6 16v astra ar automātu... vidējais degvielas patēriņš 8,5 l/100km 50/50 pilsēta/ārpilsēta.... un galīgi negribās teikt ka neiet... griežas labi...
Nu jā, 1.6 8V, tāds nedaudz aizvēsturisks, bet nosita man vēlmi pēc Opeļa (tāda nekad gan nav bijusi) uz ilgiem laikiem.
Uggga rakstīja:
armandoz rakstīja:
Uggga rakstīja: Ar 1.8 Astru neesmu braucis, ir bijusi lietošanā 1.6 Astra `99 ar automātu. Rezumē: neiet, lai kā pedāļus spaida , degvietu rij kā kāds parketa džips (11-12l vidēji, 70/30 pilsēta/šoseja), rezerves daļas neko lētas nav, bet vajag bieži. Pēc nopirkšanas tika ieguldīti ap 400Ls, lai viss būtu kārtībā. Pēc kādiem 4 mēnešiem 1/2 hadene jāpārlasa, motora spilvens mistiskā veidā pazudis, palicis tikai fragments, elektro gļuki... brrrr, vairāk tādu negribu.
pirms 16v pirkšanas tika testēts arī 8v - sorry... lai arī motors vienkāršs kā ķeblis un uzticams - bet besīja tas, ka tiešām neiet, un trokšņoja kā traks - visu laiku salonā lika par sevi manīt...
1.6 8v??? tad varbūt... ir lietošanā 2003.g 1.6 16v astra ar automātu... vidējais degvielas patēriņš 8,5 l/100km 50/50 pilsēta/ārpilsēta.... un galīgi negribās teikt ka neiet... griežas labi...
Nu jā, 1.6 8V, tāds nedaudz aizvēsturisks, bet nosita man vēlmi pēc Opeļa (tāda nekad gan nav bijusi) uz ilgiem laikiem.
eRTs rakstīja:
Ar mašīnīti nav paredzēts braukt baigos gabalus-tik cik darbdienās pa rīgu un brīvdienās pa Latviju izbraucieni!
Ja maz brauksi tad riskēt un pirkt vecu dīzeli ar nezin kādu nobraukumu.....
Palasi šeit citus topikus kā tauta ar veciem dīzeļiem mokās. Vācietis nepērk dārgāku dīzeļmašinu lai viņu nelietotu. Tā ka dīzelim potenciāli nobraukums būs daudz lielāks.
Un padomā sākotnējā cenas starpība - cik km jānobrauc lai viņa atmaksātos?
ui @#$%$#$@ samuģīju ar citēšanu....
armandoz rakstīja: ui @#$%$#$@ samuģīju ar citēšanu....
nekas, izlasīt var
Kā man skolēģis teica, "ne mashina, a toljko zvuk"
Uggga rakstīja: Ar 1.8 Astru neesmu braucis, ir bijusi lietošanā 1.6 Astra `99 ar automātu. Rezumē: neiet, lai kā pedāļus spaida , degvietu rij kā kāds parketa džips (11-12l vidēji, 70/30 pilsēta/šoseja), rezerves daļas neko lētas nav, bet vajag bieži. Pēc nopirkšanas tika ieguldīti ap 400Ls, lai viss būtu kārtībā. Pēc kādiem 4 mēnešiem 1/2 hadene jāpārlasa, motora spilvens mistiskā veidā pazudis, palicis tikai fragments, elektro gļuki... brrrr, vairāk tādu negribu.
Ar fokusu gan nekādas īpašās saistības nav, vienīgi tika izskatīts kā potenciālais darba auto. 2 gadus vecai (jaunai) mašīnai no akmentiņiem haubē jau iemetusies rūsa, kondicionieris jāpilda... brrr, paldies, nē.
Labāk ieteiktu paskatīties kaut ko citu.
Cik tad tu brauci, ja pusgada laikā jau hadene jāpārlasa. Visticamāk ietaupīji uz rezerves daļām. Es nobraucu 20k un neko nevajadzēja mainīt. Manuprāt samērā glīts auto par adekvātu cenu. Salons gan nav pārāk ērts, bet tas ar ko salīdzina.
vispaar man nav saprotams kaa var ienaakt praataa doma pirkt ASTRU PAR 5k eur ŠAUSMAS!? Par 5 KEUR noteikti ir sameeraa daudz citu labaaku alternatiivu. Ja buutu focus un astra vieniigiee autiņi pasaulē tad es ņemtu fokusu
Ir kolēģim 2002 gada fokus,kurš ir nesists un nobraukti ir 150tk....pirkts pie dīlera.Par patēriņu un motora tilpumu nezinu,bet viņš lēnām un akurāti sāk rūsēt.Manam babulim ir Astra bertone,kura ir 2000gada un tilpums ir 1.8.....Nerunāsim par jauktā cikla patēriņu,bet pilsētā akurāti 8-9litri......un rūsa nav ne vienā nostūrītī....Cik biju infu lasijis,tad opels sāka ap 98gadu cinkot virsbūvi.
Gnoms rakstīja: da kuj viņu zin...
noteikti vēl gadiņu padomātu (mošk pie algas pieliek) un parakstītos uz kupeju (astru)...
fokusus (lielu daļu) iekš Krievijas kopā liek, tas arī visu izsaka....
pag pag fokusus liek.. bet penziinniekus un liekaas ka jamie liek kopaa tos vieteejam tirgum
tjip lai vestu no RU fokusu jams akau pa jaunam i jaasertificee uttttt
p.s. astras arii RUlandee vaac
vilko rakstīja:
Uggga rakstīja: Ar 1.8 Astru neesmu braucis, ir bijusi lietošanā 1.6 Astra `99 ar automātu. Rezumē: neiet, lai kā pedāļus spaida , degvietu rij kā kāds parketa džips (11-12l vidēji, 70/30 pilsēta/šoseja), rezerves daļas neko lētas nav, bet vajag bieži. Pēc nopirkšanas tika ieguldīti ap 400Ls, lai viss būtu kārtībā. Pēc kādiem 4 mēnešiem 1/2 hadene jāpārlasa, motora spilvens mistiskā veidā pazudis, palicis tikai fragments, elektro gļuki... brrrr, vairāk tādu negribu.
Ar fokusu gan nekādas īpašās saistības nav, vienīgi tika izskatīts kā potenciālais darba auto. 2 gadus vecai (jaunai) mašīnai no akmentiņiem haubē jau iemetusies rūsa, kondicionieris jāpilda... brrr, paldies, nē.
Labāk ieteiktu paskatīties kaut ko citu.
Cik tad tu brauci, ja pusgada laikā jau hadene jāpārlasa. Visticamāk ietaupīji uz rezerves daļām. Es nobraucu 20k un neko nevajadzēja mainīt. Manuprāt samērā glīts auto par adekvātu cenu. Salons gan nav pārāk ērts, bet tas ar ko salīdzina.
Neko daudz nebraucu, kādi 25k varbūt par gadu sanāca, bet vairāk pa pilsētu, ieskaitot bruģi un citus Rīgas "jaukumus". Par ietaupīšanu uz rezerves daļām arī nevar teikt - 1x uzreiz pēc nopirkšanas Hansā, 2x Topers.
Un par salonu arī piekrītu
smonG rakstīja: iekš darba ir lietošanā fokuss (RU)... jepal to kaku...
par astru vienkārši nezinu... vienkārši, šodien viena meitene ar Astra Coupe pabrauca garām... un vasarā redzēju Jūrkalnē tādu, tik zeltītu un ar spoileriem apkarinātu... smuks gan bija....
kaut kas no LV bohēmas (mūziķis laikam bija... kaut kur redzēts) viņu vadīja... tā kā neinteresē - neatpazinu....
SZ gan labak vareetu pastastiit bet lidostas mentiem bi blazer tolji braziilijas tolji ru taisiits ar esot aurojushi par bezsmadzeneem kas to nopirka
lai nu nesanaak ta ka galiigi offtopic: cien autora summaa ietilpst golf4 tdi iesaku
Dzonijs_007 rakstīja: vispaar man nav saprotams kaa var ienaakt praataa doma pirkt ASTRU PAR 5k eur ŠAUSMAS!? Par 5 KEUR noteikti ir sameeraa daudz citu labaaku alternatiivu. Ja buutu focus un astra vieniigiee autiņi pasaulē tad es ņemtu fokusu
Vēl nedaudz jāpagaida, un tad par 5 tūkst. EUR varēs paņemt jauku Merivu.
opel astra V.S. ford focus
tad nu jautājums tāds-kādu no šiem auto izvēlēties:
1.opel astra 1999.g. 1.8. 16v benzīns, nobarukums patreiz nezināms, ar kondiconieri 5000 eiras
2.ford focus 2001.g. 1.8. TDDI, nobraukums 115 000, ar kondiconieri, cena 6000 eiras
Tipa apskatotie tehniskos datus var secināt, ka fordam degvielas patēriņš būs divreiz mazāks, protams jauda arī mazāka...
Ar mašīnīti nav paredzēts braukt baigos gabalus-tik cik darbdienās pa rīgu un brīvdienās pa Latviju izbraucieni!
kādas domas??? kādas autiņa uzturēšans izmaksas?? vai ar ford ietaupītā degviela dos kādu labumu vai remontos to tāpat nolikšu???