"Virši": Uzņemt Eiropas zaļo kursu pašlaik palīdz tādi risinājumi kā elektrība un saspiestā dabasgāze

Foto: Ekrānbilde no Google.com/maps

Nozare.lv | 2.aprīlis 2021 15:57

Uzņemt Eiropas zaļo kursu jeb maksimāli samazināt siltumnīcas efektu izraisošo gāzu (SEG) emisijas pašreizējos apstākļos Latvijā palīdz tādi risinājumi kā elektrība un saspiestā dabasgāze, ar kuriem iespējams darbināt savas automašīnas, intervijā aģentūrai LETA pauda degvielas tirdzniecības tīkla "Virši" īpašnieka AS "Virši-A" izpilddirektors Jānis Vība.

Viņš pauda, ka tieši pie šiem risinājumiem "Virši-A" aktīvi strādā un veic investīcijas.

Vība skaidroja, ka savukārt smagā transporta jeb komerctransporta sektorā elektrības izmantošanai vēl pagaidām nav efektīvu un plaši izmantojamu risinājumu, tādēļ tur pašlaik galvenais alternatīvās degvielas risinājums ir saspiestā dabasgāze, kam tuvāko gadu laikā varētu pievienoties arī sašķidrinātā dabasgāze jeb LNG.

"Tie ir risinājumi, kas mums pašlaik palīdz uzņemt "zaļo kursu". Tālākā perspektīvā tam pievienosies arī ūdeņradis. Īpaši tas attiecas uz smagā transporta sektoru. Visdrīzāk brīnumu nebūs, un diezin vai kaut kas radikāli jauns papildus šiem nosauktajiem alternatīvās degvielas veidiem parādīsies," sacīja "Virši-A" izpilddirektors Jānis Vība.

Saspiesto dabasgāzes tirdzniecību uzņēmums pašlaik piedāvā vairākās stacijās - līdz gada beigām plānots, ka uzņēmumam būs desmit šādu vietu. "Sākotnēji bija stāsts par vistu un olu - nebija mašīnu, kas izmantotu saspiesto dabasgāzi, un līdz ar to nebija arī uzpildes staciju. Taču tagad infrastruktūra līdz gada beigām jau būs nodrošināta salīdzinoši augstā līmenī. Redzam, ka arī no klientiem šī interese paliek arvien lielāka," atzīmēja Vība.

Viņš atklāja, ka primāro fokusu šajā ziņā "Virši-A" vērš uz komerctransportu, un kompānijai jau ir sadarbība gan ar vairākiem autobusu parkiem, gan atkritumu vedējiem, gan arī kravas automašīnu uzņēmumiem. Tāpat ir arī vairāki projekti, kas ir izstrādes stadijā, un tas kompānijai dod pārliecību, ka saspiestajai dabasgāzei kā produktam Latvijā ir nākotne.

"Ja es būtu īpašnieks uzņēmumam ar lielu smagā transporta autoparku un būtu pienācis laiks to atjaunināt, tad es ļoti rūpīgi apdomātu, vai ir vērts mainīt mašīnas uz transportu ar dīzeļdzinējiem vai tomēr domāt par kādu alternatīvās degvielas veidu. Divi galvenie ieguvumi ir ekoloģija, jo tas ir dabai draudzīgāk, un ekonomiskums, jo mūsu aprēķini rāda, ka ietaupījums, izmantojot dabasgāzi, ir vismaz 30% apmērā. Ja autoparks uzņēmumam ir paliels, tad šie 30% rada būtisku ieguvumu naudas plūsmā," sacīja "Virši-A" izpilddirektors.

Vība minēja, ka, sadarbojoties ar Ceļu satiksmes un drošības direkciju (CSDD), septiņās stacijās attīstījuši arī elektrības uzlādes vietas, un noris darbs pie šī tīkla paplašināšanas, tomēr ir jāatceras, ka Latvijā ir nedaudz vairāk kā 1000 elektromobiļu un tas, salīdzinot ar 700 000 līdz 800 000 pārējo automašīnu, joprojām ir ļoti neliels apjoms.

"Savukārt uzlādes vietas izbūve maksā salīdzinoši dārgi. Tādēļ pagaidām vēl nav ekonomiska pamatojuma, lai agresīvi ietu iekšā šajā tirgū un investētu. Bet es domāju, ka vidējā termiņā jeb pāris gadu laikā, kad šis tirgus jau būs vēl vairāk attīstījies un tehnoloģiju risinājumi, lai nodrošinātu uzpildi, būs kļuvuši lētāki, mēs spersim nākamos soļus un attīstīsim šo produktu arī tālāk," sacīja Vība.

2020.gada nogalē visas Eiropas Savienības dalībvalstis vienojās par ambiciozākiem klimata mērķiem, proti, līdz 2030.gadam par 55% samazinot oglekļa dioksīda emisijas, lai līdz 2050.gadam panāktu Eiropas Savienības klimatneitralitāti atbilstoši Parīzes nolīguma prasībām.

Eiropas Zaļā kursa galvenie elementi ir Eiropas Klimata likums, Eiropas Savienības Biodaudzveidības stratēģija, stratēģija "No lauka līdz galdam", Eiropas Savienības rūpniecības politikas stratēģija un ilgtspējīgu finanšu regulējums. Sagaidāms, ka tuvākajos gados būtiskas pārmaiņas skars visas tautsaimniecības nozares, bet jo īpaši - enerģētiku, transportu, būvniecību, rūpniecību, lauksaimniecību un finanšu nozari.

Kompānija "Virši-A" reģistrēta 1995.gadā, un tās pamatkapitāls ir 910 560 eiro, liecina "Firmas.lv" informācija. Uzņēmuma apgrozījums 2019.gadā bija 187,008 miljoni eiro, bet peļņa sasniedza 3,989 miljonus eiro. Finanšu dati par 2020.gadu vēl nav publiskoti. "Virši-A" patiesā labuma guvēji ir Ruta Plūme, Andris Priedītis, Jānis Riekstiņš, Jānis Rušmanis un Ilgvars Zuzulis.

 
Komentāri
 
Nav pievienots neviens komentārs.
Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

1,5 miljoni dolāru un 400 km/h – ķīniešu superhibrīds sērijveida izpildījumā (+ VIDEO)

Šanhajas autoizstādē nodemonstrēts Silk-FAW kopuzņēmuma radītais superhibrīds Hongqi S9. Vairāk nekā 400 km/h ātrā un pusotru miljonu dolāru vērtā automašīna gatava sērijveida ražošanai. Lasīt vairāk

 

Policija visā valsts teritorijā pievērsīs pastiprinātu uzmanību braukšanas ātruma kontrolei 2

Piedaloties Eiropas ceļu policijas tīkla rīkotajā akcijā, šodien visā valsts teritorijā, Valsts policija pievērsīs pastiprinātu uzmanību atļautā braukšanas ātruma kontrolei, aģentūru LETA informēja Valsts policija. Lasīt vairāk

 

Droša, ērta un lēta braukšana: kāpēc autovadītājiem tik svarīgi domāt par ātrumu? 9

Drošība un komforts ir ļoti svarīgi gan garākos braucienos, gan ikdienas gaitās pilsētas ielās, tādēļ automašīnu ražotāji nodrošina, ka jaunie modeļi ir aprīkoti ne vien ar pašām jaunākajām drošības sistēmām, bet arī modernām komforta tehnoloģijām. Lasīt vairāk

 

Sadursmē ar iereibuša braucēja vadītu auto gājis bojā šogad pirmais motociklists 22

Svētdien sadursmē ar iereibuša braucēja vadītu auto gājis bojā motociklists, un šis šogad ir pirmais negadījums, kad dzīvību zaudē motocikla vadītājs, aģentūru LETA informēja Valsts policijas (VP) Latgales reģiona pārvaldes pārstāve Lāsma Kursīte. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti