Daļiņu filtri (DPF / FAP) ir kļuvuši par pastāvīgu sastāvdaļu ne tikai dīzeļdzinēju automašīnās, bet pēdējos gados arī benzīna dzinējos (GPF). Tas ir nepieciešams aizvien stingrāko izplūdes gāzu emisijas standartu dēļ, kas liek ražotājiem meklēt arvien sarežģītākus risinājumus degvielas ekonomijas un ekoloģijas jomā.
-SAPS), kas satur dažādu uzlabojumu komplektu.
Kvēpu filtrs jeb DPF ir daļa no izplūdes sistēmas, kas aizkavē kaitīgo sodrēju un kvēpu nonākšanu apkārtējā vidē. Tam ir sietu telpiskās struktūras forma ar sienu laukumu, kas nedaudz atgādina medus šūnas. Tā galvenā funkcija ir aizturēt nesadegušās nosēdumu jeb kvēpu daļiņas. Kanālu sienas ir porainas, kas ļauj noteiktām gāzēm un daļiņām iziet tām brīvi cauri. Savukārt uz sienām nogulsnētie sodrēji tiek mākslīgā veidā sadedzināti un pārveidoti par oglekļa dioksīdu un ūdeni. Efektīvas kvēpu dedzināšanas jeb reģenerācijas procedūras galvenais faktors ir temperatūra, kurai jābūt pēc iespējas augstākai. Lai to sasniegtu, ir jāpalielina degvielas deva, un to var veikt gan nekustīgā stāvoklī (statiskā DPF filtra dedzināšana, kuru bieži var ieslēgt ar diagnostikas testeri), gan braucot pa ceļu ar nemainīgu ātrumu noteiktu laika periodu. Filtru dedzināšanas procedūras var atšķirties atkarībā no konkrētās automašīnas un tās risinājumiem. Tomēr jāņem vērā, ka šī filtru apkopes metode dažkārt var nebūt iedarbīga, un rezultātā dīzeļdegvielas daļiņu filtrs var aizsērēt.
Katrs dzinējs normālas darbības laikā sadedzina nelielu daudzumu eļļas, kas ir dabisks process virzuļdzinēju darbībā. Diemžēl tas izraisa eļļā esošo vielu nonākšanu izplūdes gāzēs un to izplūdi atmosfērā. Fosfora, sēra un sulfātu pelnu, kā arī kalcija un cinka sadegšanas produkti, kas atrodas eļļās, nosēžas arī uz filtriem. Tos ir ļoti grūti sadedzināt, un tie aizsprosto poraino struktūru, samazinot filtra kalpošanas laiku. Salīdzinājumam – kvēpi (cietās daļiņas jeb izmeši) pēc sildīšanas filtrā līdz temperatūrai 550°C un augstāk sadalās oglekļa dioksīdā un ūdenī. Savukārt cietās metāla nogulsnes paliek uz filtra virsmas un ir ļoti grūti noņemamas. Tādēļ pelnu piedevu samazināšana eļļās ir būtiska, lai nodrošinātu dīzeļdegvielas daļiņu filtra ilgtermiņa darbību. Šim nolūkam ir izstrādātas low-SAPS eļļas ar jaunu uzlabotāju paketi, kas vienlaikus nodrošina atbilstošus eļļošanas parametrus kā “parastajām” eļļām.
“Low-SAPS eļļām ir cita veida bagātinošas piedevas, kas satur ierobežotu daudzumu tādu elementu kā kalcijs, sērs, fosfors un cinks. “Parasta” eļļa salīdzinājumā ar low-SAPS eļļu uz pusi saīsina DPF filtra kalpošanas laiku. Pelni filtru pastāvīgi aizsprosto, un rezultātā tas ir jānomaina vai jāatjauno atbilstošā darbnīcā. Tomēr ir arī izņēmumi. Daži inženieri salīdzinoši nesen ieteica izmantot augstas kvalitātes pelnu eļļas automašīnām ar DPF. Tas ir saistīts ar faktu, ka šo inženieru izstrādātie motori eļļu patērē ļoti mazā daudzumā. Tas nozīmē, ka neliels eļļas daudzums, kas nonācis DPF, būtiski neietekmē tā aizsērēšanu,” skaidro Andžejs Hušatinskis (Andrzej Husiatyński), “Total Polska” tehniskās nodaļas vadītājs.
Low-SAPS eļļas tiek iedalītas vairākās klasēs. Eiropas Automobiļu ražotāju asociācija (ACEA) ir sadalījusi tās 5 grupās, sākot no ACEA C1 līdz C5. Katra no tām nozīmē kaitīgo savienojumu daudzuma atšķirības, kā arī eļļas ietekmi uz degvielas patēriņu. Galvenokārt to nosaka automašīnu ražotāju atšķirīgās prasības. Lielāks skaitlis eļļas specifikācijas kodā vēl nenozīmē augstāku kvalitāti, bet gan vienkārši atšķirīgas tehniskās prasības.
· ACEA C1 – low-running eļļa – būtiski ietekmē degvielas ekonomiju >3%; ļoti zems SAPS elementu saturs (ievērojami pagarina DPF un katalizatoru kalpošanas laiku); eļļas vidējam nobraukumam; eļļu pamatā ir īpašas, sintētiskas bāzes; var nebūt piemērotas dažiem dzinējiem; ieteicamas “Ford”, “Mazda”, “Jaguar” un “Land Rover” dažiem dīzeļdzinējiem.
· ACEA C2 – low-running eļļa – būtiski ietekmē degvielas ekonomiju > 2,5%; zems vidējo SAPS elementu saturs (pagarina DPF un katalizatoru kalpošanas laiku); eļļas lielam nobraukumam; eļļu pamatā ir īpašas, sintētiskas bāzes; var nebūt piemērotas dažiem dzinējiem; ieteicamas “Peugeot”, “Citroën”, “Toyota” un “Fiat” dīzeļdzinējiem.
· ACEA C3 – eļļa ar nelielu ietekmi uz degvielas ekonomiju; > 1% xW30 klases eļļai; vidējs SAPS elementu saturs (pagarina DPF un katalizatoru kalpošanas laiku); eļļas lielam nobraukumam; eļļu pamatā ir īpašas, sintētiskas bāzes; ieteicamas lielākajai daļai populārāko zīmolu dzinējiem: “BMW”, “Volkswagen”, “Mercedes-Benz”, “General Motors”, “Toyota”, “Hyundai”, “Kia”, “Fiat” benzīna dzinējiem.
· ACEA C4 – eļļa ar nelielu ietekmi uz degvielas ekonomiju (> 1% xW30 klases eļļai); ļoti zems SAPS elementu saturs (ievērojami pagarina kalpošanas laiku, īpaši DPF); ar palielinātu fosfora daudzumu; eļļas lielam nobraukumam; eļļu pamatā ir īpašas sintētiskas bāzes; piemērotas lielākajai daļai dīzeļdzinēju; augstākās prasības dzinēja nogulsnēm un pretnodiluma aizsardzībai; ieteicamas “Renault” un “Nissan” dīzeļdzinējiem.
· ACEA C5 – very easy-running eļļa – ar samazinātu HTHS viskozitāti; nodrošina ievērojamu degvielas ietaupījumu > 3%; visbiežāk sastopamas xW-20 vai mazākās viskozitātēs ar vidēju SAPS elementu saturu; sistemātiski ieviestas modernākajos dīzeļa, benzīna un hibrīda dzinējos: “Volkswagen” EURO 6d, “Porsche”, “BMW”, “Mercedes-Benz”, “Peugeot”, “Citroën”, “Land Rover”, “Opel”, “Ford”, “Volvo”; ļoti zemās viskozitātes dēļ tās nav piemērotas lietošanai vecākiem dzinējiem.
“Low-SAPS eļļām ir liels skaits specifikāciju un sertifikātu. Garantijas laikā mums ir jāizmanto eļļas ar atbilstošu specifikāciju vai sertifikātu, kas norādīts transportlīdzekļa rokasgrāmatā. Ieteicams lietot produktu, kas atbilst ražotāja specifikācijai vai apstiprinājumam, arī pēc garantijas perioda. Gadījumos, kad ir nepieciešama uzpilde vai radušies kādi bojājumi un eļļa ir jāpapildina pēc iespējas ātrāk, taču mums nav ražotāja ieteiktās eļļas, es iesaku izmantot universālāko un pieejamāko ACEA C3 klasi. Ja mēs pievienojam eļļu ar specifikāciju, ko nav ieteicis transportlīdzekļa ražotājs, esošās eļļas lietošanas intervāls ir ievērojami jāsamazina – pat uz pusi, un tad smērviela jāaizstāj ar atbilstošu iepriekšējai smērvielai. “TOTAL” piedāvājumā ir vesela virkne low-SAPS eļļu – TOTAL QUARTZ INEO, kuras bieži vien tiek lietotas mūsdienu automašīnām, kas aprīkotas ar makrodaļiņu filtru,” norāda Andžejs Hušatinskis.
bet var nojaust, ka lai mazāk jātu filtru, eļļai neliek klāt kautko, kas savukārt pātrina virzuļu grupas dilšanu. ko citu var gaidīt no autoindustrijas.