Vai roboti aizstās auto vadīšanas meistarību? Kā beigsies vecu, labu iemaņu un modernas elektronikas konflikts?
Komentē Gunārs Brauns:
- Piezīmes par šo tematu tapušas devīgās ziemas sniega un ledus trasēs. Sarunu objekts – dažāda vecuma automobiļi un to elektroniskās stabilitātes sistēmas, tostarp vieni no spilgtākajiem šajā jomā BMW X1 un Opel „Astra”. Diskusiju dalībnieki – visdažādākā vecuma un pieredzes abu dzimumu stūrētāji. No iesirmiem, bet joprojām ātra un skaista brauciena kāriem ralliju čempioniem, līdz plaukstošām meitenēm, kurām nav ne mazākā priekšstata par auto slīdes tīšu radīšanu, vadīšanu un baudīšanu. Skatāmies, kādus secinājumus no visa tā varam izlobīt.
Meistars īgns, dāma smaida
Līkloču ledus trasē viss kājām gaisā. Ja ESP (Electronic Stability Program), vai kā nu kurai firmai šīs gudrības sauc (skat. tabuliņā), ieslēgta, sportiska pieredze un iemaņas jau pirmajā pagriezienā nonāk ar to smagā konfliktā. Meistars slīdes sākumu „detektē” agrāk nekā dators, jo to vienkārši paredz, nevis gaida sensoru signālus. Reflektori „kontrē” (griež stūri vajadzīgajā virzienā), un tā sajauc datora sāktos aprēķinus. Robotiņš vai nu turpina iesākto (nu jau nevajadzīgo) darbību vai sāk jaunu cīņu pret „viņaprāt” stulbajām vadītāja izdarībām. Novērtē situāciju kā kritisku un dzēš vilkmi, kuru meistars bija paredzējis izmantot... Nevis brauciens, bet karš starp cilvēku un mašīnu. Kā tas beidzas? Vai nu ar sistēmas izslēgšanu vai arī ar diezgan grūtu, garu un ne vienmēr sekmīgu pielāgošanās procesu, savu veco un ilgus gadus vienīgo pareizo iemaņu revīziju un pielāgošanu tiem brauciena principiem, kurus programmā ielicis kāds tāls konstruktors.
Tieši šā iemesla dēļ lielākais pieprasījums „Auto akadēmijas” nodarbībās ir bijis nevis pēc klasisko sporta paņēmienu skaidrošanas, bet gan pēc konsultācijām un palīdzības sadzīvošanā ar modernu auto. Ar BMW visvienkāršāk – pieturi slēdzi ilgāk un DSC off! Gandrīz „pliku” izrādās var dabūt arī „Porsche Cayenne”. „Volvo” automobiļus nevar. Jauno „Astru” nevar (pēc pēdējām ziņām no „Adam auto” pacietīgiem zēniem gan tas esot izdevies). Daudzus jaunus auto nevar atgriezt skaistajā un manas paaudzes saprastajā vienkāršībā. Šķiet, ka pēc pavisam nedaudz gadiem nevarēs vairs nevienu...
Tiktāl par vecmeistaru rūpēm. Bet – reče! – dāma skaisti brauc pa ledus līkločiem un smaida. Viņas komandas automobilim ir vienkāršas un datoram saprotamas. Stūres pagrieziena leņķis rāda kāroto virzienu. Šķērsspēku un ātruma sensori pārbauda, vai tas iegūts. Ja ne - robots „atmet” lieko vilkmes spēku, uz mirkli iedarbina viena, divu vai trīs riteņu bremzes (kurš meistars spēj izpildīt tādus fokusus!?), pagriež auto degunu vajadzīgajā virzienā. Dāma šo palīdzību pat nemana vai uztver kā dabisku, pašu par sevi saprotamu. Konflikta nav. Lēni? Jā, mazliet lēnāk nekā brauc ESP izslēdzis vai tās kaprīzēm pielāgojies meistars. Toties bez piepūles. Bez bīstamas tuvības ceļmalas kupenām, kurās kungs reizēm nonāk.
Uz šosejas putenī
BMW X1 un 150 km/h. Tāds ne gluži lojāls eksperiments uz Liepājas šosejas tiešām notika. Autors – kāds pagājušā gadsimta Latvijas čempions rallijā, kurš savu vārdu publicēt gan neļāva. Lūk, viņa stāsts:
- Veči! Tā ir fantastika! Tu ej uz apdzīšanu, tēmē ārā no vismaz sprīdi dziļas putras špūres, gaidi smagu, grūtu darbu, labošanu, kontrēšanu, slīdēšanu, vākšanos – nekā! Nav ne mazāko problēmu. Tas velnēns aizbrauc precīzi un smalki ar vienu vienīgu stūres pagriezienu. Un tāpat atgriežas atpakaļ savā joslā. Teikšu – man likās, ka Viņš par mani, manu piesardzību un bailītēm smīn. Sak’, tik vien tu, vecīt, vari iecerēt? Es spēju vēl vairāk! Un šķietama brīnuma pamatā nav nekas cits, kā tā pati „DSC”, kuru mēs slalomā uz ezera slēdzām ārā...
Līdzīgas sajūtas fiksēju es pats, kad „Astras” oficiālajā prezentācijā uz plāni apsnigušas šosejas ar kolēģi aizpļāpājies mazliet novirzījos no melnās „špūres”. Tikko manāms bremžu krikšķītis, un auto pats bez manas stūrēšanas atgriezās drošākajā trajektorijā...
Elektroniskā stabilitāte. Slavēta, lamāta, pārvērtēta, nīsta – šā vai tā nenoliedzami pēdējā gadu desmitā strauji augusi, pilnveidojusies un kļuvusi par lielisku palīgu ne tikai viduvējiem vai vājiem braucējiem. Kā beigsies apakšvirsrakstā minētais konflikts? Mana prognoze: pavisam drīz, jau tuvākajos piecos gados šīs sistēmas kļūs visaugstākās kvalitātes, izcili gudras un – neizslēdzamas. Sportiski, grūti apgūstami triki ar slīdēm aizies no koplietošanas ceļiem, no drošas braukšanas skolu plašai publikai paredzētajām programmām un apmetīsies tur, kur tām laikam jau ir vienīgā īstā vieta – speciālos auto sporta, atrakciju, izpriecu un atpūtas poligonos kopā ar vienkāršiem, „primitīviem”, bet jaudīgiem auto. Cerams, ka arī tādus kāds vēl būvēs...
Pašlaik mani baida vien divas sliktas iespējas – tādi auto kā „Astra” un „X1” daudziem var radīt mānīgu visatļautības ilūziju. Bet bremzēšanas ceļu elektronika būtiski samazināt nespēj. Un nespēs. Otrkārt – labas ESP pašlaik nav lielākajai daļai mūsu autoparka. Un bīstamā situācijā nejauši var nonākt tie stūrētāji, kuriem no ļoti moderna auto nākas pārkāpt vecākā un „plikākā”.
Dažādu firmu lietotie elektronisko stabilitātes sistēmu saīsinātie apzīmējumi:
- Audi, Bentley, Bugatti, Chrysler, Dodge, Daimler, Jeep, Lamborghini, Mercedes-Benz, Opel, Peugeot, Renault, Saab, Seat, Škoda, Suzuki. Volkswagen ESP - Electronic Stability Program
- Alfa Romeo: Vehicle Dynamic Control (VDC)
- BMW: Dynamic Stability Control (DSC) (including Dynamic Traction Control)
- Cadillac: StabiliTrak & Active Front Steering (AFS)
- Fiat: Electronic Stability Program(ESP) and Vehicle Dynamic Control (VDC)
- Ferrari: Controllo Stabilità (CST)
- Ford: AdvanceTrac with Roll Stability Control (RSC) and Interactive Vehicle Dynamics (IVD) and Electronic Stability Program(ESP)
- General Motors: StabiliTrak
- Honda: Vehicle Stability Assist (VSA)
- Hyundai: Electronic Stability Program(ESP), Electronic Stability Control (ESC), and Vehicle Stability Assist (VSA)
- Infiniti: Vehicle Dynamic Control (VDC)
- Jaguar: Dynamic Stability Control (DSC)
- Kia: Electronic Stability Control (ESC), Electronic Stability Program(ESP)
- Land Rover: Dynamic Stability Control (DSC)
- Lexus: Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) with Vehicle Stability Control (VSC)
- Maserati: Maserati Stability Program(MSP)
- Mazda: Dynamic Stability Control (DSC) (Including Dynamic Traction Control)
- Mitsubishi: Active Skid and Traction Control MULTIMODE and Active Stability Control (ASC)
- Nissan: Vehicle Dynamic Control (VDC)
- Porsche: Porsche Stability Management (PSM)
- Rover Group: Dynamic Stability Control (DSC)
- Subaru: Vehicle Dynamics Control (VDC)
- Toyota: Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) with Vehicle Stability Control (VSC)
- Volvo: Dynamic Stability and Traction Control (DSTC)
Uz šosejas varbūt arī der, ka jau Brūnais Gunārs raksta. Bet, lai iebrauktu pa puspiesnigušu sānceļu, kur jāpabuksē pa sniega kārtu jau gandrīz uz vēdera lienot, ESP neder. Bez tā var iebraukt, ar ieslēgtu nevar. Tur tā sistēma kaut ko nesaprot tik labi, kā cilvēka iemaņas. Jau nez kuro ziemu tas tiek darīts ar Volvo S40.