Nāk „autopilotu” laiks 10

Foto: iAuto.lv

21.decembris 2012 10:15

Vai roboti aizstās auto vadīšanas meistarību? Kā beigsies vecu, labu iemaņu un modernas elektronikas konflikts?

Komentē Gunārs Brauns:

- Piezīmes par šo tematu tapušas devīgās ziemas sniega un ledus trasēs. Sarunu objekts – dažāda vecuma automobiļi un to elektroniskās stabilitātes sistēmas, tostarp vieni no spilgtākajiem šajā jomā BMW X1 un Opel „Astra”. Diskusiju dalībnieki – visdažādākā vecuma un pieredzes abu dzimumu stūrētāji. No iesirmiem, bet joprojām ātra un skaista brauciena kāriem ralliju čempioniem, līdz plaukstošām meitenēm, kurām nav ne mazākā priekšstata par auto slīdes tīšu radīšanu, vadīšanu un baudīšanu. Skatāmies, kādus secinājumus no visa tā varam izlobīt.

Meistars īgns, dāma smaida

Līkloču ledus trasē viss kājām gaisā. Ja ESP (Electronic Stability Program), vai kā nu kurai firmai šīs gudrības sauc (skat. tabuliņā), ieslēgta, sportiska pieredze un iemaņas jau pirmajā pagriezienā nonāk ar to smagā konfliktā. Meistars slīdes sākumu „detektē” agrāk nekā dators, jo to vienkārši paredz, nevis gaida sensoru signālus. Reflektori „kontrē” (griež stūri vajadzīgajā virzienā), un tā sajauc datora sāktos aprēķinus. Robotiņš vai nu turpina iesākto (nu jau nevajadzīgo) darbību vai sāk jaunu cīņu pret „viņaprāt” stulbajām vadītāja izdarībām. Novērtē situāciju kā kritisku un dzēš vilkmi, kuru meistars bija paredzējis izmantot... Nevis brauciens, bet karš starp cilvēku un mašīnu. Kā tas beidzas? Vai nu ar sistēmas izslēgšanu vai arī ar diezgan grūtu, garu un ne vienmēr sekmīgu pielāgošanās procesu, savu veco un ilgus gadus vienīgo pareizo iemaņu revīziju un pielāgošanu tiem brauciena principiem, kurus programmā ielicis kāds tāls konstruktors.
Tieši šā iemesla dēļ lielākais pieprasījums „Auto akadēmijas” nodarbībās ir bijis nevis pēc klasisko sporta paņēmienu skaidrošanas, bet gan pēc konsultācijām un palīdzības sadzīvošanā ar modernu auto. Ar BMW visvienkāršāk – pieturi slēdzi ilgāk un DSC off! Gandrīz „pliku” izrādās var dabūt arī „Porsche Cayenne”. „Volvo” automobiļus nevar. Jauno „Astru” nevar (pēc pēdējām ziņām no „Adam auto” pacietīgiem zēniem gan tas esot izdevies). Daudzus jaunus auto nevar atgriezt skaistajā un manas paaudzes saprastajā vienkāršībā. Šķiet, ka pēc pavisam nedaudz gadiem nevarēs vairs nevienu...

Tiktāl par vecmeistaru rūpēm. Bet – reče! – dāma skaisti brauc pa ledus līkločiem un smaida. Viņas komandas automobilim ir vienkāršas un datoram saprotamas. Stūres pagrieziena leņķis rāda kāroto virzienu. Šķērsspēku un ātruma sensori pārbauda, vai tas iegūts. Ja ne - robots „atmet” lieko vilkmes spēku, uz mirkli iedarbina viena, divu vai trīs riteņu bremzes (kurš meistars spēj izpildīt tādus fokusus!?), pagriež auto degunu vajadzīgajā virzienā. Dāma šo palīdzību pat nemana vai uztver kā dabisku, pašu par sevi saprotamu. Konflikta nav. Lēni? Jā, mazliet lēnāk nekā brauc ESP izslēdzis vai tās kaprīzēm pielāgojies meistars. Toties bez piepūles. Bez bīstamas tuvības ceļmalas kupenām, kurās kungs reizēm nonāk.


Uz šosejas putenī

BMW X1 un 150 km/h. Tāds ne gluži lojāls eksperiments uz Liepājas šosejas tiešām notika. Autors – kāds pagājušā gadsimta Latvijas čempions rallijā, kurš savu vārdu publicēt gan neļāva. Lūk, viņa stāsts:
- Veči! Tā ir fantastika! Tu ej uz apdzīšanu, tēmē ārā no vismaz sprīdi dziļas putras špūres, gaidi smagu, grūtu darbu, labošanu, kontrēšanu, slīdēšanu, vākšanos – nekā! Nav ne mazāko problēmu. Tas velnēns aizbrauc precīzi un smalki ar vienu vienīgu stūres pagriezienu. Un tāpat atgriežas atpakaļ savā joslā. Teikšu – man likās, ka Viņš par mani, manu piesardzību un bailītēm smīn. Sak’, tik vien tu, vecīt, vari iecerēt? Es spēju vēl vairāk! Un šķietama brīnuma pamatā nav nekas cits, kā tā pati „DSC”, kuru mēs slalomā uz ezera slēdzām ārā...
Līdzīgas sajūtas fiksēju es pats, kad „Astras” oficiālajā prezentācijā uz plāni apsnigušas šosejas ar kolēģi aizpļāpājies mazliet novirzījos no melnās „špūres”. Tikko manāms bremžu krikšķītis, un auto pats bez manas stūrēšanas atgriezās drošākajā trajektorijā...

Elektroniskā stabilitāte. Slavēta, lamāta, pārvērtēta, nīsta – šā vai tā nenoliedzami pēdējā gadu desmitā strauji augusi, pilnveidojusies un kļuvusi par lielisku palīgu ne tikai viduvējiem vai vājiem braucējiem. Kā beigsies apakšvirsrakstā minētais konflikts? Mana prognoze: pavisam drīz, jau tuvākajos piecos gados šīs sistēmas kļūs visaugstākās kvalitātes, izcili gudras un – neizslēdzamas. Sportiski, grūti apgūstami triki ar slīdēm aizies no koplietošanas ceļiem, no drošas braukšanas skolu plašai publikai paredzētajām programmām un apmetīsies tur, kur tām laikam jau ir vienīgā īstā vieta – speciālos auto sporta, atrakciju, izpriecu un atpūtas poligonos kopā ar vienkāršiem, „primitīviem”, bet jaudīgiem auto. Cerams, ka arī tādus kāds vēl būvēs...
Pašlaik mani baida vien divas sliktas iespējas – tādi auto kā „Astra” un „X1” daudziem var radīt mānīgu visatļautības ilūziju. Bet bremzēšanas ceļu elektronika būtiski samazināt nespēj. Un nespēs. Otrkārt – labas ESP pašlaik nav lielākajai daļai mūsu autoparka. Un bīstamā situācijā nejauši var nonākt tie stūrētāji, kuriem no ļoti moderna auto nākas pārkāpt vecākā un „plikākā”.


Dažādu firmu lietotie elektronisko stabilitātes sistēmu saīsinātie apzīmējumi:

  •  Audi, Bentley, Bugatti, Chrysler, Dodge, Daimler, Jeep, Lamborghini, Mercedes-Benz, Opel, Peugeot, Renault, Saab, Seat, Škoda, Suzuki. Volkswagen ESP - Electronic Stability Program
  •  Alfa Romeo: Vehicle Dynamic Control (VDC)
  •  BMW: Dynamic Stability Control (DSC) (including Dynamic Traction Control)
  •  Cadillac: StabiliTrak & Active Front Steering (AFS)
  •  Fiat: Electronic Stability Program(ESP) and Vehicle Dynamic Control (VDC)
  •  Ferrari: Controllo Stabilità (CST)
  •  Ford: AdvanceTrac with Roll Stability Control (RSC) and Interactive Vehicle Dynamics (IVD) and Electronic Stability Program(ESP)
  •  General Motors: StabiliTrak
  •  Honda: Vehicle Stability Assist (VSA)
  •  Hyundai: Electronic Stability Program(ESP), Electronic Stability Control (ESC), and Vehicle Stability Assist (VSA)
  •  Infiniti: Vehicle Dynamic Control (VDC)
  •  Jaguar: Dynamic Stability Control (DSC)
  •  Kia: Electronic Stability Control (ESC), Electronic Stability Program(ESP)
  •  Land Rover: Dynamic Stability Control (DSC)
  •  Lexus: Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) with Vehicle Stability Control (VSC)
  •  Maserati: Maserati Stability Program(MSP)
  •  Mazda: Dynamic Stability Control (DSC) (Including Dynamic Traction Control)
  •  Mitsubishi: Active Skid and Traction Control MULTIMODE and Active Stability Control (ASC)
  •  Nissan: Vehicle Dynamic Control (VDC)
  •  Porsche: Porsche Stability Management (PSM)
  •  Rover Group: Dynamic Stability Control (DSC)
  •  Subaru: Vehicle Dynamics Control (VDC)
  •  Toyota: Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) with Vehicle Stability Control (VSC)
  •  Volvo: Dynamic Stability and Traction Control (DSTC)
 
Visi komentāri
 
288748. viesis 21.decembris 2012 10:34
0 0 Atbildēt

sābiem nav?

288749. viesis 21.decembris 2012 10:42
2 0 Atbildēt

Uz šosejas varbūt arī der, ka jau Brūnais Gunārs raksta. Bet, lai iebrauktu pa puspiesnigušu sānceļu, kur jāpabuksē pa sniega kārtu jau gandrīz uz vēdera lienot, ESP neder. Bez tā var iebraukt, ar ieslēgtu nevar. Tur tā sistēma kaut ko nesaprot tik labi, kā cilvēka iemaņas. Jau nez kuro ziemu tas tiek darīts ar Volvo S40.

288751. viesis 21.decembris 2012 12:31
2 0 Atbildēt

Arī uz šosejas neder - pirmā nopietnā iepazīšanās ar ESP bija ar īrētu busiņu naksnīgos Polijas ziemas ceļos. Rezultāts pārliecinošs - uz priekšu tikt un atgūt līdz tam analogos apstākļos ierastu un ceļojuma aprēķinos izmantoto vidējo ātrumu izdevās vien pēc ESP izslēgšanas. Šobrīd pirmais darbs ziemā piesēžoties pie stūres ir izslēgt ESP, lai brīdī kad rodas kāda bīstama situācija, kuru vadītājs var paredzēt iepriekš un novērst, nebūtu jārēķinās ar elektronikas pateikto: "Nē, avārijai tomēr būs būt!". ESP ir "kruķi invalīdam" - līdzeklis, kā bez tūlītēja apdraudējuma piesēdināt pie stūres vadītāju bez adekvātām vadīšanas prasmēm. Bet sekas tāpat būs - vienīgi kādā vēlākā brīdī un lielākā ātrumā.

288759. viesis 22.decembris 2012 15:08
0 0 Atbildēt

Par elektroniku un robežām, ļoti labs piemērs, ka elektronika rada ļoti mānīgu priekšstatu par situācijas nopietnību uz ceļa, līdz brīdim, kamēr "noraujās" www.youtube.com/watch?v=FWilZlvWPLg

Citāts no Lexus šofera "Gāju uz apdzīšanu, pēkšņi visa mašīna sāka pīkstēt..."

288763. viesis 23.decembris 2012 8:42
0 0 Atbildēt

Elektronikai nav ne vainas, līdz brīdim kad to var izlēgt :)

288767. viesis 27.decembris 2012 11:44
0 0 Atbildēt

Varbūt kāds var pateikt? BMW E90 modelim ir DTC un STC elektroniskās sistēmas, to STC nemāku izslēgt, un tiešām tā traucē izbraukt no dziļāka sniega vai uzbraukt pa slidenāku kalniņu. Kā to var izslēgt? Bet tā - laba lieta uz sniegaina ceļa, ja tik prātīgi brauc līkumos. Un riepas vajadzīgas ļoti labas, šis te vienīgais bembis, kas līkumā ir slīdējis sāniski un pilnībā nevadāmi, jo pakaļējie riteņi nevelk, kompim šķiet, ka tā ir pareizi.

288769. viesis 28.decembris 2012 12:43
0 0 Atbildēt

To pogu nospiestu vajag paturēt kādu brīdi. tad tā herņa izslēdzas.

288776. viesis 29.decembris 2012 12:00
0 0 Atbildēt

aansi, tu tik tiešām esi tizls, ja Polijas eļā ar esp pabraukt nejēdz:D:D Ieliec savu bildi.

288781. viesis 3.janvāris 2013 12:40
1 0 Atbildēt

Man tagad sanak braukt ar auto, kam ir vilkmes kontrole, bet nav ESP. Vinjas izpildijums ir tads, ka sakot spoleet tiek rauti nemitigi uz leju motora apgriezieni (citiem ir variants, ka aptur viena punktaa un nerauj lejaa, jau labaak). Un ja shi sistema ir ieslegta un nonac likumaa un saac sliideet, ar motoru izvilkt vina nelauj, esi graavii. Tad jautajums, ja nav ESP, tad kam shito ermu likt? Reali apdraud braukshanu slidenos apstaklos.

Citadi viss jau butu labi ar shim modernam sistemam, tikai braucejs, kas tikai uz vinam palaujas, nonakot situacijaas, kad shis sistemas nomirst (deveji pie ratiem musu saaljos pust nost ka nu tikai, piemeram), paliek reali bistams citiem, jo nezina pamatus ka savak auto uz slidena celja...

Tapat dalja uz vinam palaujas pa daudz... Manuprat sho sistemu funkcijai butu jabut briidinoshai... Un veel stuuri automataa aiztikt es gan nelautu nevienai elektronikai, tadu auto man nevajag. :)

288841. viesis 9.janvāris 2013 22:58
0 0 Atbildēt

nu antidepresantu paaudzei būs OK, a tā par šito jau Nezinītis Saules pilsētā priecājās :)

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Kravinieku rinda no no Grenctāles līdz Bauskai (papildināts 15.50) 3

Aculiecinieka iesūtītajā foto redzama kravas automobiļu rinda, kas stiepjas 9 kilometru garumā. Rinda kļuvusi vēl garāka, iemesli zināmi. Lasīt vairāk

 

Suzuki varētu izlaist piecdurvju Jimny

Suzuki gatavojas laist klajā kompaktā apvidus auto Jimny piecdurvju modeli, kas iegūs garāku riteņu bāzi un plašāku salonu. Lasīt vairāk

 

Kravu pārvadājumi var kavēties, taču plūsma turpinās 1

Lai gan autopārvadātājiem pašreiz ir grūti piegādāt kravas noteiktajos termiņos, autopārvadājumu kravu plūsma notiek un Latvijas ražotāji un tirgotāji ir apgādāti ar visu nepieciešamo, intervijā aģentūrai LETA teica satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP). Lasīt vairāk

 

Kā izmainās bremzēšanas ceļš atkarībā no braukšanas ātruma un riepu kvalitātes. (+ VIDEO) 17

Šajā reizē Tavs Auto TV stāsts par to, kā izmainās bremzēšanas ceļš atkarībā no braukšanas ātruma un riepu kvalitātes! Un reālā dzīvē šīs patiesības noskaidrosim kopā ar mūsu testa dalībniekiem - rallija pilotiem Māri Neikšānu un Ivaru Vasaraudzi, kamaniņu braucēju Juri Šicu un LTV laika ziņu redaktori Ramonu Salmiņu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti