Katrs piektais Latvijas iedzīvotājs nav apmierināts ar savu elektroenerģijas tirgotāju, taču turpina izmantot tā pakalpojumus*. Tiek uzskatīts, ka biežākie iemesli, kāpēc cilvēki samierinās ar neatbilstošu pakalpojumu sniedzēju, ir sabiedrībā iesakņojušies mīti par elektrības tirgotāju maiņu.
Populārākos aizspriedumus atspēko Lattelecom tet enerģijas tirgus eksperts Reinis Āboltiņš.
#Mīts Nr1: Elektrību piedāvā tikai viens uzņēmums
Pēc elektroenerģijas tirgus atvēršanas 2015. gadā elektrību Latvijā piedāvā vairāki uzņēmumi. Tas nozīmē, ka jau vairāk nekā divus gadus Latvijas iedzīvotājiem ir priekšrocība pašiem izvēlēties elektrības tirgotāju, kas, piemēram, piedāvā zemāku cenu vai nodrošina labāku servisu. Taču, aizbildinoties ar aizņemtību, joprojām šī iespēja bieži netiek izmantota – liela daļa iedzīvotāju (42%) joprojām turpina izmantot esošā elektrības tirgotāja pakalpojumus tikai tāpēc, ka nav bijis laika iedziļināties citu tirgotāju piedāvājumos, liecina Norstat un tet pētījums.
#Mīts Nr2: Elektrības kvalitāte ir atšķirīga
Cilvēkiem Latvijā joprojām šķiet, ka dažādi elektrības tirgotāji piegādā dažādas kvalitātes elektrību. Tas ir aplams uzskats, jo visas mājsaimniecības Latvijā saņemam vienu un to pašu elektrību. To piegādā akciju sabiedrība Sadales tīkls, tāpēc tirgotāji nevar ietekmēt elektrības kvalitāti. Būtiskākā atšķirība starp dažādiem elektrības pakalpojumu sniedzējiem ir atšķirīgas elektrības cenas un klientu serviss, piemēram, veids kā klientam jāiesniedz skaitītāju rādījumi, kuros datumos jāapmaksā elektrības rēķins, īpašie piedāvājumi, papildu bonusi, tostarp pakalpojuma sniedzēja padomi un izglītošana par efektīvāku elektroenerģijas patēriņu.
#Mīts Nr3: Būs jāmaina elektrības vadi
Viens no spēcīgākajiem sabiedrībā valdošajiem mītiem – mainot tirgotāju, mājoklī būs jāmaina arī elektrības vadi, notiks elektrības pārrāvumi un citas neērtības. Uztraukumam nav pamata – elektrība tiek piegādāta pa esošajiem elektrības vadiem, un to jebkurā gadījumā piegādā AS Sadales tīkls. Tāpat AS Sadales tīkls rūpējas par citiem saistītiem jautājumiem. Piemēram, ja pazūd elektrība, joprojām būs jāzvana uz to pašu Sadales tīkls bojājumu pieteikšanas tālruni.
#Mīts Nr4: Elektrības tirgotāja maiņa ir sarežģīta
Maldīgi var šķist, ka elektrības tirgotāja maiņa ir laikietilpīga un sarežģīta. Patiesībā tā būtiski neatšķiras no citu pakalpojumu sniedzēju maiņas un ir paveicama ļoti vienkārši. Kā norāda R. Āboltiņš, elektrības tirgotāja maiņa notiek nemanāmi. Praktiski tie ir tikai daži klikšķi internetā.
Plašāka informācija par 2017. gadā veiktās pētījumu kompānijas Norstat Latvijas interneta lietotāju aptauja atrodama pielikumā.
Es nemainu, jo man pofig.
Kāpēc lai ieekonomētu kaut kādus centus, vajag vazāties pa kaut kādiem kantoriem?
Es maksāju 80 eiro. Es zinu, ka no summas bez pvn ( manā gadījumā ap 60 eiro) 40% ir elektrības cena, 40% ir sadales tīkla cena, 20% oik.
Sanāk, ka ja citam operātoram cena būs 10, pat 20 procenti lētāka, tad oik un sadales tīkla tarifi tik un tā paliks savā līmenī. Sanāks ieekonomēt aptuveni 5 eiro mēnesī. Turklāt, bieži lētie tarifi ir naktī, kad reāli to nemaz neizmanto ( lohatrons).
Es varu samaksāt liekus 5 eiro , bet pirst dīvānā un rakstīt komentārus iauto, nekā ar kalkulatoru skraidīt pa elektrības tirgoņu kantoriem.