Ņemot vērā, ka Eiropas Savienības dalībvalstu kopējā tendence ir pēc iespējas plašāk izmantot videi draudzīgus un atjaunojamus energoresursus, rūpējoties gan par apkārtējo vidi, gan palielinot energoresursu neatkarību, arī Latvijā ir nepieciešams valsts atbalsts autogāzes plašākai izmantošanai, uzskata Latvijas Gāzes asociācijas vadītājs Valdis Bergs.
“Lai gan autogāzi šobrīd izmanto jau vairāk nekā četrdesmit tūkstoši autobraucēju Latvijā, joprojām tie ir tikai 6,2% no transportlīdzekļiem, kas piedalās kopējā satiksmē. Viens no galvenajiem iemesliem salīdzinoši lēnai nozares attīstībai ir investīcijas, kas nepieciešamas, lai aprīkotu automašīnas ar autogāzes iekārtām. Vidēji tas maksā ap 500 latiem, līdz ar to patērētāji ir ļoti jūtīgi un uzmanīgi pret jebkurām politiķu runām par akcīzes nodokļa likmes palielināšanu, kas var ietekmēt kopējās izmaksas,” norāda asociācijas vadītājs Valdis Bergs.
Latvijas Gāzes asociācijas biedri uzskata, ka palielinot akcīzes nodokli vai ceļot to līdz dīzeļdegvielas līmenim, pilnībā tiks iznīcināta autogāzes nozare, jo pakalpojums saistīto izmaksu dēļ nebūs konkurētspējīgs. “Ja skatāmies datus par pēdējo pusotru pusgadu, tad autogāzes iekārtas ir uzstādījuši gandrīz deviņpadsmit tūkstoši autobraucēju, veicot ieguldījumu 10 miljonu latu apmērā. Tās ir ļoti lielas investīcijas,” uzskata Valdis Bergs.
Autogāze ir videi draudzīga degviela, kuru izmantojot būtiski samazinās metālu koncentrācija izplūdes gāzēs.
Virzot priekšlikumu par akcīzes nodokļa likmes paaugstinājumu autogāzei, Ekonomikas ministrija nav veikusi nopietnu analīzi par priekšlikuma ietekmi uz autogāzes nozares attīstību. “Uz kopējā fona ieņēmumi valsts budžetā no šī priekšlikuma būs relatīvi niecīgi, tomēr nozarei tas nozīmē tālākas attīstības iesaldēšanu. Ja mēs gribam dzīvot zaļākā Latvijā un elpot tīrāku gaisu, tad tā ir valsts izšķiršanās par savu nostāju šajā jautājumā,” skaidro Valdis Bergs.
Lai nodrošinātu nozares tālāku attīstību, kā arī domājot par autobraucējiem, kurus vistiešāk ietekmēs Ekonomikas ministrijas piedāvātais priekšlikums, ar pirmdienu, 2. septembri, Latvijas Gāzes asociācija uzsāks parakstu vākšanu pret akcīzes nodokļa likmes palielinājumu. Savāktie paraksti tiks nogādāti Saeimas deputātiem, prasot apturēt priekšlikuma tālāku virzību.
Ja 2011. gada sākumā Latvijā bija reģistrētas 26 234 automašīnas, kas darbināmas ar autogāzi, tad šā gada jūlijā šis skaits bija palielinājies par 68%, sasniedzot jau 44 241 transportlīdzekli. Tomēr joprojām ar autogāzi darbināmu transportlīdzekļu skaits kopējā satiksmē ir ļoti zems – 6,2% no kopējā transportlīdzekļu skaita.
Analizējot datus par autogāzes patēriņu, situācija līdzīga. Pērn autogāzes patēriņš veidoja 5,6% no kopēja degvielas mazumtirdzniecības apjoma, sasniedzot 38 miljonus tonnu.
Arī biznesa vide pamazām pāriet uz autogāzi kā dabai draudzīgu un ekonomisku degvielas patēriņa veidu. Autogāzi izvēlējušies tādi uzņēmumi kā Preiļu siers, Hanzas maiznīca, NP Foods, Latvijas Finieris, Smile Taxi, Rīgas Taksometru parks, Latvijas Balzams un citi.
Jau iepriekš ziņots, ka iebildumus pret Ekonomikas ministrijas priekšlikumu palielināt akcīzes nodokli autogāzei ir paudusi ne tikai Latvijas Gāzes asociācija, bet arī Latvijas degvielas tirgotāju asociācija un Degvielas tirgotāju un ražotāju savienība.
Latvijas gāzes asociācijā apvienojušies astoņi nozīmīgākie autogāzes mazumtirdzniecības uzņēmumi Latvijā, kas pārstāv 70% no kopējās tirgus daļas. Pērn sašķidrinātās naftas gāzes nozares kopējais apgrozījums bija vairāk nekā 70 miljoni latu, tai skaitā autogāzei - 24,8 miljoni latu, savukārt nodokļos tika veikti maksājumi vairāk nekā 10 miljonu latu apmērā.
Papildināts: Parakstīties pret akcīzes nodokļa likmes palielinājumu var:
Pilsēta | Adrese |
“Eko Gāze” auto gāzes uzpildes stacijas |
|
Rīga | Ciema iela 3 (K.Ulmaņa gatve) |
Rīga | Daugavgrīvas iela 31G |
Rīga | Mūkusalas ielā 59 (Pārdaugava) |
Rīga | Vienības gatve 117 (Pārdaugava) |
Rīga | Krasta iela 85 |
Rīga | Salaspils iela 4a (Ķengarags) |
Rīga | Dārciema iela 72 |
Rīga | Brīvības gatve 438E |
Rīga | Platones iela 13a (iebraukšana no K.Ulmaņa gatves aiz DUS “Trest”) |
Dreiliņi | Dreiliņi, Stopiņu pagasts |
"Latvijas Propāna gāze" uzpildes stacijas |
|
Rīga | Dārzciema iela 69, DUS "Viada" |
Rīga | Ganību dambis 29a |
Rīga | Kurzemes pr. 15a, DUS "Viada" |
Rīga | Skanstes iela 6 |
Aizkraukle | Jaunceltnes iela 1 |
Baldone | Jaunvoitāni, DUS "Oktāns A" |
Baloži | "Cerības", DUS "Virši A" |
Bauska | Upmalas iela 6 |
Berģi | Rīgas-Siguldas šoseja 7 |
Cēsis | Valmieras iela 4, DUS "Neste" |
Daugavpils | Cietokšņa iela 82, DUS "Dinaz" |
Daugavpils | Dostojevska iela 6, DUS "Neste" |
Daugavpils | Jelgavas iela 2 |
Gulbene | Brīvības iela 19 |
Jelgava | Dobeles šoseja 61 |
Jūrmala | Slokas iela 46 |
Jūrmala | Viestura iela 21, DUS "Neste" |
Krāslava | Sporta iela 14 |
Liepāja | Grīzupes iela 3 |
Limbaži | Cēsu iela 36 |
Madona | Saules iela 46, DUS "Latvijas Nafta" |
Preiļi | Rīgas iela 5 |
Rēzekne | Stacijas iela 2 |
Salaspils | "Jaunskābarži" |
Saldus | Kuldīgas iela 84a |
Talsi | Stendes 8, DUS "Talsu autotransports" |
Tukums | Kandavas iela 17 |
Valka | Vienības gatve 2 |
Valmiera | Cempu iela 12 |
Ventspils | Kustes dambis 33 |
Gaisā jūtama tipiskā latvieša skaudība. Štrunts kā pašam, ka tikai otram sliktāk. Ja es maksāju un neko negribu darīt lietas labā, tad jāmaksā arī citiem un visi, kas kaut ko ir izdarījši lai maksātu mazāk, ir finansiāli jāsoda. Kurš liedz pašam uzlikt gāzi un katru gadu ietaupīt vairākus simtus latu? Logus taču mēs nomainam un māju nosiltinam, lai būtu mazāki izdevumi par apkuri. Vienmēr ir vieglāk vainot un nopelt citu izdarīto nekā paša bezdarbību un kūtrumu.