BIGBANK auto vērtības pētījums, kas veikts sadarbībā ar Banku augstskolas pētniekiem, atklāj, ka Latvijā vislabāk vērtību saglabā apvidus auto klase, kuras automašīnu vērtība pret jaunu automašīnu 5. lietošanas gadā ir vidēji 49 %, kam seko lielā klase ar 43 % vērtību pret jaunu automašīnu, bet vissliktāk vērtību saglabā vidējās klases auto ar 33 % no vērtības pret jaunu automašīnu un daudzfunkciju klase ar 34 % no vērtības pret jaunu ekvivalentu automašīnu.
Pētījums ir balstīts uz vairāk nekā deviņiem simtiem Latvijā, trīs katrā auto klasē, šī gada pirmajos astoņos mēnešos populārāko reģistrēto modeļu pārdošanas sludinājumu portālā www.ss.lv kvantitatīvu analīzi.
Auto vērtība pret jaunu 5. gadā pa automašīnu klasēm |
|
Auto klase |
Vērtība 5. gadā |
|
|
Apvidus klase |
49 % |
Lielā klase |
43 % |
Mazā klase |
39 % |
Kompaktā klase |
37 % |
Daudzfunkciju klase |
34 % |
Vidējā klase |
33 % |
|
|
“BIGBANK un Banku augstskolas pētījums ir viens no apjomīgākajiem lietoto auto tirgus pētījumiem, kas līdz šim Latvijā ir veikts. Mūsu mērķis bija bezkaislīgi izvērtēt lietotu auto tirgu Latvijā ar kvantitatīvām metodēm, lai iegūtu ikdienas dzīvē noderīgus secinājumus. Auto izvēle, protams, ne vienmēr ir tikai racionāls lēmums, taču zināšanas par auto cenu dinamiku palīdzēs cilvēkiem izvēlēties auto ne tikai ar personību, bet arī ar labu vērtību,” saka Artis Bērziņš, BIGBANK filiāles vadītājs Latvijā.
- Automašīnas ar dīzeļdegvielas dzinējiem 3. - 5. lietošanas gadā vidēji par 9 % labāk saglabā vērtību nekā auto ar benzīna dzinējiem
- Lielākās atšķirības vērtības saglabāšanā modeļu starpā vienas klases ietvaros ir lielajā klasē, bet mazākās – mazajā klasē
- Automašīnas ar tādu papildaprīkojuma kā ādas salons, automātiskā ātrumkārba un klimata kontrole 3. – 5. lietošanas gadā vērtību saglabā vidēji par 10 % labāk
Dīzeļdegvielas dzinēju automašīnas vētību saglabā nedaudz labāk
BIGBANK un Banku augstskolas ekspertu pētījums parāda, ka, vērtējot kopumā, automašīnas ar dīzeļdegvielas dzinējiem 3. – 5. gadā saglabā vidēji par 9 % augstāku vērtību salīdzinājumā ar jaunu automašīnu nekā benzīna dzinēju automašīnas. Piektajā gadā dīzeļdegvielas dzinēju auto saglabā vidēji 41 % no vērtības salīdzinājumā ar jaunu automašīnu, bet benzīna dzinēja automašīnas – 37 %.
Lielākās atšķirības vērtības saglabāšanā modeļu starpā vienas klases ietvaros ir lielajā klasē, bet mazākās – mazajā klasē
BIGBABNK pētījums parāda arī lietotu automašīnu vērtību atšķirības modeļu starpā vienas auto klases ietvaros. Pētījumā tika izvērtēti 3 Latvijā šī gada pirmajos astoņos mēnešos populārāko reģistrēto modeļu vērtību maiņas gadu gaitā. Analīze atklāj, ka apvidus auto klasē, kas saskaņā ar BIGBANK pētījumu vērtību saglabā vislabāk, vērtības saglabāšanas līderis ir BMW X5 ar 42 % no vērtības 5. gadā salīdzinājumā ar jaunu tā paša modeļa automašīnu. Salīdzinājumam, Volvo XC 90 vidēji saglabā 30 % no vērtības, bet Nissan X-Trail parāda 54% no vērtības, taču ceturtajā gadā, jo šim modelim nav pietiekami daudz datu par vecākām automašīnām.
Būtiskākās vērtības atšķirības vienas klases ietvaros ir automašīnām lielajā klasē, kur BMW 5. sērijas automašīnas saglabā 51 % no vērtības 5. gadā, savukārt Mercedes E-klases automašīnas seko ar 40 % no vērtības un Audi A6 ar 32 % no vērtības salīdzinājumā ar jaunu automašīnu. Samērā lielas vērtības atšķirības modeļu starpā ir arī kompaktajā klasē, kur vērtības saglabāšanas līderis ir VW Golf ar 39 % no vērtības 5. gadā, kam seko Opel Astra ar 37 % un Ford Focus ar 28 %.
Mazajā auto klasē ir nebūtiskas vērtības atšķirības modeļu starpā, proti, VW Polo saglabā vidēji 40 % no vērtības 5. gadā, bet Opel Corsa un Škoda Fabia saglabā 38 % no vērtības. Atšķirības ir samērā nelielas arī daudzfunkciju auto klasē, kur vērtības saglabāšanas līderis ir VW Sharan modelis ar 35 % no vērtības 5. gadā, kam seko Opel Zafira ar 33 % no vērtības un VW Touran ar 30 % no vērtības.
Vidējā auto klasē, kas saskaņā ar BIGBANK pētījumu vērtību caurmērā saglabā zemākā līmenī, līdera pozīcijā ir BMW 3. sērijas automašīnas, kas saglabā 39 % no vērtības 5. gadā, kam seko Audi A4 ar 33 % un VW Passat ar 32 % no jaunas automašīnas vērtības.
Papildaprīkojums, it sevišķi ādas salons, ļauj vērtību saglabāt labāk
BIGBANK pētījums atsevišķi parāda arī automašīnas papildaprīkojuma ietekmi uz lietotas automašīnas pārdošanas cenu, atklājot, ka tāda papildaprīkojuma kā ādas salons, automātiskā ātrumkārba un klimata kontrole, iekļaušana automašīnā ļauj 3. – 5. lietošanas gadā vērtību saglabāt vidēji par 10 % labākun vērtības kritums ir lēnāks.
Papildaprīkojuma ietekme uz lietotas automašīnas vērtību |
|
Papildaprīkojuma veids |
Vidējā automašīnas vērtības saglabāšana pret standarta komplektācijas modeli 3. – 5. Gadā |
|
|
Ādas salons |
+ 25 % |
Automātiskā ātrumkārba |
+ 21 % |
Klimata kontrole |
+ 10 % |
|
|
Pētījuma ierobežojums:
BIGBANK un Banku augstskolas pētnieku analīzē katrā auto klasē tika izvērtēti 3 šī gada astoņos mēnešos populārākie reģistrētie modeļi vecumā līdz 5 gadiem no vairāk nekā 900 sludinājumu piedāvājuma kopas, kas ir publiski pieejami sludinājumu portālā www.ss.lv. Šī pētījuma secinājumi ir balstīti uz vienotu metodoloģiju, taču aprēķina auto klašu un modeļu vidējās vērtības, kas nevar būt tieši attiecināmas uz konkrētu automašīnu vērtības noteikšanu. Tāpat šī pētījuma secinājumi nav tieši attiecināmi uz pētījumā neiekļautiem modeļiem. Šeit aprakstītā pētījuma rezultāti ir pētnieku secinājumi, kas izdarīti uz noteiktas datu kopas bāzes, un tie nevar tikt izmantoti vispārējiem vai saistošiem pieņēmumiem par automašīnu vērtību otrreizējā tirgū.
ss sludinājums kā vērtības mērs? viņi paši sev nav smieklīgi? Cena sludinājumā neko neliecina par auto vērtību. Bieži tie auto stāv mēnešiem un cenu nākas ievērojami nomest, kamēr kāds nopērk.
Reāls pētījums būtu, ja tiktu aizsūtīts auto iegādes pieprasōjums dīleriem, kur tiktu definēti visiem vienādi līzinga termiņi, nobraukuma nosacījumi un tad salīdzinātas piedāvātās atpakaļpirkuma summas.
P.S. attēlā redzamais nav apvidus auto.