Valdība otrdien apstiprināja vairākas izmaiņas VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija" (CSDD) pakalpojumu cenrādī, kas cita starpā paredz arī maksas palielināšanu par tehnisko apskati un topošo autovadītāju pārbaudi braukšanas eksāmenos.
Kā skaidro Satiksmes ministrijā (SM), šogad Ceļu satiksmes drošības padomes sēdēs tika lemts par detalizētākām pārbaudēm tehniskajā apskatē, kā arī par padziļinātu topošo autovadītāju pārbaudi braukšanas eksāmenos. Tādēļ atsevišķās pozīcijās tiek palielināta maksa par pakalpojumiem, kas saistīti ar tehnisko apskati, vadītāju kvalifikāciju un reģistrācijas procesā numurēto agregātu salīdzināšanu. Vienlaikus grozījumi paredz, ka vairākās pozīcijās netiek piemērota maksa par pakalpojumiem, piemēram, par elektromobiļu pirmreizējo reģistrāciju un par transportlīdzekļu tehnisko kontroli uz ceļiem. Tāpat tiek mazināts administratīvais slogs transportlīdzekļu mazumtirdzniecībā. Turklāt vairāki pakalpojumi ir pārcelti uz e-vidi.
Turpmāk tehniskajā apskatē tiks kontrolētas tādas satiksmes drošībai nozīmīgas lietas kā automobiļu elektroniskās vadības un drošības sistēmas, notiks pieslēgšanās pašdiagnostikas sistēmai (OBD) - bremžu antibloķēšanas sistēmas (ABS) pārbaude, elektroniskās stabilitātes kontroles sistēmas (ESC) pārbaude un gaisa spilvenu drošības sistēmas (SRS) pārbaude, pastiprināta riepu protektora un vecuma kontrole. Tā rezultātā nepieciešams modernāks aprīkojums, kā arī palielinās patērētais laiks automobiļa kontroles veikšanai. Cenas izmaiņas skars tikai vieglos automobiļus un kravas automobiļus ar pilnu masu līdz 3,5 tonnām - cenas par tehnisko apskati vidēji palielināsies par 2,80 eiro (3,61 eiro par pamata apskati, 1,98 eiro par atkārtotu apskati).
Ceļu satiksmes drošības padomes sēdēs tika pieņemts lēmums par nepieciešamību pagarināt vadīšanas eksāmena ilgumu līdz 40 minūtēm. Vadīšanas eksāmena laika pagarināšana ir saistīta ar papildu eksāmenu transportlīdzekļus iegādi un lielākām darbaspēka izmaksām. Tāpēc maksa par vadīšanas eksāmenu palielināsies no 16,01 eiro uz 24,58 eiro.
Savukārt, lai mazinātu administratīvo slogu komersantiem, kas nodarbojas ar transportlīdzekļu mazumtirdzniecību, ir paredzēts atteikties no tirdzniecības numura zīmju kartes izsniegšanas, to aizstājot ar tirdzniecības numura zīmes kartes noformēšanu Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā. Tāpat vairs nebūs paredzēta rēķinu - uzziņu veidlapu izsniegšana komersantiem, kuras plāno aizstāt atzīmes izdarīšana Transportlīdzekļu un to vadītāju reģistrā. Lai samazinātu iespēju reģistrēt ārvalstīs zagtus transportlīdzekļus, nepieciešams veikt detalizētākās pārbaudes, iegādājoties specializētu pārbaudes tehniku, kā arī veikt datu salīdzināšanu ārvalstu reģistros. Paredzēts, ka maksa palielināsies nedaudz vairāk par vienu eiro - no 3,65 eiro uz 4,90 eiro.
Lai veicinātu Ministru kabinetā apstiprinātajā dokumentā "Elektromobilitātes attīstības plāns 2014.-2016.gadam" noteikto - veicināt elektromobilitātes attīstību Latvijā - elektrotransportlīdzekļu lietotājus rosina atbrīvot no maksas par reģistrācijas pakalpojumiem pirmreizējā reģistrācijā.
Saskaņā ar Ceļu satiksmes likumu CSDD veic komercpārvadājumus veicošo transportlīdzekļu tehnisko kontroli uz ceļiem, par kuras veikšanu netiek iekasēta maksa par pakalpojumu, tomēr šāds atbrīvojums nebija paredzēts CSDD sniegto pakalpojumu izcenojumos. Noteikumu projektā noteikts, ka tehnisko kontroli uz ceļa veic bez maksas.
Noteikumu projekts paredz palielināt izcenojumu kuģošanas līdzekļu reģistrācijai. Tas saistīts ar papildu drošības pārbaudēm kuģošanas līdzekļiem. Proti, ieviestas stingrākas prasības pašizgatavotu motorlaivu un kuteru reģistrācijai, CE marķējuma pārbaude, ko nosaka grozījumi kuģošanas līdzekļu reģistrācijas nosacījumos. Paredzēts, ka kuģošanas līdzekļu reģistrācija palielinās par diviem eiro jeb no 2,60 eiro uz 4,60 eiro.
Papildināts ar CSDD komentāru: Par izmaiņām tehniskajā apskatē
Par papildus pasākumiem ceļu satiksmes drošības paaugstināšanai, par papildus pārbaudēm un izmaiņām apskatē vairākkārt diskutēts un lemts sanāksmēs par satiksmes drošību, piemēram, Ceļu satiksmes drošības padomes sēdēs. Valdības 2015.gada 15.decembra sēdē tika pieņemti grozījumi Ministru kabineta noteikumos par CSDD cenrādi.
Tā rezultātā no 2016.gada automobiļi, atkarībā no izgatavošanas laika (vecuma), tiks kontrolēti detalizētāk. Proti, visiem automobiļiem pastiprināti kontrolēs riepu tehnisko stāvokli: riepu uzstādīšanas nosacījumus, protektora dziļumu, riepu vecumu. Datiem par riepas vecumu būs informatīva nozīme, kas netiks vērtēta kā defekts vai nepilnība. Savukārt automobiļiem, kas ražoti pēc 2012.gada 1.janvāra pastiprinātu uzmanību pievērsīs ne tikai riepām, bet arī “gudrajām” sistēmām: tiks pārbaudītas elektroniskās vadības un drošības sistēmas, notiks pieslēgšanās pašdiagnostikas sistēmai (OBD) proti, tiks pārbaudītas elektriski pastiprinātās stūres iekārtas (EPS) darbība, adaptīvo priekšējo gaismas ierīču sistēmas darbība, atgāzu izplūdes sistēmas darbība. Tāpat tiks veikta bremžu antibloķēšanas sistēmas (ABS) pārbaude, elektroniskās stabilitātes kontroles sistēmas (ESC) pārbaude, gaisa spilvenu drošības sistēmas (SRS) pārbaude.
Jāuzsver, ka praksē, lai apskates laikā pārbaudītu vecāku automobili, nepieciešams vairāk laika. Savukārt, lai detalizētāk pārbaudītu jaunāku automobili, pieslēdzoties tā pašdiagnostikas sistēmai, nepieciešams moderns aprīkojums; jaunākiem auto mehāniski defekti ir retāk, to identificēšanai un fiksēšanai nepieciešams mazāk laika. Tādejādi ir modelētas un valdības noteiktas teorētiskā tehniskās apskates procesa izmaksas, kas veidojas no apskatē veicamo darbību izmaksām, energonesēju izmaksām, darbaspēka izmaksām, kā arī investīcijām pārbaudēm nepieciešamajās iekārtās.
Maksu par apskati vieglajiem automobiļiem un kravas automobiļiem ar pilnu masu līdz 3,5 tonnām no 2016.gada 1.janvāra palielinās par 2,98 eiro + PVN.
Par examenu.