Domu par elektroauto iegādi apsver arvien vairāk pircēju arī Latvijā 76

 

Foto: Publicitātes attēls

Deep White | 7.februāris 2020 11:09

Elektrotransports nav jauna tēma, taču tā kļūst aizvien aktuālāka. Daudziem tas kļuvis par ikdienas pārvietošanās līdzekli, un elektroauto vairs nevar uzskatīt tikai par luksusa preci.

Salīdzinot ar kaimiņvalstīm, Latvijā šī nozare attīstās salīdzinoši lēnāk, kā arī valsts nesniedz atbalstu elektroauto iegādei. Toties to lietošana ļauj izbaudīt ievērojamas priekšrocības un arī atteikties no atsevišķām izmaksu pozīcijām savā ikdienā. Energouzņēmuma Enefit valdes loceklis Krists Mertens norāda – uzlabojoties elektroauto pieejamībai un cenai, ir sasniegt brīdis, kad arvien vairāk cilvēku nopietni apsver to iegādi.

Dārga investīcija, ko atpelna lietošana

Pamazām pieaug ne tikai elektroauto, bet arī elektromopēdu un autobusu popularitāte. Tieši mazie transportlīdzekļi lietotājam ir visizdevīgākie, jo to cena daudz neatšķiras no analogiem ar iekšdedzes dzinēju. Kamēr Latvijā tie vēl iegūst popularitāti, tikmēr, piemēram, Ķīnā daudzām ģimenēm jau tagad aizvieto parasto automašīnu ikdienā. Tiesa, jauna elektroauto cena tirgū šobrīd pat divreiz apsteidz līdzvērtīgu auto ar benzīna vai dīzeļa dzinēju. Te nepieciešams ilgtermiņa skatījums, jo bonusi, braucot ar elektromobili ikdienā, 5 - 10 gadu termiņā atpelna pirkuma cenu ar uzviju, nemaz nerunājot par samazināto kaitējumu videi, atzīst Krists Mertens.

Kā nozīmīgākie bonusi atzīmējami - iespēja pārvietoties pa sabiedriskā transporta joslu, bezmaksas auto novietošana galvaspilsētas stāvvietās un atbrīvojums no ikgadējā ekspluatācijas nodokļa, kas citiem auto var sasniegt vairākus simtus eiro. Tāpat arī servisa izmaksas ir tuvas nullei: protams, kā visiem, jārūpējas par auto ritošo daļu un riepām, taču par motora apkopi nav jādomā vispār un jāuzpilda tikai logu, bremžu un kondicioniera šķidrumi. Tomēr vislielākā atšķirība jūtama degvielas izmaksās. “Kamēr, piemēram, ekonomisks auto “apēd” 5-6 litrus degvielas uz 100 km un iecērt budžetā 7 eiro robu, elektroauto tādā pašā distancē izmaksā tikai ap 2,50 eiro, ja ātrā uzlāde tad 4,50. Lādējot nakts stundās un atkarībā no elektrības pieslēguma veida – pat tikai 2 eiro,” skaidro K. Mertens.

Dabai nedraudzīgs ražojot, bet ekoloģisks braucot

Kāpēc tad elektroauto, izpelnās tik atturīgu attieksmi? “Daudzi raizējas, vai ir pienācis īstais brīdis, vai tehnoloģijas ir pietiekami attīstījušās, vai valsts gatava atbalstīt pirkumu, vai pieejams īstais modelis, kas ar vienu uzlādi spēj veikt 300, 400, visus 500 km... Visticamāk, valsts atbalstu gaidīt nav vērts. Tomēr jau tagad ir pieejamas pietiekami plašas izvēles iespējas un ja rocība atļauj, ir vērts pirkt elektroauto jau tagad. Tas šobrīd sevi atpelna apmēram 10 gadu laikā, līdzīgi kā dažādi atjaunīgās enerģijas ražošanas risinājumi, piemēram, saules paneļi. Attīstoties tehnoloģijām un atkarībā no auto lietošanas paradumiem, šis laiks tikai samazināsies,” ir pārliecināts Mertens.

Elektroauto ražotājiem pamatoti tiek pārmests izteikti neekoloģisks ražošanas process, kas rada apmēram par trešdaļu vairāk CO2 izmešu nekā degvielas dzinēju ražošana. Taču aprēķini liecina, ka ekspluatācijā tas ātri izlīdzinās. Ja auto tiek uzlādēts mājās ar elektrību, kas iegūta no atjaunīgajiem resursiem, braucot tas vispār nerada nekādus kaitīgos izmešus. Turklāt līdz ar stingrākām vides prasībām augs autoražotāju piedāvājums un elektroauto pieejamība. Jau šogad ES regulas nosaka stingrus CO2 izmešu limitus, un tas ir tikai sākums, tāpēc daudziem ražotājiem nāksies krietni padomāt, kā tikt līdzi laikam.

Nākotnes izaicinājums – uzlādes iespējas un sakārtota vide

Lielākā problēma jau tuvākajā nākotnē, visticamāk, būs uzlādes iespējas, atzīst K. Mertens. “Ņemot vērā Latvijas attālumus, privātmāju īpašniekiem jaunie modeļi sniedz pilnīgu neatkarību no uzlādes vietām. Varbūt, braucot no Rīgas uz Daugavpili, būs jāpadomā, kā tikt atpakaļ, bet mazākas distances var paveikt ar vienu uzlādi. Daudz lielāks izaicinājums būs tad, kad savus elektroauto gribēs uzlādēt visi guļamrajona iemītnieki. Šeit jādomā par jauniem uzlādes vietu risinājumiem, jo pašlaik var tikai pats no dzīvokļa izvilkt pagarinātāju. Otrs jautājums ir arī elektrotīkla noslodze – maz ticams, ka Sadales tīkla infrastruktūra spētu tikt galā ar situāciju, kad puse vai vairāk daudzīvokļu mājas iedzīvotāju vienlaikus vēlētos uzlādēt savus auto,” nepieciešamību pēc jauniem risinājumiem uzsver Enefit eksperts. Iespējams, tā varētu būt uzlādes laika rezervācija vai tamlīdzīgi risinājumi. Taču interesantu izrāvienu eksperti sagaida jau šogad, kad pirmie elektromotori sāks piedalīties rallijkrosa sacensībās. Tas ļauj cerēt, ka autobūves industrija aktīvāk risinās pastāvošos izaicinājumus un pievērsīsies aizvien radošākiem risinājumiem, kas pamazām ienāks arī ikdienā.

“Vairums ir vienisprātis – elektrotransports ir mūsu nākotne, tāpēc jau šodien jāsāk domāt par to, kā motivēt vadītājus pārsēsties elektroauto. To noteikti veicinātu sakārtota atbalsta sistēma – ieguvums, iegādājoties auto, vai atbalsts nodokļu politikas veidolā pēc automašīnas iegādes. Godīga nodokļu politika – kurš vairāk piesārņo, vairāk maksā – noteikti nāktu par labu ilgtspējīgu mājsaimniecību budžetam, Eiropas klimatam un sabiedrības veselībai kopumā,” rezumē Enefit valdes loceklis, Krists Mertens.

Eksperta viedoklis

Kārlis Mendziņš, platformas uzladets.lv izveidotājs un redaktors

2020. gada janvārī Latvijā reģistrēti vairāk nekā 900 elektrotransporta līdzekļi – vairāk nekā 600 auto, kā arī mopēdi un autobusi, un 81 ātrās uzlādes stacijas. Kaut arī valsts atbalsta elektroauto iegādei šobrīd nav, klientu loka izaugsme Latvijā tomēr ir eksponenciāla, lietotāju skaitam ik gadu palielinoties par 40–50%. Šobrīd tirgū pieejamie elektromobiļi ir pat divreiz dārgāki par auto ar iekšdedzes dzinējiem. Tomēr, elektroauto skaitam palielinoties un tehnoloģijām attīstoties, elektromotru cenas samazināsies, bet iekšdedzes dzinēji sadārdzināsies. Ap 2025./2026. gadu tiek prognozēta cenu paritāte, kas jau šobrīd ir vērojama luksusa klasē.

Elektroauto piedāvājums Latvijā šobrīd raksturojams kā apmierinošs. Cenas svārstās no 20 000 līdz 40 000 eiro, bet jau tuvākajā laikā tirgū sagaidāmi arī demokrātiski auto par aptuveni 11 500 eiro. Pieejami arī lietoti auto, vienīgi, lemjot par labu lietota auto iegādei, būtu vērts pārbaudīt tā baterijas stāvokli. Tiesa, mana pieredze rāda, ka pat 8 gadus vecam auto, kas ir samērā aktīvi lietots visdažādākajos apstākļos, nekad nav bijis problēmu ar bateriju vai motoru un nesenā pārbaude liecina, ka tikpat labi mans auto varētu būt tikko izripojis no rūpnīcas. (Akumulatora garantijas laiks tipiski ir 8 gadi vai 100 000 km noskrējiens.)

Daudzi uzskata, ka ar elektroauto nevar braukt ziemā, taču tas ir aplami. Drīzāk tiem kaitē liels karstums, bet -20 grādos vienīgā problēma varētu būt neliels diskomforts, kas saistīts ar salona apsildi. Īpaši vecākās paaudzes elektromašīnās par to nav gana padomāts, tāpēc, ieslēdzot salona apsildi, var zaudēt pat trešo daļu ar vienu uzlādi veicamās distances. Jaunās mašīnas ir daudz labāk izstrādātas, tās sildot, jauda samazinās tikai nedaudz.

Un vēl jāpatur prātā, ka elektroauto jau sen spēj nobraukt daudz vairāk par 100 km. Labākajiem modeļiem ražotājs garantē spēju veikt 400–450 km lielu attālumu ar vienu uzlādi, kaut arī paziņu pieredze rāda, ka realitātē ar vienu uzlādi iespējams sasniegt pat 700 km attālu galamērķi.

 

 

 
76 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
msh 7.februāris 2020 17:30
62 7 Atbildēt

"Pamazām pieaug ne tikai elektroauto, bet arī elektromopēdu un autobusu popularitāte. Tieši mazie transportlīdzekļi lietotājam ir visizdevīgākie, jo to cena daudz neatšķiras no analogiem ar iekšdedzes dzinēju."

Dirš kā mendziņš. Jā, protams, elektromopēda cena daudz neatšķiras no tādas klases aparāta ar iekšdedzes dzinēju - tikai elektromopēds būs bezfirma, kamēr aparāts ar iekšdedzes dzinēju būs krutas firmas ražojums, kurš maksā 3x dārgāk par līdzvērtīgu ķīnieti. Nerunājot nemaz par to, ka tur arī tie plusi beidzas. Es gribētu redzēt kā kāds entuziasts aka mazohists ar tādu brīnumu apceļotu nu kaut vai latviju - viena uzlāde velk zem 100 km, un jālādē no rozetes, kuru vēl pa ceļam jādabū...

spriidiic 7.februāris 2020 14:26
23 1 Atbildēt

Bilde ir pavisam greiza , bezmaksas stāvvietas , braukšana pa sab. joslām t.sk. . Viss liecina , ka notiek uzbrukums pārvietošanās brīvībai . Nesen nolēma , ka degvielas uzglabāšanas tilpnes , sākot ar 1000 l , jāreģistrē . Tas iesākumam , drīz būs katru mēnesi par atlikumu jāatskaitās .

Laaciz 7.februāris 2020 13:55
22 13 Atbildēt

Nekāds valsts atbalsts! Kāpēc citiem nodokļu maksātājiem jāmaksā par dažu indivīdu iegribām?

Cik var stumt propagandu - "stāvvietas", "neesošs ekspluatācijas nodoklis", "sabiedriskā joslas"? Vai kādam liekas, ka tas būs mūzīgi?

"Vairums ir vienisprātis – elektrotransports ir mūsu nākotne, tāpēc jau šodien jāsāk domāt par to, kā motivēt vadītājus pārsēsties elektroauto. To noteikti veicinātu sakārtota atbalsta sistēma – ieguvums, iegādājoties auto, vai atbalsts nodokļu politikas veidolā pēc automašīnas iegādes. Godīga nodokļu politika – kurš vairāk piesārņo, vairāk maksā – noteikti nāktu par labu ilgtspējīgu mājsaimniecību budžetam, Eiropas klimatam un sabiedrības veselībai kopumā,” rezumē Enefit valdes loceklis, Krists Mertens."

Nē tā nav godīga politika. Tā ir mākslīga tirgus kropļošana, lai panāktu sev vēlamo effektu ierobežojot to pusi, kuru neieredz. Uz budzētu tam būs īslaicīgs effekts. Nepirksi degvielu piķosi labi daudz par elektrību. Starpība būs jāatgūst. Un pofig vai Tev paneļi uz jumtu vai vēja turbīna dārziņā. Maksāsi!

"Daudz lielāks izaicinājums būs tad, kad savus elektroauto gribēs uzlādēt visi guļamrajona iemītnieki"

Tirliņi maz ir redzējuši kā izskatās guļamrajonos. Auto viensu uz otra jau bez maz vai jākrāmē. Kur tur vieta uzlādei? No logiem metīs kabeļus? Skatu varat iedomāties? Pat tagad nevienā jaunajā projektā neesmu manījis uzlādes vietas. Un pat, ja būtu, tad vietas nekad nav tik daduz cik dzīvokļos potenciālie autoīpašnieki. Man pa fakenu auto jumtu ir staigājuši šādā rajonā, kur ir garantija ka nesabojās šos kabeļus, piemēram?

Un kur rodas visi šitie wannabe eksperti pēdējā laikā? Elektro eksperti, pilsētplānošanas eksperti. 5 gadi atpkaļ par tādiem neko nedzirdēja.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Palika 18 kilometri: 3 miljonus vērts Ferrari F40 piedzīvo avāriju Vācijā 6

Automašīna bija ceļā uz automobiļu izstāžu un pārdošanas kompleksu Motorworld Bublingenē, netālu no Štutgartes. Līdz mērķim bija atlikuši 18 kilometri. Lasīt vairāk

 

Kurš izraisīja bīstamu situāciju? (+ VIDEO) 30

Abu vadītāju domas par to, kurš izraisīja bīstamu situāciju, dalās. Lasīt vairāk

 

Arī kā sedans - Volkswagen Passat Ķīnai 7

Jaunākais Volkswagen Passat Eiropā ir pieejams tikai universāla modifikācijā, taču Ķīnā to var nopirkt ar sedana virsbūvi. Lasīt vairāk

 

ADAC: Ķīnas autobūve ir nopietni konkurenti 8

Vācijas automobiļu kluba ADAC eksperti nonākuši pie secinājuma, ka Ķīnas autobūves produkcija pēdējos gados ir stingri pielikusi un min Eiropas ražotājiem uz papēžiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti