Restaurētais SMZ S1L Rīgas motormuzejā (+ FOTO) 6

Foto: Publicitātes attēls

Rīgas Motormuzejs | 8.septembris 2020 12:28

No 2020. gada 7. septembra Rīgas Motormuzejā aplūkojams tikko res-taurētais spēkrats – Serpuhovas Motobūves rūpnīcā 1954. gadā ražo-tie invalīdu motorratiņi S1L.

Kara invalīdiem paredzētie motorratiņi ar trīs riteņiem un motocikla motoru tika ražoti no 1952. līdz 1957. gadam, izgatavojot 19 128 eksemplāru. 1 cilindra divtaktu motors ar 123 cm3 tilpumu un 4,2 zirgspēkiem aizgūts no vieglā motocikla Moskva M1A. Motorratiņu pašmasa ir 275 kg un maksimālais ātrums 30 km/h. SMZ S1L kara invalīdiem tika piešķirti bez maksas.

Rīgas Motormuzejā aplūkojamais eksemplārs pirms vairāk nekā 20 gadiem atrasts pārbūvētā stāvoklī Ogrē – tajā bija ievietots lielākas kubatūras motors, stūres iekārta aizstāta ar automobiļa stūri, daudzas sīkdetaļas pazudušas un virsbūve stipri korodējusi.

Restaurācijas procesā, kas ildzis aptuveni 1,5 gadus, atklājās nopietni ārējā apšuvuma un karkasa rūsas bojājumi, kas bija izveidojušies ne tikai caurumu veidā, bet arī apdraudēja kopējo konstrukcijas izturību. Procesā nomainīta daļa karkasa un lielāka daļa apšuvuma paneļu.

Rīgas Motormuzeja galvenais restaurators un S1L restaurācijas projekta vadītājs Gunārs Dortāns stāsta: “Komplektējot spēkratu, sarežģītākais bija zudušā dzinēja detaļu meklēšana un atjaunošana, savukārt restaurācijas procesā izaicinoša izrādījās orģinālā virsbūves montāžas procesa atdarināšana, kā arī orģinālā krāsas toņa un spīduma pakāpes iegūšana”.

Restaurācijas darbi noritēja sadarbībā ar vairākiem ārvalstu kolēģiem, kuri tobrīd atjaunoja līdzīgu spēkratu. Abpusēja palīdzība sniegta, apmainoties gan ar foto materiāliem, gan trūkstošo detaļu skicēm.

Invalīdu motorratiņi SMZ S1L iekļauti muzeja pastāvīgajā ekspozīcijā un aplūkojami muzeja 2. stāvā līdzās jau iepriekš izstādītajam spēkratam SMZ S3A M – daudz stabilākajai S1L nākamajai modifikācijai ar četriem riteņiem un spēcīgāku motoru.

 

 
6 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
DALJNOBOJS 8.septembris 2020 18:42
5 0 Atbildēt

Respekts motor muzeja čaļiem par restaurāciju. Nevarēt iedomāties, ka ar tādu braukt, labāk jau kājām, bet paga tas tak invalīdam, kāpēc padomju vara tā ņirgājās par nabaga, tā jau viņu dēļ cietušu cilvēku.

viencexperc 8.septembris 2020 15:26
1 6 Atbildēt

Viņu modificēja uz četru riteņu aparātu, laikam tāpēc, ka tie sakropļotie pamuļķi, kuri idejas dēļ tādi palika, riskējot ar vienīgo cilvēka vērtību - dzīvību, krita ārā un palika vēl lielāki kropļi. Trīs riteņi un bez durvīm, žēl, kā ātri nebrauca...

ZZZZ 9.septembris 2020 9:35
1 1 Atbildēt

Tas pa kreisi no Gunāra ar brillītēm ir īsts brīnumu retaurātors. Bet vai mūsu laiku auto restaurēs pēc gadiem 50 ???

 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Pilsētas kanāls kā auto kapsēta (+ VIDEO)

Pēc vērienīgajiem plūdiem Ķīnas lielpilsētā Džendžou pilsētas kanāls pārvērties par auto kapsētu. Lasīt vairāk

 

Audi iepazīstina ar 670 Zs jaudīgo “Dakāras” apvidnieku (+ FOTO) 2

Vācijas autobūves uzņēmums Audi pastāstījis par apvidus auto RS Q E-Tron, kas tiek gatavots Dakāras tuksneša rallija cīņām. Lasīt vairāk

 

No 26. jūlija Vienības prospektā Jūrmalā būs satiksmes ierobežojumi 2

No 26. jūlija Jūrmalā, Vienības prospektā Bulduros, ūdenssaimniecības tīklu būvdarbu laikā būs satiksmes ierobežojumi. Lasīt vairāk

 

Avārijā cieš viens no dārgākajiem un ātrākajiem Ferrari 8

Itālijas pilsētā Ventimiljā avāriju piedzīvojis viens no dārgākajiem un ātrākajiem Ferrari – vairāk kā pusmiljonu dolāru vērtais Ferrari SF90 Stradale. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti